Voi. Mietin ja pohdin että vastatako tähän vai ei, en haluaisi olla ilonpilaaja.
Mutta kun itse olen joutunut ottamaan selvää kätkytkuolemien riskitekijöistä niin ajattelin että ehkä on kuitenkin hyvä tietää asiasta ja tehdä sitten tietoisen päätöksen siitä että haluaako nukuttaa vatsallaan vai ei. Olen ymmärtänyt että nykytutkimuksen valossa vatsallaan nukuttaminen saattaa olla riskitekijä. Sinä vuonna kun suomessa annettiin viralliset ohjeet vatsallaan nukuttamista vastaan, suomen kätkytkuolematapaukset lähes puolittuivat. On siis edelleen HYVIN HARVINAISTA :attn: :attn: :attn: (ennen suosituksia ja suosituksen jälkeen). Varsinaista syytähän ei kätkytkuolemiin tiedetä (juuri oli jokin tutkimus esim tiettyjen aivojen välittäjäaineiden mahdollista liittymisestä asiaan...) ja ymmärtääkseni kun syytä ei tiedetä, kaikki "odottamattomasti" ja selittämättömästi kuolleet laitetaan saman "diagnoosin" piiriin. Joten siis eri vauvoilla saattaa myös olla erilaiset syyt. Tällä hetkellä syynä sille että ei suositella vatsallaan nukuttamista on ymmärtääkseni se (oisko ollut duodecimin julkaisu, mutta en valitettavasti nyt muista tarkemmin lähdettä...) että (joillain) vauvoilla saattaa olla pieniä hengityskatkoksia yön aikana ja vauva normaalisti säpsähtäisi hereille tälläisessä tilanteessa jolloin autonominen hermosto ottaisi taas hengityksen normaalisti käyttöön. Vatsallaan ollessa vauva ei herää yhtä helposti kuin selällään (ja siksi siis vaikuttaakin siltä että nukkuu paremmin) ja siksi voi olla että vauva ei säpsähdä yhtä varmasti hereille apneatilanteessa.
En ole missään nähnyt (virallisia) ohjeita siitä että kuinka kauan tämä suositus on olemassa. Olen kysynyt asiaa ainakin 5 eri ihmiseltä ja kaikki ovat sanoneet vain että sitten kun alkaa itse kääntyä niin eihän sitä sitten enää voi alkaa valvoa ja estää. Kukaan ei varmaan oikeasti tiedä... Kaikkihan tämä on niin epävarmaa ja tilastollista ja... Jos hyvin käy, jonain vuonna voidaan tämäkin suositus kumoutua, mistä sitä koskaan tietää...
Itse en ole uskaltanut nukuttaa vatsallaan - tosin nyt kun tyttö on 7kk vanha olen huomannut että hän joskus saattaa itse mennä vatsalleen joten enää en ole sitä yrittänyt kovasti estää (aika mahdotontahan se on yöllä sitä valvoa...).
Tosi vaikeita asioita. Mutta kun tutkimuksissa löydetään mitään kytköksiä niin niistä annetaan suosituksia juuri koska todellisia syitä ei tiedetä. Mutta näiden suositusten ei tietenkään ole tarkoitus aiheuttaa kenellekään mitään huolta - päinvastoin.
Joka tapauksessa, jokainen tietysti tekee niin kuin hyvältä tuntuu. Tiedän että omakin äitini on nukuttanut minut vatsallaan ollessani vauva ja hyvin olin kuulemma nukkunut...