40+ so what! (vol. 4)

Inia niin tehdään. Taukoilu ei mitään herkkua ole, mutta osaan jo ottaa vähän rennomin nämä tauot ja toivon vaan, että kroppa olisi hyvässä vireessä, kun uusi yritys edessä. Joten kuntoremppa jatkuu ja iloksen olen onnistunut reilun kilon saamaan painoa lisää, varmasti on auttanut liikunnan lisääminen se, kun lihkaksia kasvattaa ja ruokahalua varmaan myös. Tsemppiä sinulle kovasti taukokiertoon myös.

Hemppaliina kovasti toivon, jotta saivat kystat kyytiä.

Mur-Mur hieno roskis haamu, nyt on taas jotain jännättävää, mutta tosiaan aamupissasta kannattanee vasta uusi testi tehdä :saint:
 
Tirlittan1968
Leena65 http://metku.net/~pesu/koti-inseminaatio.php ko. linkistä löytyy hyvät ohjeet koti-insemnaatioon. Minulla tosiaan tilanne että erosin avomiehestäni IVF hoitojen jälkeen. Meillä lapsettomuus johtui miehen olemattomista simpoista ja minulla on jo lapsi ja lääkärin mukaan kaikki pitäisi minulla olla ok. En aio harrastaa seksiä simppojen luovuttajan kanssa koska luovuttaja on ystäväni ja me molemmat koemme että seksi ei tunnu oikealta. Mikäli lapsi saisi alkunsa mies saa itse päättää minkälaisen suhteen lapseen haluaa enkä usko että meillä mitään ongelmia ko.asian kanssa tulee sillä olen tuntenut miesystäväni jo 20v. Onhan se iso päätös ryhtyä tähän, toisaalta tämä on minulle
mahdollisuus vielä saada lapsi sillä en usko että muuten löydän tähän hätään sellaista miestä jonka kanssa alkaisin seurustelemaan ja joka haluaisi muutenkaan heti lapsia...ja kun itsellä ei niitä hedelmällisiä vuosia kuitenkaan ole paljoa.
 
Tirlittan1968
Kyselisin sellaista että miten kannattaisi tehdä jos jostain syystä ovistestiin ei tule viivaa niin minä päivänä kannattaisi yrittää vai onko yritys jokatapauksessa tuhoon tuomittu.
 
Ämy
Leena65 Kaksi viimeisintä kiertoa on ollut 26 ja nyt 25! Sitä ennen 28. "hedelmällisinä" vuosina kierto yleensä rapiat 30. Eli vaikutaa varmaan siltä että hedelmällisyys on siis laskenut. Tosin mietin että mitä tarkoittaa tuo kun kierto lyhenee ja se on =hedelmällisyys laskee. Millä tavoin laskee? Ei tule ovista? Ja voiko kuitenkin jossakin kierrossa tulla ovis?

Mutta hei toivosta ei saa luopua!!!!

Plussia kaikille!!!
T. Ämy
 
Tirlittan näkyykö sinulla yleensä ovis testissä. Minä testaan 2 x päivässä, kun testi alkaa näyttää, että viivat lähes yhtä vahvat, jotta ei vilahda ohi. Minulla ei näy välttämättä pitkään se +.

Ämy ei se kai se hedellmällisyys heti lopu vaan tosiaan heikkenee, miksi sitä en tiedä. Mutta toivioa on sillä, ei kai sitä muuten tarvitstia yli 40 v käytää ehkäisyä ja siitä kuintekin aina muistutetaan :D
 
