3v ei halua yövaippaa mut kastelee sängyn - vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaippa-Virpi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaippa-Virpi

Vieras
Meillä tyttö (karvan verran vaille 3v) haluaa jättää yövaipan pois, on onnistuttu aikaisemmin se hänelle puhumaan päälle mut tänä iltana tempasi sen itse pois eikä enää antanut jättää. Kuitenkin hän kastelee sängyn, pissa tulee parikin kertaa yössä ja juo aina illalla paljon. Itse ei siis herää pissalle.

Pitäisikö siis vaan kunnioittaa hänen omaa toivetta ja herättää sitten vaikka yöllä potalle, vai kuinka teillä muilla on onnistunut?

Meillä vaippaa on käytetty kunnes pääosin ollaan öisinkin kuivia, vasta sitten voi vaipasta luopua. Ymmärrän että 3v voi olla kova luu, mutta meillä ei lapsi päätä vaipan käytöstä öisin (jos kerran oikeasti kastelee parikin kertaa yössä). Herättelyrumbaan en lähtisi.

No ei meillä yleensä tanssitakaan 3v:n pillin mukaan todellakaan, mutta mietin, että jos aloite tulee häneltä itseltään, niin kannustaako se yökuivuuteen että annetaan olla ilman vaippaa?

Lapsi käyttäisi vaippaa, muita vaihtoehtoja en antaisi.

Tässä huushollissa ne, jotka pysyy kuivana yön yli, nukkuvat vaipatta.

En herättelisi vessaan. En todellakaan jaksaisi itse nousta pari kertaa yössä sen takia, eikä se minusta edes edesauttaisi lapsen kuivaksi oppimista, kun pointti on siinä että hänen täytyy joko pysyä kuivana yön yli tai herätä itse vessahädän tullen.

Minä varmaan tuossa tilanteessa laittaisin vaipan päälle kun lapsi nukkuu... Tai sitten sellaiset kuivaksiharjoitteluhousut (vai millä nimellä ne on?). Sänky ei kastu mutta tuntuvat märältä. Ehkä lapsi sitten kuitenkin mieluummin laittaa vaipan kuin nuo housut? =)

Älä anna juoda ennen nukkumaanmenoa. Iltapala vaikka tuntia ennen ja silloin viimiset juomiset. Sit veskiin tietenkin just ennen nukkumista ja suojaat patjan. Äkkiä se unissaan pissaaminen jää.

[QUOTE="Vieras";23373311]Minä varmaan tuossa tilanteessa laittaisin vaipan päälle kun lapsi nukkuu... Tai sitten sellaiset kuivaksiharjoitteluhousut (vai millä nimellä ne on?). Sänky ei kastu mutta tuntuvat märältä. Ehkä lapsi sitten kuitenkin mieluummin laittaa vaipan kuin nuo housut? =)[/QUOTE]

Tää on hyvä vinkki, kiitos! Mistäköhän sellaisia housuja löytyisi?

Ajattelin kyllä käydä kohta laittamassa sen vaipan, kun on kunnolla nukahtanut. Se on nimittäin 100% varmaa että pissa tulee. On sanottukin aikaisemmin, että vaippa pois sitten vasta, kun se on aivan kuiva aamulla. Nyt vaan on niin kovasti isoa tyttöä että omasta mielestään ei sitä enää tarvitse enkä jaksanut ryhtyä siitä vääntämään kun koko ilta oli muutenkin yhtä huutoa ja itse olen viimeisillään raskaana ja pinna kireällä...

Vaippa takapuoleen ja sillä hyvä, olisi minun toimintatapani. Vaipasta pääsee meillä silloin, kun on kuiva. Tai sitten 4,5-vuotiaana saa yrittää ilman vaippaa, jos ei siihen mennessä ole vaipan kanssa kuivuutta saavutettu.

