40+ ODOTTAJAT, vol 2

Jannika Onnea ihanasta ja kauniista tyttärestä :heart:. Sinulle ensimmäinen lapsi, miten koit synnytyksen, toinen esikkoa odottava kyselee??

Miten teihin on sairaalassa suhtauduttu, ajatellen ikää, onko siitä tullut kommenttia? Minuun on äitiyspkl käynniellä suhtauduttu hyvin ja ei ole ikä tullut ikävällä tavalla esille.

Happis synttäri onnea :flower:!!! Hyvä, että olet kuitenkin saannut tähän asti painon nousemaan.

Oivikki... muhun on ainakin suhtauduttu tosi hyvin sekä neuvolassa että äippäpolilla. Juuri eilen kätilö äippäpolilla kertoi itse synnyttäneensä saman ikäisenä ja kaiken menneen hyvin... keskustelimme jännittämisestä ja peloista :) Ei me yli nelikymppiset ensisynnyttäjätkään olla enää mitään friikkejä.

Lueskelin juuri pinoamme taaksepäin ja kaivoin Pinkin (myöskin ensisynnyttäjä) synnytystä, joka oli näemmä alkanut ihan ilman mitään etukäteismerkkejä... eli en vielä lyö hanskoja tiskiin sen suhteen, että pääsisin jopa laskettuna aikana synnärille.

- Siiri S ja typsy 38+5, joka meinaa taas tulla vatsanahan läpi maailmaan

Jäärikselle ja Jannikalle lämpöiset onnittelut pienoisten johdosta.:hug:

Oivikki mukavaa, että sinulla ja Suomalla kaikki hyvin. Tsemppiä edelleen. :heart:

Täältä tausta joukoista kaikille ihanaa joulun alusaikaa ja hyviä masunkasvattelupäiviä. :wave:

Viimeksi muokattu:
Hei,
Kiitos onnitteluista :hug:
Synnytys oli rankka vaikkakin ensisynnyttäjän kesti vähän aikaa kokonaan n.9h ja ponnistusvaihe vain 9 min. Synnynyt käynnistettiin siksi eteni vauhdilla ja itselläni oli aika paha raskausmyrkytys.
Epiduraalista ei ollut apua kun laitettiin liian myöhään..eli kun oltiin se laitettu olikin auki jo yli 9cm ja ponnistus alkoi joten...ilman kivunlievitystä sitä sitten mentiin...
Nyt kotona yöt on aika katkonaisia...välillä itkee monta tuntia putkeen ja välillä kuten viime yö meni todella hyvin..
Henkisesti jaksaminen on rankkaa kun mies sanoi viikolla että hän lähtee me ei kuulemma enää häntä tarvita ja että hän haluaa oman elämän..Jumalauta mitä PASKAA suoraan sanottuna...
sitten tähän päälle vielä se että jouduin lopettamaan oman pienen , rakkaan kissan (18v) kun tuli niin kipeeksi....Tuntuu , että liikaa kaikkea ja ettei nuppi kestä mutta pakkohan se on pienen tytön vuoksi vaikka kuolen...On mun elämäni.Päivä kerrallaan......

Onnea Jääris ja Jannika ihanista tytöistä :heart:

Ja kukas se killuukaan listan ensimmäisenä...Siirihän se siellä :D
Hui ku jänskättää. Niin paljon ihania vauveleita pian tulossa!

Siiri...mulla ei tosiaan ainakaan ollu mitään erityisiä merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Tai no pe-la välisenä yönä alkoi "jomottelu" ja vähäinen rusehtava vuoto. Supparit katos lauantaiksi ja alkoivat sit taas la-su välisenä yönä. Sunnuntaina supparit sit voimistu ja tyttö syntyi varhain ma aamuna. Eli tuon pari päivää siinä kai jotain tapahtui eli paikat alkoi aukeilla. Ei mulla ollu tietoakaan mistään limatulpista tms. Viimeisellä neuvolakäynnillä täti oli vielä sitä mieltä et viikon päästä nähdään vaan niinpä pieleen meni :)

