5-6 henkiset perheet, paljonko menee ruokakauppaan viikossa?

• Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
tyttöjen äiti
Eli miten paljon kulutatte viikossa ruokaan ja pesuaineisiin yms.?? Olisko jotain säästövinkkejä, kun tuntuu että ruokarahaa menee äälyttömästi? Leivotteko leipää itse ja millaista ruokaa tettee (halvimmat vaihtoehdot)? Riittääkö kotihoidontuki ruokiin ja lastenvaatteisiin yms.??

Varmaan joku 300 viikossa..Tai no ehkä lähempänä 200 kuitenki..

Tehdään ihan tavallista ruokaa, keittoja, laatikoita, kastikkeita, kalaa, kanaa.
Syödää paljon vihanneksia ja hedelmiä. Ruuan kanssa aina salaattia. Tai mä syön yleensä lounaaks pelkkää salaattia.

Mun mies on tosi hyvä kokki ja vääntää kyllä herkku ruuat, eikä ne hirveesti maksa.

Kokeiluihin menee paljon rahaa kun pitää ostaa jotain extra juttuja jotka on usein aika kalliita ja jäävät sitte kaapin oottamaan viimestä käyttöpäiväänsä. Viikonloppuisin syödään paremmin.

Paljon menee meillä prismaan rahaa..LIIKAA...

nainen
Meitä 5 ja rahaa menee n-150-200? vauvan nannit+muut jutut vie suurimman osan...nyt kyllä syöty pakstinta tyhjäksi ja kauppaan mennyt n.50? viiikossa...
säästöä tulisi varmaan kun leipoisi itse,itse en tykkää ja tällä hetkellä en edes kerkeä kun vauva vaativa...tehdään ihan normaalia kotiruokaa...

hui
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Varmaan joku 300 viikossa..Tai no ehkä lähempänä 200 kuitenki..

Tehdään ihan tavallista ruokaa, keittoja, laatikoita, kastikkeita, kalaa, kanaa.
Syödää paljon vihanneksia ja hedelmiä. Ruuan kanssa aina salaattia. Tai mä syön yleensä lounaaks pelkkää salaattia.

Mun mies on tosi hyvä kokki ja vääntää kyllä herkku ruuat, eikä ne hirveesti maksa.

Kokeiluihin menee paljon rahaa kun pitää ostaa jotain extra juttuja jotka on usein aika kalliita ja jäävät sitte kaapin oottamaan viimestä käyttöpäiväänsä. Viikonloppuisin syödään paremmin.

Paljon menee meillä prismaan rahaa..LIIKAA...
Apuja....meillä ei ees 100e/vko....ollaankohan ilman ruokaa syksyllä kun kolmas tulee taloon....

kauppaan menee 100-200e kerralla ( käydään kerran viikossa ), en osaa sanoo paljonko siitä on viikon ostokset, koska ostan yleensä "vähän" kaikkee kaappeihin / pakastimeen. eli meillä on koko ajan kaapit täynnä, pärjättäis melko pitkä aika pelkillä "maito-ostoksilla". ostetaan niin paljon kotimaista / luomua / lähiruokaa kuin vaan mahdollista, joten senkin takia lasku iso... jos ostais ulkomaista niin pääsis huomattavasti halvemmalla...
tehdään lähes kaikki itse, eli ei osteta eineksiä / valmisruokia. leipää kyllä ostetaan kun sitä menee niin paljon, toki itsekin leivotaan. pelkkä kht ei varmaan riittäis kk ruoka- ja vaateostoihin, vaikka se just nousikin 300e...

Käyn noin neljän päivän sykleissä kaupassa, joskus harvemmin. Viimeksi ostin 5 päiväksi ruokaa ja meni n. 70e, tuossa ei ollut pesuaineita vaan ihan perusruokatarvikkeet. Kohta lähden kauppaan täydentämään ja ostan koko pääsiäisen ruoat, sekä pesuaineita. Taitaa se 150e vilahtaa. Tuohon tulee siis nyt herkkujakin lisäksi ja vaippoja.
Minä suosin niitä jättipaketteja varsinkin pyykinpesuaineissa, eipä tarvitse ihan joka kertaa muistaa ostella. =)
Niin ja meitä on 6 henkeä + kissa + undulaatteja.

tyttöjen äiti
Mä vaan mietin, että pystyiskö säästämään vai meneekö meiltä jotenkin paljon, kun 150 euroa viikossa ei tunnu riittävän. Mä ite juon ihan liikaa limsaa ja syön suklaata. En oo laskenut paljonko toi mun mässäily tekee, mutta pitä's varmaan alkaa kirjottaa kauppalistaa ja jättää noi omat herkut pois. Oletteko huomanneet säästävänne, jos suunnittelette ruuat ja kirjoitatte lista? Entä auttaako, jos ostaa esim. viikon ostokset kerralla??

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 henkeä ja 50 euroa. Tehdään paljon itse ja käydään ruokajonossa :(
Teillä menee kyllä tosi vähän. Harmi, jos on rahasta pulaa. Pystyttekö takaamaan terveellisen ruuan noin vähällä rahalla? Ite oon huomannut, että terveellisempi ruoka on kalliimpaa. Esim. lohi on paljon kalliimpaa kun kalapuikot. Hedelmät maksaa maltaita jne..

