50 euron hintainen pipo toi väriä eduskunnan tiistaiseen lapsilisäkeskusteluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsen luksuspipo lämmitti eduskunnan lapsilisäkeskustelua

16.10. - 17:13 (Luotu: 17:12)

Mäntsäläläisäidin lapselleen haikailema 50 euron hintainen pipo toi väriä eduskunnan tiistaiseen lapsilisäkeskusteluun.

Edellispäivänä iltapäivälehdessä vilahtaneen 50 euron pipon nosti pöydälle kokoomuksen Sirpa Asko-Seljavaara. Hän kyseli, tarvitseeko tällainen perhe todella lapsilisän korotusta ja pitääkö verovaroin kustannetulla kela-korvauksella saada kaksi pipoa.

Kokoomusedustaja katsoi, että demarit haluavat lapsilisän korotusvaateillaan roiskia verovaroja myös hyvin toimeentuleville, mikä on kallista ja tehotonta politiikkaa, jos köyhyyteen halutaan käsiksi.

SDP:n riveissä tuomittiin kokoomusedustajan puheet asiattomiksi. Suurin oppositioryhmä kävi puolestaan jälleen kerran kokoomuksen kimppuun syyttämällä puoluetta petetyistä vaalilupauksista - tällä kertaa lapsilisien indeksiin sitomisen unohtamisesta.

Demareissa muistettiin, että kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen nosti indeksiin sitomisen ennen vaaleja peräti kynnyskysymykseksi.

Hyvämuistiseksi tiedetty kokoomusedustaja Ben Zyskowicz ei lähtenyt kiistämään tätä, mutta selvitti, että kaikki ennen vaaleja asetetut tavoitteet eivät koskaan toteudu ja lapsiperheiden asemaa kohennetaan muin etuuksin.

Yksinhuoltajakorotus nousee

Varsinaisena asiana oli ensimmäisessä käsittelyssä ollut budjettilaki lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen nostamisesta. Sitä korotetaan nykyisestä 36,60 eurosta 46,60 euroon lasta kohti kuukaudelta.

SDP vie äänestykseen vastalauseensa, jossa se esittää myös perheen ensimmäisen lapsen lapsilisän korotusta nykyisestä 100 eurosta 110,50 euroon kuukaudessa. SDP ja kristillisdemokraatit laajentaisivat lapsilisäoikeuden myös 17-vuotiaisiin, jotka jäävät etuuksissa usein väliinputoajiksi.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoi mietinnössään myös, että toimeentulotukea saavien lapsiperheiden asemaa on kohennettava myös joko poistamalla toimeentulotuen ja lapsilisän kytkös tai korottamalla lapsen osuutta toimeentulotuessa. Nykyisin toimeentulotuki alentaa lapsilisää.

KYLLÄ; lapsilisä pois suurituloisimmilta. Jos vanhemmat tienaa 100 000 euroa vuoteen, niin mitä hemmettiä ne enää lapsilisällä tekee!

Samoin korotus minimiäitiyspäivärahaan ja kotihoidontukeen ja lapsilisä ylösalaisin niin, että ensimmäisestä lapsesta maksetaan eniten (eniten hankintoja) ja siitä laskusuuntaisesti mitä useampia lapsia on!

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
KYLLÄ; lapsilisä pois suurituloisimmilta. Jos vanhemmat tienaa 100 000 euroa vuoteen, niin mitä hemmettiä ne enää lapsilisällä tekee!

Samoin korotus minimiäitiyspäivärahaan ja kotihoidontukeen ja lapsilisä ylösalaisin niin, että ensimmäisestä lapsesta maksetaan eniten (eniten hankintoja) ja siitä laskusuuntaisesti mitä useampia lapsia on!

Itse olen myös miettinyt monesti mikseivät lapsilisät mene toisin päin, ensimmäisestä eniten ja toisesta vähän vähemmän jne..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Miltä se viidenkymmenen euron pipo näyttää?

jos se oli sama pipo mikä oli iltalehdessä niin se oli sellainen lippukuosinen jossa oli valtava tupsu (kasari tyylinen )

kulutusSL_uu.jpg

vasemmanpuoleisella kädessä.

Itse olen myös miettinyt monesti mikseivät lapsilisät mene toisin päin, ensimmäisestä eniten ja toisesta vähän vähemmän jne..

