V
vieras
Vieras
Voi jessus, lapsiko teillä määrää
nyt järki käteen tai sitten annat lapsen tehdä ihan mitä se haluaa rahalla!
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Miten sitten toimin, jos lapsi saa koko rahan ja keskustelu ei tuota tulosta vaan haluaa itse määrätä koko rahan käytön?
Ihanteellisintahan olisi tuo että lapsi saisi koko rahan itselleen, mutta pelkään, ettei hän suostu asiasta neuvottelemaan... Huolehdinkohan nyt liikaa tulevasta? Aliarvioinko omaa lastani? Juu, on esikoinen ja ainoa![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tein nyt päätöksen, etten koske koko kuoreen! Mutta neuvokaa mua, miten sitten toimin, jos keskustelu ei meinaa tuottaa tulosta?
Alkuperäinen kirjoittaja :):Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tein nyt päätöksen, etten koske koko kuoreen! Mutta neuvokaa mua, miten sitten toimin, jos keskustelu ei meinaa tuottaa tulosta?
Keskustelu tulee aloittaa positiivisesti. "Saat itse valita yhden (kalliin/hienon) lelun ja lopuilla voimme ostaa sinulle kivoja/tarpeellisia vaatteita." Perusteluina voi myös käyttää lahjanantajaa. "Mummi/joulupukki tarkoitti, että rahalla ostetaan myös hyödyllisiä asioita."
"Satanen on niin iso raha, ettei sitä voi käyttää kokonaan leluihin. Äidilläkään ei olisi varaa laittaa 100 euroa vain kivoihin asioihin vaikka äiti käy töissä/on jo aikuinen."
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Miten sitten toimin, jos lapsi saa koko rahan ja keskustelu ei tuota tulosta vaan haluaa itse määrätä koko rahan käytön?
Ihanteellisintahan olisi tuo että lapsi saisi koko rahan itselleen, mutta pelkään, ettei hän suostu asiasta neuvottelemaan... Huolehdinkohan nyt liikaa tulevasta? Aliarvioinko omaa lastani? Juu, on esikoinen ja ainoa![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kivasti on keskustelua herättänyt ja monenlaisia näkökulmia tullut esille. En mene koskemaan koko kuoreen vaan lapsi saa sen itse aukaista.
Joulun jälkeen lapsi saa valita kaupan minne menemme ja ostamme yhden, mieluisan lelun rahalla. Sen jälkeen menemme ostamaan vaatteita, joita lapsi tarvitsee (sen päätän minä ), ja lapsi saa päättää ulkonäöllisesti vaatteen kuvan/värin.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kivasti on keskustelua herättänyt ja monenlaisia näkökulmia tullut esille. En mene koskemaan koko kuoreen vaan lapsi saa sen itse aukaista.
Joulun jälkeen lapsi saa valita kaupan minne menemme ja ostamme yhden, mieluisan lelun rahalla. Sen jälkeen menemme ostamaan vaatteita, joita lapsi tarvitsee (sen päätän minä ), ja lapsi saa päättää ulkonäöllisesti vaatteen kuvan/värin.
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kivasti on keskustelua herättänyt ja monenlaisia näkökulmia tullut esille. En mene koskemaan koko kuoreen vaan lapsi saa sen itse aukaista.
Mun mielestä tää on hyvä ratkaisu ja näin olen itsekin toiminut rahalahjojen kanssa. Mun mielestä se on kuitenkin tarkoitettu lapsen "tarpeisiin" ja koska on lahja, niin on ihan asiallista että lapsellakin on jotain päätösvaltaa: eli just näin että ostetaan vaatteita ja lapsi saa päättää värin/kuvan jne.. Ei tietenkään lapsi saa ostaa jotain karkkia satasella, kuten jotkut älypäät täällä vissiin kuvittelee!
Alkuperäinen kirjoittaja sef:Et oo tosissas![]()
Määrääkö tein 6v tosiaan sen, missä kaappi seisoo???
Mä käyttäisin osan rahasta lapsen vaatteisiin ja loput vaikka sijoitettaisiin luistimiin, suksiin, polkupyörään, kännykkään tms. mitä lapsi tarvitsee ja haluaa.
Alkuperäinen kirjoittaja No:Uskooko lapsi joulupukkiin vai tietääkö, että lahjat tulevat äidiltä, mummolta ym?
Alkuperäinen kirjoittaja sef:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Miten sitten toimin, jos lapsi saa koko rahan ja keskustelu ei tuota tulosta vaan haluaa itse määrätä koko rahan käytön?
Et oo tosissas![]()
Määrääkö tein 6v tosiaan sen, missä kaappi seisoo???
Mä käyttäisin osan rahasta lapsen vaatteisiin ja loput vaikka sijoitettaisiin luistimiin, suksiin, polkupyörään, kännykkään tms. mitä lapsi tarvitsee ja haluaa.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja No:Uskooko lapsi joulupukkiin vai tietääkö, että lahjat tulevat äidiltä, mummolta ym?
Molempia. Eli uskoo joulupukkiin, mutta tietää myös, että osa lahjoista tulee läheisiltä. Ja tuosta rahasta saa tietää, että se on mummolta.
Alkuperäinen kirjoittaja 6v poika itelläkin:Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Alkuperäinen kirjoittaja myös 6v poika itellä:6v ei tajua rahasta vielä MITÄÄN!!!
On 6-vuotiaita jotka tajuaa rahasta yllättävänkin paljon.
joo, että sen kun antaa kassatädille niin saa jotain kivaa, vaikka lapsi osais laskeakkin mitä sillä rahalla saa, niin ei 6v LAPSI tajua rahan merkitystä taikka sitä, että se on tosi iso raha aikuisellekkin
Ei meidän 8-vuotiaskaan oikein vielä tajua, se nyt vaan on tosiasia, ettei tuonikäisellä kuulu olla vielä rahaa kuin säästötilillä korkeintaan. Vähän voi opetella jo, että mitä sillä vitosen setelillä sieltä kaupasta oikein saisi
Alkuperäinen kirjoittaja joo:Mun mielestä et saa mennä vaihtamaan sitä rahaa pienempään, vaan lapsi saa sen satasen ja sitten kerrot hälle, että se on TOOOOSI iso raha ja siitä osan saa käyttää leluosastolla ja lopuilla ostetaan vaatteita. Lapsi kyllä ymmärtää tämän jo ja osaa olla iloinen siitä yhdestäkin isommasta lelusta =)
Alkuperäinen kirjoittaja myös 6v poika itellä:6v ei tajua rahasta vielä MITÄÄN!!! Osta hänelle joku mieluinen lelu ja laita SE LELU pakettiin, on varmaan paljon kivempi mitä seteli kuoressa.
Loput käytä vaatteisiin tms.