5kk vauva -maitoallergia, refluksi, korvakierre, jatkuva lämpöily...

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Meillä tyttö on viikkoa vajaa 5kk ja ongelmia on ehtinyt jo kasaantua pieneen elämään ihan tarpeeksi :(

Tytöllä oli koliikki mutta se on jo onneksi helpottanut jo pari kuukautta sitten.
Koko pienen elämän on vaivannut refluksi, jota ei kuitenkaan ole toistaiseksi todettu lääkärin toimesta sillä eivät ole suostuneet ottaman lähetettämme vastaan koska tytöllä on painonnousu ollut vähän liiankin hyvää.

Tytöllä on myös selvä maitoallergia jota sitäkään ei ole todettu testeissä, mutta iho-oireet on selvät, lähete on menossa eteenpäin. On syönyt Almiron peptiä jo 2,5kk.

Korvatulehduksia on ehditty lusimaan jo kolme, yksi silmätulehdus ja yksi kurkunpään tulehdus. Yhteensä neljä antibioottikuuria ja lukemattomat kuumelääkkeet, lääkärin määräyksestä.

Nyt mua huolestuttaa kun oon seuraillut enemmän tytön lämpöä ja melkein joka ilta ruumiinlämpö on selvästi korkeampi kuin päivällä, päivällä voi olla 36,5 ja illalla helposti 37,6 ja siis tämä on jatkuvaa, tyttö selvästi kuuman tuntuinen.

Refluksi huolettaa kovasti mutta tiistaina päästään siitä lääkäriin ja sitten jatkotutkimuksiin.

Voisko nää taudit,oireet yms olla sidoksissa toisiinsa, onko jollain kokemuksia vastaavasta??

Toivon niin että pikkunen vois alkaa jo voida paremmin ja saatais nauttia elämästä täysin rinnoin!

Refluksi ja kuumeilu ainakin voi liittyä erittäin todennäköisesti allergiaan. Oliskohan siis jotain muutakin kuin maito... Voisin itseasiassa lyödä vaikka vetoa.

Lähtisin noiden perusteella alkuun vaikka siitä ruoka-aineesta, jota saa iltaisin, puuroako syö? Kirjoita ruokapäiväkirjaa ja ota sitten esim. sen iltapuuron tilalle jotakin muuta (ei uutta!), seuraa oireilua, muuttuuko vai pysyykö samana.

Esikoisella aikanaan päivänselvä refluksi ja iho-oireinen maitoallergia, josta sain mustaa valkoisella vasta nyt kun tyttö 3 vee. Kakkosella kaikki loput sun luettelemat vaivat, just sai putket. Kun mä mietin kaikkia näitä ikävyyksiä yhdelle lapselle, niin en voi kun toivottaa jaksamista ja toivotaan että alkais selvitä ja helpottaa ongelmat. Halaus.

Alkuperäinen kirjoittaja lila:
Refluksi ja kuumeilu ainakin voi liittyä erittäin todennäköisesti allergiaan. Oliskohan siis jotain muutakin kuin maito... Voisin itseasiassa lyödä vaikka vetoa.

Lähtisin noiden perusteella alkuun vaikka siitä ruoka-aineesta, jota saa iltaisin, puuroako syö? Kirjoita ruokapäiväkirjaa ja ota sitten esim. sen iltapuuron tilalle jotakin muuta (ei uutta!), seuraa oireilua, muuttuuko vai pysyykö samana.

Pelkkää maitoa on saanut, almironia...

Kiitos tsempeistä ja halituksista :heart:

toivotaan että asiat alkais pikku hiljaa selvitä ja pahin ois jo takana..

Onpa teillä ollut paljon vastoinkäymisiä, jaksamista teille. On varmasti ollut rankkaa.

On ihan normaalia, että ihmisen ruumiinlämpö on korkeampi illalla kuin aamulla. Normaali vuorokausivaihtelu on juurikin tuon noin asteen. 37,6 on vauvalle vielä normaalin rajoissa. On mahdollista, että se on oireilua jostakin, mutta samoin on hyvin mahdollista, että se on ihan normaaliakin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Onpa teillä ollut paljon vastoinkäymisiä, jaksamista teille. On varmasti ollut rankkaa.

On ihan normaalia, että ihmisen ruumiinlämpö on korkeampi illalla kuin aamulla. Normaali vuorokausivaihtelu on juurikin tuon noin asteen. 37,6 on vauvalle vielä normaalin rajoissa. On mahdollista, että se on oireilua jostakin, mutta samoin on hyvin mahdollista, että se on ihan normaaliakin.

okei, eli voi olla ihan normaaliakin, kiitos :)

lapsilla on ikäeroa 1v5kk ja eskoinen on ollut TODELLA rajua (itki 24/7) koliikkia lukuunottatta tosi terve kunnes nyt kuopuksen synnyttyä jouduin laittamaan hänet päikkäriin osapäiväiseksi ja sieltähän on hänkin saanut kaikki pöpöt ja nyt pääsiäisen jälkeen on hänelläkin ollut 2 korvatulehdusta ja lukuisia kuumetauteja...

Yhtä juhlaa tämä elämä :D

Joo tuo iltalämpö on ihan normaalia, siitä ei tarvitse olla huolissaan. On ihan tavallista, että iltaa kohti ruumiinlämpö nousee ja tuo on vielä helpostikin normaalin rajoissa :)

Mitä noihin korvatulehduksiin tulee niin kävin aika vasta korva-nenä ja kurkkutautien erikoislääkärillä meidän 3-vuotiaan tytön kanssa. Siinä samalla tulin maininneeksi, että vauva on todella itkuinen ja räkäinen ja että pitää varmaan käydä sen kans päivystyksessä. Tämä lääkäri päätti tutkia vauvankin (tuolloin 4kk) korvat ja sano, että "jos te päivystykseen meette niin se on varma, että kuurin kanssa lähdette kotiin". Tyttö kapaloitiin ja tutkimus oli niillä erikoislääkärin huippuhyvillä vehkeilläkin äärettömän vaikea. Meinas tohtori, ettei noin pieniin korviin yksinkertaisesti näe ilman erikoislääkärin välineitä. Korvat oli terveet.

Meinaan vaan, että jos käytte tk:ssa noin pienen kanssa ja kuureja ootte syöny paljon niin suosittelen, että käytte seuraavan kerran, edes yhden kerran ihan erikoislääkärillä niin voitte olla varmoja, että syötte kuurin korvatulehdukseen eikä siihen, että joku arvaa, että siellä ehkä vois olla tulehdus. :)

Kiitos hömppö vastauksestasi :flower:

mä valitettavasti luulen että tulehdukset on olleet kyllä ihan oikeita diagnooseja. Kuume on aina noussut 39 ja syöminen ollut todella tuskaista. Korvien harominenkin aivan selvää. Antibiootit on purreet hyvin ja syöminen on alkanut taas sujua vuorokauden sisällä lääkkeen aloituksesta.

Mutta joo, nyt on kyllä tarkoitus hakeutua kunnon erikoslääkäreille niin allergiasta, refluksista kuin korvistakin, tk:n arvailut saanyt riittää!

Tänään oli ainakin korvat terveet :)
Saatiin lähetteet eteenpäin ja nyt vasn tiukasti eteenpäin ja apua hakemaan.
Mua kovasti pelottaa se mahdollinen tähystys jo etukäteen :(

3 korvatulhedusta EI ole korvakierre. Itse en syöttäisi yhtään ab-kuuria noin pienelle ellei lääkettä ole määrännyt erikoislääkäri. Eli korvia kävisin näyttämässä korvalääkärillä ennen kuin syöttäisin korvatulhedukseen kuuria.
Kaikilla ihmisillä on illalla kehon lämpö korkeampi kuin aamulla tai päivällä. Lapsella toi ei ole edes lämpöä vaan ihan normaali kehon lämpötila. Älä kiusaa lastasi jatkuvalla lämmön mittaamisella!

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Kiitos hömppö vastauksestasi :flower:

mä valitettavasti luulen että tulehdukset on olleet kyllä ihan oikeita diagnooseja. Kuume on aina noussut 39 ja syöminen ollut todella tuskaista. Korvien harominenkin aivan selvää. Antibiootit on purreet hyvin ja syöminen on alkanut taas sujua vuorokauden sisällä lääkkeen aloituksesta.

Mutta joo, nyt on kyllä tarkoitus hakeutua kunnon erikoslääkäreille niin allergiasta, refluksista kuin korvistakin, tk:n arvailut saanyt riittää!

Antibiotti ei auta vuorokaudessa. Tarvii 2-3 päivää kuurin aloituksesat jotta vaikutus näkyy.

- noin pienet eivät tajua vielä tähystyksen tai ph-mittauksen "kauheutta", pysyt vaan itse hyvällä mielellä, niin tutkimukset menee hyvin.

- jos sun pieni on tosi herkkä maitoproteiinille (niinkuin meidän pikkuinen), niin tuo Almiron saattaa olla huono valinta. Lääkärin kanssa altistatte kaikki maidot, esim Nutrilon Soijan tms.

- pysyt tiukkana lääkäreiden kanssa, jollei vastaus tyydytä vaihdatte lääkäriä. Vanhemmat tietää lapsen oireet parhaiten. Vinkki: pidä ruoka/oirepäiväkirjaa, ml kaikki nukkuma-ajat ja huonot yöt: helpottaa jälkikäteen arviointeja.

mä ostaisin ehdottomasti luontaistuotekaupasta Biolaten jauhemaista maitohappobakteeria, niin paranis pian vastustukyky, joka on varmasti melko nollassa nuinkin monen kuurin jälkeen. voimia kovasti sinne ja vaadi tiukasti saada kaikki tarvitavat tutkimukset vauvallesi!

Kiitos paljon vastauksista!
Lääkkeet on joka kerta määrännyt lastenklinikan lastenlääkäri johon kyllä luotan. Ja kyllä pahin on helpottanut jo kahden lääkeannoksen jälkeen.

Tyttö saa relatippoja joiden luulisi olevan vastine tuolle IllanHämyn ehdottamalle?

Iho-oireet on ainakin täysin jääneet pois almironin myötä joten voihan se olla ettei se aiheutakaan mitään. Sen sijaan esim maissi nosti kunnon ihottuman poskille kun sitä toissapäivänä annoin ekaa kertaa.

Yhteistyössä