40+ so what? (vol. 2)

pyrstötähti
:flower: Onnittelun kirsikalle ja pennaselle teillä on kohta jännättävää kun ovis on huolekkaasti hyödynnetty :flower:

äkkiä lähtivät Pirpanan kasvuviikot rullaamaan kohta jos päästään katselemaan ultrakuvia
ihanaa kun pinossa on uusia ituja kasvamassa,siellä missä on lapsia on aina toivoakin :heart:

osalla alkaa tädinhelmat jo olla lähtökiireessä oven välissä ja alkaa pian taas uusi yritys, älkää luovuttako,jos tuntuu oikeen turhauttavalta katselkaa kuinka moni keskenmenon ja epäonnisten kiertojen jälkeen kuitenkin plussaa,täällä ei kenelläkään ihan naps vaan ole napannut kaikilla on pettymyksiä mutta silti meillä on monta ihanaa plussaa jo kasvamassa,minä aina yritän katsoa sitä puolta asiasta ja ajatella että jos muille miksi ei sitten minunkin kohdallani =)

Omaishoitajan työn täytyy olla todella rankkaa,itse en kohdallani joutunut tai saanut tehdä valintoja, isäni menetin kun hän oli 48-vuotias ja äitini vasta 53-vuotias. Kyllä olisi monta kertaa tehnyt mieli tarttua puhelimeen ja kysyä neuvoja kuinka paljon vanhempiaan kaipaakaan kun he ovat koko loppuelämäsi poissa,nuorena ei ymmärrä kuinka pitkä ihmiselämä on ja se on hyväkin sillä pitäisi elää tätä päivää eikä aina surra huomista.

Minä olen nyt positiivisesti asennoitunut loppuviikon piinailuun meni miten meni. Ja muistattehan rktt, sitäpaitsi niin on yököttänyt tänä aamuna ja aamusta pitäen haukotutti ei meinannut sängystä ylös päästä,ja btw aamulämpö 36,6 postihampaan viereltä mitattu.
Kumpi lämpö on muuten korkeempi kainalo vai suu? Nimittäin välillä mittasinkin muutaman kerran kainalosta. Ja oireina tietysti valkovuotoakin on ja alavatsakipuja,menkkamaisia :(

Mutta nyt pitää yrittää taas illalla rientää lenkille,parin päivän tauon jälkeen,yksinkertaisesti en ole ehtinyt ollut niin monenlaista iltahommaa koululaisten kanssa.Mutta tänään sen teen, iloista päivää ja aurinkoisia fiiliksiä kaikille, toivottaa pyrstis :heart: :heart:

Gitte, myötätunnon halaus! Inhaa tuollainen kipujen kanssa eläminen. Itsekin olen kotoisin punkkiseudulta ja ties kuinka monta kertaa olen saanut punkkia irti ihosta vääntää. Tartunnalta olen kuitenkin toistaiseksi välttynyt -sikäli kun tiedän. Tänä kesänä kävi tuuri, kun sain ne pari iholle asti ehtinyttä vipeltäjää kiinni, ennenkuin ehtivät telakoitua paikalleen.

Pyrstikselle peukutuksia! Mun kokemuksen mukaan suusta mitaten saa hiukan korkeamman lämpötilan, mutta ei niissä isoa eroa ole ollut.

ON: menkkojen odottelua edelleen. Nyt on vika sairaslomapäivä ja olin toivonut, että kuukautiset alkaisivat ajoissa, niin että saisin olla ekan vuotopäivän kotona. Vaan ei. Tosin mahassa on jo tuntunut aivan aavistuksenomaisia menkkatuntemuksia, että ehkä se siitä... Odottavan aika on pitkä, odottipa sitten mitä tahansa.

Harmin paikka gitte ne jalkapohja kivut, toivottavasti jotain apua löytyisi!

Kyllä ne punkit on sellaisia eläjiä, et ihan puistattaa!! Meilläkin on pari kissaa ja koira, niin iltaisin saa ne tarkastaa, etteivät ihan armeijaa kanna sisälle. Kun sit tykkää kissatin sängyn päätyihin yö aikaan kavuta nukkumaan.

Iät ja ajathan niitä on punkkeja ollut, mut tuntuu et niitä ois jotenkin enempi tai et niistä on jotenkin enempi huolta ja harmia. Liekkö eri lajikkeita kun ennen, et tuollaisia vakavia sairauksia sit levittävät.

Rouva Pikkumyylle kiitos kannustuksesta!! :flower: Oishan se mahtavan hyvää tuuria, jos näin pian tärppäis uudestaan. Mut ihanaahan se olis, todella! :heart:

ON: Sen verran, et tein vielä nyt aamustakin ovistestin, niin oli edelleen vielä tuloksena kaksi viivaa. Tosin se testiviiva oli vahvempi, mut ei mikään heikko se toinenkaan ollut.

Sitä sit kysyisinkin teiltä kokeneemmilta, et jos ovistesti antaa sen kaks viivaa, niin irtoaako aina silloin myös munasolu? Sillä joskus keväällä ennen clomikuuria huomasin, etten löytänyt ovista tikuillakaan monissakaan kierroissa!!?

pyrstötähti
kyllähän se on ainakin erinomainen alku kun saat kaksi viivaa testeriin :heart: ja jotenkin mä oon tuon pikkumyyn raskautumisesta ainoan luomukiertonsa aikana; aprikoinut että onkohan se joka tapauksessa niin että vaikka käyttäisit jotakin lugejakin tukena niin jos ei se munasolu ole tarpeeksi hyvä kiinnittyäkseen ja selviytyäkseen siitä alkumyrskystä sen pitemmälle on luonnon valintaa ja parempi ehkä ettei sitä keinotekoisella hormonisateella pakotetakaan. Onhan hirveän paljon raskaampaa menettää sikiö vkl:lla 12 kuin vkolla 5.
Mutta tää on näitä mun pohdintoja. Mun naikkari väestöliitossa sanoi ettei kohdun limakalvo ja kiinnityminenkään ole se ongelma vaikka olisitkin jo vanhempi vaan nimenomaan munasolujen laatu ja en tiedä voiko siihen vaikuttaa mikä sieltä vuorollaan irtoaa? Tietysti ifv:ssä kun kasvatetaan niin voi mutta ainakin minulle sanottiin siellä että vaikka käyn sen hormonikurssin läpi niin on suuri ihme jos ikäiseltäni saataisiin kaksi munasolua kasvatettua. Joten näin mä olen ajatellut että jos sieltä tarpeeksi hyvä munis irtoaa niin sillä on voimaakin kiinnittyä ja jatkaa kasvamista vauvaksi saakka.

Ja vielä lopuksi on pakko todeta että ei se siltikään ole varmaa että se irtoaa vaikka testi ovista näyttääkin :'( mutta hirveän hyvä alku se on,joten unohda pähkäilyt,nauti rakkaasi kans vauvanteosta nyt ja käytä myyn rakkauden reseptiä ethän ole vielä edes niin kovin vanha että ihan kalkkiviivoilla olisit hedelmällisyytesi kanssa,eikö vaan,ja onnea matkaan :heart: :heart: :heart: tv: pyrstis

Nimi (ikä )........... Kiertopv....Yrityskierto...Monesko haaveissa

Höpisijä (42)................kp3/28...............?...............3.
Minni-07 (44) ..............kp9/28..............yk1...........2./1.yhteinen
äippä67 (41)................kp10/26-39.......y1,5v.......2.
lapsellinen67 (40)........kp11/?...............y2v..........1.
gitte (39).......................kp12/28............?...............1.
Kirsikka68 (40)............kp14/28-39......?...............5.
Pennanen (41)..............kp16/29-32......0,5v.........2.
Nuusku (42)..................kp17/28............?...............4.
mimmimamma (46)......kp18/27............y6v...........4.
pääpilvissä (45)...........kp20/25-43.......?...............1.yhteinen
vilmaville (43)..............kp22/28-30......y1,5v........9.
pyrstötähti (47)............kp23/28............yk4...........4./1.yhteinen
touhu tenava (45)........kp25/27-30......y3v...........6.
ruujakengu....................kp26/28............?...............3.
Plättä (44)....................kp26/28-30......?................7.
AinoEmilia (43).............kp32/31-34......?...............4./1.yhteinen
ikiemo (43)...................kp34/n.23.........?...............4.
einiinvaan (41).............kp51/28-31......?................3.
Mussukka67 (40).........kp81/29............yk11.........2./1.yhteinen
Matsalu (44).................kp?.....................?................1.
äittä-67 (40)................kp?.....................?................3./2.yhteinen
Elina67 (40).................kp?.....................?................1.

babo67 (41).............kp12/29-31....PAS ?/08.....5./1. yhteinen
kane (43).................pp9.................PAS 4.8.08...4./1. yhteinen

Hellu1.............................kp?/?................?...............3.

(Tilastojen mukaan yli 40 v. vuoden sisään n. 33% raskautuu --> 33%/32 = 10,56 Pino alkanut 21.2.2008 --> 21.8.2008 mennessä "tavoite" = 5 )

Mukana myös:
Pömppöli ...... taustajännäilijä
kenzie64 ...... liittyy viimeistään syksyllä aktiiviseksi jäseneksi

Pinon jättäneet: keijukka, dinosaurus61

Pitää taukoa:
Kesälomatauko 10.6.2008 alk.: annastiina (42)..kp5?/30..?..6.
Palstatauko 8.5.2008 alk.: (kp8/28) Karpalo67 (41)

[/color]
Plussanneet

eli yrjöklubilaiset:

torpeedo (42)....17.4.2008..kp24....yk1..LA 31.12.2008

Mari66 (41)......9.6.2008....kp37.....y1,5v..LA 8.2.2009

päivänkakkara67 (41)..11.7.2008..kp40......................

mimuli (42).....30.7.2008...kp29..........yk4..LA 8.4.2009

Rva Pikkumyy (43)..31.7.2008..kp30..yk5..LA 8.4.2009
[/b]

äittä-67 (40).....8.4.2008... kp32...yk 1...

Minni-07(44)....23.5.2008...kp30...yk4....

Edellinen ketju: http://kaksplus.fi/keskustelu/t976636

Hyvää päivää ladyt! =)
Olen ollut vähän poissaolevana viime aikoina. Tosiaan vain olla öllöttelen ja odottelen. Pari ovistestiä on tullut tehtyä ja ne näyttäisi vähän siltä että to - su pitäisi ovisaika olla käsillä.

Kirsikkka: Eihän se ovisviiva valitettavasti takaa sitä, että ovis todella tapahtuu, mutta ainakaan ilman sitä se tuskin tapahtuu. Eihän siinä auta muu kuin uskoa, että näin on käynyt. Tosin sen keltarauhaskokeen voi käydä teettämässä, josta näkee onko ollut vai ei.

Pyrstis: Tuosta tulikin mieleeni, että kävitkös sinä siinä testissä lainkaan??

pyrstötähti
eiliseen päivään mahtui yllätyssektori johtuen teknisistä ongelmista logistiikassa ja päädyin autopajalle B) niimpä jäi sitten tässäkin kierrossa testi tekemättä.

Mutta toisaalta koska minä nyt kuitenkin olen jo rktt niin säästyipähän nekin rahat B)

Älä lapsellinen hellitä kuitenkaan voit olla vähän pois joskus kunhan et ole kauan :hug: alahan kerätä voimia to-su väliseen mielettömään peitonheilutukseen vällymamban tahdissa :D

Mulla on kyllä alavatsa nyt melko kipeänä ihan kuin olisi sitä itteensä"tätipoltetta" ja vielä raportoin että vv oli sekoittunut limaisuuteen (yök yök mä inhoon sanaa lima) joten kait siellä räppänät alkaa aueta kp 23 mutta so what onhan tässä elämätä eessäpäin :heart:

Kirsikka, ihan niinkuin Lapsellinen sanoi, positiivinen tulos ovistestissä ei vielä takaa, että munasolu irtoaa. Ja olethan huomannut, että ovistesti toimii toisin kuin raskaustesti. Ovistestissähän ei pelkkä kaksi viivaa riitä, vaan sen omasta pissasta koituvan testiviivan pitää olla vähintään yhtä vahva tai vahvempi kuin testin teknista onnistumista osoittavan testiviivan. Anteeksi jos selitän ihan turhaa asiaa, itse vain aina välillä pähkäilen, että merkkaako tämä nyt ovista vai ei, kun viivat ovat vähän tulkinnanvaraisia.

Jos Kirsikka yhtään epäilet, ettei munasolu irtoa, mene kierronkartoitukseen. Olen eri mieltä tästä kuin Pyrstis: noilla sinunkin vuosillasikaan ei yhtään kannata jäädä odottamaan, jos vaikka onkin joku munasarjojen toimintahäiriö. Varsinkin jos syöt Clomeja, pitäisi aina ultralla tarkistaa, mitä munasarjoissa tapahtuu.

Huhuu, tulin kurkkaamaan , josko plussia näkyisi?? Missä On AinoEmilia??
ruujakengu...kp26/28.
Plättä (44)..kp26/28-30
AinoEmilia (43)...kp32/31-34..
ikiemo (43).kp34/n.23.
einiinvaan (41).kp51/28-31.
Mussukka67 ?

Väliaikatietoja kaipailen ja testauksia valoilla tai läpivalaisuilla tai millä vain?? ;=) Onnea kaikille Plussiin!!! :heart: :flower:

Sitä Lugesteronia olen itsekkin miettinyt, hyvä , että tärppäsi tälleen luomusti! :heart:

Ihanaa iltaa kaikille! :heart: :flower: :saint:

Minä ja Pirpana :heart:

Kiitti vastauksistanne Pyrstis, lapsellinen ja matsalu.

Niin vähän aavistelinkin, ettei se välttämättä munasolun irtoamista tarkoita et viivan ovistikkuun saat metsästettyä :ashamed:
No mut on se parempi tilanne kuin se etten silloin ennen lekurilla käyntiä saanut edes sitä ovistikun viivaa aikaiseksi, kunnes sit kävin siellä gynellä ja sain niitä Clomeja, joita sit sen 3 kk kerkesin popsia kun sit raskauduin, joka olikin sit tuulimuna.

Taas pitää kysyä, et miten sit pääsis tonne kierronkartoitukseen? Täällä meillä päin tuntuu olevan niin vaikeeta päästä mihinkään gynen puolen lääkäreille tms.
Yksityiselle on kuulema sen 3-4 kk jonot ja perusterkan kautta pitäis kai olla pääkin kainalossa et pääsee minnekään. Keskenmenonkaan kans ei ollut kuulema aihetta käydä näytillä missään vaiheessa, jos/kun kipua kestin, enkä ihan kuiviin valunut! :/

Lounais_suomessa pääsee helpolla kierron kartoitukseen kp 10-11 gyne mielellään ottaa ultraukseen, muun Suomen tilanteesta en tiedä?

Onnea Kirsikka joka tapauksessa, että olisi ollut aito ovis ja munasolu irtoaa ja plussaat!!! :heart: :flower:

Minä ja pirpana :heart:

Terve tytöt, ei mitään uutta kohdun kohdalla... täti sais tulla jo!
Olin tänään siellä fysiatrilla ja siitä reissusta jäi paha mieli. Vaikka tuon tohtorin piti olla spesialisti jolle toinen lekuri minut määräsi, en saanut mitään apua vaivaani (olkalihaksen kipuilu). Minua säteilytettiin kolmen röntgenin verran aivan turhaan. Ottaa pahasti päähän, että menin ollenkaan. Köyhdyin 160? ja sain täysin turhia "syöpäsäteitä". MURMURMUR :( :(
Mieli ei ole nyt järin valoisa, mutta kaipa tämä tästä taas... Kaikkea hyvää kaikille! :heart: :flower:

Huomenia!

Aamutervehdykset, tulin teille laittamaan. Nukkumaan menin jo 22 aikaan ja vähän ennen viittä heräsin hirmuseen nälkään, sitten tulee huono olo jos ei syö, mutta suihkun kautta kipin kapin puuron keittoon siis! :D :p Kahvia pystyn sen pienen mukillisen verran juomaan aamulla ja iltapvllä-illalla toisen samanmoisen, eilen tosin kahvin jälkimaku yökötti, taisi olla pilaantunutta kahvia?? :LOL:

Enää alle 6 viikkoa, niin voin edes vähän huokaista helpotuksesta, jos npultra antaisi hyvemmät tulokset kuin viimeksi! :saint: :heart: Menen kyllä lapsivesitutkimukseenkin ja ultria on tiheämmin kuin normaalisti, eli Tyks:n potilaana olen varmaan rv 10-11 alkaen?
Yritän nyt olla tämän alkuraskauden hiuksia värjäämättä, josko sitten kun rv 12 on täyttynyt uskaltaisin taas, kun kaikki elimet ovat jo valmiina. Miten muut odottajat, olettek värjänneet hiuksia alkuraskauden aikaan?

Odotan jo kovasti varhaisultraa! :heart: Viikon päästä pe se sitten on! :heart:

Niin koasti haluttaisi jo pienelle jotain jo ostaa, mutta yritän kiltisti odottaa rv 12 asti!! :saint: :heart: Miehen tytär vähän ihmettelee, miksemme innoissamme nyt jo osta taas vaatteita kuten viimeksi plussatessani?? Nyt sitä on vaan varovainen! :ashamed: :heart:

Onhan meillä aikaa koko loppuraskaus ostaa vaatteita ja vauvan jo synnyttyä. Tyttäreni osti potkupuvun ihanan vaalea, siinä lukee: If I don´´t sleep, You don`´t sleep! :heart:
Aika ihana, siis itselleen tai siis heidän tulevalle vauvalleen, kun joskus se aika koittaa! :D :heart: En viitsi kysellä asiasta: Ovatko jo vauvaa suunnitelleet? Koska on kerran vastannut: Kerron sitten kun odotan, eli minä odotan , milloin hän odottaa!! :D :heart: Heillä on vakituiset työt ja oma asunto, tietenkin asuntolainalla varustettuna, mutta hyvin ovat päässeet alkuun, nuoresta iästään huolimatta! :saint:

Ostatteko vauvan vaatteita jo nyt haaveiluaikananne?? =)

Nytpä lopetan ja käyn kahvin juontiin!

Plussatuulista päivää kaikille! :heart: +++++++++++++++++++++++ :whistle:

Laittakaa nyt jotain testikuvia esille, niitä on niin ihana katsella! :D
paremman puutteessa vaikka em kuvia! :D

Voikaa hyvin kaikki! :heart:

Vielä en tiedä, meneköhän pyörällä töihin, eilen oli autolla menopäivä! :D

Rva Pikkumyy ja Pirpana rv 6+1 :heart:

Kirsikka, itse kävin aikoinaan kierron kartoituksessa Väestöliitossa. Tuo tutkimushan on tavallaan ensimmäinen vaihe, kun aletaan selvittää lapsettomuuden syitä. Periaatteessa sen varmaan osaa tehdä kuka tahansa gynekologi.

ON: Olen ekaa päivää töissä. Kyllä tympii, mutta onneksi minulle on varattu täällä aika keveä alku. Ei tarvitse ihan heti täysillä ryhtyä vetämään.

Menkkoja ei kuulu vieläkään. Alkaa jo pelottaa: jospa ne runtelivat kaavinnassa minun kohtuni siihen kuntoon, ettei sinne enää tule kunnon limakalvoa. Toisaalta, vastahan nuo ovat pari päivää myöhässä...

sängyn pohjalta, pakko lepäillä välillä päivä ja noita antibioottejankin joudun syömään... ei taho flunssa antaa periksi ja toisaalta toinen polvi mukavasti ruvella ja mätii. Pihassa lasten ja miehen kans pallolla leikittiin ja mä sit lopulta tyylikkäästi liuuin (ihme sana) hiekkaisen ojan reunan polven varassa alas ja tulos sen mukainen. Musta, turvonnut ja mätii. todella kaunis... Siihen se kuuri lopulta tuli, mut jos helpottas näitä hengitysteitä. On muuten väestöl lääkärin määrämä ja sopii varmuuden vuoksi potentiaalisiin raskauksiin B)

Noi menkat kumma juttu, joskus toivoo ja sitten ei toivo. Mut Matsalulle toivon mäkin ja varmaan Ikiemoakin helpottas kummasti. Pystikselle en, vieläkös olet raskaana? vai otatko uuden yrityksen?

Pikkumyyn tavoin taidan olla melko varovainen etukäteenostelija. Ei sillä että olisin raskaana tai voihan olla että olen. Ensin täs odottaa sitä testipäivää. Mulla on kai pp10 menossa ja maanantaina sais testata. Ostin kyllä jo pari testiä kaappiin, ei vissiin vielä kannata, mutta entäs huomenna tai ylihuomenna? Sitten se odotus taitaa vasta alkaa... ymmärrän ton malttamattomuuden varhaisultraan ja kaikkiin muihinkin ultriin ja tutkimuksiin.. Mähän en ole edes sanonut tätä haavetta kellekään... (paitsi täällä ja mies).
Raskausoireita ei ole yhden yhtä, ei edes noi luget tunnu aiheuttavan mitään. Ei kauheen toiveikas olo vaikka muistutan itseäni, ettei mulla kai koskaan ennenkään ole oireita ollut ennen testiä eikä paljon sittenkään. Maha vaan kasvanut...mutta sitä nyt tapahtuu muutenkin välillä
:LOL:

Jotenkin tälläkin ollut tälläinen hiljainen ja seeteinen tauko kaikilla (mehän ollaan niin seesteisiä :LOL:

Nyt alkas olla taas aika tapahtua mukavia asioita. Plussia kehiin, tai edes mukavia juttuja :)

Se, joka on keksinyt nuo erittäin herkät raskaustestit ja "plussaa jo ennen kuin kuukautistesi pitäisi alkaa" -iskulauseet, on kyllä osunut hienoon markkinarakoon. Niin pitkiä ovat kierron viimeiset päivät sille joka toivoo tai pelkää. Jos sitten tikku näyttää odotuksen vastaisesti, voi aina jäädä epäilemään, että ehkä testasin vain liian aikaisin. Ottaa päähän tämä oma typeryys. Koskahan oikein kasvan aikuiseksi?

Kp 27, ja kaivoin taas testipuikot esiin. Ihan niin kuin olisi ollut oireitakin. Ihan varmasti oli oireita. Kauhea hiki ja hengästys pukkasi kävelyreissulla, ja olo on mehukas ja oikukas. Ei kun purkkiin pissille. Yksiviivainen tuli. Nyt kävelen tikkusen kanssa ympäriinsä lampun luota toiselle, varjoisasta ikkunasta aurinkoiseen ja yritän vängällä löytää vaikka minkälaista varjostumaa testialueelta. Tutkimukseni ovat äärimmäisen salaisia: testipakkaus on sujautettu roskikseen pojan vaipan sisään, ja jos joku tulee huoneeseen, sujautan tikun äkkiä tissiliiveihin. |O

Kiitos että kehtaatte vielä tuntea minut.

