4v. neuvola

a
Piirtää viiva , kolmio yms. yksinkertaisia kuvioita mallin mukaan. Muuta en muista kun poitsu oli sen "taito-osuuden" terkkarin kanssa kaksin ja mulle sitä selvitettiin jälkikäteen vaan muutamalla sanalla.
 
mie
Katseli kirjaa, josta kysyttiin värejä ja toimintoja. Piti ymmärttä edessä, takana, päällä yms. Piti piirtää risti ja omakuva (meidän poika ei suostunut piirtämään vaan kirjoitti oman nimen :D ) Ei mitään kovin erikoista kyllä ollut.
 
H
Pituus, paino, näkö, kuulo, oman kuvan piirtäminen, viivan leikkaus, värien tunnistus, helmien pujottelu nauhaan, palikoitten mallin mukaan kasausta, muotojen piirtämistä. Vielä kai jotain muutakin oli. Pyysin ite kattavaa tarkastusta pojalle. Tyttö meillä ei käyny 4v. neuvolassa ollenkaan.
 
nuusku
Edessä ja takana käsitteet tulee vasta 5-vuotisneuvolassa. Samoin se lumiukko kuva on 5v. neuvolassa.

4- vuotis neuvola:
Neljävuotiaana lapsen kanssa tehdään LENE -tutkimus. Tällä leikinomaiseksi kehitetyllä tutkimuksella pyritään löytämään lapsen vahvuuksia ja tuen tarpeen osa-alueita. Tarkoituksena olisi, että lapsi on yksin terveydenhoitajan kanssa tutkimuksen ajan noin puoli tuntia. Siksi lasta on hyvä valmistaa tähän jo kotona. Lopuksi testi käydään läpi yhdessä vanhempien kanssa. Lapsi saa myös rokotteen ja hänelle tehdään kuulotutkimus. Ajan kuulotutkimukseen saa omalta terveydenhoitajalta.


Terveen neljävuotiaan lapsen kehitys

- lapsi on hyvin puuhakas ja aktiivinen

- hän jaksaa keskittyä mielenkiintoiseen tehtävään puoleksi tunniksi

- lapsi hallitsee liikkeensä ja on itsevarma ja peloton

- lapsi osaa käyttää nappeja

- puhe on ymmärrettävää 3-4 sanan lauseita

- äännevirheitä voi esiintyä, R ja S

- lapsi osaa värejä ja laskea kolmeen

- mielikuvitus on laaja ja lapsi kerskailee ja kertoo tarinoita

- leikit muuttuvat ryhmäleikeiksi ja roolileikit ovat kiinnostavia

- lapsi kestää hetken eron vanhemmistaan

- sukupuolielimillä leikkiminen on hyvin tavallista

- useimmat lapset ovat kuivia, yökastelua voi esiintyä


Lapselta tutkitaan

- pituus, paino ja päänympärys

- näkö näkötaululla

- yleisvaikutelma

- motorinen kehitys

- puheen kehitys

- sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen kehitys

- silmä-käsi yhteistyö

- kuulo audiometrillä


Lähde: http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;220;4720;33404;47391;47394;47709
 

Yhteistyössä