40+ so what! (vol. 4)

Heisps!!

gerpera pitäiskös siun tuo r-testi tehdä??..en siis tahdo painostaa:x mutta olisko se varmin..onko siulla minkäänmoisia r-oirehia nyt?..

Kuuleppa, missä ajassa sulla on tuo 18kg pudonnut paino?..sie taisit jättää ne: pullat, valkoisen jauhon, perunan, pastan, riisin poijjes..oliko näin?
Minä jätän niitä vielä ruokalistalle, mutta selkeästi vähemmässä määrin.
..en halua olla liian ankara se ei sovi minulle, tulee kiusaus vaan kova ja lankean sitten myötäänsä..tavan kotiruokaa syödään koko perhe ja esim. suolaa harvoin lisätään ruokaan kuin vain hyppysellinen, muut ainekset kyllä antaa sitten ruokaan makua. :)
salaatti kuluu joka ateriaan ensin, joka jo kivasti täyttää oloa.

Selvät ovat sävelet, kun vain niiden tahdissa oppii danssaamaan!!!:D..kokemusta onneksi nyt jo on..liian nopea painon lasku kielii siitä, että paino tulee helpommin sitten takaisin-ja nopsaan!!(nestettä vain lähtee)

Minä palelin aamuyöstä ihan sikana ja sitten näin painajaisia-tyypillinen merkkki siitä, että 1-2vrk ja punahelma ilmestyy..:|..oli jotenkin ahdistava uni ja sitä ei kunnolla muista kun herää.. yrittää miettiä, mutta pakenee uni vaan mielestä..

Kaunis on muuten päivä täällä meillä ja viimosia lomapäiviä vietellään..mies ei kyllä töiden perään ole itkenyt. Miehellä muuten molemmat korvat tulehtui ja 2x kävi lääkärissä niitä näyttämässä, tämä tuosta 5x uimisesta kesän aikana:whistle:..osaa varmasti seuraavana kesänä varautua ja suojata korvansa!..tätä ei tapahdu jos pulikoi uimahallissa, vain silloin kun järvivedessä.

Nytpä menen laitamaan tuon munamaidon(huom, ei kermaa;)) kalalaatikkoon, jonka mies jo alkuunsa laitteli..Heipat Hei!!:wave:

mur-mur..nauttikaahan kesän viime sätehistä ja lämmöstä!=) :flower:

Gerpera Raskaustestiä kehiin vaan, meitä jännää niin kovin! ;)

murmur voi kun nuo oireet enteilisi ihan muuta...

Uudi Onnea siullekkii uusille dpo-päiville! Peukkuja pidetään!

Ite olen ihan hermoheikkona, pelkään niin tätiä!! Tk lekuri ei siis antanut lugeja, sanoi että niitä muutenkin käytetään vain positiiviseen testiin saakka, joka mun mielestä on puppua. Polilta sain puhelimella sitten puhuttua ne. Haen justisa apteekista ja alan joko niellä niitä tai tungen ne tuonne minne aurinko ei paista :$ Toistaiseksi siis rktt kuitenkin :)

Juuri sinua mietin liiza, että mikä tilanne=) ..hyvä että luget sait ja nyt vain kovasti onnen pikku pipanoita sille suunnalle toivottelen!! :wave::heart:..ihana juttu ja antaa toivoa miullekin:)

Kyllä miun olotila on tätiä enteilevä selkeästi, valitettavasti:ashamed: ei mahda mitään..pinna NIIIIN tiukalla että soooiii ihan!!..:p..taidan miehen laittaa ostamaan meille jotain hyvää viiniä illaksi, kyl se siitä sitten "rennoksi" heittää..:LOL:..pari lasia ja mie olen TOOOOSIII REEEENTOOOO!!!!!..tämähän EI ole sitä alkomahoolin väärinkäyttöä vaan just tarpeeseen!!

