4D-ultra

olisi itsellä kiinnostusta mennä sinne. tuolta jostain nettisivuilta selasin että helsingissä olisi ja se olisi meille lähin.
joku jolla kokemusta tästä voisi vähän kertoa jotain tästä kun ei tuolta netistä oikeen kaikkiin kysymyksiin löytynyt vastausta..
eli paljonko nyt tarkalleen maksaa?

saako kelalta varmasti korvausta,jos niin miten sitä saa ja paljon sen jälkeen jää omaa maksettavaa?

millon ois paras mennä ja kuinka aikaseen se aika varata?

eipä nyt tuu muuta mieleen.... :)
 
SPy
Minä kävin Oulussa Terveystalon toimipisteessä (Terveystalon hinnatkin saattavat vaihdella toimipisteittäin) ja Lasku oli: Lääkärinpalkkio 60 euroa, Tutkimus 200 euroa , Toimistokulut (sis. CD:n) 24,50. Yhteensä siis 284,50 euroa.
Kelalta sain takaisin korvausta lääkärinpalkkiosta 24,22 euroa ja tutkimuksesta 42,41 euroa.
Eli yli 200 euroa jäi omaa maksettavaa. Ilmeisesti jossain on saanut halvemmallakin.

Mä kävin viikolla 21+3 ja näkyvyys oli hyvä. Ilmeisesti jossain 20 ja 30 viikkojen välillä suositellaan tuota käyntiä.

Tämä on aika tuoretta tietoa eli mun käynti oli kesäkuun lopussa. Ja kannatti käydä, oli tosi taitava gynekologi, osas myös selittää ja näyttää hienosti kaikki, mm. sydämen rakenteet ja verisuonet. Ja tallensi hienoja pätkiä CD:lle kotona katsottavaksi. Sukupuolta me ei haluttu tietää ja hienosti osasi senkin piilotella :)



 
Mua myös kiinnostaisi, kun itsekin olen Hkiin 4d:en menossa.

Sen verran osaan ajankohdasta sanoa, että kun yritin aikaa varata joskus kuukausi sitten niin multa kysyttiin, että oonko menossa kunnalliseen rakenneultraan. Kun vastasin kyllä niin silloin suositteli 4d:tä rv25-26:lla. Jos et mene kunnalliseen niin sitten en osaa sanoa ajankohdasta mitään. Tänään olin kunnallisella puolella ja nyt voin soitella aikaa tuonne (neuvoivat soittamaan ajan vasta kunn. jälkeen).
 
Kävin Bruno C:n luona Kalevankadun Femedassa ja kannatti! Olin silloin jossain viikon 27-28 tienoilla. Saatiin ihana kasvokuva ja muutenkin tieto että vauvalla on rakenteellisesti kaikki kunnossa!

Nyt vaan odotellaan koska nähdään pienokainen oikeasti. Ollaan monesti mietitty näyttääkö vielä samalta kuin 4D:ssä... silloin oli ihan isinsä näköinen :)

t.Pinku 40+3
 
Ai niin, maksoi noin 150? kesti noin 20min ja mukaan sai kasan kuvia sekä cd:n. Kelalta ei saa mitään korvauksia tai jos sai niin ne otettiin suoraan kassalla pois ja maksettavaa jäi se 150? sisältäen toimistomaksut.
 
4D-ultrassa käytiin Femedassa(Bruno Cacciatorella)

Soippa jo mainitsikin aika paljon,siellä on suora-kelakorvaus eli maksettavaksi jäi tuo 150e

Varasin ehkä kuukautta ennen ja viikoilla 22 olin muistaakseni :heart:

Upea kokemus kokorahan arvoinen,ihana oli tietää että kaikki on kunnossa ja sitten tietysti oli ihana muutenkin nähdä oma pikku vauva :heart:

P.S Profiilissa kuva pikkuisesta(huom.mulla istukka on edessä joten siksi ei niin kovin selkeä kuva...)
 
Kovin on eriarvoista tämä 4d-ultran käytäntö vielä. Ainakaan Pohjois-Savossa (pitäisi olla käytäntö kuulemma koko Suomessa) 4d-ultrasta ei saa mitään takaisin Kelalta, kun se on ylimääräinen ja vapaaehtoinen ultra ja suurinosa menee sinne sukupuolta kyselemään.

Meillä ei ole kunnallista rakenneultraa, eikä np-ultraa. Kävin molemmant yksityisellä, jossa oli tuo 4d-ultra. Np-ultrasta toukokuussa sain heti kassalla kelakorvausken takas, mutta rakenneultrasta heinäkuussa en sitä saanut ja lähetin laput Kelalle, josta tuli kielteinen päätös; eivät kuulemma 4d-ultria korvaa ja käytäntö koskee koko Suomea. Mutta ei näköjään Helsingin aluetta, kun niin moni on saanut korvaukset siellä, vaikka saavat rakenneultran ilmaiseksi kunnan puolelta. Helsingin hinnatkin näkyvät olevan vielä halvemmat tuo 4d.n osalta. Kuopiossa 4d-rakenneultra maksoi reilut 230e.

No, minä tietenkin soitin asiasta Kelalle ja valitin päätöksestä. Käsittelijä muutti päätöstä, koska meillä ei kunta rakenneultraa maksa ja takas saatiin 50e eli maksettavaksi jäi n. 180e. Jos kunta olis rakenneultran tarjonnut ei penniäkään 4d-ultrasta takas olis saanut, tosin en sinne rakenneultraan olis silloin mennytkään, sillä en käynyt siellä sen takia, että saataisiin sukupuoli selville, emmekä sitä edes kysyneet.

En sitten tiedä onko tuo sääntö noista korvauksista Kelalla tullut nyt heinäkuun aikana ja mutta nyt sen tulisi kuitenkin koskea koko maata.

Hieno kokemushan 4d on. Rakenteet nähdään kunnolla, laskimovirtaukset tarkistetaan jne. ja ne tekee erikoistunut lääkäri. Mekin saatiin ihana kasvokuva ja paljon muita kuvia. Meillä tuo ultra kesti 45 min. Eihän tuo maksu hukkaan mennyt, koko rahalle sai vastinetta, mutta se on väärin, että toisilla paikkakunnilla korvataan ja toisilla ei, vaikka käyntännöt Kelallakin kuuluisi olla samat.
 
SPy
Minäkin olin tuosta kuullut ettei Kela korvaisi mutta kiltisti tuli tuo korvaus. Lienevätkö olleet niin ihmeissään kun kotiosoite on Lahti ja kesälomalla kävin Oulussa 4D-ultrassa :)
Ja Lahdessa ei rakenneultra kuulu ohjelmaan, joskin nyt viime neuvolakäynnillä 27+2 kun oli lääkäri, se katsoi ultralla kun on ulkomittojen mukaan niin iso vauva tulossa - se sitten katseli rakenteita siinä samalla. Ja iso on siis tulossa, painoarvio oli 1250 g joka johtaa täysiaikaisena yli neljään kiloon...
 
Olisikohan tuo uusi sääntö noihin korvauksiin tullut sitten heinäkuun alusta. Sanoivat mulle Kelalta, ettei ylimääräisiä ultria yksityisklinikoilla enää korvata ja täysin omakustanteisesti voi käydä uteliasuuttaan sukupuolesta tyydyttämässä 4d-ultrassa.
 
Mies soitti tuonne Femedaan ja silloin sanottiin puhelimessa että viikon 27 jälkeen eivät sinne ota. Meillä oli silloin muutama viikko siitä yli joten jäi käymättä. Hinnasta niillä oli puhetta sen verran että Kelan korvaus siitä olisi tosiaan suoraan kassalla vähennetty ja hintaa olisi jäänyt joku 170 euroa tai jotain (ei voi muistaa).
 
käytiin kuopiossa cantissa 4d ultrassa,ja kela korvas n.16e..(ei asuta kuopiossa) makso 180e.
ekana kelan ihminen rupes urputtamaan että ei tule mitään korvauksia.sanoin siihen että eikös se nyt ole ihan samanlaista yksityislääkärillä käyntiä kun kaikki muukin yksityisellä käynti..
meillä on julkisen terveyden hoidon puolelta np-ultra ja rakenne ultra.

mutta tyytyväinen olin kuopion yksityisen toimintaan,ja se bruno oli tosi ihana lääkäri..et hintansa väärti oli reissu :)
käytiin rv 24+2 ja hyvät kuvat tuli.

brofiilissa meijän miettijä =)
 
Minä kävin 30+3 yksityisellä 4D-ultrassa Hämeenlinnassa. Kelakorvausten jälkeen maksettavaa jäi 105-106e. On kai halvimmasta päästä? Satsaus kyllä kannatti- Aikaa varattiin tutkimukselle 1,5h ja lääkäri teki sen perusteellisesti että kaikki on ok ja sitkeästi metsästi "hyviä otoksia". Klinikalta sai mukaan DVD-levyn ja kuvia samaan hintaan. Saatiin kasvokuvat mukaan ja sukupuolen tietoon. Vauva oli samannäköinen ja sukupuolikin meni oikein (näkyi sen verran selvästi).
 
Minä olen myös kuullut, ettei enää rv 27 jälkeen 4d-ultraa suositella.

Tuohon hintan näköjään vaikuttaa paikkakunta ja toki laitteet ja varmaan myös lääkäri, me emme käyneet Brunolla. Cantissa Kuopiossa laitteet ovat uudet ja mielestäni vieläkin tarkemmat kuin v. 2005. Silloin kuvaa sai videolle, mutta nyt heinäkuusta lähtien dvd.lle. Toki hintaan vaikuttaa sekin, onko kyseessä rakenneultra vain vai pelkkä "tirkistely-ultra" =)

Meille Kela korvas ensin tuon 16e, mutta kun asiasta valitin, koska meillä ei ole kunnalista np-ultraa ja rakenneultraa, korvattiin lisää reilut 30e.

Milloin te olette käyneet 4d-ultrassa? Käsitin, että tuo uusi säännös on tullut juuri kesänaikana, esim. kesäkuussa sitä ei vielä ollut. Epäreilua on, jos ei nämä säännöt ole samat joka Kelalla, paikkakunnasta riippumatta. Näköjään nämä hinnat ovat sitä suolaisemmat mitä pohjoisempana ollaan :/
 
soippa kirjotti näin että kävi täällä ultrassa "Bruno C:n luona Kalevankadun Femedassa" niin mietin että mistä saisi tarkan osotteen ja kaikki ajanvarausnumerot ja onko nettisivja? entä onko tuo hinta sitten aina 150? kaikille vai voiko se olla enemmänkin? ja mikä se toinen paikka nyt oli helsingissä,onko samaa hintaluokkaa tämän brunon kanssa?
ja ööh.. kuukaus taitaa olla etukäteen hyvä varata ja on kovaa keskustelkua ollut kelan korvauksista ja tuolta brunon luota sitä taisi saada.....
niin ja miten on tuo maksu tapa????
 
Musta aina tuntuu vähän hassulta ihmiset netissä kirjoittelee ja sitten ei noin yksinkertaista asiaa osaa itse etsiä. Anteeksi, mulla vähän huono päivä. Mutta juuri äsken kävin itsekin katsomassa noita 4D-ultra juttuja ja ihan ajattelin kokeilla femeda.fi ja jos ei olis löytynyt, olisin googlettanut. Nettisivuilta kun löytyy sitten kaikki puhelinnumerot ym.

En halua kenenkään mieltä pahoittaa, mutta pikkusen vois löytyä oma-aloitteisuutta :) Nykyään kun kuitenkin helpoin tapa yhteystiedot ym on löytää netistä. Ja mitä ei googlettamalla löydä niin on todella kiven takana tieto.
 
Minä kysyin myös tuolta Suomen Terveystalolta Oulusta ultran hintaa sekä kelakorvauksen osuutta. Hinta noin 270 ? + dvd-tallenne 15 ?. Kela korvaa käynnistä noin 67 ?, mikäli tutkimus tehdään lääketieteellisin perustein. Mikäli kyseessä on ilman lääketieteellistä perustetta tehty tutkimus, Kelan korvausta ei voi saada.

Kysynkin nyt, miten tuo pitää käytännössä perustella, että tutkimus tehdään lääketieteellisistä syistä, jotta korvauksen saa? Kyllä kai se on itsestään selvää, että vauvan terveys on etusijalla, ja sitähän sinne mennään tarkistelemaan. Sukupuolenhan saa selville jo rakenneultrassakin ellei se tuossa tutkimuksessa vilahda....
 
Mä soitin kolmisen viikkoa sitten Femedaan ja varasin ajan rv 24:lle, joka on ensi viikolla. Tiedustelin samalla kela-korvausta ja vastaanottohenkilö sanoi, että saan kela-korvauksen ja maksettavaa jää sen jälkeen n. 150 euroa.
 
Itse varasin 4d-ultran Suomen Terveystalosta, mutta Tampereelta. Suosittelivat 4d:ssä käymään ennen rv 28. Itselläni 4d on rv 27. Mutta ihmetykseen eli mulle ilmoitettiin heti mikä hinta on Kela korvausten jälkeen. Lääketieteellistä perustetta käynnille ei ole sillä rakenneuä:ssa kaikki oli hyvin. Eli Tampereella Kela korvauksen saa ilman lääketieteellisiä perusteitakin! Hintaa täällä jää korvausten jälkeen 220? (sis. dvd). Kummallista että saman "talon" sisällä on kaupungista riippuen kahta eri käytäntöä.
 
Helsingissä yksi hyvä paikka on tuo Felicitas-klinikka. Itse kävin Veli-Matti Ulander nimisellä lääkärillä ja voin suositella lämpimästi muillekin. Rv oli 28+6 ja oikein hyvin näkyi vauvan rakenteet ja kaikki muu. Vastaanotto kesti 30 min, josta n.25min oli ultrausta, hintaa jäi kela-korvauksen jälkeen 165e ja tähän sisältyi 20min dvd ultrasta ja nippu kuvia. Tuolla paikassa lääkäri katsoo kuinka tarpeellinen ultraus on, eli ollaanko vaan kattelemassa kumpi tulossa vai onko jokin muukin syy ja sen perusteella päättää saako kela-korvauksen suoraan vai pitääkö itse se hakea erikseen. Käsittääkseni sen saa kuitenkin lähes aina. Ja täällä olisi ollut mahdollista saada laskulle, mutta siihen tuli vielä joku laskutuslisä sitten päälle.
 
Hö! No onpa todella kirjavaa käytäntöä näissä hinnoitteluissa ja korvauksissa. :kieh: Kannattaisi nyt varmaan hieman miettiä ja vertailla eri paikkoja ennen kuin päättää missä käy... On kyllä kumma, että nämä pohjois-suomen hinnat ovat reilusti kalliimmat kuin pääkaupunkiseudulla!
 
joo samaa ihmettelen minäkin näissä hinnoissa että miten voi monilla kymmenillä euroilla heitellä... :eek:

mutta tautau.. kun kerriut olleesi tuolla felictas-kliniikalla ja sinulla hinta oli tuo niin mietin tässä että jos sattuukin niin ettei saa tuota kelan korvausta nin mikäs hinta silloin on?

taidan itse kallistua tuohon femedaan jos kerta on aina sen 150?.. sitä siitä vielä halusin kysellä että sisältykö siihenkin nyt ne kuvat ja dvd vai pitääkö vielä erikseeen maksaa?
ja suoritetaanko maksu käteisellä?

itse olen kuullut että kaikkein paras on käydä 27-28rv:llä...pitääkö paikkaansa?
 
Sinttiläinen
Minä kävin Bulevardin lääkärikeskuksessa Sirkka Liukkosella. Oikein miellyttävä kokemus ja hinta alle 200e. Samoin olen käynyt Lahdessa ja hinta oli samaa luokkaa.
 
Hinta ilman kela-korvausta oli 225e felicitas-klinikalla. Samaan hintaan lääkäri teki sisätutkimuksen kun kerroin vatsakipujen vaivanneen.. En minä ainakaan joutunut mitenkään perustelemaan tuloani sen kummemmin ja korvauksen siis sain.

Tautau rv 30
 

Yhteistyössä