Edellinen lapsi oli minun näkökulmasta "ihmelapsi". Lapset ovat toki erilaisia, jotkut vaan luonnostaan ovat ahkeria enkeleitä. Meillä asuu rasavilli poika...
No, käytöstavoissa olen 100% samaa mieltä vaatimuksista. Kiitetään aina, sanotaan ole hyvä, pyydetään anteeksi, ollaan kohteliaita, lainataan tavaroita muille ja lainataan myös muilta luvan kanssa. Itse opetan oikein lainaamisperiaatetta. Aikuisia ei saa meilläkään keskeyttää, mutta se kyllä unohtuu tosi helposti, kun juttua olisi vaikka muille jakaa. Siitä saa muistuttaa joka päivä!
Siivoamisesta; leluja kerää jonkin verran, mutta ei petaa sänkyä (en petaa itsekään kyllä omaani; järkyttykää vapaasti) Siivoamiseen osallistuu; tykkää rätittää lattiaa ja pyyhkiä pölyjä, pestä ikkunoita tosin jälki ei kovin hohdokasta aina ole. Roskien viemistä suorastaan rakastaa.Omia vaatteita ei vie pyykkikoriin eikä valitse uusia itse. äiti hoitaa vaatepuolen täysin, ei kiinnosta siten tipan tippaa. Osaa pukea, mutta haluaa vielä paljon apua enkä raaski kieltää. Pieniä ovat niin hetken.
Ei saa ulkoilla itsekseen kotipihassaan!!!!!!!! Ei tosiaankaan! Minusta lapsella on oikeus aikuisseuraan. En halua itsenäistää häntä liian varhain ja on vaarallistakin! Lapseen ei voi luottaa, vaikka meillä on aidattu piha eikä ole KOSKAAN mihinkään lähtenyt. Silti yksi harha-ajatus ja lapsi on auton alla...Ja haluan olla lapseni kanssa. Tehdään pihalla kaikkea YHDESSÄ. En ymmärrä kyllä mitä ideaa on vaatia lasta olemaan yksin itsekseen 4-vuotiaana. Onko se joku tavoite?
Vessatouhut poika hoitaa itse, paitsi kakan pyyhinnässä autan; mutta siis pissat ja käsien pesut.
Kävelee ja pyöräilee joka paikkaan. Rattaissa on kyllä istunut pitempään kuin edellinen, koska meillä ei ole autoa. Siis kävellään ihan joka paikkaan, jopa 10km. Harva aikuinenkaan jaksaa. Lisäksi meillä on koira. Eli kävelemismäärät ovat aika eriluokkaa kuin edellisellä. Reippautta ei siis lasketa sillä, milloin viimeksi istui rattaissa. Tavoiteko sekin on nykyään?
Minusta meillä vaaditaan asioita aika kohtuudella, kun kyse on pienestä 4-vuotiaasta pojasta. En koe, että vaaditaan liian vähän tai liian paljon vaan sopivasti. Tarhasta ainakin on tullut pelkästään positiivista palautetta reippaasta pojasta.