4D-ultra

Tiistaina oli Tampereella Suomen Terveystalossa 4 d , viikkoja 29+4. Ultraajana Professori Kirkinen ja itse ainakin tykkäsin tyypistä. Rauhallinen ja to-del-la paneutui asiaan. Koko homma kesti tasan tunnin, oli erittäin perusteellinen selvittäessään "kaiken". Kuulemma 100 %:n varma tyttö näkyi. Monesti suositellaan kai 4 d :tä viimeistään viikoilla 26-27, mutta hyvinpä tuolla omasta vauvastani ainakin kaikki näkyi vielä näilläkin viikoilla. (Tosin tämä baby on melko pieni tapaus =) ). Lysti maksoi Kela-vähenyksen jälkeen 217 euroa (sis. dvd:n). Oli varsinkin miehelle kuulemma todella käymisen arvoinen kokemus. Itse jouduin makaamaan asennossa, mistä en nähnyt käytännössä yhtään mitään, mutta dvd:ltä pääsin sitten katselemaan itsekkin maha-asukkia.
 
Piupa: kertoiko lääkäri omasta aloitteesta sukupuolen vai kysyittekö sitä? Aika hyvin, jos tunninkin tarkasteli. Oulussa vastaavassa paikassa vastaanottoaika on vain puoli tuntia! (Näin ainakin kerrottiin.) Vähensivätkö kelakorvauksen suoraan maksettaessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sienna74:
Minä kysyin myös tuolta Suomen Terveystalolta Oulusta ultran hintaa sekä kelakorvauksen osuutta. Hinta noin 270 ? + dvd-tallenne 15 ?. Kela korvaa käynnistä noin 67 ?, mikäli tutkimus tehdään lääketieteellisin perustein. Mikäli kyseessä on ilman lääketieteellistä perustetta tehty tutkimus, Kelan korvausta ei voi saada.

Kysynkin nyt, miten tuo pitää käytännössä perustella, että tutkimus tehdään lääketieteellisistä syistä, jotta korvauksen saa? Kyllä kai se on itsestään selvää, että vauvan terveys on etusijalla, ja sitähän sinne mennään tarkistelemaan. Sukupuolenhan saa selville jo rakenneultrassakin ellei se tuossa tutkimuksessa vilahda....
Lääketieteellisillä perusteilla tarkoitetaan jotain sairautta tai muuta painavaa syytä miksi pitää yksityiselle mennä. Kaipa myös se, ettei omassa kunnassa tarjota ilmaisia ultria, rakenne ja np, oikeuttaa korvaukseen, kun sen perustelee. Mikäli ultrat, saa ei saa korvausta. Sama on myös, että haluaa vaan mennä ylimääräiseen ultraan esim. sukupuolta tiedusteleen, sillä ei ole lääketieteellistä perustetta, joteni ei saa korvaustakaan.
 
Onpa todella kirjavaa käytäntöä korvausten suhteen, varsinkin pääkaupunkiseudulla Kela korvaa, mutta eipä juuri muualla. Aika outoa, että kuitenkin sama laki pitäs kaikkialla olla. Täytyypä vatsasuudessa , jos yksityistä lääkäriä täällä pohjoisemmassa tarvii, vaatia kelakorvauksia ja vedota siihen, että etelässä saa, vaikka hinnatkin ovat alhaisemmat.
 
FEMEDA
http://www.femeda.fi/index.php?page=35

Tuolla kävin itse ja myös lääkäri tuttavani sanoi että Suomessa vain Bruno on saanut sellaisen koulutuksen ja kokemuksen, että jos sanoo esim sukupuolen niin se pitäisi paikkansa.

Meillä sanottiin varma tyttö, mutta katselleen sitä sitten kun syntyy... toivottavasti ei tarvitse odotella kauaa :kieh:

Hintaa jäi maksettavaksi 155? kun otimme dvd:n heiltä, omankin voi toki viedä!

Bruno Cacciatore on hyvin miellyttävä ja ammattitaitoisen tuntuinen henkilö. Ja Femedassa on yhdet Suomen parhaimmista laitteista myös ;)

Itse menisin viimeistään noilla rv 27-28 tienoilla! eli kipi kipi :D

"Sikiön rakenne näkyy parhaiten 18.-24. raskausviikolla, mutta neliulotteisia sikiötutkimuksia voidaan tehdä missä raskauden vaiheessa tahansa."

balik ja pikkuinen 38+6
 
eli jyväskylään olen menossa ens keskiviikkona 4D ultraan.. meille sanottii et alle 20viikkoa ni ei kannata tehdä sitä ultraa,ja takaraja olsi joku 25iikon tienoilla.. et jos haluaa nähdä vauvan rakenteet kunnolla,sukupuolen ja kasvoja ni noilla viikoilla.. :) tää tuntuu paljon vaihtelevan nää käytännöt ja ohjeistukset...

ni ja meillä täällä jkl:ssä on nuo hinnat niin et se rakenneultra on jotain 200? tai vähän ylikin mut kela korvaa siitä vähäsen ,ni sille jää hintaa aika tarkalleen 170? ja sit se toinen mikä baby facing(??) eli kasvojen tarkastelu, on 170? ja siitä ei kela korvaa mitää.. ja noista voi ilmeisesti ottaa sellaisen mixinkin..

mut keskiviikkona osan sanoa mitkä oli näkyvyydet sit.. :D

peikko ja nilla-olavi 20+1
 
Mä kävin Lahdessa Terveystalolla rv 21. Tuli maksamaan ~120?. Ilman kelakorvausta olisi ollut ~180?. Aikaa varatessa sanottiin suoraan ettei enää saa kelakorvausta suoraan, on lääkärin päätettävissä merkataanko sairaudenhoidoksi.

Noissa on tosiaan kamalia hintaeroja paikkakohtaisesti.
 
Aiomme mennä tuonne Femedaan, ja kiinnostaisi, että tehdäänkö se 4D massun päältä vai alakautta. Kävin tuolla nettisivuilla ja siellä luki, että alkuraskauden ultrat tehdään alakautta, muttei mainintaa 4D:stä. Oletan kuitenkin, että se tehdään masun päältä... Vai? :/
 
Sienna74: Itse melko alussa sanottiin, että jos oletus sukupuolesta näkyy, me halutaan se tietää. Siitä huolimatta lääkäri kaksi kertaa vielä varmisti, että onko nyt varma, että haluatte tietää sukupuolen... eli ei tosiaankaan omasta aloitteestaan sitä kertonut.
Itsekin yllätyin siitä, että tutkimus oli niin perusteellinen ja kesti niin kauan. Suurin osa ajasta taisi kyllä mennä siihen, että lääkäri yritti saada kunnon kasvokuvaa, vauvalla kun oli käsi melkein aina kasvojen edessä tai suussa. Meidän kannalta oli tietysti mukava, että loppujen lopuksi se kasvokuva saatiin melkoisen selkeänä, mutta lääkärin motiivina siinä oli kyllä se, että hän halusi varmistua, ettei ole huulihalkiota tai kitalakihalkioepäilyä. Vasta kun hän sen oli saanut varmistettua, hän siirtyi tutkimaan seuraavaa juttua.
Toinen syy siihen, että tutkimus kesti noinkin kauan oli (minun mahan ja) sikiön pieni koko, vko 29+4 ja 1050g. Vaikka kokoarvio onkin ns. käyrien sisäpuolella, se on kuitenkin ihan alarajalla, joten lääkäri tosiaankin yritti selvittää onko siihen kenties jokin kehityshäiriö tai istukan laiskuus syynä. Tutki ja tutki ja tutki... ja totesi sitten, että hänen mielestään kaikki on just niinkuin pitää. Itse olen ollut sitä mieltä koko ajan, ollaan nimittäin miehen kanssa molemmat aikas pienikokoisia, joten eipä tästä tulevasta kaveristakaan luulisi isoa tulevan. Sanoinkin niin tälle Kirkiselle (ultraaja) monta kertaa, mutta hän halusi omien sanojensa mukaan "varmuuden vuoksi tarkastaa "k.a.i.k.e.n" ! Ja vaikka hänen mukaansa kaikki onkin hyvin, hän kirjoitti vielä lähetteen omalle terveyskeskukselleni, jossa tulee tehdä uusintaultra kuukauden kuluttua ja tutkia minun kilpirauhasarvot. Saapi nähdä, mitä neuvola siitä sitten tykkää :whistle:
Kelan vähennyksestä vielä sen verran, että annoin vaan Kela-kortin laskun mukana tutkimuksen jälkeen vastaanottoon ja samantien mitään kysymättäkään he vähensivät sen siitä laskusta. Eli ainakin Tampereella se oli ns. itsestäänselvää.
 
Evaellen: Itse kävin Tampereella 4d:ssä ja itse se ultraus tietysti tehtiin mahan päältä. Minulla kohtu melkoisen syvällä lantiossa, joten jouduin olemaan "jännissä sivuasennoissa", mutta mitäpä siitä. Ultrauksen jälkeen lääkäri vielä katsoi "jotakin jollakin laitteella" sisäkautta, en tosiaankaan muista enää mitä. Ja sen jälkeen varmisti vielä käsin, että kaikki kohdunsuulla on kunnossa ja kiinni.
 

Yhteistyössä