Oivikki... minä olin tosiaan 41-vuotias ensisynnyttäjä, mut ei sitä missään hoitohenkilökunnan puolesta otettu esille. Kaipa aika tavallista nykyään. "Maallikot" on kyllä pitäneet sitä isompana asiana. Itse aattelen nyt et ikä on ollu pelkästään etu. Oon tietty luonteeltanikin aika viilipytty, mutta uskon et iän mukanaan tuoma rauhallisuus teki synnytyksestä ihan huippukokemuksen ja kaikki on muutenkin sujunut tosi hyvin. Kun vanhemmat on rauhallisia niin vauvakin tuntee olonsa turvalliseksi. Hienosti sullakin Oivikki menee! :hug:

Meidän tyttö on nyt 3 kk vanha ja aivan ihana. On ollu terve ja tyytyväinen vauveli. Toki pikkuvauvan kanssa elämä on ihan omanlaistaan eli kaukana meidän vapaasta entisestä elämästä :LOL: Mutta kyllä tuo pieni kikattelija palkitsee menetetyn vapauden ja unenpuutteen :rolleyes:

Ihanaa joulunodotusta kaikille masunkasvattajille :xmas:

Pinkkis ja tytteli

Unari ihanaa joulun aikaa sinulle :xmas:. Kiva, kun jaksat taustalta aina välillä muistaa =).

Siiri ja Pinkki kiva kuulla, että suhtautminen on ollut teihin noin hyvä :), toivottavasti sama juttu jatkuu minun kohdalla.

Siiri hienoa, että olet jo kaikki lahja ostokset saannut tehtyä.

Pinkki ihanalta kuulostaa teidän elo tytön kanssa.

Jannika voi sinulla on nyt kovasti vastoinkäymisiä. Paljon voima elää niiden läpi. Kissan menetys on sinulle vielä lisä murhe. Minullahan on tuon oman 16v kissan kanssa nyt myös tilanne sellainen, että päivä kerrallaan mennään eteenpäin. Mikä sille sinun miehelle oikein tuli? Vaikka ethän sinä sitä voi tietää.... Toivottavasti sinulla on ystäviä ja sukulaisia, jotka voivat auttaa sinua arjen pyörittämisessä ja ota yhteyttä neuvolaan ja kysy mitä apua teidän paikkakunnalla voi saada tarvittaessa. Lohtu :hug:. Onneksi tytär tuo sinulle voimia ja voit iloita hänestä.

Minä tänään siivoisin äitini kanssa kaappeja ja laitoin pienet vaatteet ja tarvikkeet paikoilleen. Myös sänky on koottu ja sinne laitettiin aluksi tuo äitiyspakkauksen laatikko, siinnä on kaunis röyhelöreunus ommeltuna =) kiitos äitini.

Viimeksi muokattu:
*Jannika07 SUPER VALTAVAN SUURET ONNEN TOIVOTUKSET!!*

..suru juttu tuo miehesi tapaus - kovasti jaksuja&voimia siulle:hug:
Saat valtavasti voimia siitä pienen pieniäisestä ja hänen vuokseen, vaikka vuoria siirrät - pärjäät varmasti!:heart:

Viimeksi muokattu:
Onnea Jannikallekin pienestä prinsessasta. Ja jaksamista murheiden kanssa ja osanotot kisulin menetyksestä. Ikävästi sanottu mieheltäsi. Kokeekohan hän jäävänsä ihan vaille huomiota nyt kun vauva on talossa... miehet on vähän niinkun isoja lapsia ja jotkut heistä ymmärtävät että vauva on pitkään äidin maailman napa, toiset taas ei tajua sitä millään ja vetävät herneet nenään.

Oivikki, en usko että kukaan missään enää ihmettelee yli nelikymppistä ensisynnyttäjää. Minäkin sain ihan asiallista kohtelua (siis ei ainakaan ikää ihmetelty) sekä neuvolassa että synnärillä.

