6 kk syömisongelmat!!

:'( nyt kyllä masentaa taas niin paljon että huh. Koko ajan ollut tuon ruoan kanssa alusta lähtein ongelmia. Aloitettiin maisteluilla 4 kk iästä. Herra täyttää nyt 6 kk ja mikään ruoka ei maistu, ainoastaan maito.

Olen pitänyt parin päivän takoja ja aloittanut uudestaan syömisen ja aluks menee paremmin mutta sitten taas alkaa húuto ja kiukuttelua ja ruoan pois sylkeminen :ashamed:

olen yrittänyt aina yhtä makua pitkään jotta tottus mutta ei.

Nyt tein itse bataatti/kanaa....jonkun aikaa meni ja nyt ei kelpaa ollenkaan oksentamis reaktion kanssa.

Sitten olen kokeillut kasvissosetta (perunaa, porkkanaa, kukkakaalia ja ilman kukkakaalia) ei mene.

Nyt sit tein pelkkää perunaa ja jauhelihaa soseena, ei pidä yhtään. Ja kun annoin hedelmäsoseen kera, vielä enemmän inhos.

Mikään hedelmäsosekkaan ei kelpaa :eek:

Makuja olen kokeillut omenaa, mengoa, hedelmäsekoitusta, päärynää, kuningatarta, marjaherkkua jne. Mikään ei kelpaa, ei siis ykskään!!

Olen ihan toivoton mitä tehdä. Juttelin neuvolassa niin akka vaan sanoo että yritä vaan lisätä kasvissosetta purkillliseen??????? siis halooo!!!!!!!!!1

pitäs lisätä kun ei mene muutenkaan....mitä helvettiä!!! paska koko neuvola ja akka!!!

Mä olen niin turhautunut. Niin no kokeilin kaurapuuroa hedelmäsoseen kanssa, suu aukesi ja olin onnellinen, poika söi.

Mutta ei syö enää ilman kitinää ja itkua ja huutoa ja oksentamisreaktiota.

en tiedä enää mitä kokeilen. Onko mitään ehdotuksia????
 
Entä, jos pitäisit taukoa vähän pidempään kuin vain pari päivää? Siten saisit toivottavasti nollattua tilanteen sekä itsellesi että vauvalle.

Esim. viikon tauko, ja sen jälkeen vauva mukaan ruokapöytään aina silloin kun muukin perhe syö (mikäli vauva vain silloin on hereillä ). Positiivinen ilmapiiri luo positiivisia kokemuksia :) Vauvalle voi soseiden sijaan tarjota sormiruokaa: keitettyä perunaa äidin/isän lautaselta, keitettyjä bataatin- ja porkkananpaloja, maissinaksuja, kurkkutankoja... Ei tulisi vauvalle tunnetta, että häntä yritetään väkisin syöttää, vaan saa ihan itse ja omassa tahdissaan tutustua eri makuihin ja koostumuksiin.

Viestistäsi ei käynyt ilmi, onko vauvan saama maito korviketta vai äidinmaitoa. Olipa se kumpaa tahansa, se varmasti riittää yksikseenkin tuon tauon ajan sekä senkin jälkeen, vaikka ruokaa ei edelleenkään purkillisia menisi :)

Tsemppiä!
 
palojako???? siis annan kaikki liuruna, eli inhoaa periaatteessa soseitten koostumusta.

Mitä soseempaa enemmän ihnoo....mä olen löysentänyt kaikki soseet paitsi hedelmä, korvikkeella mahdollisimman liuruksi.

Annoin nimittäin peruna/porkkana velliä kaikki meni tuttipullosta, mutta ei soseena. Sama oli ruusunmarja vellin kanssa.

Korvikkeella on!!! tuo idea ei kuullostanut hyvältä, siis mikään sormiruoka.

Eihän se syö muutenkaan. Ja ollaan otettu aina syöttötuoliin katsomaan meidänm syömistä, kun se tykkää siitä kun me syödään, mutta itselle kun tarjoaa inhoo.

mutta kiva ajatus
 
Alkuperäinen kirjoittaja Catwoman:
palojako???? siis annan kaikki liuruna, eli inhoaa periaatteessa soseitten koostumusta.
/--/
Eihän se syö muutenkaan. Ja ollaan otettu aina syöttötuoliin katsomaan meidänm syömistä, kun se tykkää siitä kun me syödään, mutta itselle kun tarjoaa inhoo.

Siinä tapauksessa sanoisin, että kertomastasi päätellen vaikuttaa siltä, että vauvasi ei ole vielä valmis syömään kiinteitä ruokia. Vähän niin kuin kävelykin, toiset vauvat "oppivat" syömään muutakin kuin nestemäistä ruokaa oman yksilöllisen aikataulunsa mukaisesti. Harvoin vanhemmat treenaavat vauvaansa ja siten opettavat tätä kävelemään.

