40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)




Odottaja ... (ikä) ..... moneskolapsi ......... Laskettuaika


Joulu13 ............... (42) ..... 3 ........ 30.11.2015
Mytti ...................(41) ..... 1 .......... 6.12.2015 (poika)
Maricken...............(44).......2......... 13.12.2015?
Järkyttynyt........... (45).......5........ 03.02.2016 (poika)

tikis ................... (38)...... 4 ........ 15.02.2016

Äiti74 ..................(41) ..... 2 ........ 19.02.2016 (poika)
Lumi <3 ............. (42) ..... 3 ........ 19.02.2016 (poika)
bubbus.................(40).......5......... ???
Toukka16 ............(39) ..... 3 ......... 10.04.2016
Karoliina74 ..........(40) ......1.......... 11.04.2016
Pegonia ..............(44) ..... 10 ........ 12.04.2016
Niittys.................(40) ...... 3......... 13.04.2016 (poika)
Tyydeli................(42) ...... 2 ........ 24.04.2016
Ollakovai........... (41) ...... 4......... 27.04.2016

Zenmama............(40) ...... 5 ........ 14.05.2016
Mileena-74...........(41) ...... 3 ........ 20.05.2016
SuloinenSalaisuus..(40) ..... ? ......... 16.06.2016
Tipuna.................(41) ..... 1 ......... 21.06.2016




Syntyneet:

Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ................(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ........ (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68.................(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur..................(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö



Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Paljon paljon onnea flutur!

Synnytystarinat kehiin! Menikö niitä vesiä Sahris? Mitkäs Sahris prinsessan mitat olikaan?

Alkaa jo itseäkin jännittämään pikkuhiljaa. Eilen tein lumitöitä ja ei se hyvältä enää tunnu (mies työmatkalla) :cautious: Samoin ei mitään raskaita taakkoja voi nostella. Tuolla nuo jotkut helmikuiset miettii, että liikuntaa pitäs varmaan vähentää... hah mitä liikuntaa, en oo liikkumalla liikkunut plussan jälkeen. Mulle tää normi hyötyliikunta riittää :love:

Pitäs väsätä joku kelahakemus ja alkaa tekemään jotain hankintoja ja raivaamaan tuota yhtä huonetta uudeksi lastenhuoneeksi. Se on vaan täpötäynnä tavaraa. Kun pitäs tavarat paikasta A saada paikkaan B, ja sieltä tavarat paikkaan C, josta tavarat paikkaan A.

Neuvolalääkäriäkin luvassa tällä viikolla. En vaan nyt muista, että miks. o_O
Muuten kaikki mallillaan. Jonkun verran :sleep::sleep::sleep::sleep::sleep::sleep:.

Äiti74 ja poju 27+3
 
Lintsasin koulusta ja täyttelin kelahakemukset :p. Äitiysavustuksen rahana, kun en nää, että olisi tavaroista/vaatteista hyötyä. Esikon makuupussi saattaapi vielä jossakin ollakin.
Voi pahus kun oli taas kinkkisiä kysymyksiä noissa KELA hakemuksissa. Miksi ne EI KOSKAAN voi olla helposti ymmärrettävissä. Esim. oletko saanut työttömyysetuutta viimeisen 4kk aikana ja jos olet, oletko saanut muualta kuin kelasta.... no jos on saanut ansiosidonnaista kassasta, niin kai sitten on saanut muualta?? Miks ne haluaa tietää kun kerran avustus lasketaan vuoden 2013 tuloista. :mad: Ja oletko työssä, opiskelija, työtön....jne. Mähän oon nyt työttömyysturvalla opiskeleva...siis kumpi? Niiiiii, mua ressaa täysin jo heti eka epäselvä kysymys.
 
Tällä viikolla muutto. Pakattu melkein kaikki. Loput jää miehelle ja pojalle kun itse saan supistuksia jos rehkin :( . Huomenna viimeinen neuvola tässä kunnassa. (Hoitaja Negatiivisen luona). Ummetukseen (rautatippojen vuoksi). jouduin hakemaan apteekista helpotusta :poop:.(Jäi kivusta jälkipelko jospa se uusiutuu.supisteluja tuli pitkin iltaa kun äkelsin niin kovin (n). Tänään jo parempi ja olen saanut levättyä kunnolla yön. Alkoi viikko 30 .En tee muutossa kuin lämmitän Ukille ja miehelle ja pojalle ruuat. Mitään EN nosta jne.. Nytkin olen pakannut pöydän päällä ja mies/poika nosteneet valmiit laatikot pinoon. Sairaala haluaa kerran kuussa IKÄ RISKIN vuoksi tavata minua. Plääh.:rolleyes:. Olen niin kurkkua myöten sanomisia IKÄRISKI/IKÄRASITE IKÄ sitä IKÄ tätä. :censored:. Toiv. uusi neuvolan täti on positiivisempi ihminen.
 
