4-vuotiaan harrastuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taasmäkysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taasmäkysyn

Vieras
Taas kun tuli juteltuu toisten samanikäisten lasten vanhempien kaa niin tuli todettua, että meidän 4-vuotiaalla (just täyttänyt) ei ole mitään harrastusta. Käy päiväkodissa ja arki-iltoisin on niin puhki, ettei tulis mieleen lähtee mihkää harrastuksiin raahaamaan. Viikonloppuisin vois, mutta tehdään sit jotain muuta, vaikka ihan peruspuistoilua ja pulkkamäkeä. Vaikka mä olen itse sitä mieltä, ettei ton ikäinen tartte mitään harrastusta (ellei nyt itse ole ihan intona jostain), mut tuntuu että muut vanhemmat ihmettelee miksei ole. Ei kai se musta huonoa vanhempaa tee, jos 4-veellä ei vielä ole harrastusta?

4-v ei tarvi mitään harrastusta päiväkodin lisäksi. Olen laittanut 5-vuotiaana uimaseuran uimakouluun. Se on kerran viikossa viikonloppuna tapahtuvaa toimintaa. Järkevä ja hyvä harrastus.

Meidän just 5-vuotta täyttänyt halus itse ihan välttämättä aloittaa baletin, kun päiväkodissa moni kaveri käy. Muuten en mäkään näe, että harrastus olis mitenkään pakollinen vielä, kyllä sitä kerkeää. Tuo on onneks lauantaisin, en kyllä viikolla jaksais mihinkään olla kuskaamassa työ- ja tarhapäivän jälkeen...

Me käydään kuvataidekerhossa, mutta lapsi ei olekaan päiväkodissa. Jos on päiväkodissa, niin normaalit perheen kesken tehtävät harrastukset riittävät ihan takuulla.

Eikös päiväkodissa harrasteta joka päivä jotain, jopa pari kertaa? On soittoa, laulua, satutunti, temppurataa, pihalla kiipeilemistä ja pulkkamäkeä (eli urheilua), piirtämistä, askartelua! Eli lapset oppivat siellä kaikkea hienoa, kotihoidetulle lapselle pitää oikein suunnitella että pysyisivät perässä samoissa taidoissa, ja silloin kyllä harrastus puoltaa paikkansa jos äiti ei koko ajan viitsi itse organisoida =)

Ei meidänkään juuri 4 täyttäneellä ole mitään harrastuksia. Arki-illlat rauhoitetaan perheen kesken olemiselle päiväkoti- ja työpäivien jälkeen. Viikonloppuisin taas on mahdollisuus mennä luisteluvuorolle, uimahalliin tms. Säännölliseen harrastukseen saa mennä sitten kun itse haluaa.

Kotihoidossa olevalla 4-vuotiaallamme ei ole ohjattua harrastusta. Hän käy yksin seukan kerhossa ja minun ja pikkusiskonsa kanssa perhekahvilassa ja perhekerhossa.

Tietyllä tavalla tavoitteellisesti ohjaan hänen sanataideharrastustaan (kirjastokäynnit, laaja ja laadukas kotikirjasto, sadutus) ja liidut, sormivärit ja vastaavat ovat koko ajan saatavilla. Lisäksi normaaleja liikuntajuttuja harrastetaan, sillä hän menee ulos 1-2 kertaa päivässä kävelylle, laskemaan mäkeä ja omiin riehumisleikkeihinsä.

Harrastukset alkavat ehkä esikouluvaiheessa tai silloin, kun hän itse huomaa asiaa ihmetellä.

No niin, hyvä sitten niin. :) Aika ajoin tätä mietin, kun jotkut muut tuntuvat välillä ihmettelevän. Päiväkodin tätien kanssakin tästä on ollut yleisellä tasolla puhetta ja heidänkin mielipide on ollut, ettei lapsi todellakaan tarvitse 4-vuotiaana harrastusta. Muttei haittaakaan ole, jos lapsi itse tykkää ja haluaa.

[QUOTE="vieras";25449281]Eikös päiväkodissa harrasteta joka päivä jotain, jopa pari kertaa? On soittoa, laulua, satutunti, temppurataa, pihalla kiipeilemistä ja pulkkamäkeä (eli urheilua), piirtämistä, askartelua! Eli lapset oppivat siellä kaikkea hienoa, kotihoidetulle lapselle pitää oikein suunnitella että pysyisivät perässä samoissa taidoissa, ja silloin kyllä harrastus puoltaa paikkansa jos äiti ei koko ajan viitsi itse organisoida =)[/QUOTE]

Niin sitä varmaan luulis. Mutta oikeasti, miten laadukasta harrastustoimintaa päiväkodissa oikeasti saa...? Siirtymisiin, pukemisiin, ruokailuihin, rutiineihin ja päiväuniin menee niin paljon aikaa isossa lapsiryhmässä, että kotona on todella paljon helpompaa tarjota vähintään saman verran "virikkeitä" ja helpolla saa myös paljon laadukkaampaakin.

Mutta ei 4-vuotias vielä harrastuksia tarvitse, ihan aktiiviset arkitouhut riittää.

[QUOTE="minä";25448832]Minusta ennen eskari-ikää lapsi ei tarvitse harrastusta, ainakaan jos on päivät hoidossa.[/QUOTE]

Eikä vielä eskarilainenkaan tarvitse. Sitten kun lapsi itse haluaa ja on oikeesti kiinnostunu.

Meidän poitsu käy maanantaina satubaletissa, tiistaina viulutunneilla, keskiviikkona tenavadraamatunneilla, torstai on saunapaivä, perjantaina uimassa ( harrastettiin jo vauvauintia ), lauanta ja sunnuntai vapaat.

Yhteistyössä