40+

Hei!
Olisiko muita yrittäjiä näin vanhemmalla iällä?
Itsellä on jo 2 lasta, 19v ja 9v, itse 42v. En ollut suunnitellut enempää lapsia mutta niin se mieli muuttuu😅 Tämän kuun alussa olisi ollut kierukan vaihto, olin jo ostanut uuden mutta päätettiinkin et josko kokeiltaisiin, eli tulee jos on tullakseen "yritystä".
Kovin heittelee mielialat, "kannattaako nyt näin vanhana kun on jo 2" "mitä muut ajattelee, saati lapset", mutta toisaalta on se sama jännitys ja odotus pienestä vauvasta mikä ollut aiempien kanssa.
Tämmösiä nyt mielen päällä, mitäs teillä muilla? Olisi kiva vaihdella ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa☺

• Tykkää
Reactions: Oliivi3 ja Fanni81
Hep täällä! Täytin vähän aikaa sit 40 ja olis tarkoitus muutaman kk päästä jättää ehkäisy pois. Meillä kaksi pientä parin vuoden ikäerolla ja sama tavoite seuraavalla. Ymmärrän hyvin sun tilanteessa pohdinnan kun sulla lapset jo vähän isompia. Mutta olisihan se ihana vielä yksi saada teillekin. ❤

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Oliivi3 ja Fanni81
Voinko liittyä mukaan vaikka vauvat jo masussa? 🙈
Ikää just 40, kaksi vanhinta lasta asuu jo omillaan +/-20v molemmat ja kaksi nuorinta 3.5v ja vajaa 2v. Haluttiin vielä "iltatähti" kun tuntui että jotain vielä puuttui ❤ ehkäisy jätettiin pois ja heti tärppäsi, ei oikein sitäkään kerennyt prosessoida kun varhaisultrassa paljastuikin tuplaylläri. Alkuun oli melko kauhunsekaiset tunteet mutta nyt nt-ultran ollessa ohi alkaa jo sisäistää asian. Toki myös kun järkyttävä pahoinvointi ja väsymys alkaa väistyä niin voi jo nauttiakin tästä viimeisestä raskaudesta. ❤ Pelko toki on, kyseessä kuitenkin riskiraskaus jo iänkin puolesta..
Tänään 13+4 ja la elokuussa. Ei oikein ole missään vertaistukea tai sitten en osaa etsiä..

Ihanaa, että joku aloitti tällaisen ketjun! Itsellä nyt raskausviikkoja 7+2. Lapsia on ennestään sen verran monta, että taitaa olla kaikki keskeiset kehitysvaiheet perheessä edustettuina, ihan vauvaa lukuunottamatta. Esikoisen aikaan ikä alkoi kakkosella ja jo kuopuksen aikaan nelosella.

Vaikka perhe on kahden lapsen jälkeen aina tuntunut oikean kokoiselta sellaisena kuin on, jossain sydämen sopukoissa on silti ollut aina myös ajatus vielä yhdestä. Mulla on imetys pitänyt kierron todella pitkään poissa, ja nyt kuopuksen jälkeen ajattelin todellakin olevani niin vanha, ettei raskaus enää onnistuisi. Niin vaan tulin kuitenkin heti ekojen menkkojen jälkeen viime kesänä raskaaksi, mutta meni kesken joskus 5+. Kolmen kuukauden jälkeen olin jälleen raskaana, mutta testit jäivät tosi haaleiksi ja vuotokin alkoi jo 4+. Siitä meni taas kolmisen kuukautta seuraavaan plussaan, ja nyt olisi tosiaan 8. viikko menossa.

Toistaiseksi ollut vähäoireisempi raskaus kuin nuo aiemmat synnytykseen päättyneet raskaudet. Vatsaa kyllä turvottaa niin, että voisi kuvitella olevan monta kuukautta pidemmälläkin. Ja on sitä huonoa oloakin onneksi välillä ollut.

Kaikkea hyvää kaikille ikätovereille vauvahaaveisiin ja raskauksiin, toivottavasti tulee pian uusia plussauutisia tänne!

vierailija
Täälläkin yksi vanhempi vauvan yrittäjä/odottaja. Oon 42 v. ja kuopuksen sain 40 v. Esikoinen on jo aikuinen, ikäeroa pikkusisarukseen on 21 vuotta. 😅

Nyt on siis rv 7 menossa ja jännitetään tulevaa varhaisultraa, että onko tällä kertaa tuulimuna vai ei. Itsellä on raskauksia alkanut reilun vuoden aikana 1-5 kierron välein, mutta kaikki viisi kertaa on mennyt kesken. Niihin ei oikein osaa valmistautua muuten kuin pelkäämällä, mutta ehkä on hyvä pitää mielessä, että voi ottaa aikansa tässä iässä löytää se hyvä munasolu. Palkintohan olis se paras kuitenkin, niin sitä kohti jaksaa mennä. ❤

Olisin nyt yritysaikana kaivannut myös 40+ -ketjua, kiva jos tästä tulisi aktiivinen. Ehkä jään taustailemaan vertaistuen kaipuussani. 😊
Hurjasti vauvatuulia kaikille haaveilijoille ja jo odottaville!

-Muusa

Olisipa kiva jos tämä ketju saataisiin aktiiviseksi! 😊 Kiitos ketjusta @Niksunaksuu ! Ja tervetuloa uusille!
Tuleva kesä tosissaan vähän kauhistuttaa miten kaikesta selviää kun pieniä on sitten.... Tosi paljon 😅 plus miten sitä aikaa pystyykään jakamaan kaikille sitten.
Mutta kyllä sen huomaa että ikää on enemmän kuin 22v sitten 🙈 ja toki onhan kai kehokin erilailla koetuksella kun kolmas raskaus neljän vuoden sisällä.

Onko muilla ollut pohdintoja miten läheiset /tuttavat ottavat raskauden tässä iässä? Varsinkin jos lapsia jo useampia?

Kun saimme kolmannen niin tosi moni kysyi Oliko suunniteltu 😔 olin silloin 32v. Varmaan ajattelivat kun ikäero muihin sisaruksiin oli 10v ja 7v. No entäs nyt kun vanhin meillä on 21v ja keskimmäinen 18v js nuorin 11. Varmana ajatellaan että vahinko.

• Surullinen
Reactions: Oliivi3
Olisipa kiva jos tämä ketju saataisiin aktiiviseksi! Kiitos ketjusta @Niksunaksuu ! Ja tervetuloa uusille!
Tuleva kesä tosissaan vähän kauhistuttaa miten kaikesta selviää kun pieniä on sitten.... Tosi paljon plus miten sitä aikaa pystyykään jakamaan kaikille sitten.
Mutta kyllä sen huomaa että ikää on enemmän kuin 22v sitten ja toki onhan kai kehokin erilailla koetuksella kun kolmas raskaus neljän vuoden sisällä.

Onko muilla ollut pohdintoja miten läheiset /tuttavat ottavat raskauden tässä iässä? Varsinkin jos lapsia jo useampia?
Mulle on ihan sama, miten muut ottavat, mutta esikoisen reaktiota kyllä jännitän. Hänen jostain kommenteistaan (ei minua vaan samanikäisiä tuttuja koskien) on tullut ilmi, että pitää tämänikäisiä jo jokseenkin yli-ikäisinä näihin hommiin. Toki olen itsekin mahdollisille utelijoille jo pitkään kailottanut, että no me nyt ollaan jo niin vanhoja...

Meillä positiiviset reaktiot raskausuutisiin vähenivät kolmannen jälkeen. Mutta ei se mua haittaa eikä omaa onnea ole vähentänyt. On toisinkin päin, ihan kuluneella viikolla mieheltä oli kysytty yksissä juhlissa, milloin meille tulee seuraava lapsi (hyväntahtoinen ja lapsirakas vanhempi henkilö, sellainen harvinaisuus, jonka suuhun moinen sopii luontevasti). En sitten tiedä, kysyikö vain yleisesti jotain jutellakseen vai oliko mun vatsan iltaturvotus sitten hänellekin niin silmiinpistävää...

• Tykkää
Okei, se täytyy myöntää, että töissä kertominen kyllä jännittää myös, sekä suuren lapsiluvun että iän takia. Mutta toisaalta viimeaikaisten eläköitymisten myötä olen myös nähnyt, miten nopeasti heidän, myös sellaisten erityisten legendaaristen henkilöiden muisto on haihtunut uusien tullessa tilalle, joten ei sillä oikeasti ole yhtään mitään väliä, mitä siellä ajatellaan.

• Tykkää
Oon ihan samaa mieltä, että mahtavaa jos saatais tää uusi 40+ ketju pysymään aktiivisena! Jotenkin parempaa vertaistukea saisi samanikäisistä, vaikka haaveena vauva -ketjuakin on kiva lukea niin on se vaan aika eri tilanne raskautumistoiveiden suhteen alle kolmikymppisillä esimerkiksi.

Mä sain ekan lapsen 37- ja tokan 39-vuotiaana, joskin molemmilla kerroilla loppuvuodesta täytin 38 ja 40. Me ollaan saatu pelkästään positiivista suhtautumista vauvauutisiin ja anoppi on jotenkin vähän vihjaillut kolmannestakin, mutta sen verran hienovaraisesti, etten ole kokenut ärsyttäväksi eikä armas puolisoni kuulemma itse ollut ees huomannut vihjettä. 🤭 Varmaan se ero näihin muiden kertomiin tarinoihin on se, että meillä ei oo isompia lapsia niin ei tule tuota vertailua toisten lasten ikään.

@Oliivi3 - Suuret onnittelut tuplaylläristä! 💞 Mä oon vähän salaa kans haaveillu kaksosista, ja mieskin ainakin toista odottaessa siitä vihjaili, että oispa hauska yllätys. No, nyt sit kolmannen kohdalla en tiedä oisko hän enää innoissaan, mut mulle kelpais kyl. Tosin en tiiä viittinkö tätä toivetta kotona ääneen sanoa. 😆

Viimeksi muokattu:
Kiitos @Pikkutytöt ❤ itselläkin kaksoset ehkä salainen haave on ollut vähän aina, mutta nyt kun viimeinen raskaus ja on jo nämä kaksi ihan pientä talossa niin kaksi tuntuu niin hurjalta nyt 🙈 kaikesta selvitään vaikkakin välillä pelko nostaa kyllä vieläkin päätään vaikka suurimmaksi osaksi onkin enemmän kuin onnellinen... Ja tiedän että kun pienet on täällä niin ei voisi kuvitella elämää ilman heitä ❤ kaikki tunteet on tullut läpikäytyä ja kai ne ihan sallittuja on vaikka raskaus haluttu olikin..

Ei minuakaan tavallaan kiinnosta mitä mieltä muut on (kunhan pitävät omana tietonaan), ehkä vain surettaa kun kuullut niin monen sanovan ettei enää niin saa onnitteluja kun useampi lapsi, kuten @Fanni81 sanoikin 😔

Töihin jännittää kyllä vähän kertoa etten ole Vieläkään tulossa takaisin, en edes uskalla laskea kauanko kotivuosia tässä yhteensä tulee 🤣
Täällä isoimmat sisarukset ottaneet onneksi nää uutiset kaikista pienistä tosi hyvin, kai ne tietää että ollut ikuinen vauvakuume 😄 Tällä hetkellä kyllä vihdoin tunne että perhe on valmis kun pienet syntyy ❤❤

Kiitos @Pikkutytöt ❤ itselläkin kaksoset ehkä salainen haave on ollut vähän aina, mutta nyt kun viimeinen raskaus ja on jo nämä kaksi ihan pientä talossa niin kaksi tuntuu niin hurjalta nyt 🙈 kaikesta selvitään vaikkakin välillä pelko nostaa kyllä vieläkin päätään vaikka suurimmaksi osaksi onkin enemmän kuin onnellinen... Ja tiedän että kun pienet on täällä niin ei voisi kuvitella elämää ilman heitä ❤ kaikki tunteet on tullut läpikäytyä ja kai ne ihan sallittuja on vaikka raskaus haluttu olikin..

Ei minuakaan tavallaan kiinnosta mitä mieltä muut on (kunhan pitävät omana tietonaan), ehkä vain surettaa kun kuullut niin monen sanovan ettei enää niin saa onnitteluja kun useampi lapsi, kuten @Fanni81 sanoikin 😔

Töihin jännittää kyllä vähän kertoa etten ole Vieläkään tulossa takaisin, en edes uskalla laskea kauanko kotivuosia tässä yhteensä tulee 🤣
Täällä isoimmat sisarukset ottaneet onneksi nää uutiset kaikista pienistä tosi hyvin, kai ne tietää että ollut ikuinen vauvakuume 😄 Tällä hetkellä kyllä vihdoin tunne että perhe on valmis kun pienet syntyy ❤❤
Missä vaiheessa kerroit isommille? Mä olen täällä ihan hajoamispisteessä, kun erityisesti esiteini on nyt saanut päähänsä sörkkiä ja analysoida mun joka ikistä liikettä ja varsinkin kaikkia syömisiä ja tietysti kailottaa kaikesta koko perheelle. Että voikin olla äidin tekemiset ja olemiset NIIN kiinnostavia... 🫣 😂 Vaikka olen yrittänyt laittaa mahdollisimman samanlaisia ja -näköisiä ruokia ja kehittänyt ihan selkeitä selityksiä, että vaikka mulla ja kuopuksella on toista ruokaa, koska tätä oli enää näin vähän, teille on tuota tuossa, niin hän ei ota mitään ohimennen ja olankohautuksella.

Ei tunnu edes kivalta ajatella mahdollista raskaudesta kertomista sitten nt-ultran jälkeen, kun isommat ovat jo nyt noin... no, vähän kuin kurkkisivat joulupakettiin etukäteen. Ehkä pidetään joku paljastustilaisuus pienemmille ja annetaan heidän sitten hoitaa kertominen isommille. 🤔

Ei hyvältä tunnu kertoa nytkään, koska en kestäisi sitä, että tietäisin heidän koko ajan miettivän raskautta, kun itselläkin on tekemistä tässä päivien matelemisessa. Ja jos menisi kesken, se olisi ainakin tuolle esiteinille varmaan ihan liian traumaattista käsiteltävää, eikä varmaan pysyisi yksityisenä asiana, kun yksityisyys ei ole hänelle kovin hyvin hahmottunut käsite muutenkaan... 🙈

Huomenta. Kp 17 ja tyhmä tein taas ovistestin. Ei ois pitänyt. Pettyy vaan. Kaveri kyllä yritti tuossa lohduttaa että sehän voi olla vaikka kp 20 kun oli niin pitkään menkat.
Kyllähän ovis voi olla tosi myöhäänkin, älä suotta lannistu! Oli ilmeisesti mullakin tässä plussakierrossa. Mulla on usein ollut jo jotain kp 10-12, nyt olen varsin varma, ettei ollut vielä edes kpl 14 vaan vasta joskus sitäkin myöhemmin. En bongannut sitä ollenkaan, mutta plussa tuli tietysti juuri tästä kierrosta. Itse asiassa nyt, kun mietin, aika usein mulla on tainneet ne onnistuneet raskaudet tulla juuri sellaisista kierrosta, kun oviksen ajankohta on jäänyt epäselväksi.

• Rakkaus
Reactions: Fanni81
Kyllähän ovis voi olla tosi myöhäänkin, älä suotta lannistu! Oli ilmeisesti mullakin tässä plussakierrossa. Mulla on usein ollut jo jotain kp 10-12, nyt olen varsin varma, ettei ollut vielä edes kpl 14 vaan vasta joskus sitäkin myöhemmin. En bongannut sitä ollenkaan, mutta plussa tuli tietysti juuri tästä kierrosta. Itse asiassa nyt, kun mietin, aika usein mulla on tainneet ne onnistuneet raskaudet tulla juuri sellaisista kierrosta, kun oviksen ajankohta on jäänyt epäselväksi.
Saako kysyä minkä ikäinen olet?

Saako kysyä minkä ikäinen olet?
Yritän välttää tarkkoja tunnistetietoja, kun nyt nuo lapsetkin ovat alkaneet tuollaisiksi sherlockeiksi. Mutta mulla tuo ei ole ollut edes iästä riippuvainen ilmiö. Ennen ekaa lasta mulla oli käytössä muinainen persona-niminen laite, johon laitettiin näytetikku analysoitavaksi, ja se kertoi sitten ns. varmat päivät, ovulaation ajankohdan jne. Ja kuinka ollakaan, siinä kierrossa, kun oli päätetty yrittää, tuo konekaan ei tunnistanut ovista!!! Oli varmaan ainoa kerta, kun näin kävi. Tulin kuitenkin raskaaksi, eli ovis tapahtui kaikesta huolimatta.

En käyttänyt tuota enää myöhemmin, kun ei olisi ohjeiden mukaan ollut imetysaikana luotettava. Siitä huolimatta useampi lapsi tullut juuri niistä kerroista, jolloin ovulaatio on ollut epätavalliseen ajankohtaan / jäänyt huomaamatta.

vierailija
Yritän välttää tarkkoja tunnistetietoja, kun nyt nuo lapsetkin ovat alkaneet tuollaisiksi sherlockeiksi. Mutta mulla tuo ei ole ollut edes iästä riippuvainen ilmiö. Ennen ekaa lasta mulla oli käytössä muinainen persona-niminen laite, johon laitettiin näytetikku analysoitavaksi, ja se kertoi sitten ns. varmat päivät, ovulaation ajankohdan jne. Ja kuinka ollakaan, siinä kierrossa, kun oli päätetty yrittää, tuo konekaan ei tunnistanut ovista!!! Oli varmaan ainoa kerta, kun näin kävi. Tulin kuitenkin raskaaksi, eli ovis tapahtui kaikesta huolimatta.

En käyttänyt tuota enää myöhemmin, kun ei olisi ohjeiden mukaan ollut imetysaikana luotettava. Siitä huolimatta useampi lapsi tullut juuri niistä kerroista, jolloin ovulaatio on ollut epätavalliseen ajankohtaan / jäänyt huomaamatta.
Anteeksi en halunnut udella. Ajattelin että onko 43v vielä toivoa 🙈🫶🏼

Missä vaiheessa kerroit isommille? Mä olen täällä ihan hajoamispisteessä, kun erityisesti esiteini on nyt saanut päähänsä sörkkiä ja analysoida mun joka ikistä liikettä ja varsinkin kaikkia syömisiä ja tietysti kailottaa kaikesta koko perheelle. Että voikin olla äidin tekemiset ja olemiset NIIN kiinnostavia... 🫣 Vaikka olen yrittänyt laittaa mahdollisimman samanlaisia ja -näköisiä ruokia ja kehittänyt ihan selkeitä selityksiä, että vaikka mulla ja kuopuksella on toista ruokaa, koska tätä oli enää näin vähän, teille on tuota tuossa, niin hän ei ota mitään ohimennen ja olankohautuksella.

Ei tunnu edes kivalta ajatella mahdollista raskaudesta kertomista sitten nt-ultran jälkeen, kun isommat ovat jo nyt noin... no, vähän kuin kurkkisivat joulupakettiin etukäteen. Ehkä pidetään joku paljastustilaisuus pienemmille ja annetaan heidän sitten hoitaa kertominen isommille.

Ei hyvältä tunnu kertoa nytkään, koska en kestäisi sitä, että tietäisin heidän koko ajan miettivän raskautta, kun itselläkin on tekemistä tässä päivien matelemisessa. Ja jos menisi kesken, se olisi ainakin tuolle esiteinille varmaan ihan liian traumaattista käsiteltävää, eikä varmaan pysyisi yksityisenä asiana, kun yksityisyys ei ole hänelle kovin hyvin hahmottunut käsite muutenkaan...
Kahdessa edellisessä raskaudessa olen kertonut joskus nt-ultran jälkeen juurikin jos ei kaikki olekaan hyvin/kun olen ollut valmis kertomaan kaikille muutenkin 😅 ja nyt viimeisimmässä melkolailla joku rv 8 jo, mutta olen vaan aina tiennyt heidän haluavan pikkusisaruksia. Sinun tilanteessa kertoisin ehkä sen nt-ultran jälkeen, siitä saisi perheen yhteisen jutun sitten? Toki jos salaisuuden pitäminen on hankalaa niin en tiedä... Voisiko esiteini olla nyt huolestunut kun arjen "normi" on muuttunut eikä osaa käsitellä sitä /tiedä mistä johtuu?
Jokatapauksessa tsemppiä sinne ❤ raskauden salaaminen isommilta ON hankalaa.

Yhteistyössä