Sama se on syömisenkin suhteen: vanhempien tehtävänä on tarjota vauvalle ruokaa, mutta vauvan päätettävänä on, syökö hän vai ei. Ja jos ei syö, pakottamalla harvoin päästään pitkälle.

Mutta etteköhän te perheenä keksi, miten tilanne ratkaistaan :)
 
kiitos viestistäsi. Silloin kun aloitettiin 4 kk iässä maistelut, huomasin että vauva ei ollut valmis syömään. Kuitenkin kasvaa hyvin että paino on 7 kg ja pituutta 68 cm.

Eiköhän tässä jotein keksi....kyllä se ruoka joku päivä rupee masitumaan. Mietitytti vaan kun luin muitten kirjoituksia niin vauva syö niin paljon että ei ilkeä antaa enempää. Eli tosi erilaisia nämä vauvat.
 
Nollaa vaan nyt se tilanne ja anna pelkkää maitoa. Ei meilläkään olla selvitty takuitta tästä opettelusta, ajan kanssa ja vauvaa painostamatta on alkanut sujua. Tää on nyt 6kk ja vielä on väliin hakemista. Sitä kyllä voit koettaa että esim iso porkkanapala imettäväksi ja kaluttavaksi, saa tuntumaa kuitenkin kiinteään
ruokaan.
 
Kokeile myös sosetta ilman maitoa, kaikki vauvat eivät pidä siitä lirusta. Toiset tykkää toisesta...
Meillä oli tosi takkuista tuo syömisen opettelu. Aloitettiin 4 kk iässä eikä aina vieläkään mene. Nyt ikää 6,5 kk. Sen, mitä itse opin:
*kaikessa rauhassa: jos itse hermostut, vauva hermostuu myös
*anna osallistua syömiseen; hirveä siivo siitä tulee mutta meillä vain sillä tavalla mielenkiinto hommaan säilyy niiden muutamien lusikallisten jälkeenkin
*makuja on turha vaihdella liian usein; per maku maistatuskertoja tarvitaan joskus kymmeniä
*syötä samaan aikaan kun itsekin syöt; syö ensin omasta ruuastasi puolet ja ota vauva sitten pöytään mukaan. Välillä ruokaa vauvan suuhun ja omaa ruokaa omaan suuhun. Kun aukoo suutaan (tekee kyllä sitten joskus näin), niin kiireesti ruokaa sisään. Meillä jos ruokaa ei ole juuri silloin suussa kun suutaan aukoo, niin tulee huuto.
*yksivuotiaana sen sitten vasta pitää sujua
 
Lisäys: neuvolantäti varmaan tarkotti että tärkeintä olis saada menemään kasvissosetta, purkillinen päivässä on jo hyvä.
Yleensä makea on makuna semmonen joka uppoo parhaiten eli siis hedelmäsose. Kokeile muksun päärynä tai persikkasosetta, joka on 2 dl tetrassa. Niissä on lisättyä sokeria ja ovat aika makeita. Anna vaan lusikallinen kun avaa suunsa, sen jälkeen käytä lusikkaa hetken aikaa suun lähellä ja katso, josko avaa suutaan ja haluaa lisää. Jos ei, niin lopeta siihen sillä kertaa. Totea: Loppu. Kiitos, oli hyvää. Ja sillä siisti. Oletko kokeillut syöttää sylissä, sitterissä, syöttötuolissa? Annathan ensin maitoa että pahin nälkä on tyydytetty? Pari kertaa päivässä riittää alkuun näitä harjoituksia. Vasta kun syö paremmin, kannaattaa kertoja lisätä. Kokeile vähän eri aikoihin: ennen päiväunia, päiväunien jälkeen jne.
 
Jotkut vauvat oppivat syömään kiinteitä vasta 10kk iässä, siihen asti siis menee vain lusikallinen tai pari.
Syöttötilanne pitäisi pitää rauhallisena; paras olisi jos vauva istuu pöydässä samaan aikaan kuin muu perhe on syömässä. Silloin vauvakin on enemmän kiinnostunut syömisestä.
Eikä niillä soseilla ole pakko aloittaa; kuten joku jo vastasikin, vauvalle voi antaa käteen maisteltavaksi sormiruokia. Sottaista puuhaa, mutta vauvasta varmasti paljon mukavampaa kuin suuhun puoliväkisin työnnetty lusikka.
Meillä kohta 8 kk syö joskus lusikallisen, joskus desin, enkä ota siitä paineita.

Kaikki oppivat syömään ajallaan; et varmasti tunne yhtään aikuista, joka eläisi pelkällä maidolla....
 

Yhteistyössä