Tirlittan, kiitos suuresti tuosta linkistä. Vilkaisin sitä, mutta ajattelin lukea ja perehtyä asiaan kunnolla. Kuulostaa, että olette tehneet järkevän päätöksen miesystävän kanssa. Hienoa, että sulla on niin upea ystävä! Pitäisi varmaan munkin siirtyä tuohon koti-inseminaatioon eli ainakin harkitsen sitä. Itseäni minä vain petän ja huijaan roikkumalla yksipuolisessa suhteessa. Vaikka mulla ei ole mitään ydinperheitä(kään) vastaan, on musta hienoa, että on muunkinlaisia mahdollisuuksia muodostaa perhe. Toivottavasti tikutat sen oviksen ja kaikki onnistuu tässä kierrossa. Pidän peukkuja pystyssä sulle! Mä luin jostain, että ovis tulee n. 14 vrk ennen kuukautisten alkua ja n. kierron puolivälissä eli olisko sulla sitten maanantaina - huomenna - se ovis ja paras päivä saada simpat talteen on päivä, jolloin ovistesti on + eli olisko se sitten tänään? Kerro saitko plussan. Ja muut varmaan korjaa, jos oon kovasti väärässä. Täällä nimittäin on sitä tietoa tosi paljon :)

Ämy, en osaa sanoa, miten tuo kierron lyheneminen on yhteydessä hedelmällisyyden alenemiseen. Toivottavasti sun kierron lyhenemisellä ei ole ainakaan ratkaisevaa merkitystä raskaaksi tulon kannalta.

Mulla menkat alkavat varmaan tänään ja viim. huomenna eli ainakin tää kierto siis sen 27-28 päivää. Sekin kyllä kummasti lämmittää mieltä eli ymmärrän, Ämy, sun huolen tosta lyhyestä ja lyhentyneestä kierrosta. Mutta onneksi on jonkinlainen kierto... Joo siis omat menkat alkamassa. Pientä vaaleenpunaista saan paperille, mutta kiertohan alkaa vasta, kun vuoto alkaa kunnolla eli kun esim valuu siteelle. Mulla yleensä alkaa aina iltaisin...

Gerpera, ihana toi kissa :)

Mur-mur mitä testi nyt aamulla näytti?

Oivikilla hyvä rento asenne! Opettelen samaa itsekin.

Hemppaliinalle toivon myös, että kystat saivat kunnolla kyytiä.

Hei, muut loppukiertolaiset, mitä teille kuuluu? Toivottavasti plussia
:heart:
 
Tirlittan1968
Leena65 ei tullut tänään ovis+, aattelin huomena käydä ostamassa clearbluen digitaalisen ja testata sillä. Uskoisin että mulla ovis on joskus 15pv tienoilla. Jos ovis+ ei tule testeihin niin aiotaan kokeilla siinä tiistaina tai keskiviikkona jokatapauksessa.
Mulla on kierto pysynyt samassa monta vuotta 28pv on aika vakio. Nyt on tyhmä kyssäri mutta jos on kierto ja menkat niin onko se varmaa että ovulaatio myös kierron aikana tapahtuu- vai voiko menkat tulla ilman ovista?
 
Tirlittanille ensin: voi olla normikierto ilman ovista. KAIKILLA naisilla on välillä ovuloimaton kierto, myös nuoremmilla. Mulla menkat alkaa yleensä 16 päivää ovisplussasta, eli ovis ehkä sitten 2 päivän kuluttua ovisplussasta? (jos toi luteaalivaihe sen 14 päivää ). Tosin luteaalivaihekin voi olla himpun eri mittainen eri naisilla, mutta yleensä vakio kullakin yksilöllä. Jos siis kierron pituus vaihtelee, niin se johtuu ennen ovista olevan ajan vaihtelusta. Toi ovistestihän näyttää LH-hormonin huipun, joka siis tapahtuu ennen ovista.

mur-mur, voi kunpa se viiva vahvistuisi!!!

Mites Mahdotontako? Oletko kenties testaillut... :whistle:
 



Nimi (ikä )........... Kiertopv....Yrityskierto...Monesko haaveissa

Ämy (40).....................kp2/26-28...........yk2.........4.
Terry64 (45)..............kp4/25-28..........y.2,5v.........2.
Hastu39 (39)...............kp4/25-29........y.13v.........3.
Mahdotontako.............kp5/28-29..........yk1..........1.yht.
Jadette (40)...............kp5/28-30.........yk9...........3.
Hemppaliina (46).......kp5/28-30.........y.01/09....2./1.yht.
oivikki (41)..................kp6/23-27.........yk7...........1.
Päikki (40)..................kp9/?...............y.2v.........2.
mimmimamma (47)....kp9/28..............?.............4./1. yht.
Murmukka (43)...........kp10/28.............y.4v...........2.
Taikakuu (41).............kp12/27-32.........?.............2./1.yht.
Tirlittan1968 (40)......kp13/28..............yk3...........1.
Inia (42).................kp13/26-30.......yk13....1.
ikiemo (45).................kp14/20-50........y?..........4.
Wiara (39)...................kp16/25............yk4..........1.
nillanilla (42)..............kp16/28-33........yk6.........1.
Sariella09 (43)............kp16/40............yk?..........5./1.yht.
gerpera (48)...............kp18/28-30..........yk4.........3./1. yht.
liiza (43).....................kp22/25............yk17........4.
Pinkki69 (40)..............kp22/26-28.........y.n.2v......1.
mur-mur (44)..............kp26/28............yk6..........3.
Solakka Silakka (40)..kp26/25-27........yk13........1.
Leena65 (44)..............kp27/25-27........yk4........3./1.yht.
pääpilvissä (46).........kp54/25-43........?............1.yht.
star-67 (42)................kp56/26-33(-39)...yk9.........3.


Tilastojen mukaan yli 40 v. vuoden sisään n. 33% raskautuu --> 33%/27 = 8,91 Pino alkanut 21.2.2008 --> 20.1.2009 mennessä "tavoite" = 8 (mukana laskuissa ei ole kadonneet lampaat, taustailijat, reilusti "alaikäiset" ja poistuneet)



RKTT
Solakka Silakka (40)..........pp16
Terry64 (45)..........dpo15
Leena65 (44)..........dpo13
mur-mur (44)..........dpo12
liiza (43)..........dpo11
gerpera (48)..........dpo1
[/i]

ovistestiplussapäivä = dpo-1; seuraava (eli oletettu ovispäivä, myös ilman testiä itse oletettu ovispäivä ) = dpo0; sitten dpo1, jne.; hoitopäivä = pp0; sitten pp1 jne.

Plussanneet

eli yrjöklubilaiset:




torpeedo (42)..17.4.2008/kp24...yk1..poika 30.12.2008
Mari66 (41)......9.6.2008/kp37.....y1,5v....poika 5.2.2009
päivänkakkara67 (41)..11.7.2008/kp40....................
mimuli (42).....30.7.2008/kp29..........yk4.......poika 31.3.2009
äittä-67 (40).......15.9.2008/kp29.....yk1....................
Karpalo67 (42)..........22.4.2009.................
velmuliina74 (34)......2.5.2009/kp24 (/24-30), yk7......6. /1.yht......LA 14.01.10
OnniMaija (41)......11.5.2009/kp31 (/28-30), yk3........5. ......LA 16.01.2010
tirulii (40)...........15.5.2009/kp27/pp10.......1./1.yht.......LA24.01.2010





Mukana myös:
Taukoilijat / Taustajännäilijät / Pinon jättäneet

siira, lumeton, Uudi, äitijo2x, anjamarita, Saara10, Minni007, Matsalu, haave3, babo67, sinisyys, kenzie64, lapsellinen67, Karpalo67, äippä67, Pilvenpyörä, vilmaville, Pömppöli, baby5, touhu tenava, AinoEmilia, Plättä, pyrstötähti, Nuusku, Kirsikka68, Höpisijä, Elina67, ruujakengu, Mussukka67, Hellu1, einiinvaan, Rva Pikkumyy, gitte, Pennanen, annastiina, Riikkaliisa, kane, keijukka, dinosaurus61



40+ SO WHAT (VOL. 3)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1225015
40+ SO WHAT (VOL. 2)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1091269
YLI 40-v. KUUMEILIJA-KERHO VOL 1.
http://kaksplus.fi/keskustelu/t976636



 
Naisella kuukautiskierron alku- ja loppupuolella LH-pitoisuudet ovat matalahkot, mutta alkavat nousta 24-36 tuntia ennen ovulaatiota, jona ajankohtana ne nousevat lyhytaikaisesti noin 10-kertaisiksi. Vaihdevuosien jälkeen ja primaarisessa munasarjojen toimintavajauksessa LH-tasot ovat korkeita. ...
LH:n eritykselle on tyypillistä 60-90 minuutin välein tapahtuva pulssittaisuus, jonka aiheuttaa samanlaisella rytmillä erittyvä hypotalamuksen vapauttajahormoni (GnRH, LRH). Pulssin huipussa LH-pitoisuus on noin kaksinkertainen verrattuna minimitasoon. Tästä syystä yksittäiseen LH-määritykseen on suhtauduttava varauksin ja luotettavimman kuvan LH-erityksestä saa mittaamalla sitä useammista peräkkäisistä verinäytteistä joko erikseen tai yhdistämällä ne.
 
Sateista sunnuntaita!

Enpä ole ehtinyt /jaksanut juuri kuumeilla...tai ainakaan käydä täällä kirjoittelemassa. Töissä on on ollut melkoista myllerrystä ja se on vienyt ajatukset aikalailla. Kiertopäiväkin piti tulla täältä tarkistamaan :eek:

Tervetuloa uusille kuumeilijoille :wave: ja kiva on teidän kaikkien juttuja ja kuulumisia lueskella vaikka itsellä ei tunnu mitäään kirjoitettavaa olevankaan. Ja täältä saa uskomattoman paljon tietoa!!

Muistui ainakin mieleen Oivikin kirjoitus jokunen päivä sitten lugejen vaikutuksesta. Taisin saada selityksen minäkin sieltä tämän kierron osalta. Mullahan oli kans viime kierrossa hormoniavusteinen inssi ja luget piti vuodon poissa. Tässä kierrossa en testannut ovista, mutta ovistuntemuksia oli kyllä melkoisen aikaisessa kierron vaiheessa. Liekö sitten käynyt mullakin niin et munis olis kasvanut kierron päiviin nähden nopeammin/etuajassa ja limis sitten taas eri tahtia. No pms-oireet on ollu jo viikon verran havaittavissa eli tää kierto taitaa jäädä lyhyeksi ja täti hyökkää varmaan jo alkuviikosta paikalle. :kieh:

Mulla on viimeisen vuoden aikana kierto lyhentynyt usealla päivällä...voi pihkura jos tosiaan merkkaa vaihtareiden lähestymistä!! Ei tässä toiveet ole muutenkaan niin kauhean korkealla enää :headwall: :headwall:

Mutta eihän me luovuteta vaan plussia metsästetään. Nyt kaipailisin ainakin Mur-murin uuden testin tuloksia :attn:

Rentouttavaa pyhäpäivää kaikille!

Pinkkis
 
Sateista Sunnuntaita!

Kurja on keli, satelee ja tuulee-HRRRRRR-kylmä!!!!

Täällä aamulla nega testattu. Veskissä käydessä pikkasen haaleasti verta paprulla pyyhkäistessä..( huokaus )..täti se tulee kylään kutsumattakin ajallansa :| ..se aina muistaa..

Olo ei sitten kuitenkaan ole kovin pettynyt, vaikka pientä toivetta elättelinkin hetken tuon rosishaamun vuoksi.

Tulevalla kierrolla on satutettava nyt nuo "täsmäiskut" oikeille kohdille ;)..mieheni oli niin ihana eilen kun näytin roskishaamua, että kävi vielä r-testin ostelemassa kaiken kiireen keskellä..hetken kai hänelläkin pienen, pieni toive heräsi..

Hei, mutta mites muilla loppukiertolaisilla?? :wave: ..Mahdotontako, oletkos sie jo testaillut.. =)

Meitin pikku mies läksi ison siskon kera ravinteliin syömään.=) Siellä on lapsille suunnattua ohjelmaa kuten, kasvomaalausta, laulua jne..poikanen läksi innoissaan!!..saadaankin iskän kanssa hieman "palautua" eileisestä-oli muuten TOSI MUKAVA ILTA!!!!!:D

Hemppaliina kiitti siulle tuosta linkistä..toisin en edelleenkään ymmärrä, miten tuota biologista Prolaktiinia tulkitaan..:/ ..mutta luotan nyt tuohon lääkärin antamaan vastaukseen, että kaikki OK!

Terkuin. mur-mur
 
Pinkki ei luovuteta vaikka kierto lyheniskin, niin kauan, kun on kiertoja niin on toivoakin.

Mur-Mur no voi viipale, että ei tälläkertaa sitten muutunut +, mutta sitten uusi keirto uudet toiveet.

Mahdotontako onnea tähän uuten kiertoon.
 
Pullantuoksuista sunnuntai-iltaa. Leivoin esikon kanssa nisuäijän ja nyt on
niin hyvä äiti -olo, että :) Oon nimittäin ihan kauhea tunari ja laiskimus näissä
kotihommissa, joten pullanleipominen on jotain ihan käsittämättömän harvinaista.

Tirlittanille sen verran, että kuten Oivikki, minäkin testaan oviksen aina kahdesti
päivässä, jotta tietää milloin SE HETKI on sitten käsillä.

Gerperan Miru-kisu on aivan tajuttoman mainio. Tässä katsellaan 3 veen kanssa. Molemmat
nauretaan maha kippurassa.

Mikäs on Leenan tilanne? Toivottavasti täti on pysynyt oven takana.

Inialle kiitos ovistietopaketista. Oli minulle uutta tietoa. Muutoin, voit otaa nimeni
pois rktt-listalta, kun seuraavan kerran päivittelet. Parin viikon kuluttua toivottavasti
pääsen sinne takaisin. Ovistikut otan kyllä nyt käyttöön, sillä ensiviikolla on se munatorvien
putsaus. Pitää ehdottomasti hyödyntää pari seuraavaa kiertoa.

Pinkkis, kierron pituus voi vaihdella myös vuodenaikojen mukaan. Toki ennen menopaussia
se voi myös lyhentyä. Itse piti ihan tarkastaa 10 vuoden takaa kiertojen pituutta ja huomasin, että on hollut yvinkin vaihtelevia vuosia keskenään.

Mur-mur on nyt sitten testannut negan, mutta vielä ei menkkoja ole näkynyt, joten... toivotaan, toivotaan.

Mahdoton on lähes samassa tahdissa kuin minäkin, päivällä olet edellä. Samoin toivotaan, että kummallakin tulee tädin ohimarssi kuluvassa kierrossa. Ja itseasiassa nyt kun tarkastin listan, niin meillä on parin päivän sisällä tosi monta jännääjää sitten aikanaan.

Mukavaa viikonlopun loppua kaikille!

Vielä kysyn uudestaan, että onko joku ollut munatorvien aukiolotutkimuksessa ja jos on niin millaiset muistot?


 
Terry , mulle tehtiin just munatorvien aukiolotutkimus , eikä se tuntunut juuri miltään. Vähän sellaista painon tunnetta alavatsalla vaan , eikä mitään jälkikipuja.
Mulle lääkäri määräsi 600mg buranan otettavaksi noin tuntia ennen tutkimusta , liekö se sitten auttanut asiaa ?

Mäkin etukäteen kyselin , että sattuuko se , ja lääkäri sanoi , ettei sen pitäis sattua. Jos on kovasti kiinnikkeitä , niin sit voi kuulemma tuntua , mutta siksikin tuo etukäteen otettu buranasatsi on tarpeen.
 
Terry, mulle on tehty munatorvien aukiolotutkimus vuosi sitten. Mulla oli ainakin erittäin helppo kokemus eli ei mitenkään kivulias. Käskettiin ottaa pari buranaa tms tunti ennen tutkimusta ja itse tutkimuksessa tunsin ihan pientä menkkamaista jomotusta. Ruiskuttivat vettä - määrä on tosi pieni, kai semmonen pari teelusikallista - kumpaankin torveen vuorollaan ja sitten seurattiin ultralla pullahtaako kuplat munasarjojen kautta ulos. Ja tulihan ne eli putket oli auki :) Rankinta itse tutkimuksessa taisi olla se kun paikalla ollut hoitaja oli viimeisillään raskaana...kauhia mahakateus iski :LOL:

Pinkkis
 
Kierron pituudesta..

Huomasin tuossa, että taitaapi miun kierrot ola lyhenemässä:(..vuosia taaksepäin kun menin kuutisen vuotta/kp29. Kierukan ollessa ei kuukautisia juurikaan ollut(pientä vuotoa, pikkuhousunsuojalla pärjäsin )ja muistelen kuitenkin kiertoni olleen 28..ja 28 on ollut ainakin tämän vuoden..tätä edellinen kiertoni 27 ja niin näyttäisi tämäkin olevan..pistää miettimään, että onko kuitenkin nyt "se aika" alkanut.."Premenopaussi, aika ennen viimeisiä kuukautisia, jolloin hormonitoiminta vähenee. Tyypillisiä vaivoja ei ole"jne jne..

..ja aiemmin ei ole ollut koskaan mitään tuhruvuotoja..nyt tänään pienen pientä tahraa pikkuhousunsuojassa tai paprulla pyyhkäistessä..raskauteen en usko enää tällä kierolla, KN nyt jo turpeinen ja roikkuupi aikas aalhaalla.

Tällaisia mietteitä täällä..vaikkakin labrakokeet tuon FSH:n, Prolaktiinin ja Kilppariarvojen kohdilta Ok.

Mahdotontako harmitus tädin tulosta ja voima:hug:..uutta yritystä kohden sitten:wave:

Paljon +++++++ tuulia tulevalle viikolle!!!..kyllä sieltä kohta joltain plussa pärähtää r-testiin tulla:heart:=)..jään odottelemaan..;)

mur-mur
 
Terry ai niin, en muistanut vastata tuohon aukiolotutkimukseen, ei sattunt tuntui vain vähnä painetta ja minä otin särkylääkkeen hoitajan antaman ohjeen mukaan.

Mur-Mur kyllä nyt usko vaan niitä hyviä verikoetuloksia.!Kyllä ne kierrot saattaa hiukan vaihdella pituudeltaan, toisaan vaikka vuodenajoitsta yms. johtuen.
 
Mur-mur, ymmärrän, että harmittaa kierron lyheneminen ja menkkojen alkaminen. Samoja tuntoja täällä, mutta kuten OIvikki sanoi, sulla on hyviä uutisia noista sun verikokeista.

Olen muuten ihan samoissa aikatauluissa sun kanssa: mullakin sellaista ruskeahkoa tuhrua tullut tänään. No kyllä sellaista ollut joskus nuorempanakin. Mutten nyt sitten taas tiedä, onko tää se kp 1 vai vasta huomenna. Mistä näistä tietää?! Aamulla oli kyllä jonkin verran kuvottava olo ja ehdin jo unelmoida hetken. Muistin sitten, että olin illalla ähkynä syönyt roskaruokaa ja herkkuja ;)

Mutta ensi kerralla sitten - varmasti. Ja pian olen omien hormonitasojeni suhteen viisaampi. Olen kyllä miettinyt, että jaksan tätä enää muutaman kierron ja sitten luovutan. Mullahan on tämä kiduttava miessuhde ja se kyllä repii mun jaksamista. Ajattelin, että jollei tämä nyt pian tärppää, päästän irti ja alan elää "omaa elämääni" eli nauttimaan siitä, mitä mulla on: kaksi ihanaa tyttöstä ja paljon muita hyviä asioita. Ehkä saan joskus sen miehenkin ja aikanaan lastenlapsia...

Plussatuulia ja vauvapölyä kaikille kovasti! :heart:
 
Leena65 kiitti myötätunnosta:)..ja tuhruista ei vielä lasketa vuodon alkaneen, vasta sitten kun alkaapi enempi vuotelemaan!..toivon siun tuhrun tietävän:heart:eikä sitä punahelmaisen akan kuvakkeen tuloa-peukutuksia + puolesta:wave:

Oivikki
juu, kyllähän mie siihen lekuriin uskon-ainakin jonkin verran..:whistle:;)

Rauhaisaa sunnuntai illanjatkoa!!=)

mur-mur
 

Yhteistyössä