5,5kk vauva seisoo tukea vasten

  • Viestiketjun aloittaja piparu
  • Ensimmäinen viesti
piparu
Siis vauva on nyt 5,5kk. Kun ikää oli 4kk niin tyttö rupesi kampeamaan pystyyn ja jos oli esim sylissä puoli-istuvassa asennossa niin siitä tempaisi itsensä istumaan. Neuvolassa sanotiin että ei saa istuttaa vaikka kampeaa istumaan. Nyt sitten vauva on laitettaessa lattialle ruvennut ottamaan leikkialustan kaarista kiinni ja pontevasti siinä seisoo,samoin sohvan reunaa vasten. Neuvolassa sanotiin että 6kk että saa seisottaa... ollaan oikeasti yritetty että ei istuisi tai seisoisi mutta vaikea se on kun vauva itse änkeää ja haluaa... kaippa se on vaan pidettävä vauva selinmakuulla ja kuunneltava sitä huutoa.
 
:D Meillä VAATI istumista jo n. 2-3kk iästä saakka ja neuvolassa tädit pitivät poikaa myös istualteen sylissään välillä. Sanoivat että lapsi selkeästi itse pyrkii vain istumaan. 3-4kk iässä poika leikki jo sylissä istualteen neuvolan leluilla. Suora selkä kuin luodilla ammuttu linja. Neuvolan mukaan jotkut vain ovat syntyneet sellaisiksi että istuvat nuorina jo. Ym.
Pidin kuitenkin aina tukea mihin nojata käsillä vaikka. En muista missä iässä en enää pitänyt käsillä tukea varmuuden vuoksi.
 
Tuskin vauva tekee mitään ennen kuin on siihen valmis, joten miksi ihmeessä kieltää toista liikkumaan opettelussa?! Meillä kakkonen oli kanssa aikasessa liikkumisen suhteen, 5kk 2vk ikäsenä alko konttaamaan ja jo viikon päästä tästä alko kävellä tukea vasten, nousi siis itse seisomaan siellä, missä vain vähänkin pääsi ja esimerkiks sohvan reunasta kiinni pitäen käveli...ei koskaan tullu mieleenkään estellä pojan menohaluja! 9kk ikäsenä ei enää kontannu ollenkaan vaan käveli jo kokonaan tuetta....vauhdikas tapaus on edelleen, ikää nyt 1v 8kk =)
 
Jii
Höpöhöpö, jos lapsi itse siihen asentoon pääsee niin ei sitä siltä tarvi kieltää! Kahleisiinko se pitäis panna ettei vaan mitään tekis ennen kuin neuvolasta antavat luvan?! Onhan sillä omat lihakset kehittyneet jos se itse ylös yrittää. Taitaa vaan tulla melkoista vahtimista sullekin, ettei satuta itseään kaatuilessaan. =) Onnea matkaan!
 
Minni
Juu, ei se lapsi sellaista tekisi, mikä pahalta tuntuisi. Että siitä vaan. Vaikka joskus kyllä niiden vauhtia tekisi mieli hidastaa. Meiän kaverin poika lähti käveleen reilu 8-kuisena ja se oli oikeasti ihan kamalaa katsottavaa, kun reppanalla ei ollut minkäänlaista tajua mistään elämänvaaroista :)
 
ap
No sitä minä olen itsekkin miettiny että jos vauva kerran haluaa niin kai se sitten on siihen herranisä valmis?! Joku vaan sanoi että vauvan jalat menee piloille jos seisottaa tai jotain siihen suuntaan. Itse näisesti ei istu siis ilman pientä tukemista,mutta tuen kanssa kyllä täysin..esim syöttötuolissa. Tukea vasten seisoo oikein pontevasti.
 
vieras
Meidän keskimmäinen teki samaa ja käveli jo 10kk iässä. En minäkään usko, että mitään haittaa tuosta on ollut, toiset vaan kehittyy nopeammin kuin toiset. Poika tullut tässä isäänsä :)
 
Esikoisen vauva-aikaan mulle myös sanottiin, ettei saa istuttaa. Noh, esikoinen nousi tasan 6kk ikäisenä seisomaan... eikä siis vielä osannut istua, kun ei saanut. Ongelmahan oli siinä, että tuli aina seisomasta suorinvartaloin selälleen alas, kunnes oppi istumaan. Näin ollen olen alkanut pikkusisaria sylissä istuttamaan jo aiemmin ja ovat heti kontiltaan oppineet itse istumaan ennen ylösnousua.

Teillä on vauva noussut aikaisin ja kun omaan tahtiin nousee, niin ei ole mitään syytä kieltää toista. Eriasia olisi, jos kaverisi alkaisi omaa samanikäistään nyt seisottamaan, koska teidänkin vauva seisoojo, silloin siitä voisi olla jotain haittaa vauvalle.
 
Heidi
Alkuperäinen kirjoittaja mieletöntä:
puistossa oli yksi 6kk vaavi joka jo konttasi. hassun näköistä kun semmonen pikkiriikkinen vauva konttaa.
Meillä alkoi kontata ja kävellä tuen kanssa n.6kk. Eipä sitä voinut rajoittaa, toisella kova kiire eteenpäin :)
Mutta ilman tukea käveli kunnolla vasta 13kk.
 
Brilliant
Sehän tietää vain vauhdin hurmaa teidän perheeseen :)! Wau. Ja toisaalta myös jaiks.

Meidän tyttö on ruvennu kampeamaan istualleen sitterissä ja sylissä. Oikein ähisee rutistaessaan itseään istuma- asentoon. Ja ikää hiukan alle kolme kuukautta... Ja mä olen...kauhuissani? Mut en mä voi asialle mitään, kova on menohalu - isoveljet kiinnostavat kovasti ja heidän touhut, joten... Mites teillä, onko esikoinen vai onko perheessänne vauhdittajia? Mulle muuten sanottiin tyttöä odottaessani, että varo vaan - voipi ryhtyä liikkumaan todella sukkelasti. Muistan, kuinka nauroin vastaukselle...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Brilliant:
Sehän tietää vain vauhdin hurmaa teidän perheeseen :)! Wau. Ja toisaalta myös jaiks.

Meidän tyttö on ruvennu kampeamaan istualleen sitterissä ja sylissä. Oikein ähisee rutistaessaan itseään istuma- asentoon. Ja ikää hiukan alle kolme kuukautta... Ja mä olen...kauhuissani? Mut en mä voi asialle mitään, kova on menohalu - isoveljet kiinnostavat kovasti ja heidän touhut, joten... Mites teillä, onko esikoinen vai onko perheessänne vauhdittajia? Mulle muuten sanottiin tyttöä odottaessani, että varo vaan - voipi ryhtyä liikkumaan todella sukkelasti. Muistan, kuinka nauroin vastaukselle...
Ainokainen on. Just tuolla tavalla meilläkin aloitettiin toi istuminen,mutta tuo seisominen tuli ihan täysin yllätyksenä..aateltiin että se on joku refleksi kun vauva on vielä pieni,mutta ei se taida olla'? :D
 
hanni
Meillä esikko kanssa oli tuollainen kiireinen tapaus ja kun oppi nousemaan ylös niin kamalan aikaisin ja käveli täyttä päätä jo yhdeksänkuisena niin aika paljon länkisäärisempi oli kyllä alkuun kuin kuopus joka käveli vasta vuoden ikäisenä,Mutta eihän tuota estääkään voinu! Mitenkään se ei kyllä myöhemmin motoriikassa näy tuo aikainen oppiminen! Päinvastoin - melkein tuo kuopus ketterämpi on!
 

Yhteistyössä