Koska aikoinaan pidettiin hyvänä asiana sitä että lapsia syntyi useampi kuin yksi tai kaksi

Tavallaan mä ymmärrän tämän logiikan kyllä, mutta ihan OIKEASTIKO joku edelleen kuvittelee, että 10 euroa kuussa saa KETÄÄN tekemään päätöksen tehdä kaksi lasta yhden sijaan tai kolme kahden sijaan... :laugh:

Itsekin mietin kun oli yksi lapsi, mutta kyllähän yhtä lasta on elättämässä kaksi ihmistä, kun taas kahta lasta myös kaksi palkkaa ja kolmatta kaksi jne... ihmisten palkat eivät kasva, vaan useinkin mitä enemmän lapsia sitä enemmän tarvitaan siellä kotona toista vanhempaa ja usein montaa lasta kohti on vain yksi palkka. Kyllä yksi lapsi saa lähes aina enemmän kuin monta.

Koska aikoinaan pidettiin hyvänä asiana sitä että lapsia syntyi useampi kuin yksi tai kaksi

Tahdon mäkin lapsia enempi kuin 1 tai 2 ja toivottavasti saankin enemmän kuin yhden joka on ja toisen jota odotan! mutta mun mielestä se olis paljon järkevämpää noin päin että ensin sais enempi ja sit vähempi.Nytkään ei meillä ole suuria ostoja yhtään vaatteita riippuen kumpi tulee, on rattaat,pinnasänky,syöttätuoli,sitteri,turvaistuin jne jotka piti 2vuotta sitten ostaa uusina joten silloin olis raha tullu enemmän tarpeeseen kuin nyt.

Tuon ehdotuksesi mukaan emme enää siis asuisi demokraattisessa Suomessa.
Lapsilisähän on silloin aikoinaan(en muista vuotta) keksitty juuri siksi, että Suomeen kannattaisi niitä nuppusia kasvattaa ja perustaa perheitä.
Tuo mallisi siitä, että esikoinen saisi suurimman summan on päinvastainen silloiselle ajattelulle -että lapsimäärän kasvaessa -tarvitaan valtion tukeakin enempi.

Nykypäivänä lapsilisähän on aivan mahtavan suuruinen, lisäksi Suomi on edelläkävijä juuri lapsiin suunnatuissa tuissa, vaikka se onkin aika pientä rahallisesti(joidenkin mielestä)

Tahdon mäkin lapsia enempi kuin 1 tai 2 ja toivottavasti saankin enemmän kuin yhden joka on ja toisen jota odotan! mutta mun mielestä se olis paljon järkevämpää noin päin että ensin sais enempi ja sit vähempi.Nytkään ei meillä ole suuria ostoja yhtään vaatteita riippuen kumpi tulee, on rattaat,pinnasänky,syöttätuoli,sitteri,turvaistuin jne jotka piti 2vuotta sitten ostaa uusina joten silloin olis raha tullu enemmän tarpeeseen kuin nyt.

Mutta voihan se toinen lapsikin tulla vasta esimerkiksi viisi vuotta esikoisen jälkeen eikä kovin moni pysty säilömään pinnasänkyä, turvaistuinta, syöttötuolia, vaunuja, vauvanvaatteita sun muita...
No, mun vanhemmat pystyy kun niillä on neljä aittaa, mutta suurimmalla osalla ei ole.

Hmmmm. Sama kai se on, ostaako lapsilisällä 50? pipon lapselle, vai ostaako sillä jotain muuta, ja ostaa sen pipon omasta palkastaan :xmas:.
Ei sillä, että meillä olisi 50? pipoa, noin rumaa ei meille edes tulisi...Ransussa menee mun kipuraja hinnan suhteen.

Mutta voihan se toinen lapsikin tulla vasta esimerkiksi viisi vuotta esikoisen jälkeen eikä kovin moni pysty säilömään pinnasänkyä, turvaistuinta, syöttötuolia, vaunuja, vauvanvaatteita sun muita...
No, mun vanhemmat pystyy kun niillä on neljä aittaa, mutta suurimmalla osalla ei ole.

juu voi toki

- Isännän mielestä käyn aivan liian usein, mutta omasta mielestäni ihan sopivasti, nauraa mäntsäläläinen Hanna Lybeck-Sivén, joka on tullut ostoksille helsinkiläiseen Pompii -lastenvaateliikkeeseen.

Lybeck-Sivénin kädessä on yli 50 euroa maksava pipo.

- Nautin siitä, että voin pukea lapseni nätisti.

Tuotteen hinta ei ole tärkein tekijä ostopäätöksessä.

- Ensin tulee ulkonäkö ja sitten materiaali. Kolmanneksi toivon, että vaate olisi halpa.

Liikkeen omistaja Mia Blanc vahvistaa tutkimustulokset noususuhdanteesta ja hinnan roolin pienenemisestä.

- Nyt on luvallisempaa käyttää lapsiinkin rahaa. Rumat ne vaatteilla koreilee -kulttuuri on jo mennyttä. Ei siitä tarvitse tehdä mitään numeroa, ei kilpavarustelua, mutta ei kynttilää tarvitse laittaa vakan alle. Arkipäivän luksusta voi olla sekin, että kokonaisuus näyttää kivalta. Voi yhdistää halpaa ja kallista, Blanc pohtii.

- Heräteostokset ovat lisääntyneet. Pelkästään tarpeeseen ostaminen on vähentynyt.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710156699582_uu.shtml

Tavallaan mä ymmärrän tämän logiikan kyllä, mutta ihan OIKEASTIKO joku edelleen kuvittelee, että 10 euroa kuussa saa KETÄÄN tekemään päätöksen tehdä kaksi lasta yhden sijaan tai kolme kahden sijaan... :laugh:

Kymmenen euroa kuussa? Mikä kymmenen euroa?

Ensimmäisestä lapsesta 100 euroa - toisesta 110,50 = 10,50 euroa enemmän.

Mä en varmaan kehtaisi olla lehtijutussa selostamassa tuollaista asiaa. Kyllä niitä nättejä vaatteita halvemmallakin saa ja PALJON halvemmalla. Hävettää oikeastaan tuollaisen materialistin puolesta...

Niin joo. Mutta siis toisesta lapsesta saa kuitenkin sen 110,50? enemmän rahaa kuin jos jättäisi sen toisen lapsen tekemättä kokonaan.
Mä kyllä luulen että ihmiset ei kovinkaan paljon enempää tekisi lapsia vaikka lapsilisä olisi tonnin per nuppi, tai jättäisi tekemättä vaikkei koko lapsilisiä edes amksettaisi.

Niin joo. Mutta siis toisesta lapsesta saa kuitenkin sen 110,50? enemmän rahaa kuin jos jättäisi sen toisen lapsen tekemättä kokonaan.
Mä kyllä luulen että ihmiset ei kovinkaan paljon enempää tekisi lapsia vaikka lapsilisä olisi tonnin per nuppi, tai jättäisi tekemättä vaikkei koko lapsilisiä edes amksettaisi.

no mie tekisin,ainahi 20 :lauhg: jos 1000e oli yhdestä lapsesta :D

Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Mä en varmaan kehtaisi olla lehtijutussa selostamassa tuollaista asiaa. Kyllä niitä nättejä vaatteita halvemmallakin saa ja PALJON halvemmalla. Hävettää oikeastaan tuollaisen materialistin puolesta...

mun mielestä tuo pipo oli ruma, en pitänyt laisinkaan saatika että maksaisin tuollaisesta 50euroa :o

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tuon ehdotuksesi mukaan emme enää siis asuisi demokraattisessa Suomessa.
Lapsilisähän on silloin aikoinaan(en muista vuotta) keksitty juuri siksi, että Suomeen kannattaisi niitä nuppusia kasvattaa ja perustaa perheitä.
Tuo mallisi siitä, että esikoinen saisi suurimman summan on päinvastainen silloiselle ajattelulle -että lapsimäärän kasvaessa -tarvitaan valtion tukeakin enempi.

Nykypäivänä lapsilisähän on aivan mahtavan suuruinen, lisäksi Suomi on edelläkävijä juuri lapsiin suunnatuissa tuissa, vaikka se onkin aika pientä rahallisesti(joidenkin mielestä)

Juu, tiedän. Mutta tässä asiassa mä vaan en päättäjiä ymmärrä. Kun ensimmäisen lapsen kohdalla tosiaan niitä hankintoja on enemmän kuin toisella tai kolmannella lapsella, jolloin YLEENSÄ edes jotain esikoiselle hankituista vaunuista, rattaista, kantoliinoista, turvakaukaloista, pinnasängyistä ja syöttötuoleista puhumattakaan vaatteista ja leluista on jo hankittu ja jemmassa esikoiselta. LISÄKSI se fakta, että YLEENSÄ toisen, kolmannen ja neljännen lapsen syntymän aikoihin perheellä on jo muutenkin vakiintuneempi taloudellinen tilanne, vakkariduunit, opinnot päättyneet, asuntokuviot selvillä...

Ja mun mielestä JOS kotihoitoa tuetaan rahallisesti,niin voisi se raha olla edes minimi-työttömyyspäivärahan suuruinen. Samoin kun minimi-äitiyspäiväraha! MUN mielestä on suoranaista vittuilua kotiäideille se, että jos jäät minimiäippärahalle tai kotihoidontuelle, saat vähemmän rahaa kun naapurin rapajuoppo työttömyyskortistossa elelevä vanhapoika - näin kärjistäen. Sillä kotiäidillä on kuitenkin TÄRKEÄ työ tehtävänään ja kasvattaahan hän valtiolle uutta veronmaksajaa...

Yhteistyössä