gerpera pitääkin tuo kiloklubi pitää mielessä=)..olen kyllä ihan toivoton tuon liikkumisen suhteen :headwall: ..onneksi parisen kertaa viikossa poikasta tulee nyt saateltua kerhoon, siitä matkaa kertyy yht. vain 3km mutta parempi sekin, kuin ei mitään..eikös vaan;)
..muuten, ajattelitkos r-testiin pissiä lirauttaa..:D

mur-mur

Terveisiä Pielisen komeilta vaaroilta! Reissu tuli tehtyä ja yli 40 km patikoitua, joka tuntuu pohkeissa vieläkin. Hyvää teki kuitenkin. Yritin eksyttää tädin tai peräti pudottaa alas Ukko-Kolilta mutta taisi olla vain hidaste, tänään aamulla testattu nega ja huomenissa taitaa se eukkokin saapua perille.:headwall:

nillanillalle pahoittelut, mutta samalla rohkaisut vielä viimeiseen siirtoon :hug:

liizalle aivan älyttömästi onnea haamuplussasta :heart: :heart:

Tervetuloa mukaan kuumeilemaan kuusikon mamma!

mur-mur Tsemppiä ja tiukkaa mieltä uuteen ruokavalioon! On se sitten kiva, kun on näkyvä lopputulos!

Mukavaa, rentoa viikonloppua kaikille!

SS kiva kun reissunne oli onnistunut =) ..siis tätikö sinnekin löysi!?(melkein)..ihme intiaani..mutta vielä mie sulle peukutan, jos sallit..
..juu, toivottavasti tulee tulosta, se kun ei niin varmaa ole..nyt olen vain suht hyvin motivoitunut-raskaushaaveen myötä:heart:

mur-mur

Mur-mur...kyllä täällä tuetaan kun kuntoremppasi aloitat. Gerpera on jo mahtavat lukemat pudottanut eli on esimerkkinä meille pullahiirille :p

Minä kyllä tykkään kovasti liikkua, mutta oon varsin valikoiva lajien suhteen. Sen pitää olla sosiaalista...tykkään kävelystä jonkun kaverin kanssa, peleistä yms, mutta mitään lenkkejä en kyllä rupee juoksemaan!! Oon aikamoinen herkkusuu minäkin, mutta liikunnalla saan painon pidettyä siedettävissä lukemissa :ashamed:

Hyvä liiza et sait ne lugepallerot. Niitä sitten vaan "piilottelemaan". Aamuin illoinko sait ohjeen laittaa? Olet erittäin vahvasti rktt ellet sitten suorastaan jo plussannut!! :D

Täällä täti riehuu eli kp1. Voi perhanan perhana. Kyllä nyt käyn taistoon piikein ja pillerein ja sit vielä vähän muitakin apukeinoja käyttäen :whistle: ettei se riivatun akka tulis ainakaan vuoteen meillä käymään. Niih! Lähdettekö tytöt mukaan kapinaan??? :kieh: :attn:

Nojoo...jospa purkais tätä uhoa vaikka imurin liikutteluun...

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

Pinkkis :wave:

No niin. Tuhrua pukkaa :'( Lugepalleroa sulattelen. Ostin pari r-testiäkin, apteekin omia ei ollut tuossa apteekissa mistä luget hain, ajattelin että olisi saman merkkinen testi mutta katotaan nyt yltyykä tuhru tädiksi. Sitten se olisi vain kemiallinen yritys. Parempi kun ei mitään. Aikaisemmat keskenmenot on viikoilla 5-8. Vähän sellainen mitäänsanomaton olo. Ajattelin jo että hyvä näin, raskastahan tuo olisi sitten lähes kuuskymppisenä murkun kanssa... Ja saman tien kaipuu iski, kaipuu pitää vauvaa sylissä ja lukea leikki-ikäiselle satuja, ihmetellä ensiaskelia... :'(

Pinkkis Sinne sitten täti löysi. Voi nössö sentään.

SS negapahoittelut... Kiva kuitenkin että teillä on ollut mukava reissu. Voi kun itsekin haluisin vaeltamaan, kulkemaan jalan pitkin männiköitä. Miestä en saa kirveelläkään sellasiin. Hyvä että kauppaan suostuu lähtemään kävellen. Senkin tuo menisi autolla! Kävellen siis 100m ja autolla 1km.... No lasten kanssa olen käynyt mustikassa ja kulkemassa, onneksi nuo isot koltiaiset vielä lähtee, tai ehkä ne o jo sen pahimman iän ohittaneet ja mamin seura taas maistuu.

mur-mur kiitos ihanista toivotuksista, tuossa yllä tulikin jo tän hetkiset fiilikset, ei siis kovin korkealla. Jomottaa, eritavalla tosin kuin tädin tullessa. Tuhru on ajoittaista, mutta just sellaista joka edeltää normaalisti tätiä. Mutta hetki kerrallaan. Täti pysyköön pois myös siellä!!!!! :heart:

Voi liiza ISO:hug:toivotaan kuitenkin parasta, se voi olla vain pientä tuhruttelua. Minä sen tädin koetan tänne meille päin houkutella, jookos..sen kuitenkin voin nyt kutsua, kun tuleehan se kutsumattakin..siis: :attn: tänne päin täti, siulla oli vahingossa väärä osoite!!!

Minä nyt kovasti, kovasti toivon jotta pienen pieni:heart:pysyisi siun masussa kasvamassa piiiitkääään aikaa!!
..jaksuja täältä paljon siulle!!

mur-mur

Uudi hyvää ja leppoisaa rktt aikaa sinulle.

Gerbera uskaltaistko sitä r-testiä varovasti rapistella? Täällä toinen suuper utelisas :ashamed:

Solakka silakka :hug: negast. Olet kuitenkin hiukan sitä tätsyä onnistunut harhauttamaan.

Mur-Mur
tsemppiä kuntoremonttiin, tosiaan, kun muistaa se tavoiteen niin hepompaa pysyä suunnitelmissa. Liikunnasta, pienikin määrä lisää kevyttäkin liikuntaa on hyväksi, siis ihan hyöyty liikunta ja vaikka käveleminen luonnossa.

Pinkki :headwall: harmi. Sulla just hyvä asenne alkaneeseen kiertoon.

Liiza :hug: Kovasti toivon, jos olisi sittenkin sinulla vain jotain muuta harmitonta vuotoa, eikä tädin enteitä.

Itsellä tänään oli niin kiire, että unohdin soittaa klinikalle jatkosuunnitelmista tiedustellakseni. No ensi vkolla sitten. Mä haluan taas yritää ryhdistäytyä tuossa liikunta asiassa. Kesälomalla kävelin paljon. Kun työt alkoi niin se taas jäi vähemmälle, nyt pitäisi kuitenkin ryhdistäytä ja alkaa säännölliseti liikkumaan jollani tavalla. Myös joku venyttely tai yms tunit viikossa tulisi tosi tarpeeseen. Täytyy tarkastaa nuo urheiluseurojen ja työväenopiston ohjelmat. Munkin on tehtävä joku tuommoinen aikataulu kuin sinulla on Mur-Mur, jospa sitä psystyisin sitten toteuttamaan.

Kuntoiluun lähden minäkin mukaan! Pyöräilin puolisen tuntia tänään, se on jo jotain se :eek:

Oivikki Ensi viikolla pirauta klinikalle sitten. Eihän näissä hengen hätä ole. :hug:

Kiitos kaikille myötäeläjille, vieläkin tässä makailen ja sulattelen lugea, tätiä karkottelen kauas pois! Avaruuteen, toiseen ulottuvuuteen!! Vaikka murmur olisitkin ottanut sen akan puolestani vastaan :) parempi kun kiertää meidät kaikki kaukaa!

Viinistä hieman..

Mies toi Alkosta "Pearly Pay" nimistä edullista kuoharia. Ihan kivan makuista, vaikka tykkään yleensä puolikuivista. Kuohari on etelä-Afrikkalaista ja n. 7e/750ml..silleen kivasti poreileepi suussa ;) ..mies läksi rullaluistelemaan ja minä otan kuoharia.. :LOL: ..käyhän se näinkin..

mur-mur

Nimi (ikä )........... Kiertopv....Yrityskierto...Monesko haaveissa

Pinkki69 (40).............kp1/26-28............y.n. 2v...........1.
nillanilla (42)..............kp2/28-33.........yk6........1.
ikiemo (44).................kp10/20-50.........y?..........4.
Päikki (40).................kp10/?...............y.2v................2.
Uudi (46)...................kp13/24-26............yk7...........3./1.yht.
mimmimamma ...........kp13/28............?..............4./1. yhteinen
Jadette (39)...............kp13/28-30..........yk7...........3.
Inia (42).................kp14/26-30.......yk11....1.
Taikakuu (40).............kp19/27-32.........?............2./1.yhteinen
liiza (43).....................kp23/25..............yk15........4.
mur-mur (44).............kp26/28....................yk6.........3.
Solakka Silakka (40)..kp27/25-27.........yk11........1.
pääpilvissä (46)........kp34/25-43.........?............1.yhteinen
gerpera (48)..............kp35/28-30............yk3..........3./1. yht.
star-67 (42)................kp36/26-33(-39)....yk7........3.
Sariella09 (43)..........kp62/40.........yk?........5./1.yhteinen

:flower: Kesätauolla :flower:
siira, lumeton, oivikki

Tilastojen mukaan yli 40 v. vuoden sisään n. 33% raskautuu --> 33%/27 = 8,91 Pino alkanut 21.2.2008 --> 20.1.2009 mennessä "tavoite" = 8 (mukana laskuissa ei ole kadonneet lampaat, taustailijat, reilusti "alaikäiset" ja poistuneet)

RKTT
gerpera (48).............dpo22
Solakka Silakka (40)..dpo15
mur-mur (43)............dpo12
liiza (43)..........dpo12
Inia (42)..........dpo1
Uudi (46)..........dpo-1
[/i]

ovistestiplussapäivä = dpo-1; seuraava (eli oletettu ovispäivä, myös ilman testiä itse oletettu ovispäivä ) = dpo0; sitten dpo1, jne.; hoitopäivä = pp0; sitten pp1 jne.

Plussanneet

eli yrjöklubilaiset:

torpeedo (42)..17.4.2008/kp24...yk1..poika 30.12.2008

Mari66 (41)......9.6.2008/kp37.....y1,5v....poika 5.2.2009

päivänkakkara67 (41)..11.7.2008/kp40....................

mimuli (42).....30.7.2008/kp29..........yk4.......poika 31.3.2009

äittä-67 (40).......15.9.2008/kp29.....yk1....................

Karpalo67 (42)..........22.4.2009.................

velmuliina74 (34)......2.5.2009/kp24 (/24-30), yk7......6. /1.yht......LA 11.01.10

OnniMaija (41)......11.5.2009/kp31 (/28-30), yk3........5. ......LA 16.01.2010

tirulii (40)...........15.5.2009/kp27/pp10.......1./1.yht.......LA24.01.2010

Mukana myös:
Taustajännäilijät / Taukoilijat
äitijo2x, anjamarita, Saara10, Minni007, Matsalu, haave3, babo67, sinisyys, kenzie64, lapsellinen67, Karpalo67, äippä67, Pilvenpyörä, vilmaville, Pömppöli ja baby5

Pinon jättäneet:

touhu tenava, AinoEmilia, Plättä, pyrstötähti, Nuusku, Kirsikka68, Höpisijä, Elina67, ruujakengu, Mussukka67, Hellu1, einiinvaan, Rva Pikkumyy, gitte, Pennanen, annastiina, Riikkaliisa, kane, keijukka, dinosaurus61

40+ SO WHAT (VOL. 3)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1225015
40+ SO WHAT (VOL. 2)
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1091269
YLI 40-v. KUUMEILIJA-KERHO VOL 1.
http://kaksplus.fi/keskustelu/t976636

Voi ei liiza, tsemppiä, vielä kuitenkin peukutamme parasta!

Uudi, testiplussapäivä on -1, sen sulle laitoin. Tervetuloa piinailemaan!

SS, hyvä jos tädin saat ottaa vastaan komeissa maisemissa! Oispa tuo jo voinut jonnekin matkalle eksyä... Mutta ei kun sitten päin hoitoja! Yritän tässä itseänikin kannustaa, etten jänistäisi...

Tänään oli pitkästä aikaa vaikea nähdä raskaana oleva entinen työkaveri ekaa kertaa. Välillä on ollut vähemmän vaikeeta nuo pallomahat. Mutta vaikka oon tosi iloinen hänen puolestaan, niin silti ois tehny mieli itkeäkin. Ja lounastin vielä tän raskaana olevan ja puolivuotisen vauvan (äiteineen) välissä... Mulla kans lumeton sama, että näistä pinoplussista osaa iloita ilman kateutta. Ja mulla tää pinoilu auttoi tuohon mahakateuteenkin, kun aatteli ettei sitä tiedä miten vaikeeta kullakin raskautuminen on ollut. Mutta nyt taas sitten vaikeeta. Ei ehkä niin kade olo tullut, mutta surullinen. Että saanko itse koskaan tuota kokea... :'(

Liiza kiva, kun lähdet liikuntaan mukaan, hieno suoritus tuo sun pyöräily!Keväällä viimeksi yritin aktivoitua, nyt taas uusi aloitus tosiaan loman jälkeen, lähtee käyntiin. Niin se on ehdin hyvin soittaa ensivkollakin, tod.näk. hoitoon pääsen jokatap vasta, kun syksy on jo alkanut.

Inia
hyvä kun tunnistaa kuitenkin mitä tuntee. Itse tuntuu välillä tois haikealta, kun ei ole lasta/lapsia. Musta on kuitenkin mukava katsella pallomahaisia tuolla turuilla ja toreilla, tulee hvyä mieli (tässä taidan olla vähän outo).

eli liiza toivotaan että olisi oikea plussa, joka pysyisi lugejen ansiosta sisällä.
Ei tuo ikä ole mikään, jos murkuja sun ikäisellä on noin 13 vuoden jälkeen.

Minun pitäisi enemmänkin pysähtyä miettimään omaa ikää ja + mahdollista murkkuikää ???

Mur-murille minun pitää sanoa tuosta painon-pudotuksesta ja liikunnan harrastamiseta, että maltilisuus on hyve molemmissa asioissa. Sokerit ja valkoinen jauho on kaiken pahan alku ja juuri. Jos makeata tekee mieli syö vaikka rusinoita. Sillä paino pysyy aisoissa.

Toinen pointti on se, että ei syö, kun pelkästään silloin , kun tuntee nälkää. Ensimmäiseen nälän tunteeseen, voi juoda lasillisen vettä. Jos ei auta niin sitten lasillinen maitoa. Jos sekään ei auta, niin lasillinen jugurttia. Totuttele vatsasi siihen että et heti reagoi nälän tunteeseen syömällä. Määrätietoinen ote auttaa sinua päämääräsi kohti.
Makeat pulla mössöt voi saman tien unohtaa, koska aikuisen aineenvaihdunta ei pysty käyttämään hiilihydraatteja 100 % hyödyksi energian tekoon. Niistä tulee vääjäämättä tietyssä vaiheessa kehon keräämiä rasvoja (vararavintoa).

Proteiinipitoinen ruokavalio salatin lisäksi nopeuttaa rasvan polttoa ja painon pudotusta. Kevyempänä on helpompi liikkua ja polttaa, jo aiemmin kertynyttä rasvaa. Rasva-aineenvaihdunta aloitta toiminnan 1, 5 h liikunnan aloittamisesta. 5 km ei riitä kehon rasvan polttoon. Sitä ennen poltat kehon sokerivarastot ja sisäelimien rasvavarastot.

Joten 2 h kodinsiivousta+ 5 km lenkki on omiaan polttamaan noita kehon ylimääräisiä rasvavarantoja.

Yhdistä siihen liikuntaan jokin fyysinen työ. Esim. ruohonleikkaus, lumenluonti, siivous, kaupassakäynti kävellen ja kassien kanto. Niin unohtu tuo rasva. Sitä ei saa jättä väliin. Ruoka annosta saa hieman pienentää, mutta ei kokonaan unohtaa. Koska muuten keho alkaa varastoimaan kehon rasvaa, kun kuvittelee että nälkävuodet ovat edessä (paasto-aika). Suurin virhe ihmisillä laihdutuskuurin aikana!!!!

Eli jos oikeasti haluat vaikuttaa tuohon painoosi, niin tässä yllä sinulle ohjeet.

Toisalta, jos vaan tuota ympäryysmittaa haluat pienentää, niin siihen on omat lihashallintaan liittyvät keinot.

Inia kyllä vielä sen tunteen saat tuntea, jota eniten tässä maailmassa odotat. Raskautumisen ja odotuksen onnen tunteen.

solakka silakka tädin karkotus tuolla reissulla taisi onnistua? Tuskin huomenna täti löytää luoksesi.

Mimmimamma

mimmimamma, siinäpäs oli "tuhti" paketti tietoa =) Kiitos!!

