Helmi
En ota kantaa siihen oisko toinen lapsi ajankohtanen nyt vai ei, mut osaan samaistua tohon sinun väsymykseen. Kun minulla kaks vanhinta oli pikkasia olin niitten kanssa yksin ja vaikka selvisin omasta mielestäni niitten kanssa hyvin, näin jälkikäteen olisin tehny muutamia juttuja toisin. Ainakin sen, että kaikki periaatteet pitää suosiolla heittää mäkeen
Laita silmät kiinni heti kun vauvakin laittaa. Minulla vauva ottaa parit torkut päivässä sylissä, silloin minäkin laitan silmät kiinni ja mietin omia juttuja tai en mitään. Vauvan voi illalla nukuttaa viereen, omaan sänkyyn ehtii totuttaa myöhemmin. Minä nukutan syliin ja nostan sit omaan sänkyyn, mut sillon ei voi ite nukkua. Aamulla ekan syötön jälkeen nukutaan vielä, tarpeeksi pimee rullaverhho auttaa kummasti. Joko teillä syödään kiinteitä? Meillä illalla ennen nukkumaanmenoa, yöunet on näin pidentyny. Seuraavaks otan ohjelmaan jotain pientä välipalaa ennen päiväunia. Iltapäivästä ja illalla sylitellään paljon ettei jää "vajausta" yöks. Himmeet valot, rauha, tuutumusiikki... auttaa rauhottumaan yöksi. Rutiinit
Käy kerran pari viikossa kaverilla vauvan kanssa, kummasti piristää mieltä kun kaverit ihastelee miten voi olla SULOINEN pikkuinen, itekin jaksaa nähdä taas vaavassa muutakin kuin sen kitinän. Muilla ei oo niin ihanaa vaavaa kuin sinulla! Sinun kavereista jokainen haluis sen! Ne pitää sitä sylissä ja höpöttää sille, saat omaa aikaa. Kun vauva narisee, ota se syliin ja yritä vajota lähes koomaan ja ajattele vaikka uusia verhoja, älä kuuntele nitinää, vaava rauhottuu kyllä (joskus) kun ite olet tyyni
Minä puhun vauvalle paljon, sekin auttaa kun saa edes vauvalle selostaa miten äiti on iiiihan varma että kohta nukut 12-tuntisia öitä ja osaat ite laittaa tiskit koneeseen. Se hymy jonka saat pikkuiselta joka ei ymmärrä jutuistasi hölkäsen pölähtämää...
Tiedän että tiedät tämän kaiken
Niinhän me kaikki mutta silti välillä tuntuu ihan kuin kimpussa olis hirvikärpänen eikä se kultainen nyytti josta haaveiltiin! Joskus täälläkin kyselin mutta kukaan ei tainnut tietää tällasta palstaa pienten vauvojen äideille. Eikö olis mukava jakaa juttuja muiden kanssa? Kuka ihana haluais sellasen perustaa/alottaa vai miten niitä tehdään?
Aurinkoa päiviisi Helmi!