Tääl Mytti viel yhes koos.
Masukki möyrii näin iltasin. "Raaviskelee oven suussa" :LOL:
Ei mielestäni oo viel laskeutunu.
Pe:na sit 100 kilsaa istumista ees taas, kun yli 40 v. tarkistukseen mentävä.
Kuulemma sielt vois saada 3D vai 4D kuvankii...En tiiä maksaako vai antavatko jos ei mainitse...

Tulevan yön oon yksin kotonani. Voip olla viimenen laatuaan :pVaik masukki sisuksissa.

Tämän elämän uusi aika lähenee. Hui!
Ei sitä osaa kuvitella kuin vasta konkreettisesti vauvaa koskettaessa ja nähdessä, että tässä iässä 41 v. muuttuu kaikki.

Koputan puuta, koska niin yllättävän hyvin raskaus sujunu ilman lisärautaa, verenpaineen & sokereiden nousuja,ym.

Jänskättämään alkaa vähitellen synnytys.
Peukkuja tarttee et kaik menis sit hyvin ja jaksaisin kokea elämän suurimman ihmeen. Tens-laitteen sain jo kotia :)

T:Mytti 38+2
 
Täällä edelleen tukkoisuutta ja kurkku kipeä, mä niin hajoon, jos en kohta pääse lenkille, joka paikka on ihan jumissa, kun ei pääse liikkumaan. Kiitos ja anteeksi.

Hii, sokrut pysyy hyvin kuosissa, kun en syö vaaleaa höttöleipää, herkkuja tai ryystä mehuja. Ruisleipää ja hedelmiä saa näköjään onneksi syödä ihan vapaasti.

Liikkeet ovat täällä edelleen hentoisia, lähinnä nukkumaan mennessä huomaan, muuten on niin kova kaahotus päällä koko ajan, ettei ehdi rekisteröidä.

Odotas Äiti 74 kun saat sen Kelan päätöksen, sitten vasta ihmetyttääkin, että mistä ne tulot on oikein revitty. Mua ärsyttää siinä lafkassa se, että jos saat tuloihin perustuvaa etuutta, niin tulot lasketaan ihan alakanttiin ja niihin tehdään ihme vähennyksiä, mut jos hakisit jotain sellaista etuutta, johon on tuloraja, niin sit niitä tuloja Kelan silmissä tulvii ovista ja ikkunoista ja etuus jää liian suurien tulojen vuoksi saamatta.

Kumartelu ja kyykkiminen ja raskaiden esineiden kantelu alkaa täälläkin tuntua ikävältä, ei tee mieli kumartua poimimaan mitään lattialle tippunutta härpäkettä. ja viime odotuksesta tuttu iki-ihana hengenahdistus is back again, enkä yhtään tiedä, mistä johtuu.

summa summarum vointi kuitenkin ihan ok, viikkoihin ja ikään nähdeen, muualle ei kolota kuin niskahartiaseutuun, joka sekin oiennee, kun pääsee lenkille.

Mytti, hitsi, jännää, jännää, ihan koska vaan sulla on nyytti sylissä.
 
Täällä edelleen tukkoisuutta ja kurkku kipeä, mä niin hajoon, jos en kohta pääse lenkille, joka paikka on ihan jumissa, kun ei pääse liikkumaan. Kiitos ja anteeksi.

Hii, sokrut pysyy hyvin kuosissa, kun en syö vaaleaa höttöleipää, herkkuja tai ryystä mehuja. Ruisleipää ja hedelmiä saa näköjään onneksi syödä ihan vapaasti.

Liikkeet ovat täällä edelleen hentoisia, lähinnä nukkumaan mennessä huomaan, muuten on niin kova kaahotus päällä koko ajan, ettei ehdi rekisteröidä.