Haluan heti mainita, ettei kyse ole laihdutuskuurista, sanan siinä merkityksessä, vain ihan elintapojen muuttamisesta parempaan suuntaa..en siis etsi pikaista painononpudotusta tai jotain "vippaskonstia" siihen. Syy muutokseen on haluni raskautua ja terveys(verenpaine/korkea kolesteroli)

Kokemusta nyt aiemmasta takana ja voin korjata tällä kertaa virheitäni. Painon putoaminen tapautui kuin itsestään silloin aiemmin, niin hölmöltä kuin kuulostaakin ja en tuntenut jääväni "paitsi jostain"-nälkää en nähnyt ja olo alkukangertelujen jälkeen myös hyvä.
Söin ihan tavan koti ruokaa, lisäsin vain kasviksia paljon ruokalistalle.
Herkkujakin söin, mutta en sellasia määriä mitä normaalisti enkä niin usein.

Kahvin kanssa joskus herkupulla, muutoin vaika 1xkeksi tai korppu.
Pizzaa joskus, mutta esim. ranskalaiset jätin suosiolla poijjes.
Alkoholia otin silloin kun siltä tuntui, harvoin kuitenkin ja määrällisesti vähän-ravintola iltana hieman enempi ;)
Liikuntaa en juurikaan lisännyt, kuten mainitsin se minulle "pakkopullaa" ..se vain ei iske niin millään..

Mietin jälkeenpäin, että miksi paino tippui niin nopsaan?..syyksi arvelen nukuksissa olleen aineenvaihdunnan heräämisen!

Tiukkoja painotavoitteita ei ole, mutta jotain tavoitteita kuitenkin.
4kk/8-10kg. poijjes, se hyvä alku :)..painon tippuminen hidastuu kyllä sitten kuukausien mittaan..en ota mitään paineita mutta tuloksia haluan!! Palkkio kuitenkin parhaimmillaan raskaus. Jos ei enää tärppää, niin ainakin olo huomattavasti parempi, verenpaine laskenut ja kolesteroliarvot parantuneet.

Minulla on ylipainoa 50kg ja siksi liikkuminen tökkii..tiedän sen kuitenkin tulevan kuvioihin mukaan kun paino alkaa putoamaan.."hitaasti hyvä tulee on miun mottoni"

mur-mur

mimmimamma siis en aivan ymmärtänyt?
Tarkoititko, että KANNATTAA välillä huijata kehoa ja tarjota pullaakin?
Minun kohdalla tuollainen "nälkäkuuri" ei onnistusikaan niin millään, siitä ei siis pelkoa.. miusta tulisi ihan jalopeura ja karjuisin huonoa oloani jos nälkää täytyisi sietää!! |O
Alkuun, ennen kuin vatsalaukku on hieman kutistunut on vaikeampaa, mutta ei ylivoimaista.

Meikä eile ysisseen tanssuis. Illan saldona karpalolonkku, kossukola ja muutama tanssukpl, ja mikä seurasi...hirveä nälkä :eek: . Jalat halus grilliä kohti, mut järki käteen ja kotiin. Mies hyvillä mielin ku tulin nopsasti.
mur-mur, mainitsemasi viini hyvää, ostan sitä toisinaan, aika harvoin nykyään. Kuiva tai puolikuiva kevyempää. Mut kuiva tosi kuivaa.
Ruokavaliosta, kerran viikos hyvä pitää herkuttelupv. Antaa aineenvaihdunnalle potkua.
Sit ku ko. pv ni ei oikein enää osaa sillee herkutella. Jotai mielitekoja on, sipsit, juustot, jotkut grilliherkut.
Aloitin maaliskuun alus painonp:n 13 pv:n sairaaladietillä, silloin putosi 4 kg, jatkoin N:n starttipaketil ja sen jälkeen, ku pp hyväs alus ni vähähiilihydr. r-valio ollut käytös.
Ruokaöljyä, pähkinöitä tai manteleita yms. myös.
Juu retkahduksia tulee..ja kylässä syön mitä tarjol .
Kyllä se siitä ku alkuun pääsee :).
Nimim. Toivoton tapaus tänää tyytyväinen tuloksiin.
Iiza, luget tekee tuota tuhrua, no hätä.
En o tehnyt r-testiä, jos tänää hakis ja aamul tekis, iha huvikseen. EI r-oireita. Ei minkäänlaisia . :ashamed: .
Tsemppiä muille joilla testit tekemättä, ovis- tai r-testit! :)
gerpera

Yhteistyössä