6-vuotias kotona yksin,kuinka kauan.. ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh-äiti

Vieras
Eli ilmeisesti eka luokalle menevän voi jättää kotiin yksin vähäksi aikaa kännykän kanssa? Vai oletteko aloittaneet "harjoittelun" vasta koulun alettua? Olen ehdottanut tytölle, että jäisi kotiin siksi aikaa kun käyn kaupassa max.30 min,mutta hän ei vielä halua. En tietenkään vastoin tahtoaan ole jättämässä toista yksin kotiin.

Olen siis yksinhuoltaja. Millaisia kokemuksia ja neuvoja teillä olisi?

meillä on tuleva ekaluokkalainen ollut yksin kotona pisimpään n. 2 tuntia. hän alkoi vasta täs uuden vuoden jälkeen osoittaa omaa halua jäädä yksin..

kyllä mä sinuna odottelisin josko tytölle heräis se oma halu jäädä..ni sitten jättäsin hetkeks ja kasvattasin aina sitä yksinjäämisaikaa..
jos ei meinaa uskaltaa jäädä, niin auttaisko hänell sitten jos jku kaveri tulis hänen kanssaan alkuun ?

Meidän 6 v on ollut yksin kotona maksimissaan noin tunnin. On nyt eskarissa, ja ikää 6 v 4 kk tarkalleen.

Ekoja kertoja oli yksin viime kesänä, 5½ v iässä, siten että minä olin pihalla pienemmän kanssa ja hän jäi sisälle. Eskarivuoden aikana on jäänyt kotiin esim. kun käyn kaupassa, tai kun haen veljen päiväkodista.

Kännykän sai viime kesänä, se on tietysti aina turvana.

Ja tyttö itse haluaa jäädä yksin, uskaltaa, ei pelkää eikä arkaile. Vastahakoista lasta en jättäisi vielä, mutta koulun alkaessa on jo oikeasti pakko osata olla yksinkin ainakin meillä; emme voi olla aina paikalla kun tyttö lähtee kouluun, ja joskus harvakseltaan hän joutuu tulemaan koulusta tyhjään kotiin & olemaan hetken yksin.

Meillä tytöt - joko yksin tai yhdessä - ovat halunneet omasta tahdostaan jäädä kotiin kauppareissujen ajaksi, n. 30 min. Ja se aika on mennyt tosi hyvin! Jos lapsella on kännykkä, ota omasi mukaan niin jos hätä tulee, lapsi voi soittaa. On parempi harjotella yksin oloa kotona nyt kun se ei ole vielä pakollista - koulun alettua on todennäköisesti olla pakko kotona.
Kuitenkin oma halu jäädä yksin kotiin on ratkaiseva tekijä. Minä annan lasteni valita haluavatko jäädä kotiin vai lähteä mukaan. En pakota jäämään yksin kotiin.

Kännykät on molemmilla ja ehdotin kerran, että jäisi kotiin ( oli kipeänä), niin, että puhuttaisiin puhelimessa vaikka koko aika kun olen poissa. Hän ei halunnut joten tuli sitten mukaan. Täytyy alkaa puhumaan asiasta tytön kanssa niin, että ymmärtää paremmin mistä on kyse.
Kiitos neuvoista! :)

En missään nimessä pakottaisi. Jos itse ehdottaa, ettei tahdo lähteä kauppaan, niin hetkeksi uskaltaisin jättää. Liika "karaiseminen" ei auta lasta reipastumaan. Jo kesän yli kasvaminen voi auttaa. Jos ei auta, niin etsithän hyvän hoitopaikan (iltapäiväkerhon, naapurin tms), jonne lapsi voi mennä. Ekaluokkalainen saa olla vielä lapsi ja pieni!

Juu tyttö saa olla pieni ja lapsi ja sitä hän onkin :) On hurjaa ajatella, että lähtee kohta kouluun. Koulumatkakin on noin pienelle liian pitkä, "oikean" koulun remontin takia.

Jos voi, niin jättää lapsen yksin vasta kun lapsi itse sitä haluaa. Ja se puolikin tuntia on ekaluokkalaisen mielestä pitkä aika, ellei sitten katso esim. telkkaria.

Eli odotellaan tässä vielä josko joku päivä häntä kiinnostaisi yksin oleminen. Taitaa vaan jännittää ajatus uudesta asiasta. On hän vanhemman serkkunsa kanssa jäänyt joskus hetkeksi kotiin, mutta serkku asuu toisessa kaupungissa joten tälläistä mahdollisuutta ei ole kovin usein.

Nostan nyt tosi vanhan keskustelun, mutta aina ajankohtaisen :) Eteen tuli tilanne, että nykyinen ekaluokkalainen ei halua iltapäiväkerhoon vaan haluaa olla 2h yksin koulun jälkeen kotona. On ollut jotain aikoja yksin, mutta ei noin kauaa. Kyllä sinänsä luotan, et osaa ollakin yksin, mutta ainahan se huoli on.
Miten muilla on pärjätty?

Yhteistyössä