4 vuotiaan nukahtamisvaikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unettomuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unettomuus

Vieras
Onko kuinka yleistä, että 4 vuotiaalla kestää 2-3 h nukahtamisessa? Ei ole väliä onko ollut paljon tekemistä vai vähän, nukahtaminen on aina vaikeaa. Ei tarvitse kertoa rutiineista, iltasaduista ja muista, kaikki on kokeiltu. Nukkumaan mennään hyvällä tuulella (aina tosin sanoo ettei tykkää nukkumisesta, ei halua nukkumaan ja se on tylsää).

Ollaan kokeiltu univalot, valottomuus....kaikki. Yhtä vaikeaa on jos joku on vieressä tai ei ole. Jos olen vieressä kyselee koko ajan jotain ja kutittaa tai muuta.

Vyöhyketerapiasta luin netistä, mutten löytänyt mitään tarkkaa, onko joku kokeillut? Kotona ajattelin lapselle itse siis tehdä. Toinen melatoniini, mutta lääke ei kuulosta hyvältä.

Lapsi pyörii sängyssä ja vaikka sanoisi itsekin olevan väsynyt ja laittaa iloisesti silmät kiinni, peitto päälle ja sanoo että nyt nukkuu, alkaa jonkun ajan päästä sängyssä pyöriminen. Ei tunnu olevan mitään pelkoa taustalla vaan se ettei saa unta. Lapsella voi olla keskittymishäiriö, mutta mitään ei ole tutkittu, se ei tosin tilannetta mihinkään muuta. Ongelmat alkoivat joskus jo 1,5 vuotiaana.

Tuo heijastelee jostakin perheen sisäisestä ristiriidasta. Turvattomuutta? Eroperhe? Yhperhe? Onko päivähoidossa ja nukahtaako siellä päikkäreille vaivattomasti?

Kuinka paljon liikkuu, siis kunnon liikuntaa, päivittäin? Entä ulkoilee? Nukkuuko päivällä ja mihin aikaan?
Mitä syö iltapalaksi?

Meillä samanikäinen tyttö, nukahtaminen ollut hyvistä rutiineista huolimatta vaikeaa kunnes 2,5v jätettin päikkärit pois, ja kunnon ulkoilua ja peuhaamista aamu ja iltapäivällä yhteensä minim. 4h. Siitä asti mennyt itse nukkumaan 8 ja nukahtaa heti. Nukkuu 12h putkeen.

Ei ole eroperhe, ei riidellä kun joskus myöhään illalla kun lapset nukkuu ja harvoin sillonkin. On päiväkodissa ja ihan sama homma siellä. 3 vuotiaanakaan eivät saaneet nukahtamaan päiväunille, samoin kun minä. Toki se, että nukahtaminen on vaikeaa on kai tuonut vähän huonoa ilmapiiriä joskus, mutta lähinnä kun se oli sellaista 3 tunnin juoksemista huoneesta ulos joskus pienempänä.

Siis lasta ei ole päiväkodissa tai kotona saatu päiväunille joskus 2,5 vuotiaasta eteenpäin. Jotain harvoja kertoja joo. Yritystä jopa 3 h mutta ei onnistunut. Itsepäinen lapsi ja se on tullut monessa asiassa ilmi.

Herää 6-7 aikaa aamulla. Nukkumaanmeno on yleensä 18-19 koska jos ehtii valvoa vaikka 20, on ihan ylikierroksilla. Väsymyksen perusteella siis nukutan. Jos laitan myöhemmin nukkumaan, nukahtamisessa menee yhtä kauan silti. Olen yrittänyt seurailla sopivaa aikaa ja päätynyt tähän. 19.00 on siis luetto jo sadut ja muut. 18 aletaan menemään nukkumaan ja on syöty jo iltapala.

On päiväkodissa tällä hetkellä osapäiväisenä joten ulkoilee siellä kerran kunnolla ja haen pihalta. Vien ja haen kävellen ja 30 min kestää kävellä lapsen kanssa. On siis jo leikkinyt pihalla jo ennen kun haen ja illemmalla ulkoillaan tunti riippuen säästä. Se on leikkimistä pihalla. Aina ei mennä siis ja joskus lapsi menee yksin pihalle keinumaan/leikkimään ja katson ikkunasta. Meillä on myös nuorempi lapsi joka nukkuu päiväunia 3 h kun tullaan, joten ei voida mihinkään sillon lähteä. Tällöin lapsi voi itse ulkoilla (omakotitalo ja katson ikkunasta) tai tehdään jotain sisällä. Yritän keksiä askartelua, leivontaa tms koska tylsistyy helposti. Eli päivän aikana pitäisi olla siis tekemistä ja kavereitakin näkee päivittäin. Tietysti käydään kylässä ja muualla, mutta näin siis kotona ollessa.

Tämä 18-19 aika on ollut vasta puoli vuotta kun ennen meni 20-21 aikaa nukkumaan. Sillon vielä pahempi ongelma. Meni nukkumaan vasta 22-23 aikaa vaikka heräsi 7 aamulla päiväkotiin. Sillon tosin nukahti päiväunille joskus kerran viikossa ja oli yliväsynyt koko ajan. Nykyään menee siis ihan ok kun ei ole yliväsymystä, mutta nukahtaminen on silti lapselle vaikeaa. Ennen siis riehui tuon 2-3 h, nyt lähinnä makaa ja pyörii sängyssä saman ajan.

Yhteistyössä