5 1/2 kk koiranpentu tuhoaa kotia, auttakaa..

• Viestiketjun aloittaja Tiredd
  • Ensimmäinen viesti
Tiredd
Meillä on 5 ja puoli kuinen koiranpentu joka tuli meille 7 viikkosiena. On pienestä asti tuhonnut kotia. Tähän mennessä on mennyt 2 sohvaa niin että ne on pitänyt heittää kaatopaikalle, television johto, puhelimen laturi, tapetteja suurelta osin seiniltä, jouluvalojen johto, lukemattomia tyynyjä, 2 puhelinta..lista on loputo. Koiralla on kaveri aina eli yksin ei tarvitse olla ja olemme mieheni kanssa kumpikin kotona joten yksioloa tulee maksimissaan n. 1h kauppareissut ja kun käydään esim. pyykkituvalla tai tupakalla ulkona. Jopa kun kävimme tupakalla äsken niin koira oli tuhonnut jo ison osan tapettia seinästä. Olen ääriäni myöten täynnä, liian väsynyt.
Tiedossa oli että tottakai pentu tuhoaa tai puree kun ei tiedä. Mutta tässä oli jo muutaman viikon tauko kun meni paremmin mutta nyt on alkanut tekemään tuhoja potenssiin sata.
Koiralla on puruluita ja leluja yms- mutta ei välitä, puree mieluummin vaikka upouutta sohvaa. Kiusaa myös vanhempaa koiraamme ja puree ja jopa riippuu vanhan koiran kaulanahassa kiinni. Vanhempi koira murisee mutta ei tee mitään. Pentu on sen kimpussa suurimman osan päivästä, silloin kun ei keksi tuhota ennen niin kaunista kotiamme.
Vanhan koiran kanssa on niin helppoa että olen miettinyt että onko tämä sen arvoista että tuo uusi koira kannattaa pitää? Olemme myös muuttamassa toiselle paikkakunnalle miehen työn vuoksi kuukauden päästä ja asunto on pieni kaksio. Nykyinen asuntomme on iso rivarikoti ja mietin miten tuo pikkusika tuhoaakaan uuden asunnon sitten.
Olemme tykästyneet tuohon pentuun jo kun se on meillä tosiaan 7vk iästä ollut mutta tuntuu etten jaksa oikeasti. Mies sanoi että minä saan päättää luovummeko siitä. Ostaako sitä edes kukaan.. Paljon voi pyytää sekarotuisesta koirasta edes kun kuitenkin jos joudumme luopumaan niin haluan sille hyvän kodin?
Koiralla on vahvat metsästysgeenit kun kumpikin vanhempansa ovat metsästyskoiria ja tämä kulkeekin aina nenä maassa eikä osaa edes hihnassa käyttäytyä vaan vetää niin paljon että meinaan kaatua kun ulkoilutan. Olemme harjoitelleet pysähtymistekniikkaa aina kun vetää mutta koirapa alkaa huutamaan, ihan krijaimellisesti huutamaan/kirkumaan kun pysähdyn enkä päästä eteenpäin.. tuntuu ettei se opi mitään, on liian omapäinen. Olisiko parasta luopua?
MIetin että alkaako sitten kaduttamaan kun olemme siihen kuitenkin jo kiintyneet? Yhden asian kuitenkin tiedän ja se on se etten halua tätä tulevaisuudelta enkä halua että ensimmäisenä syö uuden kodin.
Kuonokoppaa ollaan pidetty mutta saa sen itse irti jotenkin..
Mitä tekisitte ja muistakaa että olen kiintynyt mieheni kanssa tähän hauvaan kuitenkin joten toivoisin vastauksia koiraihmisiltä jotka osaavat asettautua tilaani :)

Koiranen
Minkä verran saa aktivointia päivässä ja mitä? Miksi pentu tuli niin pienenä? Vai eikö kasvattajalla ollut tarpeeksi virikkeellinen ympäristö. Onko leimautunut ihmisiin hyvin/saako huomiota tarpeeksi? (Kontaktiharjoituksia tehty?) Entäs kurinpito noin muuten? Ootteko jälestämistä ajatellut? Nenäjutut vaatii paljon energiaa ja jos on viettiäkin niin olisi mielekästä. Mitä rotuja siinä on?

Hurlumhei
Häkitystä suosittelisin minäkin siksi aikaa kun olette poissa. Ja häkillä tarkoitan nyt lähinnä pennun koosta riippuen aidoin rajattua aluetta, enkä ahdasta kantokoppaa. Tuon ikäinen koiranpentu tarvitsee paljon virikkeitä, leikkiä ja temmellystä jotta saisi purettua energiansa oikeisiin juttuihin. Kun olette kotona, niin pitäkää koiraa silmällä ja heti napakka kielto kun tekee jotain kiellettyä. Vetämiseen kyllä auttaa tuo pysähtely ja kontaktin luominen, missään nimessä liikkeelle ei saa lähteä kun pentu huutaa ja vinkuu, tällöin saa tahtonsa läpi. Matka jatkuu vasta, kun pentu hiljenee. Jos joku ulkopuolinen ihmettelee miksi pentu huutaa, niin minulla on ollut tapana tokaista "tässä on nyt koulutus meneillään". Lähes poikkeuksetta ovat jatkaneet matkaansa ilman lisäkommentia. Ymmärrän että olet väsynyt ja tuntuu että olet kaikkesi antanut, itsekin olen ollut samassa tilanteessa ja harkitsin jo koirasta luopumistakin, kun koti oli aina hurlumhei ja joka kerta jotain hajotettu. Sydän hakaten aina avasi oven ja vaurautui pahimpaan. Nyt koira on vajaa parivuotias eikä tuhoilua juurikaan ole. Tsemppiä!

Koira on selvästi tylsistynyt. Paljonko saa liikuntaa ja muuta aktiviteettiä? Metsästyslinjainen koira tarvitsee paljon nenätyöskentelyä.

Meillä on karhukoiramix, joka oli pentuna/nuorena hyvin energinen ja tuhosi helposti paikkoja. Päivittäin kun sai 2-3h liikuntaa (remmissä ja vapaana) ja samanverran muuta toimintaa niin pysyi tyytyväisenä.

öäåpöå
Häkki yksin olon ajaksi. Meillä eka koira söi kamerasta ja kaukosäätimestä lähtien kaiken, kun en raaskinut laittaa sitä yksinolon ajaksi häkkiin. Seuraavat kaksi koiraa ei ole tehnett mitään. Noin vuoden ikäisenä laitoimme häkit pois ja eikä ole sewnkään jälkeen tuhotttu yhtään mitään.
Häkki koiran kokoon nähden riittävän iso, viehän se kodista tilaa noin neliön verran mutta se kannattaa.

Mulla samaa harrastaa 3 vuotias leikattu kollikissa, joka on ollut mulla 4 kk saakka. Kaikki tiputtaa ja repii. Sanomalehteäkään en voi tilata. Leikitään kyllä ja huomiota saa, mutta tälle ei riitä mikään.

Hurlumhei
Häkin koko riippuu paljon siitä, miten pitkään koiraa siellä pidetään. Esim. auton häkin ei tarvitse olla yhtä iso kuin ulkokoiran häkkitarha, koska tällöin häkitys on lyhytaikaista. En tiedä kannattaako tässä enää ap:lle neuvoja antaa, vaikuttaa vahvasti siltä, että hän on jo päätöksensä tehnyt: http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/apula/apula.pl?5

Hurlumhei
Häkittäminen ei ole laitonta, ainakin jos Eviraan on uskomista:
http://www.evira.fi/portal/fi/tietoa+evirasta/julkaisut/?a=view&productId=308

Tuolta löytyy myös vaatimukset häkin koolle käyttötarkoituksen mukaan.

Hurlumhei
Nimimerkille "vier". Kertoisitko vielä meille kaikille, kuinka KOULUTAT koiran olemaan tuhoamatta kun olet itse poissa? Pahinta tämäntyyppisissä ongelmissa on juurikin se, ettet voi ojentaa koiraa silloin kun se pahojaan tekee ja jälkikäteen toruminen ei auta. Omani oli enkeli ollessani kotona ja poistuessani täysi riiviö. Kävipä mielessä viritellä valvontakamera ja äänitorvi, jolla sitten vakoilla ja töräytellä torvella aina kun tuhoja tekemässä tai niihin ryhtymässä. Onko kukaan kokeillut? Taikka kauko-ohjattava sitruunapanta....

Meillä syötiin seiniä, ja kaikkea mahdollista irrallista. Loppui kun järjestettiin tarpeeksi virikkeitä. Meillä virikkeenä kuminen kongo, jonka sisälle makdamakkaraa tiiviisti, pakkasessa ja sit koiralle kun johonkin lähtee. Nyt kohta vuoden eikä enää tarvitse ylimääräisiä virikkeitä. Rajoitetaan tietty tilaa vielä missä koira on päivät, yksi huone ja yläkerran porrasaula on koirien käytössä päivät. Hyvin toimii.

Häkitys on laitonta jos häkki on aivan liian pieni. Kuonokoppaakaan ei saa jättää koiralle yksinoloajaksi.

Yhteistyössä