6v. lapsi ja rahalahja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten sitten toimin, jos lapsi saa koko rahan ja keskustelu ei tuota tulosta vaan haluaa itse määrätä koko rahan käytön?

Ihanteellisintahan olisi tuo että lapsi saisi koko rahan itselleen, mutta pelkään, ettei hän suostu asiasta neuvottelemaan... Huolehdinkohan nyt liikaa tulevasta? Aliarvioinko omaa lastani? Juu, on esikoinen ja ainoa :D

Muistathan nyt, että kyseessä on 6v. LAPSI. Sinä olet aikuinen ja päätät rahankäytöstä tuossa vaiheessa, vaikka lahjarahasta onkin kyse.

Itse näyttäisin lapselle rahan, ja kertoisin että se on todella iso summa, että ostetaan joku lelu jota toivoo (saisi sen itse valita) ja että loput laitetaan säästöön. En siis KYSELISI lapselta, mitä tehdään ja haluuko sen itselleen.... Jos lapsi kiukkuaa, niin antaa kiukuta.

Näin teen 8v:nkin kohdalla. Saa joka joulu/synttäri kauempana asuvalta mummolta 100e. Siitä menee aina väh. 50e lapsen tilille, osan saa omaan pussiin ja käyttää harkiten.
Joskus on ostettu koulureppu, vaatetta ym. myös osalla. En missään nimessä antaisi törsätä koko 100e johonkin lelusälään, mutta toki aina jotain mieluista saa ostaa. Ja tää toimii meillä ihan hyvin, kaikkia osapuolia tyydyttäen. :)

Tein nyt päätöksen, etten koske koko kuoreen! Mutta neuvokaa mua, miten sitten toimin, jos keskustelu ei meinaa tuottaa tulosta?

Keskustelu tulee aloittaa positiivisesti. "Saat itse valita yhden (kalliin/hienon) lelun ja lopuilla voimme ostaa sinulle kivoja/tarpeellisia vaatteita." Perusteluina voi myös käyttää lahjanantajaa. "Mummi/joulupukki tarkoitti, että rahalla ostetaan myös hyödyllisiä asioita."

"Satanen on niin iso raha, ettei sitä voi käyttää kokonaan leluihin. Äidilläkään ei olisi varaa laittaa 100 euroa vain kivoihin asioihin vaikka äiti käy töissä/on jo aikuinen."

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Tein nyt päätöksen, etten koske koko kuoreen! Mutta neuvokaa mua, miten sitten toimin, jos keskustelu ei meinaa tuottaa tulosta?

Keskustelu tulee aloittaa positiivisesti. "Saat itse valita yhden (kalliin/hienon) lelun ja lopuilla voimme ostaa sinulle kivoja/tarpeellisia vaatteita." Perusteluina voi myös käyttää lahjanantajaa. "Mummi/joulupukki tarkoitti, että rahalla ostetaan myös hyödyllisiä asioita."

"Satanen on niin iso raha, ettei sitä voi käyttää kokonaan leluihin. Äidilläkään ei olisi varaa laittaa 100 euroa vain kivoihin asioihin vaikka äiti käy töissä/on jo aikuinen."

Ja mä en 6 vuotiaalle alkas vääntämään tällaista asiaa, lahja lapselle ja lopuilla jotain. Eriasia meillä jos olisi vaikka jo 8v ja siitä vanhempi. Voisin hyvinkni antaa lapselle parikymppisen kun lähtee vaikka ijoulunjälkeen tse käymään marketissa ja ostaa mitä tykkää. Sanoisin, että ne on niitä mummon rahoja ja saat ostaa mitä haluat. En kyllä kaikkea kerralla antaisi silloinkaan.

Miten sitten toimin, jos lapsi saa koko rahan ja keskustelu ei tuota tulosta vaan haluaa itse määrätä koko rahan käytön?

Ihanteellisintahan olisi tuo että lapsi saisi koko rahan itselleen, mutta pelkään, ettei hän suostu asiasta neuvottelemaan... Huolehdinkohan nyt liikaa tulevasta? Aliarvioinko omaa lastani? Juu, on esikoinen ja ainoa :D

Keskustelisin lahjan antajan kanssa, en lapsen kanssa. Mihin mummo tarkoitti lahjan? Me laitoimme säästöön osan, josta lapsi voi sitten ostaa isompaa itselleen tai käyttää rahan myöhemmin. Nyt saatu raha kannattaa säästää joulun jälkeisiin alennusmyynteihin.

Kivasti on keskustelua herättänyt ja monenlaisia näkökulmia tullut esille. En mene koskemaan koko kuoreen vaan lapsi saa sen itse aukaista.

Joulun jälkeen lapsi saa valita kaupan minne menemme ja ostamme yhden, mieluisan lelun rahalla. Sen jälkeen menemme ostamaan vaatteita, joita lapsi tarvitsee (sen päätän minä ), ja lapsi saa päättää ulkonäöllisesti vaatteen kuvan/värin.