Kesällä olisi jo toisen lapsen kohdalla tuo 4,5 vuotta täynnä. Vaipat on aina märät, mutta ei kai se auta kuin alkaa testata, miten käy. Mutta vasta kesällä, kun pyykkien kuivaus on helpompaa.

cittarista saa kuivaksi opettelupöksy vaippoja.
me ollaan ostettu yöksi 3.5vuotiaalla mieluisia housuvaippoja siis puuhapete tms niin ei mene tappeluksi vaipan kanssa.

Tai sitten älä anna lapsen juoda niin paljon illalla ja vie se yöllä pissalle ennen kuin pissaa sänkyynsä. Hyvä aika on pissattaa eka kerta just ennen kuin itse menet nukkumaan ja toinen kerta sitten joskus klo 2 ja 4 välillä (ainakin meillä toimi näin alkuunsa). Laita lisäksi lapsen sänkyyn muovitettua froteeta, niin ei haittaa vaikka tuleekin vahinko ja ota vielä varalakanat ja -yöpaita valmiiksi.

Meillä jätettiin esikoiselta yövaippa pois vajaa 3v:nä kun ei enää halunnut laittaa vaippaa yöksikään ja ihmeesti se vaan alko sujua ilman suurempia vahinkoja. Lapsen _oma motivaatio on yleensä suuri apu näissä hommissa ja sitä kannattaa hyödyntää. Vahinkoja sattuu ja niitä varten on keksitty mm. muovitetut froteet, pesukoneet jne...

meillä kolme vuotias kastelee jos juo paljon! mutta herätän itse vessaan kerran yössä ja siinä se ei vaippaa mutta joskus vahinko mutta pienempi pahe se kuin vaippa!!!

Kuivaksiopetteluhousut ei kyllä pidä kovinkaan hyvin pissoja. Ne antaa lapselle lisäaikaa ehtiä vessaan ja pitää pienet loraukset sisällään, mutta jos nukkuva lapsi oikein antaumuksella tyhjentää rakkonsa niin kyllä sänky on märkä...

Tää on hyvä vinkki, kiitos! Mistäköhän sellaisia housuja löytyisi?

Ajattelin kyllä käydä kohta laittamassa sen vaipan, kun on kunnolla nukahtanut. Se on nimittäin 100% varmaa että pissa tulee. On sanottukin aikaisemmin, että vaippa pois sitten vasta, kun se on aivan kuiva aamulla. Nyt vaan on niin kovasti isoa tyttöä että omasta mielestään ei sitä enää tarvitse enkä jaksanut ryhtyä siitä vääntämään kun koko ilta oli muutenkin yhtä huutoa ja itse olen viimeisillään raskaana ja pinna kireällä...

Googletin "kuivaksiopetteluhousut" ja esim. tällainen malli löytyi.
KVK kuivaksiopetteluhousut - Kestovaippakauppa.com

mie oon saanut puhumalla vielä jätkällä pidettyä vaipta, asiaa on auttanut se että on muutamaan otteeseen falskannut vaipat ja poika on herännyt märästä sängystä, on sitten aina sellaisina iltoina kun poika ei olisi vaippaa halunnut niin käyty keskustelu siitä että miten kurjaa se on herätä keskellä yötä märästä sängystä, unikaverit, peitto ja lakanat menee pyykkiin jne.
ja on lopulta aina myöntynyt vaipan laittoon.
poika täyttää 4v ja vaippoja käytetään niin pitkään kun se ei herää itse yöllä pisulle tai vaipat on täysiä aamuisin

[QUOTE="yks äippä";23373405]meillä kolme vuotias kastelee jos juo paljon! mutta herätän itse vessaan kerran yössä ja siinä se ei vaippaa mutta joskus vahinko mutta pienempi pahe se kuin vaippa!!![/QUOTE]
Mitä pahaa vaipassa on? Hormoonijutut ym säätelevät sen koska lapsi oppii yökuivaksi, vaipalla kaikki pääsevät helpommalla. Sitten kun vaippa rupeaa olemaan lähes joka yö kuiva niin sitten voi jättää pois.

Itse laittaisin vaipan takaisin kun lapsi nukkuu tai selostaisin lapselle että vaippa on pakko olla.

