5-vuotiaan kaverisynttäreistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HyppyKeppi

Aktiivinen jäsen
12.12.2005
2 682
0
36
Meidän neiti (kohta 5 v) sai hoidosta kutsun kaverisynttäreille.
Nyt mietin, että vienkö tyttöä sinne, kun en tunne tämän synttärisankarin vanhempia lainkaan. Olen kyllä nähnyt heidät aina välillä pikemmin päiväkodilla, mutta en tunne heitä.
Lisäksi asia mietityttää, koska tämä synttärisankari ja eräs toinen tyttö kiusasivat yhdessä joskus meidän tyttöä hoidossa. Tämä on kyllä jo aikaa sitten loppunut, mutta silti asia mietityttää...
MITEN TE SUHTAUDUTTE PÄIVÄKODIN LASTEN KAVERISYNTTÄREIHIN JA PIDÄTTEKÖ NIITÄ ITSE? Meillä tyttö täyttää tämän kuun lopulla itsekin 5 ja on alkanut puhumaan kaverisynttäreistä, mutta vielä en suostu niitä pitämään! Olenkohan liika TIUKKIS? :ashamed:

Ja sitten vielä mietin, että jos nyt vien tytön synttäreille, niin mikä olisi sopiva rahasumma, jonka lahjaan voisi käyttää?

Minä ehkä kysyisin voiko vanhempi tulla mukaan synttäreille, meillä on ollu sillai että äiti saa tulla jos lapsi on arka tai ei uskalla tulla yksin. Itsekin olen ollu kerran mukana ku oli niin vieras paikka, mutta lähdin sitten kun kaikki lapset oli tullu ja tyttö tutustunu jo kaikkiin ja taloon. Ohjelman alettaessa ei äitiä enää tarvittu :)

Mun tytölle pidettiin kaverisynttärit joulukuussa, kun hän täytti 4 v. En tuntenut kaikkien kutsuttujen vanhempia, päiväkodilla oltiin toki ohimennen nähty, mutta kaikki kutsutut tulivat kuitenkin juhliin :). Lisäksi oli toki synttärijuhlat sukulaisille, mutta tuon ikäiselle ne kaverisynttärit on jo tosi tärkeät. Ainakin täälläpäin tuntuu olevan.
Mä olen vienyt tytön kaikille kaverisynttäreille joihin hänet on kutsuttu. Vaikka en vanhempia tuntisikaan. Kaikkien hoitokamujen vanhemmat olen kyllä päiväkodilla nähnyt, ja moikataan jos törmätään jossain. En ole jäänyt itse mukaan, lapseni on rohkea eikä äitiä kaipaa.
Mun mielestä sä olet hieman tiukkis :whistle: . Mitä tuohon kiusaamiseen tulee: jos joku pikkutenava on joskus päiväkodissa lastasi kiusannut, niin kannattaako siitä kantaa vihaa vuosikausia, etenkin jos he nyt ovat kavereita (ja ilmeisesti ovat koska lapsesi kutsuttiin synttäreille)? Mahtaakohan lapsesi itse edes koko tapausta muistaa...sitäpaitsi, jokainen lapsi kiusaa joskus, tahallaan tai tahattomasti, tavalla tai toisella.
Mitä lahjan hintaan tulee, niin kovin arvokas ei lahjan tarvitse olla. 5-15? on meillä yleensä lahjaan mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joillakin sukulaiset asuvat kaukana. Joten joko synttärit oman perheen kesken tai sitten kaverisynttärit.

Kysyisin lapseltani haluaako mennä.

Niin... meillä on siis luvassa jo "sukulaissynttärit", joihin olemme kutsuneet... *laskee* reilut 20 aikuista ja n. 13 lasta... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mun tytölle pidettiin kaverisynttärit joulukuussa, kun hän täytti 4 v. En tuntenut kaikkien kutsuttujen vanhempia, päiväkodilla oltiin toki ohimennen nähty, mutta kaikki kutsutut tulivat kuitenkin juhliin :).
Mä olen vienyt tytön kaikille kaverisynttäreille joihin hänet on kutsuttu. Vaikka en vanhempia tuntisikaan. Kaikkien hoitokamujen vanhemmat olen kyllä päiväkodilla nähnyt, ja moikataan jos törmätään jossain. En ole jäänyt itse mukaan, lapseni on rohkea eikä äitiä kaipaa.
Mun mielestä sä olet hieman tiukkis :whistle: . Mitä tuohon kiusaamiseen tulee: jos joku pikkutenava on joskus päiväkodissa lastasi kiusannut, niin kannattaako siitä kantaa vihaa vuosikausia, etenkin jos he nyt ovat kavereita (ja ilmeisesti ovat koska lapsesi kutsuttiin synttäreille)? Mahtaakohan lapsesi itse edes koko tapausta muistaa...sitäpaitsi, jokainen lapsi kiusaa joskus, tahallaan tai tahattomasti, tavalla tai toisella.
Mitä lahjan hintaan tulee, niin kovin arvokas ei lahjan tarvitse olla. 5-15? on meillä yleensä lahjaan mennyt.

Niin...tuosta kiusauksesta on vajaa vuosi ja homma meni silloin sille tasolle, että hoitajat joutuivat siihen puuttumaan ja kiusaajien vanhemmatkin kutsuttiin keskusteluun...siitä on kyllä kieltämättä jäänyt vähän paha maku suuhun. Ehkä oon sit tiukkis. :|

Mun tytölle pidettiin kaverisynttärit joulukuussa, kun hän täytti 4 v. En tuntenut kaikkien kutsuttujen vanhempia, päiväkodilla oltiin toki ohimennen nähty, mutta kaikki kutsutut tulivat kuitenkin juhliin :). Lisäksi oli toki synttärijuhlat sukulaisille, mutta tuon ikäiselle ne kaverisynttärit on jo tosi tärkeät. Ainakin täälläpäin tuntuu olevan.

Tätä tekstiä peesailen täysin. Meillä poika nyt 7-v. mutta 4-vuotiaasta saakka pitänyt itse ja ollut mukana muiden kaverisynttäreillä.

meillä on kerran esikoinen ollut kaveri synttäreillä ihan yksin. ja samaan aikaan kuukauden sisää tuli 4kutsua päiväkodista.koska pojat oli siellä vielä varahoidossa nii en sitte viitsiny/jaksanu niin monille viedä.
ja nyt on pojat sen 5 ja kohta 4v ja niin kauan kun äiti saa päättää!!(eli kauan) minä en rupea järkkää mitää kaverisynttäreitä. sitten ku ovat koululaisia niin saavat sen pari kaveria kutsua jos tahtovat mutta ei mitää 5-> kaverilaumaa synttäreitä juhliin.. että tällänen tiukkis äiti täällä! :D tosin eipä ole esikoinenkaa pyytänyt mitää kavereita, serkut usein tulee juhliin niin siinä on tarpeeks väkeä!

Meidän neiti oli viime sunnuntaina ekoilla päiväkoti kaverin syntäreillä ja ihan hyvin oli mennyt.
Onhan siellä vanhempia paikalla ja tuskin antavat heidän ketään siellä kiusata.
minun mielestä lasten kavereille lahjan hinta on max.10?. Meidän neiti sai jonku koru setin ja pieniä nukeja jotka tuskin olivat edes 5? eikä tarvitsekaan olla kalliita lapsi kun ei ymmärrä onkon kalis vai ei ja lahjat oli todella mieluisia.

Itse ostetiin lelukaupan varaston tyhjennys myynnnistä iso kasa prinsessa barbeja olikohan alle 7? (norm ovh n25?) ja nyt on kaikille kavereille samanlainen prinsessa barbi lahjaksi koska noita kutsuja on tulossa enemmänkin kun kaikki kaverit on näin keväällä syntyneet.

