6 viikon ruokalista on valmis!!

  • Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti
Ap
No niin. Nyt on syöty sunnuntaina broilerkeittoa, maanantaina kanapataa, eilen käytiinkin pitsalla ja tänään tehtiin eilinen uunikala. :) Oli tänäänkin kiva käydä kaupassa kun oli helppo tehdä kauppalista valmiiksi ja ostaa koko viikon tarvikkeet. Vain maitoa ja leipää pitänee käydä ostamassa tässä viikon edetessä.

Ja juu, se kermavaahto/etikka on juuri sitä itseään: kermavaahtoa, johon on sekoitettu etikkaa. Eli oikeastaan sama kuin se rosollivaahto, mutta ilman punajuuren lientä. Tai näin ainakin luulen. Tuo ohje tuli joltain palstalaiselta ja juuri silloin muistin, että mun mummin sisko teki usein tuota salaattia ja siihen laitettiin kastikkeeksi kermavaahtoa, jossa oli ruokalusikallinen etikkaa.
 
5n riiviön äiti
AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN LOISTAVA JA UPEA LISTA!! Ihanaa! Mä olen vuosikaudet yrittänyt väsätä samanlaista ja päässyt yleensä ensimmäisen viikon toiseen päivään ja hops, lista on jo hävinnyt tai joku lapsista on sen tuhonnut tms. Ja nyt, siinä se on, sen kun printtaa ulos. Kiitos miljoonasti vaivannäöstä.

Anna narisijoiden narista. Älä hukkaa hyvää vitutusenergiaa niihin...

Jos mieli tekee pihviä kalapäivänä, niin sitten syödään pihviä kalapäivänä, tuskin kukaan tervejärkinen saa siitä päänsärkyä. :)

Vielä kerran, megaluokan kiitos! Halaisin jos olisit vieressä, mutta saat jokatapauksessa ja ihan varmasti lämpimiä ajatuksia täältä joka kerta kun lista on käytössä. Kiitos, kiitos ja kiitos!
 
kukka-
Tätä olen monesti itsekin miettinyt, että tekisi listan. Toki voihan siitä muutta aina joskus jotain jos haluaa, mutta olisi joku runko.
Näin monilapsisen perheen äitinä se olis melkein must. :)
 
Minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja Avuton:
Jos muuten teillä on hyviä ja helppoja ja ei-niin-kauheasti-kalalle-maistuvia -kalaruokaohjeita, niin otan niitä mieluusti vastaan ja lisään tuonne listalle. :)
Tähän mulla on tosi hyvä kalakastike josta myös lapset tykkää.
Tarvitaan paketti pakastekalaa(yleensä käytän seitiä), purkki ruokakermaa ja vähän kuivattua tilliä ja suolaa.

Pakastelaka kannattaa ottaa aamulla jääkaappiin sulamaan (kohmeinen on paras) käy jäinenkin, kunhan ei käristä sitä liikaa.

Eli kala pannuun jossa on tilkka rasvaa/öljyä, kun kala on alapuolelta sulanut/paistunut käännetään kala ja lastalla raavitaan se paistunut osa irti ja taas kun kala on ollut pannulla hetken se käännetään ja raavitaan jne. eli ne kalan "muruset/rouhee" on siinä pannulla kokoajan. Kun kaikki kala on sellaista silppua kaadetaan kerma, annetaan kiehahtaa hetken ja lisätään tilliä ja suolaa(tai voi mausta mieltymysten mukaa). Jos kastike tuntuu kuivalta lorautan tilkan maitoa kerman jatkoksi.
Sit vaan keittetyjen parunoiden kanssa ja on hyvää. Tämä on siis juuri sellaista perusruokaa ja maistuu yllättävän hyvältä, meillä sitä syödään jauhelihakastikeen tilalla ja lapset tykkää valtavasti.
 
liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain:
Alkuperäinen kirjoittaja Avuton:
Jos muuten teillä on hyviä ja helppoja ja ei-niin-kauheasti-kalalle-maistuvia -kalaruokaohjeita, niin otan niitä mieluusti vastaan ja lisään tuonne listalle. :)
Tähän mulla on tosi hyvä kalakastike josta myös lapset tykkää.
Tarvitaan paketti pakastekalaa(yleensä käytän seitiä), purkki ruokakermaa ja vähän kuivattua tilliä ja suolaa.

Pakastelaka kannattaa ottaa aamulla jääkaappiin sulamaan (kohmeinen on paras) käy jäinenkin, kunhan ei käristä sitä liikaa.

