6v. lapsi ja rahalahja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mummo laittoi pojalle kirjekuoreen kortin ja 100 euron setelin. Tuo on kuitenkin todella iso raha johonkin leluun tuhlattavaksi, joten mietin, että onko mulla oikeutta koskea tuohon rahaan siten, että laittaisin vaikka 40 euroa kuoreen pukinsäkkiin ja loput 60 euroa käyttäisin itse pojan vaatteisiin yms. tarpeelliseen? Teenkö väärin, jos menen koskemaan ko. kirjekuoreen, kun sitä ei ole mitenkään osoitettu minulle vaan yksin pojalle?

Tarkoitukseni ei siis ole ottaa itselleni sentin senttiä ko. lahjasta vaan laittaa osa summasta johonkin pojalle hyödylliseen asiaan (osan saa poika itse käyttää mihin tahtoo). Toisaalta mummo on tarkoittanut koko rahan pojalle itselleen käyttöön, mikä taas tuntuu aika suurelta tuhlattavaksi. Toisaalta taas mummolla on oikeus antaa lapselle lahja, minkä itse haluaa ja määrätä sen käyttötarkoitus, jota minun tietysti tulisi kunnioittaa.

Mikä olisi siis oikea tapa toimia? Miten te toimisitte?

Tyttäreni 5v on saanut kaksi viimistä joulua 300e rahaa. Tänä vuonna sama juttu. Isomummot antaa rahaa koska eivät osaa mitään ostaa. Itse olen neidin antanu aina ostaa yhden lelun ja sitten loput käytän vaatteisiin, kevään ulkovaatteisiin ja kenkiin.

Entäs jos äästäisit osan esim. keväthaalariin tai kenkiin tai mitä nyt tarvitseekaan, ja osalla ostaisi pojalle jotain mukavaa. Mä tekisin noin...Ostaisin jo jouluksi sillä jonkin paketin mitä lapsi on toivonut...

Minä keskustelisin ensin lapsen kanssa, että mitä jos käytettäsiin osa rahasti johonkin hyödylliseen, kuten vaatteisiin tai kenkiin tai vastaavaan ja osalla saisi ostaa jotain mieluista. Seen jälkeen veisin lapsen lelukauppaan (tai mitä sitten haluakaan) ja saisi ostaa haluamansa ja loput laitettaisiin talteen. Tällöin lapsi on periaatteessa päättänyt mihin raha käytetään, etkä ole omavaltaisesti käyttänyt rahaa haluamaasi, vaikkakin lapsen hyväksi. 6- vuotias kun ymmrätää jo puhetta ja hänen kanssaan voi jo neuvotella.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Minä keskustelisin ensin lapsen kanssa, että mitä jos käytettäsiin osa rahasti johonkin hyödylliseen, kuten vaatteisiin tai kenkiin tai vastaavaan ja osalla saisi ostaa jotain mieluista. Seen jälkeen veisin lapsen lelukauppaan (tai mitä sitten haluakaan) ja saisi ostaa haluamansa ja loput laitettaisiin talteen. Tällöin lapsi on periaatteessa päättänyt mihin raha käytetään, etkä ole omavaltaisesti käyttänyt rahaa haluamaasi, vaikkakin lapsen hyväksi. 6- vuotias kun ymmrätää jo puhetta ja hänen kanssaan voi jo neuvotella.

Näin tekisin minäkin :)

Eli teidän mielestä en tee väärin, jos vaihdan kuoreen sen 40 euroa ja lopun talteen pojan vaateostoksia varten (joulun jälkeen muutenkin edessä uusien talvivaatteiden ja -kenkien hankinta)?

Minusta on väärin pimittää osaa rahoista ennen kuin poika näkee niitä, mutta tuon ikäiselle on jo hyvä opettaa pikkuhiljaa, etei kaikkea rahaa laiteta hauskanpitoon. Tämän hetkisessä taloudellisessa tilanteessamme antaisin lapsen ostaa (halutessaan) itselleen yhden kalliihkon lelun ja loput laittaisin hänen tililleen.

Tiukemmassa tilanteessa käyttäisin osan isompiin vaate- tai harrastehankintoihin.

Mun mielestä et saa mennä vaihtamaan sitä rahaa pienempään, vaan lapsi saa sen satasen ja sitten kerrot hälle, että se on TOOOOSI iso raha ja siitä osan saa käyttää leluosastolla ja lopuilla ostetaan vaatteita. Lapsi kyllä ymmärtää tämän jo ja osaa olla iloinen siitä yhdestäkin isommasta lelusta =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli teidän mielestä en tee väärin, jos vaihdan kuoreen sen 40 euroa ja lopun talteen pojan vaateostoksia varten (joulun jälkeen muutenkin edessä uusien talvivaatteiden ja -kenkien hankinta)?

No mä en laittais kuoreen yhtään, vaan ostaisin jonkun paketin ja loput pitäisin odottamassa vaateostoksia. Mun mielestä 6v ei tee mitään rahalla...

Miten sitten toimin, jos lapsi saa koko rahan ja keskustelu ei tuota tulosta vaan haluaa itse määrätä koko rahan käytön?

Ihanteellisintahan olisi tuo että lapsi saisi koko rahan itselleen, mutta pelkään, ettei hän suostu asiasta neuvottelemaan... Huolehdinkohan nyt liikaa tulevasta? Aliarvioinko omaa lastani? Juu, on esikoinen ja ainoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mun mielestä et saa mennä vaihtamaan sitä rahaa pienempään, vaan lapsi saa sen satasen ja sitten kerrot hälle, että se on TOOOOSI iso raha ja siitä osan saa käyttää leluosastolla ja lopuilla ostetaan vaatteita. Lapsi kyllä ymmärtää tämän jo ja osaa olla iloinen siitä yhdestäkin isommasta lelusta =)

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä en laittais kuoreen yhtään, vaan ostaisin jonkun paketin ja loput pitäisin odottamassa vaateostoksia. Mun mielestä 6v ei tee mitään rahalla...

Itse näen hyvänä asiana yrittää pikkuhiljaa opettaa lapsi rahan käyttöön tässä iässä. Joten ainakin vähän laitan kirjekuoreen (tai sitten sen koko rahan).

6v ei tajua rahasta vielä MITÄÄN!!! Osta hänelle joku mieluinen lelu ja laita SE LELU pakettiin, on varmaan paljon kivempi mitä seteli kuoressa.

Loput käytä vaatteisiin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:

peesi

Ja mä olen sitämieltä, että vanhempi päättää 6v:n rahankäytöstä, eikä lapsi. Eriasia, jos lahjoittaja siirtäisi sen rahasumman jollekin säästötilille lapselle, jossa käyttöoikeudet on lapsella tietyssä iässä sitten. Mutta kyse pienestä lapsesta, jos lahjoittaja toivoisi, että raha laitetaan säästötilille kunnioittaisin tätä pyyntöä. Mutta mikäli mulle sanotaan, että ostakaa mitä tykkäätte, niin ei tulis mieleenkään pinen lapsen käteen lykätä seteliä ja kysellä. Ostaisin lapselle jotain kivaa suoraan ja lopuilla vaatteita. Kunhan sen lapselle käyttäisi.

6-vuotias on vielä hyvin ohjailtavissa. Itse antaisin rahan toki kokonaisuudessaan, koska on pojalle tarkoitettu. Kertoisin myös, että raha on suuri ja äiti säilyttää sitä ja ostaa mitä poika sitten itselleen haluaakin. Leluja varmaankin. Ja rahan voi aina säilyttääkin, ei tarvitse heti tuhlata. Jotain kinuaa poika kuitenkin myöhemminkin. Vaatteisiin en käyttäisi, sillä ne on vanhempien kuitenkin hankittava.

Aikas on pieni poika vielä. Voisiko sen koko rahan käyttää joululahjoihin/pistää säästöön? Osaako tuon ikäinen arvostaa sitä rahaakaan? Jos antaa vaan 5e ja loput tosiaan säästöön tai johonkin isompaan lahjaan,vaatteisiin...
Näin ainakin minä tekisin...

Meillä 6v laittais sen rahan varmaan toppahousujen taskuun ja kaupassa ostais 4e maksavan leluauton tms :laugh:

Ois siinä kassoilla ihmettelemistä kun 6v kaivaa toppahousujen avonaisesta taskusta satasen setelin...

Hei halooooo.... oikeesti!!! Ei 6v ymmärrä rahasta taikka sen käytöstä tuon taivaallista, kiva kun saa maksaa kassalla niinkuin aikuiset, mutta sen ilon voi suoda lapselle jo 5e setelillä

Alkuperäinen kirjoittaja fiina:
6-vuotias on vielä hyvin ohjailtavissa. Itse antaisin rahan toki kokonaisuudessaan, koska on pojalle tarkoitettu. Kertoisin myös, että raha on suuri ja äiti säilyttää sitä ja ostaa mitä poika sitten itselleen haluaakin. Leluja varmaankin. Ja rahan voi aina säilyttääkin, ei tarvitse heti tuhlata. Jotain kinuaa poika kuitenkin myöhemminkin. Vaatteisiin en käyttäisi, sillä ne on vanhempien kuitenkin hankittava.

Meillä mummot antaa rahaa vaan ihan sen takia kun eivät keksi mitä ostaisi, eivät he suinkaan tarkoita että raha tulee antaa 4 ja 1,5 vuotiaalle, vaan haluavat että sillä ostetaan jotain mummon puolesta.

Jos en ennen joulua jouda ostamaan, niin sitten joulun jälkeen. Riippuen lapsen lahjojen määrästä miettisin ostaisiko jouluksi vai vasta joulualesta ja mitä he tarvitsevat.

Ei ole tullut mieleenkään että pitäisi viedä lapset johonkin markettiin osoittamaan mitä ostetaan nyt kun on millä törsätä. Ostakoot mummo itse lahjansa sitten jos jotain tiettyä haluaa sillä lapselle.

En millään usko että 6-vuotias alkais tinkaamaan, että haluaa käyttää koko rahan... Ei meillä ainakaan ole - useana vuonna on saatu joululahjarahaa mummolta kolmelle lapselle, ja on sanottu, että yhden lelun saavat valita itse (joku noin summa annettu mitä saa kuluttaa) ja lopuilla on ostettu sitä vaatetta. Eikä ole ikinä ollut mitään tinkaa asiasta, hyvin ovat ymmärtäneet ikähaitarilla 4-8 (pienemmät ei tajua koko asiaa ja niille voi itse valkata sen lelunkin).

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja myös 6v poika itellä:
6v ei tajua rahasta vielä MITÄÄN!!!

On 6-vuotiaita jotka tajuaa rahasta yllättävänkin paljon.

joo, että sen kun antaa kassatädille niin saa jotain kivaa, vaikka lapsi osais laskeakkin mitä sillä rahalla saa, niin ei 6v LAPSI tajua rahan merkitystä taikka sitä, että se on tosi iso raha aikuisellekkin

Ei meidän 8-vuotiaskaan oikein vielä tajua, se nyt vaan on tosiasia, ettei tuonikäisellä kuulu olla vielä rahaa kuin säästötilillä korkeintaan. Vähän voi opetella jo, että mitä sillä vitosen setelillä sieltä kaupasta oikein saisi

Tottakai sulla on lupa ohjata ala-ikäistäsi rahan käytössä ja suorastaan vastuu. 100e on iso raha ja harva 6v sitä ymmärtää. Antaisin ostaa jouluksi jonkun lelun ja loput vaikka säästöön. Tai sitten ostaisin jotain suurta lapselle, esim. suksipaketti.

Yhteistyössä