Juu, se onkin jännä nyt seurata Kattisen vaiheita. Muistan kun olin yhtä aikaa ekassa hoidossani, kun Katti oli tuolla odottajien puolella myös. Jos eka hoito olisi tärpännyt, niin ilmeisesti suht samoissa mentäisiin. Tule Katti sitten kertoilemaan miten on käynyt. Täytyy alkaa tässä itsekin valmistautua jo synnytykseen. Mullahan jäi kaikki ne valmennukset väliin kiireiden takia, niin olen vaan netistä katsellut synnytysvideoita.
Roxanne
Mähän kans odottelin rakenneultraa, ennen kuin uskaltaisi alkaa hommata mitään. Sitten sitä jo alkaakin odottelemaan kokoarvioultraa, ennen kuin viitsii ihan pieniä hommata (mulla pienimmät vaatehankinnat kokoa 56). Ja kohta onkin sitten kiire hankintojen kanssa, kun vaan odottaa ja odottaa.
Mulla on vähän lähtenyt lapasesta vaatteiden ostelu. Mulla on ostettu suunnilleen koko ensimmäisen vuoden sisävaatteet vauvalle (mukaanlaskettu äitiyspakkauksen vaatteet, jota ei ole vielä tullut).
Onko teillä muuten tiedossa, onko tulokas tyttö vai poika? Mehän kysyttiin se, kun tiedon kerran 100% varmuudella sai. Helpottaa hankintoja kummasti.
Olen joutunut luopumaan kaiken söpön ostelusta ja ehkä vähän liikaakin tullut hommattua pojalle pojan väriä eikä niin sukupuolineutraalia. On tuolla tosin muutama punainen, oranssi hankinta sekä yksi vaaleanpunainen vaippa (kysyin mieheltä luvan tähän!
).
Kiva kuulla myös Vikuriinan ja Severinitar kuulumisia ja että kaikki menee pääosin hyvin.
ON
Muutto saatu suunnilleen tehtyä, kamoja pyörii vielä kasoissa, mutta en jaksa välittää. Mulla meni aikaa vanhan asunnon kanssa, kun sitä piti siivota ja laittaa. Tosi tylsä tilanne, kun paljon mieluummin laittaisi uutta kotia
.
Mutta nyt on vanhan kämpän avaimet luovutettu ja yksi huoli ja tehtävä pois harteilta.
Vakuutuksia olen tässä selvitellyt, kun meni tuo kotivakuutuskin uusiksi. Olen lukenut vauvavakuutuksista ja ajattelin kysäistä, että oletteko te harkinneet moista, siis syntyvälle lapselle jo? Mä olen vähän kahden vaiheilla. Joissakin paikoissa tuo on sidottu kotivakuutukseen, niin hullulta kuin se kuulostaakin. En ollut yhtään perehtynyt asiaan, kun luulin ettei tämän ikäisenä saa sitä enää. Mutta nyt mulle valkeni, että kyllä joistakin paikoista saa mm. Pohjantähti, OP, noista olen pyytänyt tarjoukset. Nuo jotkut laitokset ovat nostaneet niitä ikärajoja, kun synnyttävien keski-ikä nousee. Tosin taitaa olla vähän hintavampi meille iäkkäämmille. Noista toinen on 432 per vuosi ja toisen hinta huitelee melkein 700 eurossa. Tuolla rahalla tekisi kyllä jo monta käyntiä lääkärissä lääkekuluineen, vaikka kävisikin yksityisellä. En ole ihan varma, onko Suomessa tuollaisesta hyötyä. Tosin eipä sitäkään tiedä, mihin jamaan tuo nykyinen omituinen hallitus meinaa terveydenhuollon ajaa.
Kävin sitten eilen siinä ylimääräisessä ultrassa, jossa seurataan vaavelin kasvua. Kaikki oli edelleen mallillaan. Poika vastasi muilta mitoiltaan rv 29 (kun oikeasti oli 28+1) paitsi vyötärönympärys oli hoikan vaavin luokkaa ja vastasi rv 27+5. Sen puolesta lääkäri meinasi, että ei varmaan ole ongelmia sokerin kanssa. Sokerirasitukseenhan menen huomenna ja sitten sekin nähdään. Kokoarvio oli perin varovainen, ei siis mitenkään varmaa vielä, mutta ehkä tuollainen 3,5 kg-3,7 kg poitsu olisi tulossa. Olin ihan tyytyväinen tuohon, kun en haluaisi mitään jättiläistä synnyttää. Muutoin poitsu meni sen kasvukäyrän ihan keskiviivalla.