Eli kala pannuun jossa on tilkka rasvaa/öljyä, kun kala on alapuolelta sulanut/paistunut käännetään kala ja lastalla raavitaan se paistunut osa irti ja taas kun kala on ollut pannulla hetken se käännetään ja raavitaan jne. eli ne kalan "muruset/rouhee" on siinä pannulla kokoajan. Kun kaikki kala on sellaista silppua kaadetaan kerma, annetaan kiehahtaa hetken ja lisätään tilliä ja suolaa(tai voi mausta mieltymysten mukaa). Jos kastike tuntuu kuivalta lorautan tilkan maitoa kerman jatkoksi.
Sit vaan keittetyjen parunoiden kanssa ja on hyvää. Tämä on siis juuri sellaista perusruokaa ja maistuu yllättävän hyvältä, meillä sitä syödään jauhelihakastikeen tilalla ja lapset tykkää valtavasti.
 
Hanna
Juuri tämmöistä etsin!! Kiitos Kiitos
Pää tyhjenee kummasti juuri ennen ruanlaittoaikaa.

Ja Ihan kummaa provosointia tästä asiasta???? Veikkaisin että muutama innokas provosoinnin harrastaja asialla.
 
Anna
Onpa hieno lista, paljon olet nähnyt vaivaa. Mä olen miettinyt pääni puhki, mitä tekisin ruuaksi, kun yksivuotias on siirtynyt syömään tavallista ruokaa. Meillä kun on tähän asti syöty enimmäikseen sellasta, mitä pieni lapsi ei oikein voi syödä (tulisia ruokia, sushia, pitsaa jne.), enkä keksi mitään. Mä otan tän listan talteen heti ja alan kunnon kotiäidiksi!

KIITOS!
 
lprtatari
Nyt se on valmis. Ja hyvältä näyttää!! Kiitokset kaikille osallistuneille! :) Tästä saa sitten jokainen tehdä omat variaationsa ja lisäillä suosikkejaan. 2 kertaa viikossa on jälkiruokaa.

En tiedä miten tää näkyy kun toin suoraan copy-pastella sen excelistä, mutta kokeillaan.


Pvä Ruoka Lisäke Kasvis Jälkiruoka

MA Kanapata Riisi Porkkana-appelsiiniraaste
TI Uunikala Perunat Marjakiisseli
KE Makkarakastike Perunat Tomaatti-sipulisalaatti
TO Lasagne Mozzarellasalaatti
PE Kalakeitto Ruisleipä Vispipuuro
LA Broilerpasta Vihersalaatti
SU Juurespihvit Perunamuusi Kaali-puolukkaraaste

MA Kaalilaatikko Tomaatti, kurkku
TI Kanankoipia riisi-kasvispedillä Marjarahka
KE Nakkistroganoff Perunamuusi Porkkana-omenaraaste
TO Perunasosevuoka Suolakurkkua ja punajuuria
PE Tomaattikeitto Juustoleivät Hedelmä
LA Tonnikalalaatikko Tomaatti-sipulisalaatti
SU Lihapullat Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste

MA Ruokaisa makaronisalaatti Sämpylät Appelsiinikiisseli
TI Broiler-kasvislaatikko Porkkana-ananasraaste
KE Pinaattilätyt Perunamuusi Kukkakaaligratiini
TO Lohipasta Vihersalaatti
PE Jauhelihapihvit Lohkoperunat Kasvislohkot uunissa
LA Kanawok Mansikka-ananastuorepuuro
SU Nakkikeitto Napostelukasviksia

MA Jauhelihakastike Pasta / perunat Porkkanaraaste + raejuusto
TI Kasvissosekeitto Sämpylät Hedelmäsalaatti
KE Maksalaatikko Kaali-puolukkaraaste
TO Hernekeitto Pannari
PE Uuniperunoita ja katkarapukastiketta Isoäidin salaatti (munaa, lehtisalaattia, kurkkua, kerma/etikkavaahtoa)
LA Karjalanpaisti Perunamuusi Porkkana-puolukkaraaste
SU Kanahampurilaiset Lohkoperunat Vihersalaatti

MA Kinkkukiusaus Fetasalaatti
TI Kalapuikot Perunamuusi Katkarapusalaatti
KE Broileria currykastikkeessa Riisi Hedelmä
TO Jauheliha-kasvislaatikko Porkkana-appelsiiniraaste
PE Kasvispasta Suklaakiisseli
LA Uunimakkara/nakit Ranskalaiset perunat Hemapa-kaaliraaste
SU Lohilaatikko Suolakurkkuja

MA Jauheliharisotto Uunitomaatteja
TI Nakkikastike Peruna Vihersalaatti
KE Pinaattikeitto Kananmuna Pannari
TO Tonnikalapasta Porkkanaraaste + raejuusto
PE Pizza Tomaatti-sipuli-mozzarellasalaatti
LA Jauhelihakeitto Sämpylät Marjarahka
SU Broilerkeitto Patonki Napostelukasviksia



minä annan arvoa tällaiselle neroudelle!
meillä syödään mitä kiinni saa, mutta olisi mukavaa välillä käydä kaupassa, ja ostaa oikeasti viikon ruoka tarpeet kerralla!

nyt menee meidän ruoat/tavat roskiin!
MEILLE TULEE SELKEÄ RUOKALISTA!!!
 