Mulla vaan väsy ja paha olo jatkuu. Ei millään jaksaisi ulos täältä neljän seinän sisältä vaan pakko se olis että neiti sais ulkoilla ja jouluhommelit tulis hoidettua.

Jannika onnea tytön syntymän johdosta! Ja jaksamista muuhun tilanteeseen.

Oivikki, en ole kokenut minkäänlaista suhtautumista iän takia, saatoin sitä alkuun itse pelätä mutta ilmeisesti on kuitenkin sen verran yleisiä 40-kymppisten lapsen saannit. Sen sijaan joku sukulainen saattanut jotain möläytellä.

Ääh, minulla tänään sellainen olo että saisi jo syntyä. Yöt ikäviä kun saatan herätä tunnin välein, tai vähintään 2h välein. Sen takia ei jaksaisi tehdä oikein mitään päivisin, vaikka olisi niin paljon kaikkea mitä tehdä. Ja esikoisen (16,5kg) nostamiset ottavat selkään.

Kiitos ninnille tuosta edellisestä kirjoituksesta. Mä kun olen noita läheisiä raskaanaolevia katsellut, niin tuntuu, että ne on ihan älyttömän täynnä energiaa ja miettii vaan mitä seuraavaksi tekisivät!
Mä olen nimittäin myöskin TOSI väsynyt... heräilen about tunnin välein öisin ja lopun ajan kuorsaan kuin tukkijätkä, joten me ollaan molemmat täällä hereillä, mies katosi taas aamuyöstä sohvalle. Päivät menee ihan totaalisesti horroksessa, mitään ei saa tehtyä (paitsi kerättyä huonoa omaatuntoa). Tänään sain lasketteluhousut jalkaan (onneks niissä edes on henkselit) ja käväisin kävellen kaupassa. Oikein tunnen itseni sankariksi!

- Siiri S ja typsy 39+0

Jannikalle kamalasti tsemppiä. Miehesi oli raukka nynny pieni mitätön henkinen kääpiö, joten tuollainen joutaa mennäkin! Vai että ihan omaa elämää tarvitsee hän... Argh. Ja kissan kuolema siihen päälle, eikä se paljoakaan lohduta tässä vaiheessa, tiedän, mutta kissasi eli pitkän hyvän elämän ja vanhana ansaitsi päästä lepoon... :( Mutta miksi epäonnella on tapana kasaantua noin...? Sinulla on silti nyt ihana pieni tyttö, jonka vuoksi jaksaa eteenpäin :)

Me käytiin hakemassa neuvolan infopaketti tänään ja varasin ultran - uudenvuodenaatoksi! Tulee melkoisen jännä päätös tälle vuodelle, ihan ilman raketteja ja tinojakin!

Kiva kuulla, että kukaan teistä ei ole kuullut ikäviä kommenteja tai suhtaumista sairaalassa tai neuvolassa. Sukulaisilla ja "kadun miehillähän" nyv voi olla vaikka mitä mielipiteitä niin kuin onkin monen eri asina suhteen.

Minä en saa mitään aikaseksi, tänään kävin aamulla taas vauvan sydänäänikäyrillä sairaalassa ja sitten meni jouluostoksille olin monta tuntia, mutta en saannut yhtään lahjaa ostettua. Huomenna pitää varmaan mennä ostamaan joulukortit!!

Huomenna menen aamulla verikokeisiin ja nyt on 12 t paasto, nyt jo ihan hirvee jano, mutta vasta 8.00 jälkeen saan juoda!!!

Siiri
ja Ninni tsemppiä rikkinäisiin öihin. Minulla jää myös nukkuminen lyhyeksi, kun herään yleensä jo noin 4- 5 aikaa ja en enään nukahda. Toisaalta en saa unta aikaisin illallakaan. Ehkä siksi en sitten saa päivällä mitään aikaseksi minäkään.

Olga ihan huippu ultraus päivä sinulla =)

Jääräpäälle ja Jannikalle paljon onnea vauveleiden synnyttyä. Ja jaksamista vauva-arkeen sekä muihin elämän kiemuroihin.

