5-vuotias tulee yöllä viereen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä on 5-vuotias, joka tulee joka yö viereen. Useimmiten se taitaa olla vain tapa, mutta monesti hän puhuu jo illalla nukkumaan mennessä, että näkee pahoja unia, niin en ole raaskinut karkottaa häntä omaan huoneeseen. Illatkin tahtoo mennä hulinaksi, ja minun pitää istua samassa huoneessa niin kauan, että nukahtaa, kun pelottaa yksin nukahtaminen, vaikka sisko nukkuu samassa kerrossängyssä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, ja miten niistä on selvitty? Onko pitänyt tehdä jotakin, vai onko ongelma mennyt itsestään ohi?

Tärkeintä lapselle on turvallisuuden tunne. Eikö?
Jotkut lapset pelkää enemmän ja näkee painajaisia. Anna lapsen tulla viereen, jos sille tulee turvallinen olo ja saatte kaikki kuitenkin nukuttua. Ei se lapsi loputtomiin teidän väliin tule.

Meillä toimiva tapa oli laittaa lattialle patja lasta varten. Viereen ei päässyt, mutta lattialle sai tulla tarvittaessa. Lattialla nukkuminen ei ole ollenkaan niin houkuttelevaa kuin vieressä nukkuminen, joten patjalle oli käyttöä vain hyvin harvoin. Jos haluat eroon vieressä nukumisesta, niin poikkeuksia ei tule sallia muuta kuin erityisissä tilanteissa.

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Meillä 8 vuotias itse päätti, että nyt saa nukutus riittää. Siihen asti oli joutunut hänen vieressään makoilemaan kunnes nukahtaa. Ja kuvittelin jo, että joudun täysikäisyyteen asti niin tekemään. Olin tosi iloinen, kun totesi, että nyt tästä lähtien hän nukahtaa itsekseen.

Yöllä saattaa tulla viereen, jos herää painajaiseen tms. Meillä se onnistuu, koska sänky on leveä ja muita ylimääräisiä tulijoita ei ole.

meillä ekaluokkalainen poika joka kans tarvii äidin viereen että uni tulee ja kaikkea on kokeiltu että opeteltais yksinkin nukkumaan.ei vaan onnistu,poika vaan ei saa unta ja on hyvin levoton ja ravaa sata kertaa pois sängystä.mutta kun olen vieressä niin uni tulee 2-5 min.minä ainakin joudan sen ajan sängyn vierellä olemaan ja jaloista sivelemään jos se auttaa poikaa ja ei varmaankaan enää 18v.tartte tuota tehdä ja meilllä on useampi muukin lapsi ja muut osaavat nukahtaa kyllä itsekseen joten ei ainakaan johdu siitä että olis tässä asiassa kasvatettu päin mäntyä.
minä olen tehnyt sen johtopäätöksen että meidän poika tarvitsee sen läheisyyden ja hellyyden juuri ennen nukahtamista ja tulee välillä yölläkin viereen mutta ei haittaa.

Mut on lapsena nukuttettu koska en uskaltanut nukahtaa yksin. Silti opin nukahtamaan yksin jossain vaiheessa. Samoin olen saanut mennä viereen painajaisten jälkeen kun reissutöitä tekevä isänä ei ollut kotona. Muistan edelleen ne yön pimeät tunnit yksin peloissani.

Meillä on nyt 5v poika ja 2,5v tyttö. Molemmat huonoja nukkumaan ja näkevät painajaisia. Illalla nukutetaan koska lapset haluavat ja yöllä saa tulla viereen. Poika aloittaa omasta huoneestaan illalla ja jos herää yöllä tulee viereen jos haluaa. Tyttö nukkuu samassa huoneessa vanhempien kanssa. Aloittaa illalla omasta sängystään jos saan sinne hyvillä keinoilla. Yritettiin kesällä veljen huoneeseen mutta häiritsivät vain toisiaan.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi jotkut vanhemmat iltaisin jää lapsen viereen istumaan kunnes nukahtaa. Mitä ihmeen järkeä siinä on?
Se järki, että (joku) lapsi ensin sitä tarvitsee (vauva/taapero) ja sen jälkeen haluaa. Toki siinä haluamisvaiheessa voi myös keksiä muita keinoja ratkaista tilanne, mutta joskus se viereen jääminen on se järkevin.

Se on hyvä jos sun lapsi on oppinut nukahtamaan itsekseen, mutta jos lapsi joka ilta paniikissa huutaa, että ei uskalla nukkua, ja toistenkin nukahtaminen siinä häiriintyy, niin mitä tekisit?
No ainakin se, että seuraavan lapsen kohdalla et alun alkaenkaan opettaisi häntä nukahtamaan niin, että joku on vieressä. Tuo huutava lapsi on varmaan jomenetetty tapaus.

