Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Tuota... Selvyyden vuoksi, mulla on 2 lasta (3v5kk ja 9 kk). Palkkapusseja yksi.
Ja just katselin paikallisia asuntoja ja niissä oli neliöhinnassa n. 100-300 euron ero neliöhinnoissa, esim. 2h+k 2620 e/neliö ja 3h+k 2760 e/neliö tekee 140 euroa per neliö ostohinnassa. Sama pätee täällä vuokrahinnassa. En sitten pysty puhumaan kuin kotipaikkakuntani hintatasosta, mutta näin meillä.
Ruokalaskusta: Jos ostat 3 hengelle 400 g jauhelihaa, on se kilohinnalta kalliimpaa kuin 5 hengelle 700 g jauhelihaa. Ero ei ole iso yhden paketin kohdalla, mutta kuukauden ruokalaskussa huomattava. Sama pätee pesuaineisiin, vessapaperiin, vehnäjauhoihin, muroihin tai vaikka niihin karkkeihin. Isossa pakkauksessa on halvempaa ja siksi en voi laskea, että 1+1 kulutus on 2 vaan ennemin 1,8 tai jotain sinne päin.
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:sanna pieni, tuo neliöhinta on isompi tuossa kolmiossa kuin kaksiossa. kolmion hinta teilläpäin on siis 140 euroa neliö kalliimpi kuin kaksion. Itse olen ollut todella yllättynyt siitä, että näin on usein meilläkin päin.
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Ja vaikka neliöhinta olisi samakin, niin silti jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, niin kaksi ei tarvii 120 neliötä ja kolme 180 neliötä, eli siinä jo syntyy säästöä.
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:sanna pieni, tuo neliöhinta on isompi tuossa kolmiossa kuin kaksiossa. kolmion hinta teilläpäin on siis 140 euroa neliö kalliimpi kuin kaksion. Itse olen ollut todella yllättynyt siitä, että näin on usein meilläkin päin.
ÄÄÄÄÄH! Mulla meni nuo hinnat väärin päin! Eli siis kaksion neliöhinta on kalliimpi kun kolmion! DAMN, sitä se teettää kun väsyneenä ja tuohtuneena kirjoittaa!
Ja vaikka neliöhinta olisi samakin, niin silti jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, niin kaksi ei tarvii 120 neliötä ja kolme 180 neliötä, eli siinä jo syntyy säästöä.
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Ja vaikka neliöhinta olisi samakin, niin silti jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, niin kaksi ei tarvii 120 neliötä ja kolme 180 neliötä, eli siinä jo syntyy säästöä.
Paitsi palstalaisten mielestä tarvitsee :attn: :kieh:
Oma huone joka lapselle on esimerkiksi muka välttämätön. Mutta sitten taas jos asuu ensin kolmiossa yhden lapsen kanssa ja perheeseen tulee kaksi lapsta lisää, ja perhe asuu edelleen samassa asunnossa, se asuminen ei kai silloin tule yhtään kalliimmaksi kuin yhden lapsen kanssakaan olisi tullut?
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Ja vaikka neliöhinta olisi samakin, niin silti jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, niin kaksi ei tarvii 120 neliötä ja kolme 180 neliötä, eli siinä jo syntyy säästöä.
Oma huone joka lapselle on esimerkiksi muka välttämätön. Mutta sitten taas jos asuu ensin kolmiossa yhden lapsen kanssa ja perheeseen tulee kaksi lapsta lisää, ja perhe asuu edelleen samassa asunnossa, se asuminen ei kai silloin tule yhtään kalliimmaksi kuin yhden lapsen kanssakaan olisi tullut?
no tuota kyllähän se aika kalliiksi tulee, meille tulisi varmaan avioero tai jos ei ero, niin perhehelvetti siinä vaiheessa kun 3 teiniä ja vanhemmat ja yksi makuuhuone.
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Ja vaikka neliöhinta olisi samakin, niin silti jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, niin kaksi ei tarvii 120 neliötä ja kolme 180 neliötä, eli siinä jo syntyy säästöä.
no tuota kyllähän se aika kalliiksi tulee, meille tulisi varmaan avioero tai jos ei ero, niin perhehelvetti siinä vaiheessa kun 3 teiniä ja vanhemmat ja yksi makuuhuone.
