3v nielaisi kolikon..

  • Viestiketjun aloittaja vie-ras
  • Ensimmäinen viesti
vie-ras
Ilmeisesti oli 10cnt. Ja nyt oon paniikissa kun luin juttuja miten kolikko oli juuttunut ruokatorveen tai kurkunkannen päälle.. Kuinkahan kauan menee et tollai tulee ulos?
 
Voi ei
Seuraa nyt vuorokausi, tuleeko ulos. Käyttäisin kyllä jo huomenna varmuuden vuoksi lääkärissä. Jos tulee kipuja tai kuumetta, sitten jo aiemmin. Mun vanhempien tuttavaperheen lapsi nielaisi aikanaan viisipennisen, eikä se tullut ulosteen mukana vaan juuttui suolistoon :( Pikkuinen joutui sitten leikkaukseen. On hyvä, ettei juuttunut ruokatorveen!
 
Mä veisin kyllä heti lääkäriin. Muista jonkun vuoden takaa lapsen ja hänen röntgenkuvan jossa 2 euron kolikko oli juuttunut ruokatorveen. Onneksi oli pystysuunnassa eikä poikittain. Onhan tuo 10snt kolikko aika pieni, mutta en kyllä jäisi seuraamaan.
 
tavis***
Pikkuveli nielaisi markan ja pari pienempää kolikkoa n. 4 vuotiaana,
markka jäi läpäksi henkitorven päälle, pystyasennossa tukki hengitystien mutta makuuasennossa pystyi jotenkuten hengittämään. Kiireellä mentiin sairaalaan jossa se kaiveltiin pois.
Pienemmät hilut tuli luonnollista tietä, seoli kyllä tarkkaa seurailua ja ohjeet oli heti päivystykseen jos tulee kipuja tms.
 
"a p"
Soitin päivystykseen ja kysyivät et hengittääkö normaalisti ja pystyykö nielemään ilman ongelmia. (Molemmat onnistuu normaalisti) Jos ei noissa ongelmaa, niin eivät tee kuulemma mitään vaan pitää odotella muutama päivä tuleeko ulos..
 
Olen itse aikoinani ( joskin yli 3-vuotiaana ) nielaissut markan. Vähäksi aikaa se tuntui jäävän kurkkkua puristamaan, mutta sitten solahti alaspäin ja tuli parin päivän päästä ulos.

Jos mitään hengitysvaikeuksiin viittavaa ei ole, noudattaisin tk.n ohjeita ja jäisin seurantalinjalle.
 
"a p"
Pakko nostaa ja kysyä.. Eli kun tämä rahan syöminen tapahtui about kolmen aikaan ja lapsi on syönyt, leikkinyt ja ollut muutenkin ihan normaali, niin voiko se silti olla jossain kurkunkannen päällä tai ruokatorvessa ja yön aikana saada aikaan jotain vakavaa?
Huoli nousi taas kun tyttö meni nukkumaan..
Ja ovat siis terveyskeskuksessa sitä mieltä että eivät tee mitään (kuvaa ym) jos ei mitään oireita tule.
 
[QUOTE="a p";29578461]Pakko nostaa ja kysyä.. Eli kun tämä rahan syöminen tapahtui about kolmen aikaan ja lapsi on syönyt, leikkinyt ja ollut muutenkin ihan normaali, niin voiko se silti olla jossain kurkunkannen päällä tai ruokatorvessa ja yön aikana saada aikaan jotain vakavaa?
Huoli nousi taas kun tyttö meni nukkumaan..
Ja ovat siis terveyskeskuksessa sitä mieltä että eivät tee mitään (kuvaa ym) jos ei mitään oireita tule.[/QUOTE]

tähän en osaa varmuudella vastata, mutta oletettavasti 10 senttinen ( joka kuitenkin on verrattain pieni ) on aloittanut matkansa halki suoliston päättyen sitten pottaan tai pönttöön.
 
[QUOTE="a p";29578514]Toivotaan näin. Kuitenkin mulla pyörii kaikki kauhukuvat mielessä :/[/QUOTE]

uskon. Mutta olettaisin, että jos se jotenkin olisi jäänyt sinne kurkkuun / ruokatorveen / henkitorveen tukkeeksi se lapsessa olisi näkynyt jotenkin. Jos lapsi söi ja joi ihan normaalisti en usko, että on syytä huoleen.
 
lääk.kand
[QUOTE="a p";29578461]Pakko nostaa ja kysyä.. Eli kun tämä rahan syöminen tapahtui about kolmen aikaan ja lapsi on syönyt, leikkinyt ja ollut muutenkin ihan normaali, niin voiko se silti olla jossain kurkunkannen päällä tai ruokatorvessa ja yön aikana saada aikaan jotain vakavaa?
Huoli nousi taas kun tyttö meni nukkumaan..
Ja ovat siis terveyskeskuksessa sitä mieltä että eivät tee mitään (kuvaa ym) jos ei mitään oireita tule.[/QUOTE]

Ei se kurkunkannen päällä ainakaan ole. Ruokatorvessa voi olla, mutta jos lapsi on kivuton ja syönyt kolikon nielemisen jälkeen, niin todennäköisesti ei ole. Eikä se sieltä pomppaa ylöspäin :) Seurailkaa muutama päivä että tuleeko kolikko itsekseen ulos. Jos ei tule, niin sitten terveyskeskukseen.
 
"a p"
Eli mun lapsi ei nyt voi yön aikana siihen kolikkoon kuolla?? Helpotti kyllä tieto ettei se kurkunkannen päällä voi olla.. Jospa nyt sit yritän rauhottua ja uskoa ettei pienellä ole hätää, kerran ei ole valittanutkaan..
 
[QUOTE="a p";29578541]Eli mun lapsi ei nyt voi yön aikana siihen kolikkoon kuolla?? Helpotti kyllä tieto ettei se kurkunkannen päällä voi olla.. Jospa nyt sit yritän rauhottua ja uskoa ettei pienellä ole hätää, kerran ei ole valittanutkaan..[/QUOTE]

'yritä nyt vaan nukkua levollisin mielin. =)
 
"a p"
Meilläkin vanhin nielaisi joskus vahingossa petsien jonkun tavaran, toinen kaksosista toissapäivänä barbin kaulakorun (löyty tänään potasta) ja nyt tänään toisen kaksosista piti päästä kokeilemaan sillä kolikolla.. Ei oo kyllä paljoo järkee päässä :D
 
sh
Hyvä ketjun aloittaja, voit olla huoleti. 10snt kolikko on niin pieni, että tulee varmasti kakan mukana ulos muutamassa päivässä. On kulkenutunut kyllä jo ruokatorvesta eteenpäin kun lapsi on kerran syönytkin jo. RUOKATORVI ja HENKITORVI ovat aivan erilliset "putket", joten ei millään voi saada kolikko vatsalaukusta enään ruokatorveen, joten huoli pois.
 

Yhteistyössä