Meidän erkka hiippaili väliin nukkumaan aina kuusivuotiaaksi saakka. Osasi tulla niin varovasti, että siihen ei edes herännyt. Nykyään nukkuu omassa sängyssään hiippailematta.

Toisella oli sitten patja meidän makkarin lattialla, mihin sai vapaasti tulla öisin. Hänen vieressään ei voinut nukkua, oli sen verran levoton nukkuja, että nukkui miten päin sattui ja väliin tuli potku leukaan, väliin kellahti poikittain päälle.

Patja makkarin lattialla toimii meilläkin. Syy siihen, miksei vanhempien sänkyyn ole asiaa keskellä yötä on se, että lapsi kääntää, vääntää ja potkii niin paljon, että siinä menee aikuisten yö täysin pilalle, ja seuraavana päivänä töissä vaivaa unen puute.
Lapsi vaikuttaa täysin tyytyväiseltä makkarin lattialla olevalla patjallakin. Ja jos mies potkisi yhtä paljon sängyssä kuin lapsi, lentäisi se mieskin aika äkkiä sohvalle nukkumaan.

Mulla myös 5-vuotias tulee viereen yöllä. En edes herää siihen, niin saa ihan rauhassa tulla. Pyrin kuitenkin siihen, että illalla mennään omaan sänkyyn nukkumaan ja hyvin molemmat pojat nukahtaa itsestään. Eikä vanhemmalla pojalla oo tarvetta tulla väliin vaan nukkuu koko yön omassa sängyssä. Joskus harvoin herää yöllä johonkin painajaiseen niin tulee myös viereen silloin jos haluaa. Välillä kun tuntuu olevan liian ahdasta, niin siirryn itse sitte sohvalle loppuyöksi.

Meillä saa tulla yöllä viereen, jos on tarve. Illalla pitää mennä omaan sänkyyn, koska muuten ei tule rauhaa taloon. Meillä neljä lasta ja rauhoittuvat nukkumaan kun jokaisella oma sänky. Meidän sängyssä menee vain pelleilyksi. Yksi likoista tuli noin 5v asti joka yö sänkyyn. Sitten se loppui. Nuorimmainen nyt 5v ja lähes joka yö hipsii jossain vaiheessa viereen. Mutta kyllä myös aikuisten tarvii saada hyvät yöunet, joten jos on kovin levoton ja potkii kun on vieressä, kannattaa keksiä jotain. Esim se patja lattialle.

Oli meilläkin pojalla 4-vuotiaana joku vaihe, että iltaisin sängyssä nukahtaminen meni pelleilyksi. Halusi varmaan huomiota ja läheisyyttä. Mä keksin ratkaisuksi että sanoin hänelle, että käyn välillä silittelemässä päätä, kunhan ensin edes yrittää nätisti nukkua. Monesti oli ehtinyt jo nukahtaa ennen kuin edes tulin silittelemään, oli raukka väsynyt oikeasti ja malttoi rauhoittua. Eikä tarvinnut istua koko iltaa vieressä. Lopulta se silittelyvaihe vaan jäi kokonaan pois.

meillä 5 v nukkuu välissämme ja saa nukkua niin kauan kuin itse tahtoo. Oltiin kesällä hotellihuoneissa, joissa parisänky ja lapselle oli pedattu oma sänky lähistölle. Nukkui yöt hyvin silloinkin omassa sängyssä.

Meillä poika nyt 4,5v ja kyllä, hän saa tulla viereen :0 Omaan sänkyyn ja huoneeseen menee nukkumaan ja iltasatu luetaan ( useinmiten nukahtaa ennen ku satu loppu),mut sitten jos yöllä herää niin saa tulla viereen

Ikinä, en siis ikinä lasta kieltäisi tulemasta viereen. Mikä järki siinä on,että pitäisi kieltää?

Meillä myös kaksi vanhempaa lasta ja heillä ollut ihan sama sääntö. Nyt ei enää tule vieree ja nukkuu omassa huoneessa ja sängyssä joka yö.

meillä 6-vuotias nukkuu meidän välissä, on nukkunut jo reilun vuodenikäisestä asti. Sinne asti nukkui omassa sängyssään mutta sitten alkoi kauheat yöhuudot ja ne saatiin loppumaan sillä että otettiin poika viereen. Sieltä asti on sitten nukuttu kolmistaan samassa sängyssä. Muutamia öitä poika on nukkunut omassa sängyssä (samassa makkarissa) ja jopa toisessa huoneessakin, mutta alkoi selittämään hirviöistä jne. joten on annettu tulla viereen. Meitä ei haittaa poika keskessä, sängyssä on tilaa ja pääasia on että kaikki saa nukkua rauhassa kunnon yöunet. Luotan siihen että viimeistään yläasteelle mennessä siirtyy omaan huoneeseen :D

Yhteistyössä