Kolmiossa on kaksi makkaria...
naapurissa on kolme teiniä, kaksi vanhempaa ja kaksi alakouluikäistä ja sopuisasti asuvat kaikki kolmiossa. Samankokoisessa kuin missä mä asun ja saman verran maksavat vuokraa kuin mä, vaikka lapsia on kolme enemmän kuin mulla. Joten asukasta kohden naapureilla menee vähemmän rahaa asumiseen kuin meillä.
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Ja ei mun matikkapää edelleenkään toimi niin, että jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, kaksi 70, kolme 80, neljä 90 ja viisi 100 neliötä, niin mistä ne asuinkustannukset muka niin moninkertaistuu... Ei se 10 neliötä lisää per nokka nyt oikeesti ihan kohtuuton ole. Ja kamalan paljon on omasta vaatimustasosta sekä lapsista kiinni... Jos sattuu tulemaan 2 samaa sukupuolta olevaa kohtuulyhyellä ikäerolla, niin ne voi asua vielä teininäkin samassa huoneessa varsin sopuisasti, toisin jos on 5 vuotta ikäeroa ja eri sukupuolta... Mutta noin perusoletuksena mä edelleen olen sitä mieltä, että ensimmäinen lapsi kuluttaa enemmän kun seuraavat ja sen vuoksi jos mä saisin päättää, ensimmäisen lapsen lapsilisä voisi olla vaikka sen 150 euroa ja seuraavista sen 100 e per nokka.
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Ja ei mun matikkapää edelleenkään toimi niin, että jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, kaksi 70, kolme 80, neljä 90 ja viisi 100 neliötä, niin mistä ne asuinkustannukset muka niin moninkertaistuu... Ei se 10 neliötä lisää per nokka nyt oikeesti ihan kohtuuton ole. Ja kamalan paljon on omasta vaatimustasosta sekä lapsista kiinni... Jos sattuu tulemaan 2 samaa sukupuolta olevaa kohtuulyhyellä ikäerolla, niin ne voi asua vielä teininäkin samassa huoneessa varsin sopuisasti, toisin jos on 5 vuotta ikäeroa ja eri sukupuolta... Mutta noin perusoletuksena mä edelleen olen sitä mieltä, että ensimmäinen lapsi kuluttaa enemmän kun seuraavat ja sen vuoksi jos mä saisin päättää, ensimmäisen lapsen lapsilisä voisi olla vaikka sen 150 euroa ja seuraavista sen 100 e per nokka.
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Ja ei mun matikkapää edelleenkään toimi niin, että jos yksi ihminen tarvii 60 neliötä, kaksi 70, kolme 80, neljä 90 ja viisi 100 neliötä, niin mistä ne asuinkustannukset muka niin moninkertaistuu... Ei se 10 neliötä lisää per nokka nyt oikeesti ihan kohtuuton ole. Ja kamalan paljon on omasta vaatimustasosta sekä lapsista kiinni... Jos sattuu tulemaan 2 samaa sukupuolta olevaa kohtuulyhyellä ikäerolla, niin ne voi asua vielä teininäkin samassa huoneessa varsin sopuisasti, toisin jos on 5 vuotta ikäeroa ja eri sukupuolta... Mutta noin perusoletuksena mä edelleen olen sitä mieltä, että ensimmäinen lapsi kuluttaa enemmän kun seuraavat ja sen vuoksi jos mä saisin päättää, ensimmäisen lapsen lapsilisä voisi olla vaikka sen 150 euroa ja seuraavista sen 100 e per nokka.
Täh? Etkö ymmärtänyt vieläkään? Jokainen lapsi kuluttaa saman verran, sen 10 neliötä maksaa ihan yhtä paljon sille esikoiselle ja kuopukselle, ja tapana on nykyään se oma huone.
Ja kun lapset eivät tienaa mitän, se 10 neliötä lisää maksettavaa siitä samasta palkkapussista on paljon. toki jos sinulle pikkusumma, niin kivat sulle.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:miksi sellaisilta jotka maksaa jo enemmän veroja otettaisiin kaikille kuuluvia etuuksia pois???? Lapsilisät kuuluu kaikille ja sama se ostetaanko niillä pipo, koppa kaljaa, säilötään lapsen sijoitustilille, meneekö jokapäiväiseen elämään muuten vaan tai mitä vaan.
