6kk täysimettävä on harvinaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Hulvaton mamma
  • Ensimmäinen viesti
Hulvaton mamma
Tuntuu kyllä ainakin näillä nurkilla, että olen aivan "poikkeava", kun vielä täysimetän 5,5kk ikäistä lastani. Aion siis täysimettää puolivuotiaaksi. Hyvin on sujunut tähän asti ja vauva kasvaa tasaisesti. Monenlaista kommenttia olen kyllä saanut kuulla valintaani koskien, mutta olen vaan ollut välittämättä niistä. Kuitenkin kaipaisi myös vertaistukea. Mutta sitä ei täällä päin kyllä saa. Kaikki kaverit ja sukulaisetkin ovat alkaneet antaa kiinteitä jo 4kk iässä (tai aiemmin) ja jopa lopettaneet imetyksen kokonaan 6kk iässä. Olenko todella ainoa laatuani, vaikka noudatan ihan nykypäivän ohjeita?
 
Tjaa, riippuu varmaan tuttavapiireistä. Veikkaisin että meilläpäin varmaan yli puolet onnistuu tuossa 6kk täysimetyksessä ja monet lähelle. Ja valtaosa tuntuu imettävän vielä 1 vuotiaita (vaikka palailevat töihin tuota aikaa).

Ja juu, itse kuopuksen kohdalla täysimetin 6kk ja kokonaan lopetin imettämisen tytön ollessa 1v3kk. Esikoisesta taas alettiin maistelemaan kiinteitä 4,5kk iässä ja imetys loppui lapsen ollessa 10kk.

*muoks. Yksi syy näihin hyvin sujuneisiin imetyksiin lieneekin siinä ettei toisten imetyksiä tai imettämättä jättämisiä olla kommentoitu ikävästi. Imetys nyt on vain tapa ruokkia lapsi, ei mikään äitiyden mitta.
 
Kyypakkaus
Kyllä meitä 6kk täysimettäviä on! Vaikka tosiaan tuntuu, että suurin osa alkaa antaa kiinteitä jo siinä 4kk iässä. Olen minäkin saanut haukkuja osakseni, mutta ei niistä kannata välittää. Kun tietää itse mitä tekee :)
 
moool
Minä täysimetin 6kk ja edelleen imetän kiinteiden ohella ja vauva on nyt 10kk. Vauva kasvoi imetyksellä tosi hyvin ja voi kaikin puolin hienosti. Vielä ei olla meillä sairasteltukaan yhtään.
Minä en kyllä myöskään ole törmännyt muihin, jotka olisivat täysimettäneet 6kk.
 
Täälläkin yksi mamma, joka täysimetti 6kk. Imetän edelleen, poju 1v 1kk. Meilläpäin ei myöskään muita tuota aikaa täysimettäneitä, mutta sain neuvoja ja tukea kätilösiskoltani. Ja onneksi sain, koska muilta tulleet kommentit olivat välillä ilkeitäkin, esim. mitä sä nyt vielä imetät, sun rinnat menee pilalle! (Ja mun rinnat on lähes samanlaiset ku ennen raskauttaki.) En tiedä sitten, mikä näillä ihmettelijöillä ja haukkujilla on taustasyynä, mutta niitten sanomiset kannattaa jättää omaan arvoonsa.
 
Mä täysimetin poikaa 6½ kk ja ajoittain kyllä tuntui siltä että olin harvinaisuus. Sälli oli vielä isokokoinen vauva, pitkä ja painava, ja "siis eksä anna tolle vieläkää mitään muuta ku tissii?"- ihmettelyjä tuli usein. Miksi olisin antanut, kun vauva kasvoi rintamaidollakin todella hienosti, oli hyvätuulinen ja helppo? :) Taaperoiässä (imetin lähes 1 v 9 kk) taas kysyttiin että "vieläkö sä tuota imetät, koska aattelit lopettaa?". Eniten kommentteja tuli äideiltä, jotka eivät olleet imettäneet kuin lyhyen aikaa omia lapsiaan.
Esikoinen taas sai rintaa vain 3 kk ja siitäkin ajasta oli suurimman osan osittaisimetyksellä. Sitäkin ihmeteltiin: silloin ihmettelijöinä olivat ne äidit, jotka täysimettivät 6 kk ja jatkoivat imetystä vuoden ikään asti tai pidempäänkin =).
Eli teet niin tai näin, aina ihmetellään.
 
Minunkin tuttavapiirissäni aika harva on lopulta täysimettänyt sen 6kk, aika moni aloittaa kiinteät viimeistään 5kk tienoilla parempien yöunien toivossa. Itse olen kahta lasta täysimettänyt 6kk ja kolmannenkin kanssa mennään samaa rataa.
 
klö
Mä olen kans täysimettänyt 6kk toista lasta, ekaa 5kk, silloin oli eri "säännöt". Ei mitenkään hirveästi tullut ihmettelyjä (johtuen varmaan ammatistani, klö). Mutta aina tietysti jotain. Ihmettelen kyllä hyvinkin paljon, miksei useammat imetä kuin vähän aikaa. Olen kyllä töissä kuullut selityksiä laidasta laitaan...
 
Minä täysimetin esikoista 4kk ja osittain 7kk ikäiseksi.(Jos olisi ollut enemmän tietoa imetyksestä olisin varmaan täysimettänyt 6kk ja osittain pidempään...)Keskimmäistä täysimetin n.5kk ja osittain imetin 1v8kk ikäiseksi,ja kuopusta täysimetin 6kk ja nyt kuopus on kohta 1v6kk ja imetän häntä edelleen.
 
vieras
Minä täysimetin esikoista 6kk ja 3kk iästä alkaen sain kuulla etenkin vanhemmilta sukulaisilta hämmästelyjä että pärjääkö se muka tosiaan pelkällä tissimaidolla, ja että eikö se nyt vieläkään ole saanut perunaa.

Toista lasta (syntymäpaino reilut 4kg) täysimetin 5kk (kunnes alkoi tarvita enemmän ruokaa) ja kun neljän kuukauden iässä painio 8kg, kukaan ei epäillyt ettei pärjäisi pelkällä tissillä. :D
 
Kyllä ihan täysimetin enkä vaan luule.Esikoinen sai kyllä pullosta(tosin vasta sitten kun lopettelein imetystä ja sen jälkeen)keskimmäinen taisi saada 2-3 kertaa minun lypsämää maitoa n.6kk iässä kun olin itse ostoksilla ja isi oli lasten kanssa ja kuopus ei ole saanut kertaakaan maitoa eikä mitään muutakaan pullosta.
 
edellinen
Eikös täysimetys tarkoita sitä että vauvan ainoa ravinnonlähde on rintamaito jota annetaan nimenomaan suoraan rinnasta eikä pullosta.
Tutista taas ei tietääkseni tule minkäänlaista ravintoa, tutin lutkutus on imemistä eikä imetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja klö:
Siis oikeasti. Ei pulloja käytössä. Ikinä. Eikä myöskään btw tuttia.
 

Yhteistyössä