4 kk vauvat: miten teillä nukutaan?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä nyt 4 kk vauva, joka menee nukkumaan iltaisin 19-20 välillä ja herää öisin kahdesti syömään. Aamulla herää 5.30-6.30 välillä hirvellä hulinalla ja tohinalla uuteen päivään. Miten muut 4 kuukautisten vanhemmat: mihin aikaan nukkumaan, montako syöttöä ja mihin aikaan aamulla ylös?
 
vierailija
Mennään nukkumaan aika myöhään, vasta 21-22 aikaan. Vauva nukkuu yleensä hyvin, herää kerran tai kaksi kertaa syömään, yleensä ensimmäisen kerran 2-3 aikaan ja toisen kerran aamulla noin 6. Jos herää vain kerran niin yleensä herää unilta 7 aikaan ja jos kahdesti niin nukkuu joskus jopa 10 asti jos en herätä, yleensä yhdeksään tai vähän yli. Ollaan kunnon iltavirkku unikekoja molemmat, mies taas on aamuihmisiä.

Jos on toinen herätya niin käyn imetyksen jälkeen itse syömässä vöhän aamupalaa miehen kanssa, ennen kun tämä lähtee töihin ja minä menen vielä vauvan luokse jatkamaan unia.
 
vierailija
Vauva menee nukkumaan noin klo 19:30, heräilee alkuillasta tiheästi, noin 5-10 kertaa ekojen tuntien aikana kunnes menen viereen nukkumaan noin klo 23, sittemmin nukkuu paremmin, heräilee aika tarkkaan kahden tunnin välein paitsi yksi 3-4 tunnin jakso tulee aamuyöstä ja lisäksi tulee muutama heräily että nukahtaa ja herää vaikka 10 min päästä ja nukahtaa taas ja herää 5 min päästä kunnes sitten ”nukahtaa kunnolla” ja nukkuu sen kaksi tuntia. Herää aamulla, ”nousee uuteen päivään” noin klo 8, yleensä yöunien pituus noin12-13 tuntia. Vatsavaivat ovat meillä juuri helpottaneet, ne vaikeuttivat nukkumista aiemmin huomattavasti. Päiväunien nukkuminen hankalaa ja vaikuttaa suuresti yöuniin, nukkuu max 30 min päiväunia ja saa tiheästi nukutella, mikäli päiväunet jää vähiin (yritetään että saisi 3 h yhteensä päiväunia) niin yöhön tulee reilusti jatkuvaa heräilyä ja iltaan nukahtamisvaikeutta.
 
vierailija
Meillä nukutaan tosi tosi huonosti! Vauva nyt 4 kk ja nukkuu reilun tunnin tai vajaan kahden tunnin pätkissä. Ainoa pidempi unijakso osuu alkuiltaan, nukahtaa jo seitsemältä ja alkaa heräilemään jo yhdentoista aikaan, eli nukkuu nelisen tuntia sikeästi.

Kukkuu ja huutelee sängystään. Ei itke mutta ei kyllä meinaa asettua unille. Kiljahtelee ja heiluttelee jalkoja, remuaa, kujertaa ja naureskelee. Jopa pari tuntia jaksaa olla hereillä puuhastellen "omiaan".

Yösyöttöjä on jopa 5 kun syö vain vähän aikaa ja kyllästyy olemaan paikoillaan. Kohta inisee taas tissille ja vain hetken jaksaa keskittyä ja sama toistuu. On kuin pieni pöllön poikanen, vaikka imetän hämärässä (vähän ärsykkeitä) ja yö on selkeästi "nukku"aikaa.

Jos laskee sylistä johon on nukahtanut niin herää heti, samoin jos itse vaihtaa asentoa. Isi ei kelpaa kun kiemurtelee sylissä kun mittarimato ja itkee naama punaisena. Ei rauhoitu yhtään vaikka on siis ihan vastasyntyneestä asti isänsä tätä hoitanut ja nukutellut.

On kuin takiainen ja minä unissakävelijä. Neuvolasta ei saanut apua, on kuulema vain vaihe joka pitää kestää vaikka nukuttamatta.
 

Yhteistyössä