5v-neuvola ja piirtäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
4v neuvolassa tyttömme ei vielä osannut piirtää ihmistä jolla on vartalo, eli piirsi pääjalkaisia. Terkka sanoi, että 5v neuvolassa pitää osata piirtää vartalollinen ihminen. Tuo neuvola olisi nyt muutaman kuukauden päästä, eikä tyttö vieläkään piirrä sellaisia ihmisiä. Tarkoittaako tuo nyt sitten jotain? Onko kellään tietoa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4v neuvolassa tyttömme ei vielä osannut piirtää ihmistä jolla on vartalo, eli piirsi pääjalkaisia. Terkka sanoi, että 5v neuvolassa pitää osata piirtää vartalollinen ihminen. Tuo neuvola olisi nyt muutaman kuukauden päästä, eikä tyttö vieläkään piirrä sellaisia ihmisiä. Tarkoittaako tuo nyt sitten jotain? Onko kellään tietoa?

Meillä poika ei osannu piirtää 5v neuvolassa ollenkaan ihmistä, samoin ei siihen aikaan vielä osannu kirjoittaa nimeään. Sitä ei koskaan ollut kiinnostanu kynähommat, vaikka kotona yritettiin kannustaa ja nippanappa osasi pidellä kynää kädessä ja tehdä hataran viivan paperille. Saimme lähetteen neuvolapsykologille, jossa tarkoitus selvitellä onko hänellä hahmotushäiriöitä tms. Nyt poika on 5v8kk ja on oppinut kirjoittamaan nimensä ja piirtämään jotain tosi alkeellista, mutta edelleen on jäljessä ikäisistään näissä taidoissa. Kotiin on hankittu yhtä ja toista piirtämiseen liittyvää juttua ja yritetty kannustaa harjoittelemaan, vaihtelevalla menestyksellä. Huomenna hänellä on ensimmäinen käynti neuvolapsykologille.

Meidän tyttö kyllä osaa kirjoittaa nimensä ja piirtää muita juttuja kyllä. Ei kovin selvästi mutta tunnistettavasti kyllä esim. eilen piirsi tosi hienon etanan. Pääjalkaisia piirtelee enimmäkseen. Saas nähdä kuinka käy.

Minä olen aikanaan piirtänyt pääjalkaisia vielä kuusivuotiaana ja siitä oltiin tosi huolissaan...ainoa joka ei ollut huolissaan oli äitini. Itse muistan hämärästi kun oikeen jankattiin neuvolassa, "piirrä nyt sellainen ihminen kuin osaat"..ja muistan ajatelleeni että en varmasti piirrä kun pakottavat. Noh, ihan älyllisesti normaali minusta kai on tullut. Piirtämisestä en tosin vieläkään pidä :).

Psykologiassa sanotaan, että lapsi hahmottaa ihmisen kuten piirtää. Eli lapsella voi olla ongelmia oman kehonsa hahmottamisessa. Itse en kyllä ole ihan samaa mieltä. Oma lapseni piirsi luurankoja, ja lopulta selitys oli se, että niillä ei ole vaatteita päällä.

Mutta toki voitte harjoitella. Anna lapsen maata selällään, ja "piirrä" hänen kehonsa sivellen kädellä kehon laitoja pitkin. Voit myös piirtää isolle paperille hänen vartalokuvansa ja laittaa seinälle. Pyydä sitten lasta piirtämään sama kuva pienempänä paperille. Voit myös leikata paperista pään, jalat sekä kädet kahdessa osassa, vartalo jne. ja pyydä lasta kokoamaan ihminen. Ja taas voi piirtää saman kuvan. Myös kuvien katselu ja selostus "tässä ja polvi, missä on sinun polvi" on hyväksi. Myös ihmisen kuvan vahvistaminen itse piirtämääsi katkoviivaa pitkin. Ja kaikenlainen piirtäminen ylipäätään.

Kiitos harjoitteluvinkeistä vieras! Tyttö onkin välillä pyydettäessä piirtänyt pään alapuolelle massun ja siihen jalat, mutta kädet tulemaan päästä. Täytyy vain harjoitella lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Psykologiassa sanotaan, että lapsi hahmottaa ihmisen kuten piirtää. Eli lapsella voi olla ongelmia oman kehonsa hahmottamisessa. Itse en kyllä ole ihan samaa mieltä. Oma lapseni piirsi luurankoja, ja lopulta selitys oli se, että niillä ei ole vaatteita päällä.

Mutta toki voitte harjoitella. Anna lapsen maata selällään, ja "piirrä" hänen kehonsa sivellen kädellä kehon laitoja pitkin. Voit myös piirtää isolle paperille hänen vartalokuvansa ja laittaa seinälle. Pyydä sitten lasta piirtämään sama kuva pienempänä paperille. Voit myös leikata paperista pään, jalat sekä kädet kahdessa osassa, vartalo jne. ja pyydä lasta kokoamaan ihminen. Ja taas voi piirtää saman kuvan. Myös kuvien katselu ja selostus "tässä ja polvi, missä on sinun polvi" on hyväksi. Myös ihmisen kuvan vahvistaminen itse piirtämääsi katkoviivaa pitkin. Ja kaikenlainen piirtäminen ylipäätään.

meidän pojalla ainakaan oman kehon hahmottamisessa ei oo vaikeuksia, ei myöskään kehon hallinnassa. Mutta sitä nyt tosiaan aletaan selvittää että johtuuko piirtämishaluttomuus siitä että se vaan ei yksinkertaisesti sitä kiinnosta vai siitä, että se ei halua tehdä sitä koska se syystä tai toisesta tuntuu liian vaikealta. KOtona on hirveesti tsempattu ja pyritty harjoittelemaan mutta ei tahdo motivaatiota pojalla olla.

Yhteistyössä