40 + so what, wol 14 (2019)

En oikein tiedä tosta NIPT-käytännöstä, meillä viime syksynä tehtiin NIPT kun yhdistelmäseula hälytti korkeaa riskiä (1:16). Tässä yhteydessä keskustelin kätilön kanssa joka sanoi että minulla pelkkä ikäriski on 1:110 (en muista oliko tää 39 vai 40v mukaan laskettu). Seulahälytyshän tulee jos riski on suurempi kuin 1:250, joten jos toi veriseula tai NP ei jotenkin voi vähentää ikäriskiä niin korkealla iällä siihen pitäisi päästä.
Mulla oli kans ikäriski jotain vähän päälle sadan, mutta huomioiden niskaturvotusultra ja seerumiseula, yhteisriski oli jotain luokkaa 1:120 000, eli ei tullut lähetettä NIPTiin.

Musta seerumiseulaan ja niskaturvotukseen tulee automaattisesti kaikille yli nelikymppisille lähete, mut punktioon tai NIPTiin sitten vaan jos tulos on huonompi kuin 1:250. Näissä on kuntakohtaisia eroja.
 
maris39
Hitto Mä vihaan mun kroppaani. Alkoi menkkamaista vihlontaa ja nyt vuotaa ihan kirkasta verta. Ei paljoa mutta pyyhittäessä jää paperiin. Nyt on kp 22 menossa. Outo aika välivuodolle. Keskenmeno vai kiinnittymis vuoto. Mulla oli viime kierrossa sama mutta kp 23. Ultrattu on ja ei ole myoomia tms. Alan olla loppu näihin vuotoihin ja kipuihin. Menkkojen jälkeen alkaa lähes heti ovulaatio kivut ja jatkuu monta päivää. Nyt ollut melkein 2 vko vihlontaa. Nyt on melkein tuskan hiki. Monesti luulen jo olevani raskaana. Ja taidankin vaan kuvitella kaiken. Kai se on todettava että mulle on suotu vain yksi poika. Tiedän että täällä on monta kiertoa osa yrittänyt. En enää tiedä mistä pitäisi tutkia.
 
Hitto Mä vihaan mun kroppaani. Alkoi menkkamaista vihlontaa ja nyt vuotaa ihan kirkasta verta. Ei paljoa mutta pyyhittäessä jää paperiin. Nyt on kp 22 menossa. Outo aika välivuodolle. Keskenmeno vai kiinnittymis vuoto. Mulla oli viime kierrossa sama mutta kp 23. Ultrattu on ja ei ole myoomia tms. Alan olla loppu näihin vuotoihin ja kipuihin. Menkkojen jälkeen alkaa lähes heti ovulaatio kivut ja jatkuu monta päivää. Nyt ollut melkein 2 vko vihlontaa. Nyt on melkein tuskan hiki. Monesti luulen jo olevani raskaana. Ja taidankin vaan kuvitella kaiken. Kai se on todettava että mulle on suotu vain yksi poika. Tiedän että täällä on monta kiertoa osa yrittänyt. En enää tiedä mistä pitäisi tutkia.
Varmasti turhauttava tilanne. Onko sua ultrattu kierron eri vaiheilla?

Mulla otettiin hormoni ja verikokeet ja ultrattiin. Silloin selvisi että kaikki oli niinkuin pitääkin. Sinänsä ei tuonut ratkaisua kemiallisiin mutta helpotti kuitenkin kun oli selvitetty. Ja toki jos jtn löytyisi mitä voi "korjata" niin voisi välttyä pettymyksiltä.
 
En ole kirjoitellut tänne viim. 3 kk:n aikana, mutta eipä ollut mitään kertomistakaan.
Hoidot olivat tauolla ja sitten kun klinikat aloittivat hoidot taas, mulla ei käynnisty kierto. Todella turhauttavaa. Mulla siis puuttuu munasarjat mutta kohtu on, niinpä vuoto saadaan aikaiseksi hormonien avulla. Nyt ne ei jostain syystä toimi, vuodon ois pitänyt alkaa jo 3 viikkoa sitten. Hormoniannosta vaan nostetaan mutta ei kuulu vuotoa. Ei voi edes sanoa että oma kroppa pettää, kun ei siinä ole niitä tarvittavia osia vaan on luotettava lääkkeisiin. Silti turhauttaa.
Yksi hoitokerta oli siis maaliskuussa, lahja-alkio, ei raskautta.
Mietin myös taloudellista puolta, kuinka monta kertaa voin yrittää. Maksan hoidot säästöillä, samalla kotona täysremontti (>>isot kulut), tuloista ei tietoakaan kun oma ala otti kovan iskun koronan takia. Säästöillä mennään siis.
Onneksi on kesä ja elämä tuntuu helpommalta.
 
maris39
Varmasti turhauttava tilanne. Onko sua ultrattu kierron eri vaiheilla?

Mulla otettiin hormoni ja verikokeet ja ultrattiin. Silloin selvisi että kaikki oli niinkuin pitääkin. Sinänsä ei tuonut ratkaisua kemiallisiin mutta helpotti kuitenkin kun oli selvitetty. Ja toki jos jtn löytyisi mitä voi "korjata" niin voisi välttyä pettymyksiltä.
Mulla ultrattiin kp 7 tai 8 ja silloin gyne sanoi että munasoluja on kypsymässä ja kohtu näyttää siistiltä. Edellisessä kierrossa tiesin että tuskin oon raskaana kun peiton heilutus oli ovulaation jälkeen. Ja oli silti outoa vuotoa. Oon miettinyt endoa tai polyyppeja. Mutta gyne sanoi että tuskin on endoa. Että vaihtoehdot on vähissä.
 
Mulla ultrattiin kp 7 tai 8 ja silloin gyne sanoi että munasoluja on kypsymässä ja kohtu näyttää siistiltä. Edellisessä kierrossa tiesin että tuskin oon raskaana kun peiton heilutus oli ovulaation jälkeen. Ja oli silti outoa vuotoa. Oon miettinyt endoa tai polyyppeja. Mutta gyne sanoi että tuskin on endoa. Että vaihtoehdot on vähissä.
Eikös keltarauhasen vajaatoiminta tai liian alhainen progesteroni aiheuta just epämääräistä vuotelua ja tuhruttelua oviksen ja menkkojen väliin. Jos pyytäisit hormoniarvojen mittausta?
 
maris39
Eikös keltarauhasen vajaatoiminta tai liian alhainen progesteroni aiheuta just epämääräistä vuotelua ja tuhruttelua oviksen ja menkkojen väliin. Jos pyytäisit hormoniarvojen mittausta?
Ihmeellistä tässä on se että esikoisesta tulin raskaaksi ekalla yritys kerralla. Nytkin vuoto loppui jo. Tuli ehkä teelusikallisen verran. . Eikä mulla ole mitään runsaita kuukautisia. 3 pvä ne vaan kestää. Kun eikös keltarauhasen vajaatoiminnassa ole runsaat kuukautiset. No jos ensi viikolla alkaa menkat niin sitten pyydän päästä verikokeeseen.
 
Ihmeellistä tässä on se että esikoisesta tulin raskaaksi ekalla yritys kerralla. Nytkin vuoto loppui jo. Tuli ehkä teelusikallisen verran. . Eikä mulla ole mitään runsaita kuukautisia. 3 pvä ne vaan kestää. Kun eikös keltarauhasen vajaatoiminnassa ole runsaat kuukautiset. No jos ensi viikolla alkaa menkat niin sitten pyydän päästä verikokeeseen.
Jos kierto on 27, ei testipäivänä olisi näkynyt kyllä mitään. Jos toi vuoto on kiinnittymistä?
Mulla on runsaat menkat ja ei liity keltsiin mitenkään. Toivottavasti asia selviää pian!
 
Suosittelen kyllä kaikille tarkistamaan tuon ferritiinin/vitamiinitasot..itselläni tosiaan oli alun alkaen ferritiini alle 10 ja d-vitamiiniarvokin melkein 0Nyt sain ferritiinin vihdoin reilu 80 ja d myös lähellä normia niin heti tuli vahvat viivat testiin..tätä ennen oli niitä haikuja viivoja melkein kaikki kierrot..toki munasolutkin on mitä on, mutta tuosta d-vitamiinistäkin luin, että voi vaikuttaa kiinnittymisen.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Joo, klinikalla kertoivat tuon D :n tärkeyden ja heti mitattiin ferritiini.
Suosittelen kyllä kaikille tarkistamaan tuon ferritiinin/vitamiinitasot..itselläni tosiaan oli alun alkaen ferritiini alle 10 ja d-vitamiiniarvokin melkein 0Nyt sain ferritiinin vihdoin reilu 80 ja d myös lähellä normia niin heti tuli vahvat viivat testiin..tätä ennen oli niitä haikuja viivoja melkein kaikki kierrot..toki munasolutkin on mitä on, mutta tuosta d-vitamiinistäkin luin, että voi vaikuttaa kiinnittymisen.
o
 
  • Tykkää
Reactions: hipsu79
@Montecea Surullista, voimia!

Tässä iässä todella tämä vauva haave on aivan erilaista kuin nuorempana. Sitä olen usein yritystaipaleella pohtinut. Itselläni ainakin jokainen kp1 on jossain määrin luopumista ja irtipäästämistä siitä haaveesta.
Mutta onneksi on myös onnistumisia täälläkin, toivoa ja mahdollisuuksia. Ja pieniä ihmeitäkin tapahtuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Minakin sitten paasen piinailemaan keskiviikkona. Vaihdoin laakariakin, ja nyt sitten hiukan erilaista yritetaan, Lugesteronia Terolutin sijaan, ja aiotaan mitata progesteroni. Olen myos vaihtanut raskausmonivitamiinini elavamuotoista folaattia sisaltavaan, ja muutenkin viela tassa hiotaan vitamiineja, kun minulla on tuo toispuoleinen MTHFR-geenivariantti. Tuon takia kaytossa on nyt myos aspiriini. Tyroksiinia on yha kaytossa 100mikrog, Metformiinia 3 x 500mg, ja nyt myos Januvia-tabletti. Nivestim pistetaan siirtopaivana.

Paino on pudonnut 78 kiloon - enaa yksi kilo normaalipainoon, ja kymmenen kiloa hedelmallisyyden kannalta ideaaliin painoon, kun pituuteni on 176.5 (pituus-108, saa olla 5% heitto suuntaan tai toiseen). Yhteensa olen siis pudottanut 49kg hoitojen aikana, 23 kg tana vuonna. Toivottavasti tama auttaa.

Tsemppia kaikille! Onko muille tulossa siirtoja?
 