Olen miettinyt tuota keskustelua, jonka Pyrstötähti käynnisti: yrittääkö luomuna ja tyytyä toivomaan parasta vai käyttääkö sitä apua, jota lääketiede tarjoaa. Omalta kohdaltani tilanne on selvä. Lapsi tulee joko vanhalla tutulla tavalla tai sitten ei tule. Kaikki muu olisi peräti koomista, kun lapsia on jo kuusi ja ikää on se mitä on. Jos pariskunnalla on aikaisempia lapsia ja raskautumista ei näytä haittaavan mikään muu kuin naisen ikä, niin omalta osaltani olen sen valmis hyväksymään. - Tai en nyt valmis, mutta pakkohan se on. Silloin kun ongelmia on ollut jo aikaisemmin, on selvää, että niiden syitä haetaan ja niihin pyritään vaikuttamaan.

Olen lukenut vähän lestadiolaisperheistä, ja se on tavallaan opettanut minulle realismia lapsensaantiasiassa.

Yksi pohjoissuomalaisen keskussairaalan synnytyslääkäri sanoi kerran haastattelussa, että hänen sairaalansa toiminta-alueella on paljon perheitä, joissa ei uskonnollisista syistä käytetä ehkäisyä. Lapsia tavallisesti tulee tasaiseen tahtiin, ja lasten ikäerot selittyvät usein imetyksen pituudella. Lasten tulo loppuu tämän lääkärin mukaan 43 ikävuoden paikkeilla, mutta luonnollisesti raja on yksilöllinen. Jotain merkitystä tuolla iällä kuitenkin on, koska lääkäri mainitsi sen noinkin tarkkaan.

Kodin Kuvalehdessä haastateltiin jokin aika sitten vanhaa lestadiolaispariskuntaa, joille lapsia oli siunaantunut runsaasti. Kiinnitin huomiota äidin synnytysikään. Lapsia tuli kuin liukuhihnalta 43-vuotiaaksi asti. Viimeisillä ei ollut sen suurempaa ikäeroa kuin nuoremmillakaan. Sitten peli meni poikki. Kaikkien yllätykseksi rouva kuitenkin tuli raskaaksi kypsässä 52 vuoden iässä ja synnytti kuopuksensa, terveen tyttövauvan, joka nyt on parikymppinen. Äiti on hyväkuntoinen ja elää nyt viimein mökissään kahdestaan ukkokultansa kanssa.

Tätä tarinaa voi lukea naisen hedelmällisyyden kannalta. Terveellä äidillä ei ole estettä raskautua neljänkympin rajapyykin tuolle puolen, mutta johonkin se vaan loppuu. Silti joskus tapahtuu niin, että tulee satumainen onni tai lääketieteellinen ihme tai superovulaatio (miksi sitä nyt haluammekin kutsua) vielä paljon myöhemmin. Kun ymmärtää, että se, mitä odottaa, on ihme ja poikkeus säännöstä, niin osaa suhtautua asiaan iloisemmin.

Heippaus vaan kaikille!
Plättä:Tuo on niin tuttua ravata testitikun kanssa eri valoissa, jos vaikka jotain näkyiskin :LOL:
Tuli se ovis sittenkin (ainakin toivon niin) eilen sain mammaksin testiin tasavahvat viivat. Eli Clinicin testeissä olo ilmeisesti jotain vikaa kun viisi päivää näyttää ovista..varsinainen oviskone.
Eilen oli soittoaika gynelle, kun sovittiin alunperin että soittelen kun clomi/tero-satsi on nappailtu. Hän oli sitä mieltä, että nyt pitäisi mitä pikimmiten ottaa yhteyttä lapsettomuuslääkäriin joka voisi katsoa onko mitään enää tehtävissä :/
No, tämän enempää lapsettomuushoitoja en enää jaksa/halua joten eiköhän tämä tässä ollut. Hieman on alakulo mieli, mutta luomuna tässä jatketaan ja toivotaan parasta.

Jos minulla olisi ennestään lapsia, ajattelisin ilman muuta samalla tavalla kuin Plättä: tulkoon jos on tullakseen. Itse asiassa päädyin lapsettomanakin juuri tuohon ratkaisuun vajaa viisi vuotta sitten, kun miehen kanssa mentiin yksiin. Tutkimuksissa todettiin, ettei kummassakaan ole lapsen saantia estävää vikaa ja lapsettomuushoitoihin pidin meitä jo silloin liian vanhoina. Kun ei lapsia alkanut kuulua, funtsimme, että olkoon sitten niin. Surra asiaa tietysti piti paljonkin, mutta ihan hyvä oli elää kaksistaankin.

Ajatusmalli toimi hyvin aina viime toukokuuhun asti, jolloin yllätysluomuplussa tuli. Se muutti koko meidän maailmamme. Se oli niin ihmeellistä! Kun raskaus sitten keskeytyi, se oli varmasti suurin murhe, mitä ikinä olemme mieheni kanssa kokeneet. Entiseen ei ole kaiken tämän jälkeen suoraa päätä paluuta.

Niinpä olen siinä naurettavan epätoivoisessa tilanteessa, että olen 44-vuotiaana menossa ivf-hoitoon. Säälittää itseänikin, mutta kaikki on nyt tehtävä, mitä tehtävissä on, että tästä kriisistä selvitään. Se hyvä puoli tässä mielettömyydessä on, että emme ainakaan tuhlaa hullutuksiimme veronmaksajien rahoja: tämän ikäisenä ei hoidosta saa enää minkäänlaisia kelakorvauksia. Kelakin on päättänyt, ettei tämän ikäisenä tarvitse enää lapsia saada!

Olen tuhat kertaa miettinyt, miksi meitä näin hyppyytetään. Miksi piti rikkoontua sen mielenrauhan, jonka olimme vuosien suremisen ja itkujen kautta itsellemme saaneet rakennettua? Miksi meille annettiin lahja, joka kuitenkin heti riistettiin pois? Palaako elämä enää ikinä yhtä onnelliseksi kuin se oli tätä ennen?

No, tämä ei nyt varsinaisesti ollut se mukava juttu, jota Kane kaipaili. Mutta olipahan juttu kuitenkin...

No, anteeksi nyt tuo valitusvirsi. Sääliä en kaipaa tippaakaan! Mutta mihinkä siitä pääsee, että kokonaan lapsettoman ihmisen näkäkulma on erilainen kuin niiden, joilla lapsia on. Koska nyt on ryysy&tuhka-vaihe menossa kipeimmillään, en tähän ihan valtavan iloisesti jaksa suhtautua...

Alkuperäinen kirjoittaja Matsalu:
Niinpä olen siinä naurettavan epätoivoisessa tilanteessa, että olen 44-vuotiaana menossa ivf-hoitoon.

No, tämä ei nyt varsinaisesti ollut se mukava juttu, jota Kane kaipaili. Mutta olipahan juttu kuitenkin...
Toivottavasti tuo lainaus tuli kuten tarkoitin.... No ei kiva juttu, mutta hei... On siellä ivf jonossa muitakin samanikäsiä. Eipäs liitetä meihin tuota naurettavaa ja epätoivoista. Kai ne kaikki yritysmuodot on sallittuja ja mähän täytän ton saman vielä tänä vuonna. En ole muuten saanut koskaan epäasiallista kohtelua lääkäriltä iän takia (VL käyn), on vaan todettu ettei kauheesti kannanta taukoa enää pitää vaan suoraan asiaan. Jos siis ei nyt pas tärppää niin ens kuussa uusi ivf yritys (mullahan on munasarjat tavallaan levänneet tän kuun tuon estrogeenilääkityksen takia ja saattavat olla jopa paremmin mukana kuin muuten). Tässä tavassahan kuitenkin päästään heti puoliraskaaksi kun on se hedelmöitetty alkio sisällä ;)

Gitelle kovasti voimia kipujen kanssa. Toivottavasti hellittää pian. Minunkin mielestä se on kunnioitettavaa toimia vanhempiensa omaishoitajana. Tietenkään kaikkien elämäntilanne ei sitä salli mutta se on asia, joka pitää miettiä omien voimavarojen ja tilanteen mukaan. Itselläni ei ole ollut edes tilaisuutta miettiä moista koska kuten olen maininnut niin äitini kuoli 45-vuotiaana ja isääni en oikein edes tuntenut (hän on ollut myös kuolleena jo 11 vuotta).

Kävin tänään follikkeliultrassa ja kyllä tämä kana vielä munia osaa kun vähän avuja saa. Mutta kunhan munat sitten vain toimisivat :LOL: Nyt ei muuta kuin aktiivista harjoittelua peliin kuten lekuri sanoi.

Äippä-67, superOnnittelut että munasoluja oli kypsynyt, hieno homma!! :heart: :flower: Nyt Onnea myös Tärppiin, rennosti ja ihanasti , niin hyvää tulee! :heart:

Plättä,: Toivottavasti vielä viivaa syntyy, testien muodossa, niinkauanhan on hyvä , kun menkat eivät ole alkaneet! :heart: :flower:

Kane: Minuakin jännittää puolestasi*pidän hirmusti peukkuja** :heart: :flower:

Matsalu: Sinullako oli kuitenkin yhdet menkat kaavinnan jälkeen jo? Missä se täti luuraa, jos negaa edelleen?? No voit pyytää terolutit tai jotain vastaavaa, ellei ole plussaa, ne auttavat vuodon alkamisessa! :heart:

Nuuskulle : Onnittelut Oviksen pongaamisesta!! :heart: :flower: Nyt paljon kaikkea kivaa yhdessäoloa miehen kanssa!! :heart: :flower:

Ja missä pinon kaikki muut luuraavat?

Menenkin ensimmäisen kerran Pirpanan kanssa saunaan nyt! :heart:

Ihanat illanjatkot kaikille arvon ladyille!! :D :heart:

Rva Pikkumyy ja Pirpana pienoinen :heart:

Heips pitkästä aikaa - olen kyllä seurannut teidän juttuja aina kun ehdin, vaikka illat onkin vietetty pääosin sohvalla untenmailla.

Plättää ja Nuuskua ja muita himo varhaistestaajia ymmärrän täysin. Itsekin olen jos millä konstilla yrittänyt saada viivaa aikaiseksi. Mutta kyllä se sieltä tulee teillekin tuo plussa.

Ymmärrän myös niin Plätän kuin Matsalun näkemyksiä luomulla vai avituksella raskaaksi. Jo lapsia saaneena en varmaan hoitoja enää ottaisi, vaan antaisin asian olla. Mutta jos niitä lapsi ei olisi, niin miksen käyttäisi lääketieteen apua.

Matsalu: sinua ymmärrän hyvin. Jos jonkun asian on hyväksynyt ja sitten asiat muuttuvat ja hetken saa iloita vauvasta ja sitten kaikki romahtaa. Jäljelle jää suru, mutta taas on toivo vauvasta kuitenkin herännyt, eikä se ihan heti hiivu. Itselleni kävi jotenkin samoin, kun viime vuonna tulin yllätysraskaaksi, ja sitä ennen en enää lapsia ollut oikein ajatellut tekeväni. Se alkanut raskauden tunne sytytti vauvakuumeen ja sitä on nyt sitten taltutettu tässä vuosi keskenmenojen saattelemana. En olisi voinut elää koittamatta uutta raskautta uudelleen, kun jotenkin tuon ihmeellisen yllätyksen kautta ajattelin, että se oli joku muistutus, että hei herää, vielä voisit saada vauvan.

Kanelle ja muillekin tässä kivoja uutisia: Ultrakuulumiseni ovat hyviä. Jännitin aamulla ihan hirveästi ja mietin matkalla lääkäriin, millähän mielellä tulen takaisin. Eipä tullut aamulla töistä oikein mitään. Gyne oli oikein toiveikas raskauden suhteen ja sanoi, että kaikki näyttää erinomaiselta. Pienen Taimin syke näkyi voimakkaasti ja vastasi viikkoja.

Sovimme, että oman mielenrauhani takia menen hänen vastaanotolleen parin viikon päästä. Arveli aiemmat km:t kierukasta, sattumasta ja iästä johtuviksi. Jotenkin sain positiivisen tunteen pitkästä aikaa raskauden suhteen. Olin ylettömän onnellinen töihin palatessani ja melkein pillitin. Olisi tehnyt mieli viedä ultrakuva kahvihuoneeseen pöydälle ja laittaa lappu, arvatkaapa kenen? Tämä gyne oli muuten ihana, eikä alkanut kertoilla mitään mummojuttuja!

Tuokoon tämä Taimin vahva syke myös teille plussaonnea ja uskoa siihen, että yli nelikymppiselläkin se pieni ihmisalku voi lähteä kasvamaan.

Mua on tosiaan tuo väsymys verottanut illalla pois koneen äärestä, mutta kyllä tämä tästä.

Plussia teille kaikille toivoen ja lähetellen, mimuli ja Taimi 6+1

Onnittelut Oikein isot halukset Mimuli sinulle, kyyneleet silmissä luen ihanaa viestiäsi Pikku Taimin vahvasta sykkeestä!!!!Onnea sinulle ja koko perheelle jatkossakin!

, Tälläinen pieni ihana , kohdussasi kasvaa! :heart:

Onnitellen rva Pikkumyy ja pirpana :heart:

Yhteistyössä