Eli ehkä vien sinne, mutta en kuitenkaan pidä tytölle vielä omia... ihan tarpeeksi on kun kestittää tuon suvun ja lähimmät ystävät. Eikä tämän masun kanssa enää ihmeitä jaksa tehdä. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Niin...tuosta kiusauksesta on vajaa vuosi ja homma meni silloin sille tasolle, että hoitajat joutuivat siihen puuttumaan ja kiusaajien vanhemmatkin kutsuttiin keskusteluun...siitä on kyllä kieltämättä jäänyt vähän paha maku suuhun. Ehkä oon sit tiukkis. :|

Mutta kiusaaminen on loppunut. Ja ilmeisesti lapset ovat nyt hyvissä väleissä keskenään, koska toinen lapsi on kutsunut sinun lapsesi synttäreilleen. Anna heidän ystävystyä. Toisekseen, jos alle nelivuotias lapsi tekee jotain typerää, niin sitä ei kannata ihan hirmu vakavasti ottaa. Vajaa vuosi on ikuisuus noin pienelle ihmiselle, ne asiat on varmasti jo unohdettu ja anteeksi annettu :).

Meillä lapset ovat saaneet kaverisynttärinsä 4-vuotiaasta alkaen. Lapsille juhlien ei tarvitse olla edes kummoiset, usein esim. kakku ei edes maistu, joten jätskillä, kekseillä, popcornilla ja karkilla pötkii pitkälle. Sitten kun järkkää vielä jotain leikkejä ja vaikka ongintaa, niin juhlat ovat siinä. Tuon ikäiset kun solmivat niitä kaverisuhteita, ja saattavat kutsua kavereita muutenkin kotiin leikkimään sieltä päiväkodista.

Lisäksi olen muuten vienyt koko päiväkotiryhmälle siinä synttäripäivän lähellä tarjottavaa, eli ovat saaneet esim. jätskiä tai keksejä koko ryhmälle. Ja olen tarkistanut mahdolliset allergiat etukäteen.

Lahjaan olen käyttänyt max 10 euroa.

Mut jos kiusaaminen on loppunut, niin ei kannata enää kantaa kaunaa! Lapsi menettää mahdollisuuden saada kavereita, jos sitä ei viedä kyläpaikkoihin vaan sen takia että siellä voi olla entisiä kiusaajia.

Plaah! Nyt kun olen haastatellut muita tutumpia äitejä päiväkodista, on käynyt ilmi, että juuri kukaan kutsutuista ei ole menossa, keitä me tunnetaan... Kylläpäs voin taas tehdä pienestä asiasta ison. :headwall:

Plaah! Nyt kun olen haastatellut muita tutumpia äitejä päiväkodista, on käynyt ilmi, että juuri kukaan kutsutuista ei ole menossa, keitä me tunnetaan... Kylläpäs voin taas tehdä pienestä asiasta ison. :headwall:
Sääliksi käy sitä pentä päivänsankaria, odottaa vieraita ja ketään ei tule. :/

Alkuperäinen kirjoittaja mii-mustana:
Sääliksi käy sitä pentä päivänsankaria, odottaa vieraita ja ketään ei tule. :/

Niimpä.. mä pidin kerran muuten vaan lapsena kutsut ja kukaan viidestä ei tullut. Itkin varmaan vuoden.. :'(

Meilä ei pienille pidetä lainkaan syndejä, en näe järkeä.. jos joku haluaa tulla kahville niin tulkoon. Sitten kun ovet päiväkodissa ja koulussa niin saavat järjestää kemut ja kutsua kavereita. Meillä ei ole kuitenkaan tapana mitään 1 v juhlia vain vanhempien iloksi.. itse päivänsankari ei kuitekaa ymmärrä mitään..

Meillä kyllä sukulaissynttärit pidetään aina. Ja niin kuin alussa mainitsin, eivät ole mitkään pienet juhlat nekään. :whistle: Vuoden tai kagden päästä tyttö saa sitten pitää kaverisynttärit ekan kerran.
Ja nyt olen päättänyt, että en vie tyttöä kemuille keskiviikkona...