Elluuu
Olen alkanut tekemään viikon listan kerrallaan ja ostanut tarvittavat tuotteet ja siinä oikeasti huomaa että sitä rahaa säästyy kun ei tule ostettua niin turhia juttuja kaappiin homehtumaan :) KANNATAN :)
 
oma lista työn alla
Ihan mahtava lista, kiitos ap jos vielä tätä luet! Googlasin "viikon ruokalista":n ja päädyin tänne. Tuskin olen ainoa äiti, joka päätti tänä vuonna tehdä monipuolisempaa ruokaa helpommalla ;-) Suurkiitos avusta!
 
"Zarppa"
Hieno lista, kiitos tästä. Tästä on hyvä apu suurperheelliselle, pää on usein tyhjä kun menee kauppaan ja sit tulee ostettua kaikkea turhaakin.....
Eihän tätä tarvi kirjaimellisesti noudattaa, jos tosiaan tekee mieli pihviä kalapäivänä, niin sit syödään ja jos jäätävä pitsanhimo iksekee kuten triplaisällä :) niin sit haetaan pitsaa....
Mutta oon huomannu kans saman, kun suunnittelee ruokalistoja ja kaupassakäyntejään, säästää pitkän pennin, ja meidän taloudessa sillä on ainakin suuri merkitys...
 
Kiitos.
Kiitos tästä loistavasta listasta. Meillä suunnitellaan nykyään viikon ruoat kerrallaan. Ihanaa kun ei tarvitse joka päivä miettiä mitä syötäisiin! Minusta lista toimii kun sen kanssa ei ole turhan tiukkapipoinen. Mä teen suunnittelemani ruoat siinä järjestyksessä kun tekee mieli tai miten ruoka-aineissa on päiväykset. Pääasia on, että ruoat on suunniteltu. Säästää rahaa, kun käy kerran viikossa isommin kaupassa ja hakee tarvittaessa tyyliin maitoa.

Just mietiskelin ruoat tälle viikolle ja tein kauppalistan sen mukaan. Ihanan helppoa.
 
"nena"
Minäkin kiitän AP:ta listasta. Otan tästä vinkkejä oman listan suunnitteluun.

Oon jo pitkään suunnitellu tekeväni jonkinlaista ainakin alustavaa listaa vähintään parille viikolle. Rasittaa joka päivä miettiä, mitä laittaisi ruuaksi. Ja sitten kun saa jonkun hyvän idean, niin ei olekaan tarvikkeita kaapissa (kauppaan matkaa 10 kilsaa). Viimeistään sitten kun pääsen työelämään (hoitovapaalla + opiskelen nyt), otan käyttöön ruokalistat.

Älä AP välitä noista morkkaajista, tuo sun lista on todella hyvä :)
 
"vieras"
Suurkiitos tästä! Olen jo pitkään tehnyt aina viikon ruokalistan valmiiksi, kun säästää aikaa ja rahaa huomattavasti. Tästä saan hyviä uusia vinkkejä listalleni :)
Kiitos myös kalakastikkeen ohjeesta. Menee heti kokeiluun!
 
"Kati"
Kiitos, tämä on mainio näin vuosien jälkeen löysin tämän ketjun ja otan listan käyttöön ja inspiraatioksi meidän perheen listaan. Olen joskus ennen tehnyt tätä systemaattisesti pitemmän ajan ja huomasin heti että rahaa säästyi valtavasti, hermot säästyivät, aikaa säästyi ja söimme paljon terveellisemmin.
 
"vieras"
Listan mukaan eläminen tulee kalliiksi. Mut ei haittaa jos ruokaa voidaan käyttää rahaa yhtään laskematta.

Meillä ei voi kauppaan viedä tolkuttomasti rahaa,rajan silläkin.
 
Mitä tänään syötäisiin...
Huippua kun löyty valmiiks mietitty liusta, oon ettiny ennenkii näitä listoja, mmut tää lista ei ookkaan koskaan löytyny, nyt hakusanoilla "helppo ruokalista" ja mun kesäloma on pelastettu! KIITOS AP:lle
 

Yhteistyössä