Muutenkin tuntuu hullulta että ne jotka omalta osaltaan veroillaan pyörittää yhteisukuntaa enemmän, niin niille ei kuuluisikaan mitään etuuksia tai yhteiskunnan palveluita
Alkuperäinen kirjoittaja Onnimanni84:öö kuka MAKSAA piposta 50?...
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:miksi sellaisilta jotka maksaa jo enemmän veroja otettaisiin kaikille kuuluvia etuuksia pois???? Lapsilisät kuuluu kaikille ja sama se ostetaanko niillä pipo, koppa kaljaa, säilötään lapsen sijoitustilille, meneekö jokapäiväiseen elämään muuten vaan tai mitä vaan.
Muutenkin tuntuu hullulta että ne jotka omalta osaltaan veroillaan pyörittää yhteisukuntaa enemmän, niin niille ei kuuluisikaan mitään etuuksia tai yhteiskunnan palveluita
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:mie en nyt tajua että mikä se päätös tässä asiassa oli? tuleeko sitä korotusta vai päätetäänkö myöhemmin, jos niin milloin?
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:mie en nyt tajua että mikä se päätös tässä asiassa oli? tuleeko sitä korotusta vai päätetäänkö myöhemmin, jos niin milloin?
50 ? lisä pipokuittia vastaan ja joka jätti pipon ostamatta jää ilman![]()
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:miksi sellaisilta jotka maksaa jo enemmän veroja otettaisiin kaikille kuuluvia etuuksia pois???? Lapsilisät kuuluu kaikille ja sama se ostetaanko niillä pipo, koppa kaljaa, säilötään lapsen sijoitustilille, meneekö jokapäiväiseen elämään muuten vaan tai mitä vaan.
Ihan totta. Kauankohan kiinnostaisi maksaa isommasta palkasta kohtalaisen paljon veroja, jos sille ei saisi vastinetta? Miltä tuntuisi opiskella ja tehdä töitä vuosikaudet saavuttaakseen hyväpalkkaisen ammatin -ja menettää samalla etuuksia?
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:Tuon ehdotuksesi mukaan emme enää siis asuisi demokraattisessa Suomessa.
Lapsilisähän on silloin aikoinaan(en muista vuotta) keksitty juuri siksi, että Suomeen kannattaisi niitä nuppusia kasvattaa ja perustaa perheitä.
Tuo mallisi siitä, että esikoinen saisi suurimman summan on päinvastainen silloiselle ajattelulle -että lapsimäärän kasvaessa -tarvitaan valtion tukeakin enempi.
Nykypäivänä lapsilisähän on aivan mahtavan suuruinen, lisäksi Suomi on edelläkävijä juuri lapsiin suunnatuissa tuissa, vaikka se onkin aika pientä rahallisesti(joidenkin mielestä)
Juu, tiedän. Mutta tässä asiassa mä vaan en päättäjiä ymmärrä. Kun ensimmäisen lapsen kohdalla tosiaan niitä hankintoja on enemmän kuin toisella tai kolmannella lapsella, jolloin YLEENSÄ edes jotain esikoiselle hankituista vaunuista, rattaista, kantoliinoista, turvakaukaloista, pinnasängyistä ja syöttötuoleista puhumattakaan vaatteista ja leluista on jo hankittu ja jemmassa esikoiselta. LISÄKSI se fakta, että YLEENSÄ toisen, kolmannen ja neljännen lapsen syntymän aikoihin perheellä on jo muutenkin vakiintuneempi taloudellinen tilanne, vakkariduunit, opinnot päättyneet, asuntokuviot selvillä...
Ja mun mielestä JOS kotihoitoa tuetaan rahallisesti,niin voisi se raha olla edes minimi-työttömyyspäivärahan suuruinen. Samoin kun minimi-äitiyspäiväraha! MUN mielestä on suoranaista vittuilua kotiäideille se, että jos jäät minimiäippärahalle tai kotihoidontuelle, saat vähemmän rahaa kun naapurin rapajuoppo työttömyyskortistossa elelevä vanhapoika - näin kärjistäen. Sillä kotiäidillä on kuitenkin TÄRKEÄ työ tehtävänään ja kasvattaahan hän valtiolle uutta veronmaksajaa...