4 - 5 -vuotiaiden harrastukset

  • Viestiketjun aloittaja tuku
  • Ensimmäinen viesti
tuku
Minkälaisia harrastuksia teidän 4-5 -vuotiailla on? Poika 4-v aloittaa pian jääkiekon, koska ajattelin että joukkuelaji voisi tehdä hyvää. On osapäivähoidossa päiväkodissa. Hyvä vai huono idea?
 
Meidän 5v esikoiselle riittää vallan mainiosti päiväkerho 2 kertaa viikossa. En pidä tärkeänä varsinaisia harrastuksia ennenkuin lapsi itse innostuu ja kiinnostuu jostakin. Ehkä vasta kouluiässä. Nyt niitä harrastuksia saisi vaihtaa joka viikko, jos lapsen mielipidettä kyseltäisiin. =)
 
Luulen että kaikki tytöt haluavat balettiin, mutat enemmänkin ihanien vaatteiden ja röyhelöiden takia. Oikea baletti on todella kurinalaista harjoittelua, mikä ei sitten oikeasti kiinnosta eikä tarvitsekaan.
 
LEM
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2005 klo 12:24 eloveena kirjoitti:
Luulen että kaikki tytöt haluavat balettiin, mutat enemmänkin ihanien vaatteiden ja röyhelöiden takia. Oikea baletti on todella kurinalaista harjoittelua, mikä ei sitten oikeasti kiinnosta eikä tarvitsekaan.
Niinpä. Tässä lastentanssissa on kyse muustakin tanssimisesta kuin baletista. Saa tanssia muiden kanssa, ei tarvii tanssahdella koko ajan yksin olohuoneen lattialla. =)
 
Rh-neg
Meidän 4-vuotias poika aloitti tänään muskarissa kanteleryhmässä. Eka kerta oli kokeilua mutta taisi poikaa väsyttää. Mutta oppi soittamaan mustikka ja mansikka soinnut. Katsotaan miten etenee. Lisäksi poika on nyt tämän loppuraskauden ja sairaalassaoloajan 3 päivää päiväkodissa että saa kavereiden kanssa leikkiä.
 
tamalo
meidän 4v tyttö käy 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossa ja kerran viikossa liikunta-leikkikoulussa. Ajattelin viis vuotiaana viedä johonkin musiikkiharrastukseen mukaan kun tykkää laulaa ja tanssia ja tuntuu rytmitajuakin löytyvän:)
 
Meillä neiti 5v käy kerran viikossa jumpassa, joka kestää 45min kerrallaan. On jumpannut 2-vuotiaasta lähtien ja tykkää todella touhusta. Muuta säännöllistä harrastusta ei ole, sillä mielestäni päiväkotipäivän jälkeen ei muuta vielä tarvita. Kesällä, kun oli seitsemän viikon loma, osallistui hän parin viikon uimakouluun ja siitäkin tykkäsi, mutta nyt päiväkotiaikana käydään uimassa ihan vaan omalla porukalla. Ensi vuonna alkaa eskari ja mietin, että voisimme lisätä jonkun jutun lisää, jos tyttö jaksaa. Mutta jos ei, niin sitten ehdottomasti ei.
 
Meidän 5-vuotias on käynyt muskaria viime kevääseen saakka x 1/vko ja on päivähoidossa. Nyt aloitti eskarin ja sen lisäksi käy uimakoulua x 1/vko, mutta ei enää muskarissa. En laittaisi vieläkään mihinkään sellaiseen harrastukseen, joka vie aikaa enemmän kuin 1-1.5h/vko. Poika on täysin rättiväsynyt jo "päivätyöstään" eskarissa.
 
Viltsu
Meidän nyt eskarilainen poika aloitti ratsastuksen 5-vuotiaana. Siis ratsastuskoulussa kävi 1/2 tunnin talutustunnilla viikottain viime vuoden. Nyt 6-vuotiaana on muiden isompien lasten kanssa ihan oikealla alkeiskurssilla, eikä enää taluteta. Tekee tosi hyvää tuollaiselle vilkkaamman puoleiselle lapselle, kun joutuu tarkkaan keskittymään siihen hevoseen sekä opettajaan ja miettimään asioita hevosenkin kannalta. Ja poika on kyllä virtuoosi hevosten käsittelyssä! Osaa käsitellä hevosia, "lukea" niitä eikä pelkää. Mielestäni eläinten kanssa toimiminen kasvattaa myös vastuuntuntoa ja empatiaa, ainakin jos äiti on yhtä tarkka eläintenkäsittelystä kuin minä olen :) . Myös toinen tytöistämme aloitti ratsastuksen 5-vuotiaana. Aiemmin tämä poika kävi vapaamuotoisessa palloilukerhossa, mutta siellä oli sattunut joku konflikti (isommat pojat olivat tönäisseet patjalta alas tms), eikä enää suostunut sinne menemään, vaikka muuten siitä tykkäskin ja kaveritkin vielä käyvät.
 

Yhteistyössä