Hei! Täällä ilmoittautuu uusi vauvasta haaveileva. Oon vielä hitusen alaikänen ryhmään, koska vasta täytin 39. Ollaan miehen kanssa tässä kierrossa jätetty ehkäisy pois. Mulla on jo kolme lasta (13, 10 ja 8). Miehellä ei vielä omia lapsia ole. Mua jännittää ihan hirveesti, että oonkohan kuitenki jo liian vanha. Oon yrittäny selailla tilastoja ja todennäköisyyksiä, mutta eihän nekään mitään auta, jos itte sattuu kuulumaan siihen ryhmään, jolle vauvaa ei kuulu. Tuntuu, että kierroissa on jo alkanu tapahtua muutoksia ja se hermostuttaa mua myös. Tilasin kasan erilaisia vitamiineja, jospa niistä olis jotain apua ja piakkoin on aika gynekologielle. Siellä aijon kysellä myös, että olisko jotain vinkkejä tai tutkimuksia, joilla voidaan selvittää hedelmällisyyttä.
Moi! Mul on ajankohtaista tietoa noihin hedelmällisyysmietiskelyihisi. Mekin aloimme toivoa vastikään vauvaa ja olen ”iäkäs” kuumeilija, 41-vuotias. Nuorimman lapseni sain 12 vuotta sitten.
Aloitin matkan kohti raskaushaavetta poistattalla kierukan neuvolassa. Hain samalla reissulla vitamiinit ja foolihapon. Kävin yksityisellä mittauttamassa verikokeella Amh-arvon, joka kertoo osviittaa munasarjareservistä. Ikäisesi, alle 40-v pääsee varmaan julkisellekin?
Lukema oli itselläni ok. Varasin ajan yksityiselle tarkempaan hedelmällisyystutkimukseen.
Lääkäri kyseli kierrosta ja raskaushistoriasta. Kertoi faktat iän mukanaantuomista haasteista ja siksi kertoi ivf-hoidoista, eli koeputkihedelmöityshoidoista.
Sitten oli kohdun ja munasarjojen ultra. Katsottiin kypsymässä olevien munasolujen määrä kummassakin munasarjassa. Tämä on yksi hedelmällisyyden mittari, afc-luku.
Lopuksi lääkäri määräsi seuraavaan kiertoon labratutkimukset.
Niissä tutkitaan hormonien tasoja. Prolaktiini ja fsh mitataan alkukierrossa (alkukierron fsh-arvo on yksi kolmesta hedelmällisyyden mittareista amh:n ja afc:n lisäksi)
Lutenisoiva ja progesterini katsotaan loppukierrosta.
Miestä ohjattiin varaamaan siemennesteanalyysi, hänellä ei lapsia ennestään.
Koska mulla oli kierukka ollut useita vuosia ja kierrossa epäsäännöllisyyttä, sain Terolut-keltarauhastablettireseptin puoleksi vuodeksi kierron säännöllistämiseen. Kk-kierron puolivälistä 10 vrk kuuri, jonka loputtua menkat alkaa jos ei ole hedelmöitystä tapahtunut.
Näin kierto ei pääse venähtämään liian pitkäksi eikä myöskään tule tiputteluvuotoa.
Onnekseni menkat alkoi seuraavana päivänä lääkäristä. Pääsin heti seurailemaan kiertoa. Eilen tikutin vahvan oviksen kp14 ja oon tosi tyytyväinen, että pääsen heti kuukausi kierukan poistosta jännäämään raskaudunko.
Tällaisin askelin täällä.