[QUOTE="yks äippä";23373405]meillä kolme vuotias kastelee jos juo paljon! mutta herätän itse vessaan kerran yössä ja siinä se ei vaippaa mutta joskus vahinko mutta pienempi pahe se kuin vaippa!!![/QUOTE]

millähän tavalla se on pienempi paha :O
minen ainakaan jaksais sitä sänkyä 9olla pesemässä joka yön jälkeen, vaihdella lakanoita keskellä yötä jne. ei se yövaippa ole mikään iso paha asia.. se vaan on niin että jotkut oppivat myöhemmin kuin toiset, ja se että vanhemmat herättelee vessaan/huolehtii vessakäynneistä ympäri vuorokauden ei ole kuivaksi oppimista, lapsihan ei siinä itse tunnista hätää ja osaa pidättää/toimia sen hädän mukaisesti

Meillä oli kolmevuotias tyttö, kun jätettiin yövaippa pois. Sitä ennen oli joka yö märkä vaippa. Herätin, ehkä n. kolmena yönä pissalle joskus 1-2:n aikoihin yöllä. Siitä lähtien hän on herännyt itse, ja mennyt vessaan yöllä. Alkuun herätti minut mukaan, mutta pian sekin jäi. Olin yllättynyt, kuinka helposti se kävi. Tietysti joskus tuli vahinkoja. Kannattaa kokeilla herättää joku viikon verran? Kaverin lapsella oli yöllä potta sängyn vieressä. Siinä kävi itsekseen sitten yöllä.

Mä en tajua sitä, että lapsi (joka EI ole kuiva) on yön vaipatta, ja vanhemmat herättelee häntä pissalle pari kertaa yössä. Ja silti tulee vahinkoja.

Meillä on tapana nukkua öisin, sekä aikuisten että lasten. Kukaan ei töki ketään hereille yöaikaan. Ja toisekseen minusta ei ole mitenkään hienoa että lapsi on vaipaton, jos lapsi ei kuitenkaan ole kuiva.

Siinä on tosiaan myös se hormonijuttu, ei ole kyse oppimisesta vaan lapsen kehityksestä. Keho erittää sellaista hormonia joka tiivistää virtsan yöllä, yleensä tämä puoli kehittyy kun lapsi on 3-4 vuotias mutta joillekin voi kestää vielä kauemmin. Se on ihan huuhaata että yritetään sitten herättää lasta pissalle kun sehän ei ratkaise mitään.

meillä tyttö on ollu omaaloitteisesti 2v5kk iästä yö kuiva, mutta ei oo tullu vahingon vahinkoa.
Itse annan tuntia ennen nukkumaan menoa viimeiset juomiset..
tyttö nyt 2v9kk :)

mutto tossa tilanteessa vaippa olisi pakollinen.. meillä sentään on 2v2kk iästä oltu yökuivia pääosin... aina kuivat vaipat aamuisin.

Mä en tajua sitä, että lapsi (joka EI ole kuiva) on yön vaipatta, ja vanhemmat herättelee häntä pissalle pari kertaa yössä. Ja silti tulee vahinkoja.

Meillä on tapana nukkua öisin, sekä aikuisten että lasten. Kukaan ei töki ketään hereille yöaikaan. Ja toisekseen minusta ei ole mitenkään hienoa että lapsi on vaipaton, jos lapsi ei kuitenkaan ole kuiva.

Niin samaa mieltä!

Vaippa tietysti päälle, jos ei ole vielä kuiva, en edes keskustelisi asiasta. Enkä herättelisi minäkään nukkuvaa lasta pissalle yöllä. Siinähän sitä vasta opettaisikin riesan, että lapsi tottuisi siihen, että joka yö pitää käydä pissalla! Ideanahan on nimenomaan se, että oppii olemaan koko yön pissaamatta.

Meillä jätettiin vasta kuiva vaippa pois... ei tulisi mieleenkään herätellä lasta öisin vessaan.

Yhteistyössä