Odotas Äiti 74 kun saat sen Kelan päätöksen, sitten vasta ihmetyttääkin, että mistä ne tulot on oikein revitty. Mua ärsyttää siinä lafkassa se, että jos saat tuloihin perustuvaa etuutta, niin tulot lasketaan ihan alakanttiin ja niihin tehdään ihme vähennyksiä, mut jos hakisit jotain sellaista etuutta, johon on tuloraja, niin sit niitä tuloja Kelan silmissä tulvii ovista ja ikkunoista ja etuus jää liian suurien tulojen vuoksi saamatta.

Kumartelu ja kyykkiminen ja raskaiden esineiden kantelu alkaa täälläkin tuntua ikävältä, ei tee mieli kumartua poimimaan mitään lattialle tippunutta härpäkettä. ja viime odotuksesta tuttu iki-ihana hengenahdistus is back again, enkä yhtään tiedä, mistä johtuu.

summa summarum vointi kuitenkin ihan ok, viikkoihin ja ikään nähdeen, muualle ei kolota kuin niskahartiaseutuun, joka sekin oiennee, kun pääsee lenkille.

Mytti, hitsi, jännää, jännää, ihan koska vaan sulla on nyytti sylissä.

Neuvolasta juuri tulin. Hoitajalla oli heränyt huoli jaksamisesta kun kotona vielä 1 lapsi joka täyttää kohta 15v. Joo hänellä on Adhd/Dysfasia/Crohnin tauti yms. Pari lääkettä päivässä. Osaa jo olla itsekseen ja kulkee yleisillä yksin,toimii muutenkin kuin tuon ikäinen nuori toimii kunhan lääkitys kohillaan. :). Huoli kuulemma jos EN jaksa sitten vauvaa hoitaa PRKL: sanoin sille suoraan ettei peilaisi minun jaksamista omaan ongelma lapseensa. Tyrkytti lastensuojelua sanoin EI kiitos,koska pojalle Tukiperhe palvelut ja Nuorisonerityispsykiatrian palvelut käytössä jo koko perheellä pojan asioiden kanssa.Lisää ihmisiä Ei enään soppaa hämmentämään kuulemma kunnalta saisi perhetyötä mitäs silä tekee kun olemme molemmat kotona mieheni kanssa. Kyllä alkoi vatuttamaan tuo hoitajan käytös. :mad: Raudat 100 vaikka syön rautatippoja 30tippaa /päivässä EI vaan nouse arvot ei . C vitamiinia ja D+kalkkiakin syön huoh. enään 10 viikkoa jospa tuossa pysyisi hemoglobini arvot. Edellisissä raskauksissa näillä viikoilla ollut näköjään reilusti alle 100 arvot. Verenpaine oli 127/77 siihen oli tyytyväinen.
 
^ noihin rauta arvoihin. Muistathan ottaa raudan niin ettet käytä maitotuotteita 2 tuntia ennen tai jälkeen? Moni jolle maitotuotteiden välttäminen ollut vaikeaa, ottanut raudan yöllä :) maito heikentää imetymistä mut esim appelsiinimehun kanssa otettu rauta toimii paremmin:)

Sinäällään outoa toimintaa nlan taholta jos alkaa jaksamista epäilemään ennenkuin tuntee"potilasta" ja on ylipäätään haastatellut miten jakselee ja miltä tuntuu! Olettamukset pitäis jättää taka-alalle!

Toivotaan että seuraava tapaaminen positiivisempi :)

Mulla on onneksi aivan ihana th nlassa :) itseäni ainakin 10 vuotta nuorempi:) asiansa osaava ja myös kuuntelee ja ottaa äidin mielipiteet huomioon ja on empaattinen.

Itsellä viikko nt ultraan. Veriseulan tulokset oli luettavissa kanta. Fissä. Eipä niistä hullua hurskaammaksi tullut ja eihän ne yksistään ilman nt ultran tuloksia ole tulkittavissa mutta sen verran eksyin googlen hurjaan maailmaan niitä etsimään että ihmetyksen sai aikaan. Mitä lukuja löysinkin oli ne ilmoitettu desimaalein tyyliin 0,9 ja 15, jokatapauksessa ihan erinnäköisiä lukuja mitä itse olin saanut. S-pappa oli 888 ja se hcg arvo jotain 104, jotain.
No ensiviikolla selvinnee sekin sitten :)
Ss rv 11-1 ;)
 
Viimeksi muokattu:
^ noihin rauta arvoihin. Muistathan ottaa raudan niin ettet käytä maitotuotteita 2 tuntia ennen tai jälkeen? Moni jolle maitotuotteiden välttäminen ollut vaikeaa, ottanut raudan yöllä :) maito heikentää imetymistä mut esim appelsiinimehun kanssa otettu rauta toimii paremmin:)

Sinäällään outoa toimintaa nlan taholta jos alkaa jaksamista epäilemään ennenkuin tuntee"potilasta" ja on ylipäätään haastatellut miten jakselee ja miltä tuntuu! Olettamukset pitäis jättää taka-alalle!