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Mä vaan mietin, että pystyiskö säästämään vai meneekö meiltä jotenkin paljon, kun 150 euroa viikossa ei tunnu riittävän. Mä ite juon ihan liikaa limsaa ja syön suklaata. En oo laskenut paljonko toi mun mässäily tekee, mutta pitä's varmaan alkaa kirjottaa kauppalistaa ja jättää noi omat herkut pois. Oletteko huomanneet säästävänne, jos suunnittelette ruuat ja kirjoitatte lista? Entä auttaako, jos ostaa esim. viikon ostokset kerralla??
no mä usein teen viikon ruokalistan ihan kirjallisesti ( joo naurakaa vaan :D mut säästää myös mietinnän vaivan joka päivältä kun vaan lapusta kattoo mitä pitikään tehä ) ja sit kauppalappua sen mukaan, sit katon kaapit et mitä uupuu tai mikä on vähissä.. ja kyllä mun mielestä säästää kun käy kerran viikossa, jää turhat heräteostot vähemmälle... säästöö syntyy myös siinä jos vaikka pitää vaan yhden herkkupäivän viikossa eikä joka päivä kittaa limpparia ja mässää herkkuja...

Minna
Alkuperäinen kirjoittaja halvalla ei saa hyvää:
kauppaan menee 100-200e kerralla ( käydään kerran viikossa ), en osaa sanoo paljonko siitä on viikon ostokset, koska ostan yleensä "vähän" kaikkee kaappeihin / pakastimeen. eli meillä on koko ajan kaapit täynnä, pärjättäis melko pitkä aika pelkillä "maito-ostoksilla". ostetaan niin paljon kotimaista / luomua / lähiruokaa kuin vaan mahdollista, joten senkin takia lasku iso... jos ostais ulkomaista niin pääsis huomattavasti halvemmalla...
tehdään lähes kaikki itse, eli ei osteta eineksiä / valmisruokia. leipää kyllä ostetaan kun sitä menee niin paljon, toki itsekin leivotaan. pelkkä kht ei varmaan riittäis kk ruoka- ja vaateostoihin, vaikka se just nousikin 300e...
sinullako nousi kht vai kaikilla???

gg
meillä menee 250? viikossa noin tonni kuussa. 5 henkilöä normaalia ruokaa syödään viikonloppuisin paremmin. suosin kotimaista ruokaa (en koskaan osta esim. ulkolaisia tomaatteja) ei käytetä eineksiä vaan tehdään ruoka alusta saakka itse, 2 koiraa on lisäksi niiden ruuat sisältyy summaan. leivon myös paljon itse

Anna
Meidän pitäisi kans tehdä lista ja ostaa sen mukaan viikon ruoat, käydään usein päivittäin kaupassa koska tykätään siellä muutenkin katsella ja kierrellä, marketit, prisma jne...ja aina tarttuu ylimääräistä mukaan.
Herkut jne... vie ison osan rahoista jos usein ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Alkuperäinen kirjoittaja halvalla ei saa hyvää:
sinullako nousi kht vai kaikilla???
mulla kun alko kuntalisä rullaan...

vieras
Teillä menee kyllä tosi vähän. Harmi, jos on rahasta pulaa. Pystyttekö takaamaan terveellisen ruuan noin vähällä rahalla? Ite oon huomannut, että terveellisempi ruoka on kalliimpaa. Esim. lohi on paljon kalliimpaa kun kalapuikot. Hedelmät maksaa maltaita jne..
Lohta on useamman kerran viikkoon ja kasviksia jatkuvasti tarjolla. Meillä on kaksi kaappipakastinta jonne ostamme aina kalat ja lihat tarjouksista ja alennuksista varastoon. Maitoon menee varmaan lähemmäs 10e viikkoon. Limppareita emme juo ja mehujakin tosi vähän.

nina
Lohta on useamman kerran viikkoon ja kasviksia jatkuvasti tarjolla. Meillä on kaksi kaappipakastinta jonne ostamme aina kalat ja lihat tarjouksista ja alennuksista varastoon. Maitoon menee varmaan lähemmäs 10e viikkoon. Limppareita emme juo ja mehujakin tosi vähän.
millanen keittiö teillä on? :D
2 kaappipakastinta ja vielä korkea jääkaappi?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nina:
millanen keittiö teillä on? :D
2 kaappipakastinta ja vielä korkea jääkaappi?
Kaksi täysikorkeaa kaappipakastinta ja sitten jääviileäkaappi :)

Terveellinen ruoka ei tosiaankaan ole kalliimpaa minun mielestäni.
Esim. talvella voi vihannesten osuutta korvata kotimaisilla juureksilla jotka ovat terveellisiä ja edullisia.
Kesällä säilöön kotimaisia marjoja...ei tarvitse ostaa kalliita hedelmiä niin paljoa ja takuulla ovat terveellisiä.

Ei se lohikaan minusta tarjouksessa tule kalliiksi.Pienemmästäkin määrästä lohta saa ison annoksen maistuvaa keittoa,paistosta jne.
Viittaan tuohon mainintaan,että kalapuikot tulevat halvemmiksi.

Minusta meidän perhe on syönyt kaikista terveellisimmin juuri silloin kun rahat ovat olleet tiukimmillaan.Ihan oikeasti!
Sain aikanaan neuvolassakin "kehuja" meidän ruokavaliosta kun kerroin "köyhyysresepteistämme".

Tuolloin vaan aina jää kaikki hömppö sinne kauppaan ja ostetaan perusaineksia joista kaikki valmistetaan itse.mm. leivässä säästää tosi paljon leipomalla.

vieraas
Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Tuolloin vaan aina jää kaikki hömppö sinne kauppaan ja ostetaan perusaineksia joista kaikki valmistetaan itse.mm. leivässä säästää tosi paljon leipomalla.
Meidän ei ole tarvinnut ostaa leipää ollenkaan kiitos ruokajonojen. Sieltä saa viikon leivät kerralla pakkaseen. Ei muuten onnistuisi tuo 10e henkeä kohti viikkoon.

Yhteistyössä