Meillä 90 % suvusta 3-5 h matkan päässä.. ei siis pidetä erikoisempia. Muutamille joskus leivottiin kakut ja kaikki ja kukaan meistä ei syö edes kakkua. Meillä pitäisi pitää varmaan jotkut salaatti kestit :laugh: yäks kaikkee makeeta.. oikee kellää mee alas vieraistakaa

Ja nyt olen päättänyt, että en vie tyttöä kemuille keskiviikkona...

Miksi ihmeessä et vie? Mitä mieltä lapsi itse on, haluaisiko mennä?
Valitat, että tämä lapsi kiusasi sinun lastasi joskus nelivuotiaana suunnilleen. Nyt sinä, aikuinen ihminen (ja ilmeisesti pari muutakin aikuista) syyllistytte tavallaan ihan samaan :/
Onneksi täälläpäin on mukavia äitejä ja isiä, jotka tuovat lapsensa kavereiden synttäreille, eivätkä souda ja huopaa noin yksinkertaisen asian takia. Eri asia sitten, jos lapsi on kipeä, tai jos on jotain menoa...
Voi olla, että vuoden parin päästä kukaan ei vaivaudu sinun lapsesi kaverisynttäreille :whistle:

Veisin joo ja voisin vaikka tunnin päästä soittaa että miten menee, haluaako vielä olla vai tulla jo kotiin. :)

Pojalla kun on kesällä synttärit ja vielä juhannuksen aikaan, niin luulenpa ettei kaverisynttäreistä oikein mitänä tule.. :/ Kovasti niistä jo puhuu..

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Veisin joo ja voisin vaikka tunnin päästä soittaa että miten menee, haluaako vielä olla vai tulla jo kotiin. :)

Pojalla kun on kesällä synttärit ja vielä juhannuksen aikaan, niin luulenpa ettei kaverisynttäreistä oikein mitänä tule.. :/ Kovasti niistä jo puhuu..

Mun juhannuksena syntynyt ystäväni piti kaverisynttärit aina jo toukokuun lopussa :). Silloin tarha- ja koulukamut ei vielä olleet kesälomilla.

Mun juhannuksena syntynyt ystäväni piti kaverisynttärit aina jo toukokuun lopussa :). Silloin tarha- ja koulukamut ei vielä olleet kesälomilla.

Kas, eipä ole tullut mieleenikään, pitääkin pistää harkintaan! :)
Kuitenkin on iso juttu pienelle lapselle nuo synttärit.

Kas, eipä ole tullut mieleenikään, pitääkin pistää harkintaan! :)
Kuitenkin on iso juttu pienelle lapselle nuo synttärit.

Niin, ne on lapselle tosi tärkeä juttu :). Meillä tyttö puhui kaverisynttäreistä jo keväällä, ja hän on syntynyt joulukuussa :D. Voi sitä onnea kun sanoin, että nyt kun hän täyttää jo neljä (siis täytti) niin voidaan pitää kaverisynttärit. Kutsukorttien tekeminen, teeman suunnittelu, tarvikkeiden osto, kaikki...hän oli niin onneissaan, niin innoissaan, ettei tosikaan :heart: . Etukäteen varoittelin että ihan kaikki kutsutut (5 kpl) eivät ehkä pääse tulemaan, mutta kaikki tulivat ja meillä oli oikein kivaa. Juhlia muistellaan joka päivä =).

Tyttö täytti 5v joulukuussa (10.12), kutsui kaikki pk ryhmänsä tytöt (8kpl), kaikki tulivat paikalle. En tuntenut kaikken vanhempia, enkä tunne vieläkään.. Hyvät synttärit silti oli :). Tyttö on myös ollut kaveri synttäreillä (kestäneet 1,5h tai 2h).
Lahjan hintana oon pitänyt max 5e, tai sitten joustan, jos löytyy kiva, ja tyttö sen haluaa kaverilleen ostaa..

Yhteistyössä