Toivotaan että seuraava tapaaminen positiivisempi :)

Mulla on onneksi aivan ihana th nlassa :) itseäni ainakin 10 vuotta nuorempi:) asiansa osaava ja myös kuuntelee ja ottaa äidin mielipiteet huomioon ja on empaattinen.

Itsellä viikko nt ultraan. Veriseulan tulokset oli luettavissa kanta. Fissä. Eipä niistä hullua hurskaammaksi tullut ja eihän ne yksistään ilman nt ultran tuloksia ole tulkittavissa mutta sen verran eksyin googlen hurjaan maailmaan niitä etsimään että ihmetyksen sai aikaan. Mitä lukuja löysinkin oli ne ilmoitettu desimaalein tyyliin 0,9 ja 15, jokatapauksessa ihan erinnäköisiä lukuja mitä itse olin saanut. S-pappa oli 888 ja se hcg arvo jotain 104, jotain.
No ensiviikolla selvinnee sekin sitten :)
Ss rv 11-1 ;)

Olen ottanut raudan appels. mehulla ja mukana C vitamiini tabl. ja pitänyt taukoa maitotuotteisiin. Ei sekään auta no ei kyl väsytä et siinä mielessä olo ihan OK. Olen nyt siirtänyt raudan oton iltaan. Päivällä syön yhden annoksen maustamatonta jugurttia. tänään RV. 30+0 .
 
  • Tykkää
Reactions: SuloinenSalaisuus
Terkkuja Phuketista ja kylmä paluu arkeen. Istun labran odotustilassa sokerirasituspöhnässä. Okennan kohta. Mullahan todettiin edellisessä raskaudessa (2013) ihan loppumetreillä (viikko 37+) raskausdiabetes. Mittailin arvoja kotona, mutta en joutunut syömään lääkkeitä. Onneksi. Mutta nyt siis taas testissä. Tiesän narahtavani. Tunnen oireet kotona; tärisen ja palelen jansyötyöni sokerista, alkaa päätä särkeä ja pahoinvointi iskee. Toivottavasti pääsen taas pelkillä mittauksilla, ilman pillereitätai piikkejä. Ennen tuota 38v ikää ei ollut yhdessäkään raskaudessa mitän. Sukurasitetta on, ylipinoa ei. Kaipa se on tämä ikä..?
Juttelin Bebes-liikkeessä ihanan kötilön kanssa joka muistutti, ettei sokerirasitukseen ole pakko mennä. Ei kuulemma tee sikiöllekään hyvää. No ei taatusti! Mutta en uskaltanut skipta testiä, täällä ollaan. Maanantaina sitten tulokset.

Zenmama
 
hmm ei varmaan ois pakko, mutta jos sitten on koko raskauden sokerit ylhäällä niin ei tee hyvää tulevalle.. toivotaan, ettei arvot nouse liikaa!

Tunkkaista on tämä ruokavalio ja lääkehoito.. ja koko ajan kipuilua vielä siitä, että riittääkö lääkkeet vai joutuuko insuliinille.

Karo ja bebe 20+4
 
Zenmama, mäkin vähän tätä rd:tä arvailin jo ennakkoon, koska aina kun söi jotain makeaa tai tosi hiilaripitoista tuli tosi paha olo ja aika usein piti mennä oksentamaan. Mullakaa ei aiemmissa odotuksissa ole ollut ongelmaa asian kanssa, liikun paljon, syön terveellisesti,ei ylipainoa, mutta ikää siis ja sukurasitus. Nyt kun ei syö yhtään herkkuja tai paljoa hiilareita, ei pahoinvointi enää vaivaa. Onneksi ruisleipä ja hedelmät ei mulla nosta sokereita, muuten tulisin hulluksi. Mä ajattelin kanssa, ettei tuo rasitus tee hyvää sikiölle, mut mietin sit niin, et se on pienempi riski kuin hoitamaton rd.