Kivasti on keskustelua herättänyt ja monenlaisia näkökulmia tullut esille. En mene koskemaan koko kuoreen vaan lapsi saa sen itse aukaista.

Joulun jälkeen lapsi saa valita kaupan minne menemme ja ostamme yhden, mieluisan lelun rahalla. Sen jälkeen menemme ostamaan vaatteita, joita lapsi tarvitsee (sen päätän minä ), ja lapsi saa päättää ulkonäöllisesti vaatteen kuvan/värin.

NÄIN!!

Mun mielestä tää on hyvä ratkaisu ja näin olen itsekin toiminut rahalahjojen kanssa. Mun mielestä se on kuitenkin tarkoitettu lapsen "tarpeisiin" ja koska on lahja, niin on ihan asiallista että lapsellakin on jotain päätösvaltaa: eli just näin että ostetaan vaatteita ja lapsi saa päättää värin/kuvan jne.. Ei tietenkään lapsi saa ostaa jotain karkkia satasella, kuten jotkut älypäät täällä vissiin kuvittelee!

Et oo tosissas :o

Määrääkö tein 6v tosiaan sen, missä kaappi seisoo???

Mä käyttäisin osan rahasta lapsen vaatteisiin ja loput vaikka sijoitettaisiin luistimiin, suksiin, polkupyörään, kännykkään tms. mitä lapsi tarvitsee ja haluaa.

No yleisesti ottaen jos raha on kirjekuoressa jossa lukee lapsen nimi päällä niin mun mielestä lapsen se myös tulee vastaanottaa/avata. Minusta tuo suunnitelma johon päädyit kuulostaa hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:

Mun mielestä tää on hyvä ratkaisu ja näin olen itsekin toiminut rahalahjojen kanssa. Mun mielestä se on kuitenkin tarkoitettu lapsen "tarpeisiin" ja koska on lahja, niin on ihan asiallista että lapsellakin on jotain päätösvaltaa: eli just näin että ostetaan vaatteita ja lapsi saa päättää värin/kuvan jne.. Ei tietenkään lapsi saa ostaa jotain karkkia satasella, kuten jotkut älypäät täällä vissiin kuvittelee!

No mä en ainakaan kuvitellut, mutta meillä ei esim 4 v vielä päätä yhtään mitään vaatteen kuvaakaan kaupoilla vaikka meille mummo rahaa antaa lapsen lahjaa varten. Ilmeisesti jotkut älypäät kuvittelee, että lapsen kuuluu voida osoitella kaupasta joka ostos ja kysyä pikkupirpanan mielipide kaikkeen, että varmasti tulee lapsen kuuluviin koko rahalla.

Enhän mä muitakaan joululahjoja ostellessa ota lasta shoppailemaan ja osoittelemaan mitkä sieltä kärryyn lähtee ja minkälainen paita otetaan pikku-Jalmarille. Olen lapsen toiveet kuullut jo ennen jouluja ja niiden mukaan ostan ITSE ominpäin.

Toiset nyt vaan ei halua lapsiaan opettaa "päättämään" vaan aikuisena haluavat päättää lapsen puolesta vielä tuon ikäisten kanssa. Tutkitusti se on pienen lapsen psyykeellekin hyväksi, että vanhemmat tekee ratkaisut asiassa kuin asissa. Vanhemmat on lapselle tuki ja turva, meillä menis lapsi ihan hämillensä jos sille kaupolla sanoisinkin että nyt sinä valitset tästä vaatetta ja mennäänpäs vielä leluosaston kautta, näytä mitä haluat. kyllä se on vielä vanhemman asia mitä lapselle puetaan ja mitä lelua on viisas ostaa.

Tottakai jokainen äiti TOIVOTTAVASTI haluaa lapselleen pelkkää hyvää, eikä pahuuttaan näitä asioita päätä. Mutte se lapsen hyvä pitäisi osata toteuttaa ihan omilla aivoja käyttäen eikä vaivata lapsen päätä mokomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Mä käyttäisin osan rahasta lapsen vaatteisiin ja loput vaikka sijoitettaisiin luistimiin, suksiin, polkupyörään, kännykkään tms. mitä lapsi tarvitsee ja haluaa.

Missä mä olen sanonut, että lapsi päättää kaapin paikan? Onko väärin ennakoida asioita ja kysellä ohjeita muilta äideiltä? Onko väärin pohtia eri käyttäytymismalleja ja yrittää toimia oikein?

Meillä viisveeläinen sai 20 euroo setältään (ekaa kertaa sai niin paljon rahaa). Hän sitten sanoi heti kättelyssä että ostaa sillä auton. Mentiin sitten kauppaan ja hän valkkas ja valkkas sitä pikkuautoa ja sitten tuumasi : Jos mä otan tämän auton niin jäähän mulle vielä rahaa:) Niin hän osti muutaman euron auton ja loput on säästössä:)

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Uskooko lapsi joulupukkiin vai tietääkö, että lahjat tulevat äidiltä, mummolta ym?

Molempia. Eli uskoo joulupukkiin, mutta tietää myös, että osa lahjoista tulee läheisiltä. Ja tuosta rahasta saa tietää, että se on mummolta.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

no ilmeisest täällä monikin on sitämieltä, että ilmanmuuta 6 vuotiaalle koko raha ja lapsi kaupassa sormella näyttämään mihin suuntaan kärryt kulkee. Eikö vanhemmat enää osaa käyttää omaa järkeä :D Ihan kun ei voisi lahjarahalla ilahduttaa omaa lastaan ilman kysymistäkin.

Annat rahan lapselle ja sanot, että saa ostaa sillä niin lelun kuin uusia vaatteitakin. Ja yhdessä käytte ne joulun jälkeen alennusmyynneistä ostamassa. Nyt on hyvä aika lapsenkin ruveta opettelemaan rahan arvoa ja sen käyttöä. Meillä ainakin 6 v maksaa itse ylpeänä omia ostoksiaan. Löytyy omat kanta-asiakaskortitkin kolmeen ketjuun ihan kuten vanhemmiltakin. Oma lompakko kannattaa myös hankkia, jos sellaista ei vielä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Uskooko lapsi joulupukkiin vai tietääkö, että lahjat tulevat äidiltä, mummolta ym?

Molempia. Eli uskoo joulupukkiin, mutta tietää myös, että osa lahjoista tulee läheisiltä. Ja tuosta rahasta saa tietää, että se on mummolta.

Onko lapsella Pleikkaa?

Tuo raha kyllä uppoaa hetkessä esim. Pleikkapeleihin.

Juu itsekkin olen sitä mieltä että tuosta 100e kannattaa antaa lapsen ostaa joki lelu mistä pitää,mutta kyllä iso osa rahasta täytyy käyttää johonkin lapselle hyödylliseen kuten uusiin vaatteisiin ym hyödylliseen 6-vuotias on kuitenkin vielä niin pieni että ei ymmärrä kuinka iso raha 100e on joten vanhemman tehtävä on tässäkin asiassa valvoa lapsen etua eikä antaa lapsen käyttää koko summaa leluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja 6v poika itelläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja myös 6v poika itellä:
6v ei tajua rahasta vielä MITÄÄN!!!

On 6-vuotiaita jotka tajuaa rahasta yllättävänkin paljon.

joo, että sen kun antaa kassatädille niin saa jotain kivaa, vaikka lapsi osais laskeakkin mitä sillä rahalla saa, niin ei 6v LAPSI tajua rahan merkitystä taikka sitä, että se on tosi iso raha aikuisellekkin

Ei meidän 8-vuotiaskaan oikein vielä tajua, se nyt vaan on tosiasia, ettei tuonikäisellä kuulu olla vielä rahaa kuin säästötilillä korkeintaan. Vähän voi opetella jo, että mitä sillä vitosen setelillä sieltä kaupasta oikein saisi

Minä ainakin tajusin 4-vuotiaana että 1000 mk on iso raha. Sain siis 1000 mk setelin ja osasin kyllä hyvin hahmottaa sen arvon.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mun mielestä et saa mennä vaihtamaan sitä rahaa pienempään, vaan lapsi saa sen satasen ja sitten kerrot hälle, että se on TOOOOSI iso raha ja siitä osan saa käyttää leluosastolla ja lopuilla ostetaan vaatteita. Lapsi kyllä ymmärtää tämän jo ja osaa olla iloinen siitä yhdestäkin isommasta lelusta =)

NÄIN JUURI!

Mä kysyisin mummolta suoraan, et haittaako jos annan lapsen valita itselleen yhden mieleisen lelun ja käytettäis loput lapsen vaatteisiin tms tarpeelliseen. Jos se hänelle sopis niin sit niin. Muuten antaisin lapsen ostaa lelun ja laittaisin varmaan hänen tilille...

Alkuperäinen kirjoittaja myös 6v poika itellä:
6v ei tajua rahasta vielä MITÄÄN!!! Osta hänelle joku mieluinen lelu ja laita SE LELU pakettiin, on varmaan paljon kivempi mitä seteli kuoressa.

Loput käytä vaatteisiin tms.

Täysin samaa mieltä. Kyllä tuonikäisen rahankäytöstä päättää vanhemmat. Anna lapsen valita yksi lelu/vaate ja laita loput säästötilille, jos omatunto ei salli ostaa vaatteita tms. Tuskin lahjoittaja on tosissaan ajatellut, että 6v päättää itsenäisesti mihin rahan käyttää.

Yhteistyössä