6v empatian puute eläimiä kohtaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Mä olen huolissani lapsestani. Meillä on 6v poika,joka pitää tosi ihanasti huolta kahdesta pienemmästä sisaruksestaan,hoitaa heitä,pussailee,halailee jne. ja meidän perheessä muutenkin näytetään tosi paljon toisistamme tykkäämistä. Mieheni on todella allerginen eläimille,joten meillä kotona ei eläimiä ole. Poika silittelee naapurin koiria,kissoja jne. kyllä. Kuitenkin on jotenkin täysin empatiakyvytön eläimiä kohtaan; saattaa naapurin pojan kanssa kiskoa ampiaiseltä elävänä siipiä irti,pilkkoa muurahaisia jne. vaikka olen kieltänyt ja yrittänyt selittää että tuntevat kipua niinkuin me muutkin. Sanoi että tulee isona teurastajaksi niin saa tappaa kaikkia eläimiä,haluaisi myös metsästää ja ampua eläimiä :( Mun mielestä toi kuulostaa ihan kamalalle ja olen tosissani huolissani että mistä on kyse.
Pienempiä lapsia kohtaan on todella välittävä jne. eli täydellistä empatia kyvyttömyyttä se ei ole,pelkästään jos kyseessä on eläimet. Itse olen todella eläinrakas ja sydän meinaa särkyä kun hänen juttujaan kuuntelee. Olenko tehnyt jotain väärin kasvatuksessa vai mistä johtuu?

Eikös se ole aika yleistä, että tuon ikäiset "tekevät kokeita" hyönteisillä jne. Itsekin muistan niin tehneeni, vaikka olen tyttö ja aina kovasti pitänyt eläimistä. Kun tarkemmin ajatellaan, niin kyllähän se vähän ristiriitaista on sanoa, että eläimiä ei saa satuttaa, mutta sitten kuitenkin me aikuisetkin läimitään sanomnalehdellä kärpäsiä, hyttysiä, hämähäkkejä...hengiltä. Olisin huolissani jos lapsi potkisi tai löisi isompia eläimiä, kuten lintuja, koiria, kissoja...

• Tykkää
Reactions: MINTYNEN ja Tige
Kyllä nuo hyönteisten tutkimiset kuuluu asiaan mutta tuo teurastajajuttu.. :(
Ehkä kokeilee reaktiotasi vaikka väkisin tulee mieleen sarjamurhaajaleffat.. mutta mistä 6-vuotias keksi nuo teurastusjutut. Toisaalta saavat päähänsä ihan mitä vaan.

Joku rangaistus nimenomaan. Itse en ikinä sallisi minkäänlaista kiduttamista eläimiä kohtaan. Olkoot muurahainen tai tanskandoggi, ovat silti eläimiä. Voit vaikka kysyä "olisiko se kivaa jos joku sinut silpoisi pieniksi palasiksi?".

Öh, siis ihan normaali lapsihan tuo on. Minä, eläinrakas ihminen, tein noita myös. Ja ei ole poika tainnut kertoa äidilleen kuinka on myös käräyttänyt muurahaisia suurennuslasilla, tai me ainakin teimme sitäkin pienenä, eiköhän lapset ole samanlaisia edelleen. Otsikosta luulin että lapsi potkii koiria tai tappaa kissoja tms. Mutta kyllä varmaan iso osa lapsista tekee juurikin tuollaista pienille ötököille

Siis olen kertonut hänelle ihan rehellisesti mistä se liha lautaselle tulee (lehmiä kasvatetaan,joskus tosi pienissäkin kopeissa,jonka jälkeen tapetaan ja syödään,siksi meillä syödäänkin vain luomulihaa). Meillä myös kannetaan hämähäkit yms. ulos,eikä tapeta. Olen siis itse lähinnä yliempaattinen eläimiä kohtaan. Mua pelottaa kamalasti mitä lapsesta tulee isompana,en tiedä ylireagoinko. :(

Ja olen sanonut lapselle aina että toisille tehdään niinkuin toivoisi itselleen tehtävän. Oli kyse pikkusiskosta,koirasta tai ampiaisesta. Selittänyt että miltä tuntuisi jos joku repisi hänen kätensä irti,ei sitä kuitenkaan ymmärrä vaan vastaa että "hauskalta". Huoh.

[QUOTE="aloittaja";24060165]Ja olen sanonut lapselle aina että toisille tehdään niinkuin toivoisi itselleen tehtävän. Oli kyse pikkusiskosta,koirasta tai ampiaisesta. Selittänyt että miltä tuntuisi jos joku repisi hänen kätensä irti,ei sitä kuitenkaan ymmärrä vaan vastaa että "hauskalta". Huoh.[/QUOTE]

Eli jos olet samassa tilassa esim. lapsen kanssa joka on allerginen ampiaisen pistolle, ja tiedät että lapsi voi kuolla jos ampiainen psitää, niin silti annat ampiaisen vain lennellä ja liidellä ja toivot ettei se pistä??? Ei herranen aika, kyllä minä sen ampiaisen tapan sillon!

Ihan normaalilta lapselta kuulostaa. 6vuotiaallasi on hyvä mielikuvitus ja on myös äärimmäisen fiksu kun huomaa millä saa äidin poist tolaltaan.

[QUOTE="vieras";24060146]Öh, siis ihan normaali lapsihan tuo on. Minä, eläinrakas ihminen, tein noita myös. Ja ei ole poika tainnut kertoa äidilleen kuinka on myös käräyttänyt muurahaisia suurennuslasilla, tai me ainakin teimme sitäkin pienenä, eiköhän lapset ole samanlaisia edelleen. Otsikosta luulin että lapsi potkii koiria tai tappaa kissoja tms. Mutta kyllä varmaan iso osa lapsista tekee juurikin tuollaista pienille ötököille[/QUOTE]

Kaikilla mukuloilla ei ole tarvetta repiä siipiä irti. Osaavat tutkia ilman kiduttamista. Ei ole normaalia, eikä kuulu opettaa lapsille normaalina käytöksenä

Mun äiti oli pienenä polttanut muurahaisia ym. järkyttävää. Silti oli todella eläinrakas ja meillä on aina ollut eläimiä. Itse en tollaista ole koskaan tehnyt, mutten tosta huolestuisi.Rangaistus toki pitää antaa.

Ööö, jonkunhan on pakko olla siellä teurastamossa töissä, että saatte sitä luomulihaa lautasille. Miksi se muka on niin kamalaa, että joku myös tappaa ne ravinnoksi päätyvät eläimet? Pakkohan ne on tappaa. Jos ei sitä hyväksy, niin miksi edes syö lihaa?

[QUOTE="Jenni";24060199]Eli jos olet samassa tilassa esim. lapsen kanssa joka on allerginen ampiaisen pistolle, ja tiedät että lapsi voi kuolla jos ampiainen psitää, niin silti annat ampiaisen vain lennellä ja liidellä ja toivot ettei se pistä??? Ei herranen aika, kyllä minä sen ampiaisen tapan sillon!

Ihan normaalilta lapselta kuulostaa. 6vuotiaallasi on hyvä mielikuvitus ja on myös äärimmäisen fiksu kun huomaa millä saa äidin poist tolaltaan.[/QUOTE]

Se, että tappaa ampiaisen allergisen lapsen läsnäollessa suojellakseen lasta on ihan eri asia kuin se, että antaa lapsen rääkätä ampiaisia huvikseen. :mad:
Mä en millään ymmärrä, miten päädyit tuollaiseen johtopäätökseen siitä, kun ap pitää pahana sitä, että oma lapsensa rääkkää hyönteisiä. Vai meinaatko, että kaikki eläimet pitäisi tappaa kiduttamalla siksi, kun jossakin joku saattaa ehkä olla allerginen niille?

[QUOTE="daa";24063647]Teurastamossa ollaan aikuisena, ja sitä uraa tuskin alotetaan kiduttamalla ötököitä[/QUOTE]

Tarkoitinkin sitä, kun poika oli sanonut haluavansa teurastajaksi ja ap. piti sitäkin pahana. Onhan sitä monillakin ammattihaaveita jo lapsena. Toki teurastaja on erikoisempi, mutta pitäähän nyt jonkun kyetä tappamaan eläimiä, jos ihmiset haluavat lihaa lautasilleen.

[QUOTE="Jenni";24060199]Eli jos olet samassa tilassa esim. lapsen kanssa joka on allerginen ampiaisen pistolle, ja tiedät että lapsi voi kuolla jos ampiainen psitää, niin silti annat ampiaisen vain lennellä ja liidellä ja toivot ettei se pistä??? Ei herranen aika, kyllä minä sen ampiaisen tapan sillon!

Ihan normaalilta lapselta kuulostaa. 6vuotiaallasi on hyvä mielikuvitus ja on myös äärimmäisen fiksu kun huomaa millä saa äidin poist tolaltaan.[/QUOTE]

Älä vääntele asioita! Ja tossakaan tilanteessa en tapa ampparia, vaan vien sen ulos. En tapa hämiksiä, vaan vien ne ulos. Tapatko sen ampparin muuten kiduttamalla? Revit ekaks siivet irti jne?

Mielestäni lapsesi on normaali. On normaalia tappaa hyönteisiä. Eläinrakkaana ja ihmisrakkaana voi polkea muurahaisia,repiä siipiä ja katkoa matoja ja silti olla ok.
Mutta kiva jos tutkisitte hyönteisiä yhdessä nätisti:)Kirjastoon hakemaan tietokirja ja suurennuslasi.
Katsos ihminen varsinkin lapsi on alkeellinen ja vaistojen varassa.Luonnollinen.

Jostain olen lukenu, että eläinten kiduttaminen ja silpominen lapsena on hälytysmerkki.

Mun mielestä toi ei ole normaalia. Muistan jo itse lapsena, kuinka mua ihmetytti ne perhosten siipien repijät.

Meidän 4 v poika on yliempaattinen siis se pelastaa hyönteisiä lammikoista ja melkein itkee, ku löytää jonku ötökän kuolleena. Ja sanoo, voi raukkaa, nyt se on kuollu. Meidän perheessä ei tapeta sisälle joutuneita hyönteisiä, vaan ne metsästetään purkkiin. Kärpäset löytää tiensä ulos, ku otetaan ristiveto. No, meidän poika on muutenkin tosi herkkä, liikuttuu lastenohjelmista jne. Mä olin pienenä samanlainen. Kalanpyynnistäkin sanoi, että kalat pitää päästää takaisin mereen.

Mielestäni lapsesi on normaali. On normaalia tappaa hyönteisiä. Eläinrakkaana ja ihmisrakkaana voi polkea muurahaisia,repiä siipiä ja katkoa matoja ja silti olla ok.
Mutta kiva jos tutkisitte hyönteisiä yhdessä nätisti:)Kirjastoon hakemaan tietokirja ja suurennuslasi.
Katsos ihminen varsinkin lapsi on alkeellinen ja vaistojen varassa.Luonnollinen.

Salli mun nauraa! Mutta tätähän tää nykyään on, kakarat saa tehdä mitä huvittaa-silitetään vaan päähän, ja sanotaan että;-se on normaalia

Yhteistyössä