Oivikki, mä olin 42,5 kun sain oman esikkoni. Pelkäsin kovasti kommentteja iästäni, mutta keneltäkään terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluvalta en sellaista kuullut. Oma gynenikin vain ihmetteli, että miksi haluan Naistenklinikalle synnyttämään. Sanoin, että koska olen tällainen riskiodottaja, niin hän ihmetteli, että miten olin sellaiseen päätynyt. Ikää ei luokitella riskiraskauden tekijäksi, vain jos on sen mukanaan tuomia sairauksia, jotka vaikuttavat raskauteen. Ja lopputarkastuksessa terveydenhoitaja vaan totesi, että tervetuloa uudellen :) No niin ei ole käynyt, mutta ikärasismia en kyllä missään kokenut. (Vain pari kaveria koki oikeudekseen ihmetellä, miten noin vanhana lapsista haaveillaan)

Terri hei :wave:. Minähän olen sitten oikeestaan saman ikäinen :) kuin sinä olit. Täytän sen 43 toukokuussa. Tässä olen vähitellen alakanut miettimään miten sitä pärjäileen se piene kanssa, kun se tuolta mahasta tulee ulos tähän hoidettavaksi??

Onnistuin olemaan juomatta vaikka meinasi parikertaa unohtua yöllä ja aamulla. Labrat olivat ok, kun kukaan ei soitellut perään. Kävin sitten myös neuvolassa ja sielläin kaikki oli ok. hb 128, joten ei tarvitse rautaakaan nyt aloittaa. Vatsakin oli kasvanut 2,5 cm kahdessa vkossa =) jee! Vieläkin jää alle alimman käyrän. Siten lähdin taas jouluostiksille ja onnistuin hankimaan puolet lahjoista. Perjantaina tai maanataina sitten loput. Äitiysloma alkaa minulla huomenna. Kivaa, vaikka sairalomallahan tässä olen jo kotona koko syksyn ollut.

Kysymys huomasin, tuossa vauvan vaatteita järjästäessäni, että minulla on vain 2 yöpukua vauvalle, toinen sellainen kokopotkari ja toinen trikoinen unipussi, jossa on myös hihat, pärjääköhän näillä ja mitä olette käyttäneet yöpukuna? Onko teillä kokemusta niistä "topatuista" unipusseista, joiden kanssa ei käytetä peittoa? Minulle ne olivat ihan uusia juttuja, joihin törmäsin tässä odotuksen aikana. (En ole sellaista kuitenkaan hankkinut).

Viimeksi muokattu:
40 ja plus

23 odottajaa
Nimimerkki............monesko..........LA

• Siiri S (40)..............1.lapsi............20.12.2010 TAYS
  • minnihiiri68(41).......2.lapsi............22.12.2010 PS
  • Surina70(40v.)........x.lapsi............23.12.2010 PS
  • Ninni-70 (40)...........2.lapsi...........25.12.2010 Naistenklinikka
  • Lokakuu...................1.lapsi..........26.12.2010 UNN/Tromssa
  • DolceVita (41)..........5.lapsi..........29.12.2010
  • Maikki (43)..............2.lapsi..........01/2011
  • Teekuppi (40)..........4.lapsi..........25.1.2011
  • Oivikki (42)..............1.lapsi..........22.1.2011
  • sela (41).................4.lapsi..........29.1.2011
  • happihyppy (40)......3.lapsi............1.2.2011 OYS
  • Naappuli (44)..........3.lapsi..........xx.xx.2011
  • Padmashree (40)....1.lapsi...........9.2.2011
  • vm70....................2.lapsi............13.2.2011 Nkl
  • Little Bear (38).......1.lapsi...........4.3.2011
  • Bugsy (40).............8.lapsi..........22.3.2011
  • MrsBree...(40)........6.lapsi.........27.3.2011
  • Daria10 (40)..........2.lapsi..........13.5.2011
  • PikkuMyy68(42)......3.lapsi...........3.6.2011
  • wabisabi...................................
  • ikäneito70................2.lapsi..........22.6.2011
  • taavi166(39)............3.lapsi...........16.7.2011
  • Morticia...................2.lapsi..........25.7.2011

22 syntynyttä
10 tyttöä ja 12 poikaa
Syntyneet:..............................LA..................Syntynyt

• Tirulii (41)................1 yht........24.1.10...........22.1.2010 tyttö
  • Äiti murmeli (42).....4 lapsi.......27.1 2010.......1.2.2010, tyttö
  • Johanna68 (41)......4 lapsi.......24.4.2010.......28.2.2010 poika
  • Päikki (41)............2 lapsi.......3.7.2010.........17.6.2010 poika
  • Star (43)...............3 lapsi.......2.7.2010........24.6.2010 tyttö
  • Jadette (40)..........3 lapsi.......6.7.2010.........2.7.2010 poika
  • Hepuli71 (39)..........2 lapsi.......1.7.2010.........8.7.2010 poika
  • Minni (46)..............2 lapsi.......12.7.2010.......12.7.2010 poika
  • Kääkkänä (34)........5 lapsi.......27.7.2010.......15.7.2010 poika
  • Kaislakerttu (43).....3 lapsi.......9.8.2010.........2.8.2010 tyttö
  • Rinja (40)...............x lapsi.......15.11.2010.....5.8.2010 poika
  • vauvatoive10 (43)...3 lapsi........28.9.2010......20.8.2010 poika
  • Miina70 (39)..........4 lapsi.....6.9.2010...........24.8.210 poika
  • Nirzu (42)..............8 lapsi......1.9.2010.........25.8.2010 poika
  • Pinkki69 (40)............1 lapsi.....6.9.2010........6.9.2010 tyttö
  • Roosamaria69 (40)....3 lapsi....17.9.2010........11.9.2010 tyttö
  • miita1969 (40).........3 lapsi......23.9.2010..........20.9.2010 poika
  • tete-a-tete (41).........5 lapsi.....20.9.2010.........21.9.2010 tyttö
  • Unna68 (41)............3 lapsi......18.10.2010........28.9.2010 poika
  • Discovery (40++).....6 lapsi.......10.10.2010.......3.10.2010 tyttö
  • Jannika (39)............1 lapsi......28.11.2010......27.11.2010 tyttö
  • Jääräpää (xx)..........3 lapsi.......02.12.2010.......7.12.2010 tyttö

Kadonneet lampaat
Metsämamma.(43)..xx lapsi..................LA.21.12.2009
Sukulaku ................2 lapsi...................27.7.2010
Emily67 (42)............1 yhteinen.............xx.xx.xxxx
Tirlittan1968 (42).....2 lapsi.................15.11.2010

Taustajännäilijät:
Annekristiina, Uudi, Mur-mur ja Riikkaliisa

Vanha ketju:
40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Vauvautuneet äidit 40 ja plus
Vauvat 0-12kk

Onnittelut Jääräpäälle ja Jannikalle. :flower::flower:

Täällä oli puhetta tästä iästä, eli minä nyt siis 46 (tosin toinen synnytys, tästä ekasta kylläkin jo 26 vuotta) eikä mitään erityskohtelua iästä tai kyseenalaistettu tms. Suhtauduttiin ihan normaalisti. Synnärillä oli kuitenkin puhetta tuosta pitkästä ajasta ekaan nähden ja tavallaan pidettiin ensisynnyttäjänä kropan osuudelta. Eli kroppa ei välttämättä "muista" ekaa. Mä en ajatellut sitä ikäkysymyksenä, koska puhuivat että esim. 15 vuottakin on pitkä väli. Olikohan tää nyt hassusti selitetty.

Meillä kans vauva-arki sujuvaa ja myös ihanaa, nautin tästä ajasta suunnattomasti. Poika siis jo 5 kuukautta vanha.

Jaksuja kaikille masunkasvattajille, nauttikaa masuistanne. :heart:

Minni ja poitsu

Viimeksi muokattu:
Siiri tuli sitten viimeisestä neuvolasta!! Enää ei tartte sinne yhtenä kappaleena mennä. Seuraavat kontrollit on äippäpolilla. Järkyttävää miten nopeasti aika on mennyt.

Neuvolassa kaikki hyvin, alaverenpaineet huitelee yli 95:n, mutta tätsyn mielestä ihan ok näille viikoille ja tälle äitiliinille (siis kun tietää mun verenpainehistorian). Nyt sitten vain odotellaan. Ja mikäs on odotellessa, ulkona -21 astetta ja sisällä siivousprojekti kesken.

Tsemppiä masunkasvattajille, tulkaahan päivittämään kuulumisianne.

- Siiri S ja typsy 39+2

Oivikki, mä en ihan pienelle vauvalle hankkinut yövaatteita tai taisi niitä olla, mutten kyllä ruvennut niitä erikseen vaihteleman, kun se vauva nukkuu muutenkin niin paljon, myös päivällä. Ja vaatteita meni vaihtoon monta kertaa päivässä. Eri asia sitten kun alkaa liikkumaan ja mönkimään lattialla yms.

Meillä oli myös topattu unipussi, mutta sekin tuli käyttöön muistaakseni joskus 6 kk:n jälkeen. Oli nimittäin kokoa 90 cm. Tosi hyvä ostos oli, kun ei se peitto pysynyt päällä lapsen liikehtiessä yölläkin. Ihan pienen vauvan voi vaikka kapaloida, jolloin pysyy lämpimänä ja nauttii kohdun jälkeen tutusta "tiukasta" olosta.

Vauvan hoitaminen sujuu kyllä itsestään. Tai niin ainakin meille molemmille kävi. Emme olleet ihan vauvaa hoitaneet paljoakaan, mutta ne otteet yms. kyllä tulivat itsestään. Kylvelyksen opettelimme (tai oikeastaan mies opiskeli) sairaalassa, jossa hoitaja kädestä pitäen neuvoi mitä pitää tehdä.
Vauvan hoidossa ja jaksamisessa auttoi se valtava rakkaudenhuuma, joka pamahti ainakin minulle heti, kun sain vauvan syliini. Oksitosiini sen kuulemma aiheuttaa, mutta mukavampaa on ajatella, että se tulee sydämestä :) Vaikka onhan niitä tapauksia, joissa äiti rakastuu vauvaansa pikkuhiljaa, kun oppii tuntemaan hänet. Eli ei kannata pelästyä, vaikkei tunteet kuohuisikaan yltiörakkaudessa heti alkuun.

Mukavaa raskausaikaa kaikille! Lueskelen innolla aina, kuin vain tänne ehdin.

Siiri tuota en tiennytkään, että kun 40 vko tulee täyteen niin seurataan äippäpkl eikä neuvolassa. Saa nähdä ennätätkö sinne käynnille.

Terri niin se tosiaan varmaan on, että vauva nukkuu ympäri vuorokauden ekoina vkoina. En ole toisaan oikeastaan lukenut vauvan hoidota mitään ja pienten hoitamisesta on jo pitkä aika, kun sukulaisten lapset ovat jo isoja. Näitä käytännön asiota tässä jo mietin, miten hoidan kauppa-asita ( minulla ei ole autoa ja ulkona pakkasta yms.) Pakkasta ajattelin tässä alkaa ruualla täyttämään, mutta täytyy noita tuore juttuja kuitenkin saada, mutta pitää pyytää tai hankkia ostamalla apua.

Oivikki hyvin se pikkisen hoito siulta tulee sujumaan, älä sie olleskaan huoli:heart:
..ja erehdysten kautta me äiditkin opitaan - kuulemma.:)

Pakkasellahin voit käydä heittämässä ihan pienenhin kera kauppaostos lenkin - lämpimästi vain pikkiselle vaatetta ja esim. vaikka ohkainen peitto/harso vaunun kuomun eteen(ei tule pakkanen/tuuli raakana kuomun sisään, vaan pysyy haaleana vauvan hengitysilmasta)

..ja rohkeasti voit alkuun tarvittaessa pyydellä ystäviltä/sukulaisilta apuja!:wave:

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä