Menee joo asian vierestä mutta kommentoin aihetta rauhallinen ja tarkkaavainen lapsi, etenkin poika.
En tiedä millainen olisi se "standardi-lapsi", joka toimisi ns. oikein joka tilanteessa.
Kuitenkin alkaa tuntua että lapsen kuuluisi olla jonkinlainen päälläpäsmäri, syöksymässä samantien mukaan uusiin ja outoihin tilanteisiin, suhtautua avoimesti ja luottavaisesti täysin tuntemattomiin ihmisiin ja niin edelleen.
3-vuotias ei vielä osaa leikkiä YHDESSÄ. 3-vuotiaasta on kyllä kiva kun on muitakin lapsia, mutta hyvin monet 3-vuotiaat vielä leikkivät rinnakkain, kukin omaa leikkiään yhdessä toisten kanssa. On poikkeuksiakin, toiset hallitsee tämän taidon kait aiemmin. Ovat siis päiväkodin kannalta "parempia" lapsia??
Ei meilläkään 3-v taputtele mukana!! Eikä tee mukana yhtään mitään! ellei itse halua!
Meidän 3 v on mukana satujumpassa / tanssissa, eikä sielläkään koko ajan seuraa kirjaimellisesti ohjeita perässä, tekee välillä, välillä ei. Kun ei vaadita eikä pakoteta, tekee sitten kun siltä tuntuu ja sitten jos haluaa.
Kun lapsi oli vajaa 2 v, siis alle 2 v, erehdyin johonkin avoimen päiväkerhon äiti-lapsi-piirileikkiin mukaan. Loikittiin ja ryömittiin yms., äidit ja lapset peräkanaa. Minun omani oli kiinnostunut ihan muista jutuista, tutki omiaan. Minä kiskoin lasta epätoivoisesti mukaan, tein itse niitä hölmöjä loikkimisia, lapsi luikerteli käsistä omille touhuilleen ja taustalla ohjaaja-täti huusi koko ajan: "esimerkin voimalla, esimerkin voimalla!!" tarkoittaen, että lapsi kyllä tekee jos äiti siinä esimerkkiä näyttää ja kun lapsi ei tee, on vika äidin. Olin ahdistunut. Oikeasti.
Meidän 3-v on tosiaan poika. Melko kiltti, leikkii aika rauhallisia leikkejä, palapelejä, autolla, laittaa ruokaa, kauppaleikkejä, ei ole päällepäsmäri, ei vie käsistä, odottaa vuoroaan, noudattaa ohjeita, yms., leikkisi kyllä mielellään toisten lasten kanssa mutta tämmöisiä samanlaisia kilttejä poikia on aika vähän samassa päiväkodissa kerrallaan.. Hidas syömään, hidas ottamaan kontaktia muihin ihmisiin myös muihin lapsiin. Ei puhu vieraille. Ei ota aina edes katsekontaktia, ujostelee.
Tarkkailee ensin paikkoja ja tilanteita, ja ihmisiä, ja vasta sitten joko menee mukaan tai sitten ei. Hyväksyy tai ei. Mutta voi olla että siihen menee vuosikin aikaa.
En ymmärrä mitä kummallista siinä on, jos pieni lapsi "unohtuu" omiin mietteisiinsä tai katsomaan mitä muut tekee!?!!!
Joskus tuntuu että päivähoidossa tädit tykkää tehdä ongelman asiasta, joka ei ole mikään ongelma, paitsi tädeille itselleen.
:\|