Mikähän muuten on FL, joka oli jopa 29+5, pikagooglaus ei tuottanut tulosta?Poitsu on vissiin niin kiltti jo, ettei viitsi huolestuttaa meitä ollenkaan millään turhilla. Köllötteli jo nätisti raivotarjonnassa, eli juuri oikeassa asennossa. Kasvot oli alhaalla selkään päin, eikä suostunut vilauttamaan kasvojaan meille vielä etukäteen ultrassa. Jatkoin googlausta ja taitaa olla reisiluu tuo FL. Reisiluusta lääkäri kommentoi, että pitkän ihmisen reisiluu, eli että esim. down-lapsilla yleensä lyhyt reisiluu.
(jatkan tänne tuolta alkukommentista, joka oli ehkä enempi Kattille)
Mua ei oikeestaan pelota synnytyksessä kumpikaan vaihtoehto, sektio tai normaali. Normaalia ehkä enemmän toivoisin, koska leikkauksesta on vähän hidasta toipua. Itse käynyt yhden vatsaleikkauksen läpi ja en kyllä ymmärrä, miten leikkuuhaavan kanssa voisi vaavelin kanssa pärjätä ilman jatkuvaa nostoapua. Ainakin nyt ensimmäinen viikko vähintään siis.
Ja mä olen pähkäillyt myös niitä kahta alkiota, jotka vielä pakkaseen jäi. En periaatteessa tällä hetkellä toivoisi uutta raskautta enkä välttämättä toivo sisarusta syntyvälle lapselle. Tällä hetkellä! Mielihän voi muuttua. Mutta en kyllä mitenkään voisi hävittääkään noita alkioita, eli luulen että ne on käytävä kokeilemassa sitten joskus tulevaisuudessa. Siinä vaiheessa on vaan ikää jo aika tavalla ja kämppä on vain kolmio ja ja ja. Alkioiden luovutusta olen miettinyt myös, mutta en tiedä suostutaanko tämän ikäisten alkioita luovuttamaan ja huoliiko niitä kukaan ja suostuuko edes mies sellaiseen. Tavallaan haaveissa olisi myös kyllä tyttö, mutta ei mitenkään vahvoja haaveita tällä hetkellä. Kaipa näihin ratkaisut löytyy sitten joskus ajan kanssa, kun näkee nyt edes mitä on saada tuo ensimmäinen ulos ja ensimmäinen vauvavuosi, jos ja kun kaikki menee hyvin. Ja tietysti menee, koska tähänkin asti mennyt.
Kelaan tein äitiyspäiväraha-, lapsilisä ja äitiysavustushakemuksen vähän aikaa sitten. Kylläpä kului aikaa tuon ensimmäisen tekemiseen, huh.
Seuraavana vuorossa hankinnat. Vaunut ja tilaus Ikeaan. Ikeasta ajattelin tilata pinnasängyn, vähän leluja ja muitakin huonekaluja tähän uuteen kämppään. Sitteriä mietin, että mahtaako olla pakollinen hankinta? Kun turvakaukaloitahan olisi keinuvia malleja. Kun ensin meinasin, etten hommaa turvakaukaloa ollenkaan, kun meillä ei ole autoa. Mutta eikö tuota turvakaukaloa voisi sitten käyttää myös sitterinä kotona? Kun kummassakaan ei lasta kuitenkaan saa kauaa istuttaa. Ja sitten nuo vaunut, voi valinnan vaikeus, kun ei tiedä mitä haluaa ja tarvitsee. Yhdistelmävaunuja olen harkinnut, mutta nyt sitten mietin, että kovin raskailta ne tuntuu rattaina käyttää. Kertokaapa te muut, mitä olette hankkineet tai hankkimassa. Mielenkiinnolla lukisin.
Tästä tuli taas romaani, kun oli niin pitkä aika viime kerrasta ja paljon asiaa. Jatkan seuraavassa viestissä vaikka noista vaunuista ja niiden valinnasta.
Pakko lähtee hakemaan postista lisää kamaa vauvalle.
Vaatekaapin sisältöä tällä hetkellä: