6v ja hautajaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirpin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kirpin

Jäsen
15.08.2006
585
1
16
Meillä olisi tulossa lähiaikana läheisen ihmisen hautajaiset.
Poika 6v otti hänen kuolema aika raskaasti,joten mietin että onko
hautajaisiin osallistuminen hänen kannaltaan järkevää.
Luonteeltaan hän on muutenkin herkkä ja ajattelee,pohtii paljon asioita
(ehkä turahankin paljon ikäisekseen)
Ihan vaan mielipiteitä kiinnostaisi kuulla tai kokemuksia ??

Voisi olla erittäin hyväkin, että näkisi, miten ja mihin rakas ihminen joutuu. Ja varmasti teette hänelle selkoa, että haudassa on vain kuoret, sielu siirtyy Taivaan Isän huomaan.
Me olimme parivuotta sitten hautajaisissa ja siellä kahvipöydässä juteltiin papin kanssa ja vähän anteeksipyydeltiin, kun meillä oli kaikki lapset mukana "häiriköimässä".
Pappi sanoi, että on todella hyvä asia, että lapset oppivat pienestä pitäen olemaan mukana. Hän oli pariin otteeseen joutunut antamaan ihan kriisiapua joillekin teineille, jotka olivat oööeet elämänsä ekoissa hautajaisissa ja tulleet ihan hysteerisiksi siellä.
Pikkulapsi hakee vielä turvaa vanhemmistaan, teini ei kehtaa ottaa isiä kädestä kiinni eikä kiipeä syliin turvaan.

Vaikkei mulla itsellä vielä 6-vuotiasta olekaan, niin kuvittelisin, että sen ikäisen kanssa asioista voi jo keskustella. AIkuisellekin hautajaiset ovat tärkeä, vaikkakin vaikea osa surua. Hautajaisista lapsi voi saada myös apua suremiseen!

Itse tunnet kuitenkin parhaiten lapsesi. Juttele ja kysele haluaako hän tulla mukaan ja miltä hautajaiset mahtaisivat hänestä tuntua...

Meillä oli mun isän hautajaiset reilu kuukausi sitten. 3-vuotias esikko oli mukana siellä ja näki kuinka arkku laskettiin hautaa ja peiteltiin. En usko, että hän on tajunnut papan makaavan siellä arkussa, nyt tuntuu tosi vaikealta selittää hänelle, miksi käydään haudalla ym...

Ainakin ne hautajaiset joissa on ite tullu käytyä, on ollu niin kauniita tapahtumia, etten epäröis hetkeäkään ottaa lasta mukaan. Jos lapsi on niin pieni, ettei osaa istua paikkallaan, niin sitten ei, mutta muuten kyllä. Varmasti helpottaa asian käsittelyäkin lapsen kannalta. Lapset on monesti mutenki kiinostuneempia kirkollisista asioista kui aikuiset, niillä on vielä avoin ja puhdas mieli. Me ollan vaan tällasiä kyynisiä käppänöitä. ;)

Yhteistyössä