Jaksamisesta ja sen epäilystä, olisko neuvoloita ohjeistettu nykyään kyselemään ja tenttaamaan tarkemmin, kun viime vuosina on ollut paljon näitä karmeita perhe- ja lapsisurmia, ja syytä on sitten lehdistössä vieritetty yhteiskunnan niskaan, kun se ei tue tai anna apua tarpeeksi. Musta on ihan hyvä, että jos asiaan nykyään puututaan herkemmin, jos se yhdenkin lapsen hengen säästää, mutta pitäis kyllä uskoa, jos sanotaan, että asiat on ok ja apua ei tarvita. Tietty siinä tulee taas sitten se, että apua kaipaavat saattaa kieltää tarvitsevansa apua, ja kun ei sitten th:kaan välttämättä osaa tunnistaa tilanteita (ja miten osaisikaan, kun ei olla ns. vakioita) joissa apua olis tarpeen ja joissa ei, niin sitten varmaan yritetään tenttaamalla saada asia selväksi, ja siinä kärsivät sitten sellaisetkin, joilla kaikki ok. Vaikeita asioita, en osaa sanoa miten pitäis th:ien toimia, mut tuolleen ei sais alkaa vainota, ei ole kiva fiilis silloin nlaan mennä, voimia Järkyttyneelle nlatädin kanssa, toivottavasti kuuntelevat sinua vastaisuudessa paremmin!

Meillä on onneksi kaksi kiva th:aa, todella mukava heidän kanssaan asioida. Esikoisen lastennla täti oli taas mallia imetysnatsi. Mulla kun ei oma maito täysin riittänyt (kaikkia kikkoja, jotka tiesin, kyllä kokeilin), vaan jouduin lisäksi antamaan korviketta, niin voi sitä syyllistämisen määrää. Kaikki keskustelut alkoivat lauseella "täysimetätkö.." ja sitten pitkä saarna korvikkeen vahingollisuudesta lapselle. Joskus ihan itketti nlan jälkeen, ja tunsin kyllä itseni niin maailman huonoimmaksi mutsiksi. Ja nytkin, kun lapsi on terve ja reipas 9v. (eika allergioita tms.) mä edelleen joskus mietin, et mä en varmaan tarpeeks kuitenkaan sitä imetystä sit yrittänyt, kun se maito ei riittänyt. Että kyllä th:lla on aika suuri vaikutus ihmisiin.

Huh, tulipa pitkä selostus, sori!
 
Järkyttynyt, tsemppiä nyt sinne neuvolaan, enää kuitenkin vaan se 10 viikkoa. Ja yritä ajatella positiivisesti, vaikka vaan ärsyttäis, vois sieltä tulla paljon pahempaakin. Mulla on itsellä masennustaustaa (posttraumaattista stressiä v2001 ja v2004), sekä ahdistusta juuri tapahtuneesta "irtisanomisesta" (hankaluuksia työpaikalla) (v2009) ja ekassa raskaudessa (v2009) näistä kaikista kyllä kyseltiin ahkerasti. Mutta ei mulle tullut fiilistä, että olis ihan vainoamiseksi mennyt. Ja hyvinhan kaikki meni sitten, vaikka vähän vaativa vauva tulikin.

Ollakovai, juu tunnen kyllä Kelan metkut, ei kannata ikinä odottaa mitään positiivista sieltä suunnalta. Nyt osasin odottaa mitä on tulossa. Päätös tehtiin kyllä nopeaan, kun nyt oli jo näkyvissä netissä, siitä ansaitsevat kiitosta.(y)

Nyt taasen alkaa ärsyttää toi työkkärin toiminta :devil:. Kun sinne ilmoitin aiemmin koska olen hakenut vanhemp.vapaa alkamista (kesken opiskeluiden siis), ei se kelvannut, kun ei ollut Kela tehnyt vielä päätöstä. No nyt päätös tehty ja heille kelpasi nyt sama ilmoitus kuin aiemmin ilman mitään "todisteita". Hohhoijaa. Sitten kun taas haluaa "jatkaa" työttömyysturvalla opiskelua, pitää tehdä kaikki alkuselvitykset taas uudelleen. Mä niin tiedän, että se on taas sellasta hyppyyttämistä jne, että jo valmiiksi ärsyttää.:devil:

Nii, eilen oli sit neuvolalääkäri, ja tais olla vika sellainen. En meinaa mennä sille enää ever (täällä kyllä tsemppaan muita menemään :sneaky:). Et jos siellä ei oo muita, eikä muualle pääse, niin jätän sen vikan nlalääkärikäynnin väliin. Nyt vaan oli sellanen käynti, etten niitä viitti enempää.
Kaikki alkoi niistä kilppariarvoista, mistä hän ei tiennyt hölynpölyäkään. Olin huolissani mitä alhainen arvo (T4V) tekee sikiölle, mutta hänen mielestään tämä arvo ei merkkaa mitään, ainostaan TSH (ainoo vaan, että on tutkimuksia, jotka todistaa toisin). Että hän tuijottaa sokeasti väärää arvoa? Eihän se liity sikiöön mitenkään, miten lujasti mun kilppari tekee töitä (se TSH) tuottaakseen T4V:tä. Eikä hälle tullut mieleenkään kysyä mikä on potilaan vointi tai onko oireita.
Ei suostunut lähettään erikoislääkärille, vaikka ei ymmärtänyt mistään mitään (vaikkei sitä voinutkaan myöntää). Enkä mä sit suostunut
sisätutkimukseen. Viittasi kintaalla kaikille kiputiloille, vaikka kävelemään en oo pystynyt (no yhtenä päivänä en pystynyt:whistle:), eikä edes kysynyt tarvinko esim. saikkua. Ilmaisin kyllä pettymykseni
hoidon tasoon tällä kertaa suhteellisen selkeästi. Mutta en anna tuonkaan nyt sen enempää häiritä, kyllä niitä lääkäreitä maailmassa riittää.

Zenmama, itse kieltäydyin sokerirasituksesta(kin:p), koska mulla ei koskaan ole ollut edes epäilyjä siihen suuntaan, eikä sukurasitteita. Olis vaan iän takia halunnut mut sinne, en mennyt. Jos joskus sokeria pissasta löytyy, niin asia on sitten eri. Mutta ei oo löytynyt.

Mites teillä, pissanäytteen ph, seurataanko sitä? Mitä se edes ilmaisee?

ai nii...Ä74 ja poju 28+0
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Te, joilla on lääkitys raskausdiabetekseen.. Miten se toimii? Pilleri päivässä? Miten olette huomanneet vaikutuksen? Mikä niissä lääkkeissä on vaikuttavana aineena? Voiko lääkkeestä olla haittaa? Ihan salettiin joudun lääkitykselle. Kotimatka testistä oli ihan kuin olisi lääkkeissä ajanut. Tärisin ja pyörrytti. Pakko oli pysähtyä ABC:lle ja ostaa joku kammo kolmioleipä pahimpaan oloon. Kotona kaaduin sänkyyn ja nukuin neljä tuntia täysin taju kankaalla. Yäk ja huh. Onpahan ohi.

Mulla oli totaalinen romahdus loppuvuodesta 2009. Ex-mies oli juuri vuosi aikaisemmin jättänyt ja mennyt naimisiin uuden naisen kanssa, itse rakensin arkea uudestaan lasten kanssa. Sain töistä fudut totaalisen kusipäisen esimiehen huijauksen vuoksi ja rakkaaksi tullut miesystävä vaati mut tekemään aborttia täysin vahingossa alkaneeseen raskauteen. Vielä kun marraskuun lopulla kävi ilmi, että samainen mies oli ihastunut venäläiseen tyttöön (21v) ja reissasi tämän luokse, olin ihan valmis hoitoon.
Muistan torstain, kun sain asian selville. Isommat lapset olivat juuri lähteneet isälleen ja minä tärisin yksin kotona. Vuorokauden makasin kotona, itkin ja raivosin. Aamulla otin taksin terveyskeskukseen josta mut kuljetettiin samantien Auroraan suljetulle osastolle. En muista siitä viikosta juuri mitään. Enkä seuraavasta puolesta vuodesta. Kiitän Helsingin mielenterveystyötä ja sitä, kuinka paljon sain ammattiapua. Mutta arvatkaa mikä määrä muhun on pumoattu lääkettä tuona synkkänä ajanjaksona?! Huh. Kävin terveyskeskuslääkärillä ihan muissa asioissa kesällä ja hän otti puheeksi rankan lääkitykseni. Olin ihan kysymysmerkkinä. Systeemiin jää ylös kaikki diagnoosit ja lääkkeet ja näytti siltä, ett söisin edelleen kaikkea samaa mitä kuusi vuotta aikaisemmin. Ilmankos neuvolantäti oli myös kysellyt jaksamisesta, masentuneisuudesta jne! Selitin lääkärille tilanteen ja pyyhki pois kaikki tiedot. Onneksi. Se oli kertaluonteinen romahdus ja meni onneksi ohi ajan ja puhumisen myötä. Näin myöhemmin olen jopa kiitollinen tuosta ajasta. Oli pakko pysähtyä ja todeta etten jaksa. Ettei minua vaan voi kohdella miten sattuu. Varmaan saisin hepulin, jos terkkari rupeaisi tyrkyttämään apua tai vetäisi jonkun lastensuojelun mukaan!

Tulipa vuodatus, sorry.

Zenmama
 
Minunkin tiedoissa on VÄÄRÄ tieto että söisin Ketipinoria. En syö joskus monta vuotta sitten sain sitä,että pääsin pahimman yli Pahoinpitelyn jälkeen.Siellä on uusia diagnoosejakin lista joista en vielä ole googlannut mikä minua niiden mukaan vaivaisi . Kuin Keskivaikea masennus joka vuosia sitten todettiin. Lopussa lukee Riskiraskaus monineri tavoin .(n) Jotakin lapsivuode ajasta lukee eli varmaan pelkäävät minun romahtavan synnytyksessä vai ?? :eek:.
 
Moi!
Minusta on hyvä, että neuvolassa kysellään jaksamisesta. Siellä on tietyt kyselyt, mitkä periaatteessa pitäisi tehdä kaikille. Sitten on terkasta kiinni, kuinka hän osaa aiheesta jutella ja käsitellä tietoja. Kyllähän nämä perhesurmat ym. on tähän asiaan huomion kiinnittämistä ovat lisänneet, kuten ollakovai sanoi. Mutta hyvä, että neuvola "pakotetaan" kysymään nämäkin asiat, kun on ainakin itsellä 10 vuoden takaa sekin kokemus, että terkka pääsee helpommalla, kun ei kysy.

Itse olen myös ollut aikanaan uupumuksen vuoksi saikulla ja kyllä sen asian kanssa pitääkin olla tarkkana. Sitä saattaa pinnistellä ja pinnistellä ja sitten onkin aivan lopussa. Mutta kokemuksen voi kyllä kääntää voimavaraksikin. Osaa pitää huolta itsestään, kun kuulostelee itaeään herkällä korvalla ja hakee apua ajoissa. Minä olen aikanaan ostanut perhetyöntekijän pariksi käynniksi. Niin joo ja meillä on nyt niin, että perhetyöntekijä ottaa yhteyttä jokaiseen vauvaperheeseen jo raskauden aikana ja yleensä myös käy yhden käynnin. Ja se on minusta loistavaa! Ennen vanhaanhan vauvaperheeseen tuli automaattisesti kodinhoitaja. :D Ainakin täällä meidän kulmilla. Jos teillä on äitejä elossa, kyselkää kävikö heillä kunnan apua. Hienoa zenmama, että hait ja sait tuolloin apua!

Omanapa: En pompannut rasituksessa. Ihme kyllä. Lääkkeenähän on lievemmissä tapauksissa metformiini-tabletti aamuin illoin otettuna. Tunnettu turvallinen lääke. Itse en kyllä ollut ajatellutkaan, että sokerirasitus ei olisi lapselle hyväksi! Teenhän sitä itsekin kotioloissa jatkuvasti, kun vedän jotain hiilarihöttöä naamaan. Eihän rasitus eroa siitä muutoin kuin tiedetään tarkalleen annoksen glukoosimäärä.

Maanantaina olisi rakenneultra. Se on alkanut jännittää.

Niittys 20+3
 
Ä74, synnytystarinoita kaipailit :) Vesien menolla minulla alkoi, aamusella tuntui sellainen rusahdus kyljestä ja osa vesistä meni. Supparit alko sairaalassa ja synnytyksen kestoksi on merkattu 5 h 30 min. Tää siis siitä kun ne alko olla säännöllisiä, mutta kipeähköistä suppareista rinsessan syntymään meni ehkä pari tuntia. Yhdellä tikillä selvisin (y) Tosi huojentunu olo, nyt se on ohi eikä enää tartte jännittää. Neiti on ollu aivan ihana ja lutuinen ja nuuhkutettava :love:

Käsittämätöntä mitä vauhtia aika kuluu, teillä kaikilla alkaa olla 20+ viikot ja sinulla Ä jo 28+! Ja lisää vauvoja tupsahtelee taas piakkoin :barefoot:
 
Tottakai neuvolan kyselyt on hyvästä ja hyvä neuvolan "täti" kyselee ja huomio!
Mut se että ilman juttelua ja aiheeseen paneutumista tehdään omia päätelmiä jaksamisesta ja voimavaroista, kummastuttaa ja suututtaakin.
Jos oletetaan ja sanellaan äidin puolesta miten asia on.

Muistan tilanteen kun kipeänä väsyneenä monen viikon supistelujen ja valvomisten jälkeen ostuin ä-polilla ja kätilö tokaiso jotain tähän suuntaan että et sä nyt niin väsynyt ja kipeä voi olla, kun noin hyvältä näytät. Ja mä kun oöin halunnut kammata hiukset ja laittaa hiukan ripsiväriä, ihan itseni takia,ihan että se edes vähän piristi mieltä.

No joo se siitä paasauksesta. :)

Ultraan 5 päivää. Ja mua jännittää ihan kamalasti onko kaikki hyvin. Ja senkin takia että siitä 10 päivän kuluttua olis tarkoitus lähteä etelänlomamatkalla lasten kanssa !

Onko muuten kenelläkään kokemusta hyvistä lento/tukisukista?

Ihanan kuuloinen synnytys sahramiini :)

Ss rv 11+2
 
Onnea vauvoista!

Kivoja tukisukkia saa tilattua http://www.tukisukat-shop.com Lentosukiksi käy kaikki lievän kompression sukat. Tukisukat hikoiluttaa helposti eli kantsii valita n. 60-70% puuvillaa sisältävät. Jos ei halua tilata tai postin lakko mietityttää, niin Yliopiston apteekista ja Instrusta saa hyviä lentosukkia. Ne on mun kokemuksen mukaan sitä liukasta keinokuitua tai läpinäkyvää sukkahousumatskua kokonaan. Laita sukat jalkaan viim. tunti ennen lentoa ja anna olla jalassa kolmisen tuntia lennon jälkeen. Jos jaloilla on taipumusta turvota, niin laita jalkaan ennen kuin alkavat turvota. Ne sukat ois ihana ottaa pois heti lennon jälkeen lämpimään päästessä, mutta älä ota. Yleensä matkatavaroiden odottelu ja matka hotellille kestää just sopivasti sen pari tuntia.

Mulla menee vauvan kans ihan jees. Hän on nyt 10 viikkoinen ja ei turhia itkeskele. Päivisin tykkää jutella ja naureskella (joskus aamuyölläkin), nukkuu mielellään liikkuvissa vaunuissa ja kasvaa hyvin. Välillä on mahassa paljon ilmaa ja sarjatulittaa pieruja. Painoa on 6,3kg ja sen minä tunnen hartioissa ja yläselässä.
 
  • Tykkää
Reactions: SuloinenSalaisuus
Onnea Mytti! Onnea pienelle pojalle! Sullahan oli pe se lääkärintarkastus ja ultra? Siitäkö se käynnistyi?
Säästyit kyllä ihanasti niiltä viimeisintä tukalilta viikoilta!

Tyydeli poksuu 19+0
Ja kohta poksuu hermotkin, kun odotettavaa rakenneultraan on vielä yli viikko.
 
Suloinensalaisuus, huomasin vasta että mennään melkein "käsi kädessä" eli ihan sun kantapäitä hipoen tuun perässä.... Onpa kivaa. Tuosta Np-ultrasta: vaikka olen siis nähnyt ultrassa elävän ja viikkoja vastaavan alkion vkoilla 7+3 sekä 9+3, jännittää muakin silti aivan tuskassa 8 päivän päässä oleva ensimmäinen julkinen ultra... varmaan kyllä osin tuon kromosomiseulankin takia. No, eipä auta kuin odottaa ja jännittää...

Tipuna 10+5
 
  • Tykkää
Reactions: SuloinenSalaisuus

Yhteistyössä