Viimeksi muokattu:
Nimimerkki (+ikä) / monesko lapsi / yritys alkanut / keinot

@Hulbertiina (43 v.), 3. / aloitettu1/2015 / Letrozole + gelee royale
@tatti55 (42 v.), 3. / yritys alkanut 8/2017 / luomu
@M4rianne77 (42 v.), 3. / aloitettu 6/2018 / 1. Ivf 6/2020
@Mymmeli43 (43 v.), 6. / aloitettu 1/2019 / luomu
@Tammityttö (43 v.), 4. / aloitettu ? / luomu
@nelli5 (43 v.), 5. / aloitettu 2019 / luomu
@Salli79 (40 v.), 4. / aloitettu 2/2019 / luomu
@Vielä kerran ❤ (44 v.), 3. / aloitettu 01/2019 / luomu + ivf
@Kaneli41 (41 v.), 2. / aloitettu 3/2019 / luomu
@Satuvauva (41 v.), 5. / aloitettu 7/2019 / luomu
@Solunen (41 v.), 2. / IVF
@Valoa79 (40 v.), 3. / aloitettu 10/2019 / luomu
@Rusakkonen (47 v.), 2. / aloitettu 1/2017 / luomu + ivf/lahjamunasolut, taustalla 2 lahjasoluhoitoa ja 4 omasolu-IVF:ää, enkelipoika 12/2019 viikolla 36+1 ❤
@Emmelie75 (44 v.) / luomu + ivf
@Anilian (41 v.), 5. / aloitettu 11/2019 / luomu
@lillans (41 v.), 2./ yritys aloitettu 2/2019
@Tikkerituu (40 v.), 3./ aloitettu 11/2018 / ovulaation induktio, enkelipoika 11/2019 viikoilla 20+2
@Shibali (39 v.) 1./aloitettu 9/2019 / luomu / hoidot alkamassa
@Brunet82 (37 v.) 4. / aloitettu 2/2020 / luomu
@Angervo76 (43 v.), 3. / aloitettu 6/2018 / luomu + mahdollisesti ivf, testi pos 17.1.2020, tilanne rv 4+1, km.
@Äidiksi2020 (43 v), 1. /aloitettu 2/2020 / lahjasolu
@PumpuliNumpuli (39 v.) 1. /aloitettu 1/2019 / hoidot alkamassa
@maris39 (40 v.), 2. /luomu
Äitikuu (42 v.) 7. /aloitettu 5/2020 / luomu
@Montecea (40 v.), 2. / aloitettu 7/2019 / luomu, testi pos 16.5.2020, km


Taustalla:

@yöeläjä
@Roxanne
@Reetaleena

Plussanneet (y):love: elokuun 2019 jälkeen:

@kärhö (40 v.), 2. / ilman ehkäisyä jo kauan / luomu --> 20.8. tilanne 6+2
@Mammakatri (40 +), ? / aloitettu 3/2019 / luomu --> 9.10. tilanne 5+4 / laskettu aika 6.6.2020
@Eloveera-79 (40 v.), aloitettu 10/2018 --> luomuraskaus, 29.12. tilanne 19+4 --> laskettu aika 20.5.2020, tulossa KOLMOSET :love::love::love:
@Buah Hatiku (42 v.), / inseminaatio luovutetuilla siittiöillä --> 12.10. tilanne rv 12
@Kolmannen kuumeilija (39 v.), 3. / aloitettu 3/2019 / luomu --> pos. testitulos 30.10.
@KeltainenSeepra (ollut taustalla, luomu) --> pos. testitulos 7.11.
@Silmu75 (44 v.), 1. / aloitettu 2013 / luomu, lahjasolut --> pos. testitulos 25.11.
@Mirumarumoru (44 v.), 4. / 3 x ivf, lahjamunasolu 11/2019 --> pos. testitulos 23.12.
@Ellinoora38 (38 v.), 1. / aloitettu 12/18 / luomu + ivf, testi pos 12/2019, 16.1.20 tilanne rv 7+1
@Helmiina1978 (41 v.), 6. / aloitettu 2/2019 / luomu, testi pos 23.1.2020
@-Julia (40 v.) 1./aloitettu 6/2018/luomu/inseminaatio LA 31.10.2020
@skorpioni-79 (40 v.) 3. /aloitettu 4/2020 / luomu
@Annamaija 76 (43 v.) 3. / yritys alkanut 8/2018/lahjasolut, testi pos 6.6.2020
@hipsu79 (40 v.), 6./aloitettu 10/2019 / luomu

Lapsen syliin saaneet:

@Mary18, 12/2019
@kirsillevauva (46 v.), 4. / aloitettu 12/2013 / luovutetut munasolut --> LA 30.4.2020. SYNTYNYT 19.4.2020.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä