35 -vuotiaat ja sitä vanhemmat odottajat

Hei!

Selvisi nyt sitten lopullisesti sairaala, ja ensimmäinen käynti vasta viikolla 16...petyin kyllä. Täällä ei siis neuvolasysteemiä, sairaala vaan ja oma lääkäri. Sanoivat, että jos haluan sen ultran 11-13 viikolla, jolla selviää onko lapsella Down (enkuksi Nuchal translucency (NT) scan, en tiedä mitä suomeksi), täytyy mennä yksityiselle ja maksaa, noin £150.
Minulle tehdään verikoe sen sijaan viikolla 16.
Onko verikoe yhtä luotettava kuin tuo ultra? Onko kokemuksia?
Sellaisia huolissaan tällä miettii tämä, olo on ihan hyvä.
RR 10+2

Kiitos tervetuliaistoivotuksista kaikille! Nyt olemme pikkuhiljaa alkaneet ymmärtämään että olemme uuden matkan alussa, matkan joka muuttaa meidän elämämme aika perusteellisesti! Ihanaa! Miehelläni on pesän rakennustarve. Olemme nyt kaksi päivää juosseet huonekaluliikkeissä ostelemassa lamppuja, huonekaluja, verhoja ja muuta mistä olen turhaan aiemmin vihjaillut!! Ihana nähdä kun mies puuhaa porakoneineen ja nauttii tavallaan tästä iloisesta asiasta...

Itse olen jännittynyt että päästäänkö onnellisesti ensimmäiseen ultraan joka on noin 4 viikon kuluttua. Vointi on hyvä... ruokahalua on mutta paino ei nouse, vaan pysyy kurissa, hajuaisti on niin voimakas, että ihmiset haisevat bussissa pahalta, roskis on hirveä, tiskikone myös. Kauhulla odottelen myös mahdollista aamupahoinvointia, vielä sitä ei ole.

Häitäkin on alettu suunnitella, haluaisimme että lapsi syntyisi avioliittoon, olemme kai vanhanaikaisia.

En oikein ymmärrä miten näitä raskausviikkoja lasketaan, mutta olen nyt yli kaksi viikkoa siirrosta ja kai se sitten raskausviikko 4 + 2?

Saara ja Inkku

Ronya Royce, luotettavin testi on lapsivesipunktio tai istukkabiopsia. Jos verikokeella tarkoitat seerumiseulaa, se antaa myös paljon "vääriä hälytyksiä". Itse kävin yksityisellä ensimmäisen kolmanneksen seulassa, jossa ultrattiin ja mitattiin niskapoimun mahdollista turvotusta yhdistettynä verikokeeseen (seerumiseula). Tässä luotettavuus 80-90 luokkaa downia seulottaessa.
Hexodus, meillä ollut aina kissoja ja esikoisen syntyessä oli kaksi, joista toinen varsinainen superkiipeilijä. Vauvan tullessa taloon molemmat kissat olivat olennosta aivan kauhuissaan eivätkä suin surminkaan menneet edes lähelle sitä, koskaan eivät menneet vauva sänkyyn tai vaunuihin. Nyt kissoja enää yksi, joka niin vanha ja kankea ettei edes sohvalle jaksa hypätä, Mitään ongelmaa kissan ja lasten yhteiselossa ei meillä ainakaan ole koskaan ollut, kissat olleet sisäkissoja. Lapset ovat oppineet kunnioittamaan eläimiä ja antavat kissan olla rauhassa (esim. jos kissa nukkuu tai syö, ei siihen kosketa).

juulialle haleja :hug: :hug:
Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin!!

Se valitettavasti on totta, että tietyille asioille me ei voida mitään. Mulle sanottiin just viime ultrassa, että geenejä me ei voida valita, muuten voidaan vaikuttaa ainoastaan syömällä terveellisesti, ulkoilemalla ja lepäämällä riittävästi ja loppu tosiaan on jossain ylemmissä käsissä. Voimia tuleviin viikkoihin!!

Puellalle Onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower:
ja tervemenoa vaatekaupoille ;)

SaaraX - ONNEA plussasta!!! :flower:
Tässä pinossa on varmasti enempi vähempi epätodellisia olotiloja...! ;) :D
Me otettiin viime raskaudessa alku hissukseen, ei huudeltu kauheemmin, ennenkun masu alkoi selkeesti näkymään. Sittenkin oltiin skeptisiä ja varpaillaan, et kattellaan kuinka tässä käy... Noh, meille tuli se pahin kokemus kaikista eli esikoisemme menetettiin viikolla 28+0.
Kun sen jälkeen kuitenkin uskallettiin yrittää uudelleen, mietittiin keskenämme, että tehdään nyt kaikki toisin! Mennään heti ekan ultran jälkeen vaunukaupoille ja huudellaan kaikille ympäri kyliä :LOL: ..no joo, ei tosiaan olla niin tehty, eikä vieläkään mitään olla hankittu... saadaan kyllä kaikki kasaan nopeastikin, jos tarve vaatii, mutta muutoin ostetaan vaatteitakin sitten vasta joskus 30+ viikon jälkeen tai jotain...
Niin, siis mun pointti tässä oli se, että menetys sattuu joka tapauksessa, on siihen varautunut tai ei!!! Tai tulee se heti tai vasta myöhemmin. Mä koitan ajatella sen niin, että tällä tulokkaalla on oikeus rentoon mammaan, eikä sen tarvii ressata mun peloista! Joten koitan vaan rentoutua ja ajatella, että kaikki menee nyt hyvin. Muuta neuvoa en osaa antaa. Paitsi tietysti ne itsestäänselvyydet eli terveelliset elämäntavat ja se riittävä lepo... ja se tulee automaattisesti tän väsymyksen takia :D (ja Multi-Tabsin raskausvitamiinissa on tärkeää foolihappoa muiden vitamiinien lisäksi *mainostaa*)
Onnellista raskausaikaa toivottelen! =)

Kissosista,
Strömsö ja eulis - kiva kuulla, että muillakin on karvanaamoja kotona :D
Meillä on tommonen töpöhäntäinen pitkäkarvainen koiramainen "sekarotuinen" kissa, jossa on jotain manxia tai/ja persialaista ja mitä lie... persoonallinen otus kun mikä ja meidän vauva toistaiseksi :heart: kova tyttö juttelemaan, seuraa aina jalan vieressä ja juttelee samalla :) (sitäkin saa sitten myöhemmin varoa, jos vaavelia kantelee ja kissonen jaloissa pyörii, niinku toi tekee..) mutta uskon kyllä kans tohon, että tää varmasti ensin on vaan kauhuissaan nyytistä!! Eikä varmasti ihan viereen uskalla tulla! Mut sitä vauvansänkyä on mietitty, että vaikka kissa ei sinne varmaan olekaan menossa, jos siellä joku tuhiseva pieni ihminen on, niin toisko joku verkko siihen sängyn päälle kuitenkin mielenrauhan..? Noh, täytyypi sitten kattella, kun on ajankohtaista..!
Oon itte kasvanut eläinten keskellä ja mulla oli koira toistakymmentä vuotta ja nyt toi pienempi otus, niin jotenkin ne vaan kuuluu elämään. Ja tuleepi allergeenit ja eläinten ja elämän kunnioitus kaupan päälle...

Semmossia tähän palaan. Nyt on kai aika herätä ja alkaa touhuumaan kotia muuttokuntoon :headwall:

Voikaapa hyvin ja paksusti :D (Strömsö - täällä kans jo ihan kiitettävä pötsi... mulle ei varmaan kohta mahdu edes mun mammahousut!!!!! |O )

Hexodus ja masumöyrijä 20+4

SaaraX <tervetuloa joukkoon! Onnittelut teille!

Meilläkin on kissa, ja koira myös. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia lasten kanssa. Meilläkään tuo kissa ei ole koskaan mennyt lasten lähellekään. Nyt vasta kun kuopus on jo kahdeksan on joskus mennyt sen sänkyyn nukkumaan. Kissa on nyt jo vanha, 14v., mutta hyvin virkeä, ei mitään vanhuuden merkkejä. Koiran kanssa leikkii ihan niinkuin ennenkin!

Yöllä oli tullut vähän lunta, taidankin lähtee koiran kanssa ulos. Se kun rakastaa lunta!

Voisikos tännekkin pinoon liittyä. Tuolla kesävauvoissa olen jo vähän kirjoitellut.... ikää on jo 35v. Kuudes vauva on tuloillaan ja rv 5+2 menossa ja LA 20.6 jos ei muutu. Sairaala olis P-KKS
Muut lapsoset ovat synt. -90, -94, -97, -04tyttö ja -05,poikia muut.
Kahdelle kaverilleni olen kertonu raskaudesta mutta muille kerron sitten kun näkyy tai kysyyvät :D
Meillä on yksi kissa ja neljä koiraa,joista kolme on metsästykseen ja yksi miun seura-karvakuono :heart:

Hexodus: kiitos vinkeistä! Tuollaista minäkin olen ajatellut, lepoa silloin kuin väsyttää ja ulkoilua. Eilen yritin tehdä puutarhatöitä mutta voimat eivät ole ihan entiset, huomaa että uupuu ehkä hieman helpommin kuin aikaisemmin. Muuten vointi on OK.

Amati: tervetuloa, meillä on melko sama laskettu aika, luulisin että olen nyt 4 rv + 4 vaikka en ihan vielä ymmärrä laskentaperusteita. Kiva kun on joku joka on samassa vaiheessa tätä odottamisen ihmettä.

Saara ja Inkku

SaaraX: LA lasketaan aina viimeisistä kuukautisista 1pvä+ 9kk+7pvä tai sen 40 vk+2pvä (luin yhdestä oppaasta ) koska se on vakiintunut ja varmin tapa saada LA selville. Ultrassa sitten LA tarkennetaan... :) ja pitää muistaa että raskaus kestää +-40vk kumpikun normaalia heittoa.
Ja viikothan meni että silloin kun menkkojen piti alkaa (~~28kierrolla ) alkaa viikko 4
Huh! nyt mie kuulostan joltain terveystieto intoilijalta :LOL: ja toivottavasti auttoi edes vähän.

Miulle käy tuo 1. sivun lista..

Huomenet täältä! :wave:

Ihanaa nää loppumetrit, aikaiset aamut yms. No tyttö päätti vallata ton meidän sängyn isänsä kanssa, ja tuolla ne nyt kuorsaavat kilpaa |O No otan itse kunnon päikkärit sitten myöhemmin kun tyttö on viety tarhaan.

Juuliallekin :hug: :hug: Toivottavasti kaikki Ok. Toisella siis kaikki oli kunnossa. Tämä ei varmsti yhtään helpota mutta mulla epäiltiin kaksoisraskautta ensimmäisessä raskaudessa ja toinen tuli pois rv12 ja toinen jäi hänestä onkin kehittynyt oikein reipas ja aktiivinen tyttö. Onneksi on hänet. Silloin kyllä surutti ja pelotti.

(.) ähkymistä .... masu kasvaa omasta mielestä silmissä sf viimeviikolla oli 33 :eek: mutta kummasti painoa oli vaan tullut 200g/vk vaikka turvotusta olisi muille jakaa. No nyt tuntuu että painoa on vastaavasti tullut sitten enmpi, ensiviikolla neuvola, niin näkee silloin mitä on tullut veikkaanpa 1 - 2 kg. Niin mulla tuosta ekasta tuli niillä viimeisillä metreillä... tosin sen turvotuksen takia, ei minkään herkuttelu hetkien takia.

EI tänne taaskaan tään ihmeempää, mutta koitetaan pitää listaa ylempänä ja tulen ilmoittelemaan taasen itsestäni :wave:

viivin ja kaveri 38+5

juu
Tervehdys kaikille äityleille ja odottajille, vieläkö pääsis mukaan? Olen äiti vm-69, esikoistyttö on nyt 1v7kk ja toinen tulossa huhtikuussa, meneillään kait joku rv 13+jotain. Mitähän sitä muuta, asutaan kaauukana pohjoisessa Suomessa, talossa jota edelleenkin rakennetaan (aloitettiin viime kesänä), koiria löytyy talosta hulppeat 7kpl.

Ja jos heti kertois tuntemuksia mitä muutkin täällä pikaluvun jälkeen ovat tuntuneet pohdiskelevan, eli omaa jaksamista... Tuo tyttömme on melkoinen tättähäärä, voimakastahtoinen pikkuneiti joka kehittelee jo uhmaa lupaavasti ja nyt on päivittäin mielessä että mitenhän sitten ensi keväänä pärjätään ja jaksetaan. Meillä ei kummankaan sukulaisia asu lähimaillakaan, joten ihan oman avun varassa ollaan:)

Tässäpä tämmöistä näin ens alkuun, kirjoitellaan lisää taas!

Eilen oli neuvolalääkäri. Dopplerilla ei saatu sydänääniä kuulumaan, mutta neuvolan ultrassa näkyi, että sielläpä vauva on ja sydän pomppaili hienosti. Tuli todella helpottunut olo.
Ensi viikolla "oikea" ultra ja mahdollisesti alkuraskauden seerumiseulonta..
Lääkärin ohje: pidä huolta itsestäsi. ulkoile, nuku ja syö terveellisesti..
Noh, yritetään!

amati ja juu, tervetuloa!! :flower: :flower:

vappuvauvan äiti, ONNEA hyvistä ultrakuulumisista :hug:
Kummasti se helpottaa, kun sen sykkeen näkee... :heart:

Tulin vaan pikaseen ilmoittelee, että tallessa ollaan kiireiden keskellä! :D
Töistä raapustelen ja muuttotohinat kotona jatkuu... tänään menee karvanaama hoitoon muutamaks päiväks ja kamppeetkin alkaa olla aika hyvin pakattuna.
Huomenna menee koneet pakettiin *sniif* :/
uusien yhteyksien pitäisi kyllä pelittää jo heti perjantaina, mutta se koska ne keritään virittelee, onkin toinen juttu.... :D
Huomenna alkaa loma, joten ehtii laittaa uutta kotia kuntoon!!!! Ihanaa!! B)
Palailen netin äärelle, kun kykenen =) voikaapa paksusti!!

Hexodus ja masumöyrijä 21+0

Heips :wave:

Käväisin sitten eilen äippäpolilla. Soittelin niistä turvotuksista yms. ja he pyysivät heti tsekattavaksi. MEillä on kuitenkin kaikki hyvin =) Ei ollut raskausmyrkytystä, huh, huh, helpotti suuuuuunnattomasti. Vauvalla oli kaikki hyvin nyt painoarvio oli n. 3,2 kg. Paikat ovat pehmeneet ja sormelle auki, mutta kyllä tää tässä olotilassa varmsti vielä kestää viikosta kolmeen (veikkaan tota kahta viikkoa itse). Tyttö meni yli kaksi viikkoa ja ensi viikollahan mulla on tuo laskettuaika.

Isosisko (3,5-v) paijailee masua ja tuo kaverin tyttökin (2-v) oli aivan ihana kun kävi kyläilemässä. Siliteli vatsaa ja sanoi aina vauva , kun lähtivät kävi antamassa mun masulle vielä heippapusunkin.

Joo täällä ollaan super herkässä tilassa. Ei paljon tarvii niin johan itketään ilosta tai sitten ollaan kuin myrskyn merkki (ukolle). Voi raukkaparkaa, no toivottavasti ei tarvii kestää kauan näistä mun mielialan vaihteluista. Jes sainpas pestyä vihdoin ja viimein nää ikkunat!! Nyt on voittoisa olo =)

Vointeja ja :hug: kaikille! Ja kiitos tsemppauksista =) =)

viivin ja kaveri 38+5

Vieläkö sopisi yksi 37-vuotias mukaan! Viides on tulossa raskausviikolla 4+3, la 29.6 ja synnytyspaikka Kys.

Raskaudestani en ole kertonut vielä edes omille lapsille, ehkä sit ensimmäisen neuvolan jälkeen kerromme vähitellen tärkeimille ihmisille.

Kauniita syyspäiviä kaikille =)

Tervetuloa vain mukaan Fenix. Suurin piirtein samat aikataulut myös meillä. Minä olen kertonut vain parhaimmalle ystävättärelleni ja lähimmälle työkaverille, että joku töissäkin tietää. Kaasoille olen myös kertonut, nimittäin pistettiin hääsuunnitelmiin potkua kun saatiin tämä uutinen! Hääpuvun mallikin kyllä nyt muuttuu enempi empiremalliseksi, luulisin. Vinkkejä raskaana olevan morsiammen hääpuvuksi?

Lurkin täällä minäkin, tuolta kesämasuista jo putosin pois, mutta yritetään nyt vaikka tähän. Olen tosin jo 41, muut lapset -87, -90, -91 ja 05. Laskettuaika 31.5. ja synnäri Jorvi. Paljon ei jaksa kirjoitella, kun pahoinvointi vaan jatkuu ja jatkuu... Ehkä se toivottu prinsessa on sitten työn alla, kun aiemmista lapsista ainoa tyttö teetti kanssa tällaista harmia, ihan alusta loppuun. Yrittävät vissiin eliminoida kilpailijansa jo turhan aikaisin.

Milloinka häät tiedossa?
Kaksiosinen nyöritettävä korsettipuku oli ystävälläni vuokralla. Hyvin saivat korjattua sopivaksi alan liikkeessä, eikä raskaus näkynyt silmiinpistävästi. Ja nyörityksen takia jäi ylimääräistä varaa, vaikka masu olisi kasvanut, leveämpi tukikangas vain nyörityksen alle. =)

Täällä olo vähän heikonlainen eilisen Lauri Tähkän konsertin jäljiltä :x
Sain siskolle naureskella että kuskilla pahin krapula. Päähän koski ja tutisutti,nukuin välillä ja pitihän sitä pyttyä halata useamman kerran tuskan hiki pinnassa. ( juotua ei milloinkaan ollut krapulaa )
Sain pidettyyn odotukseni aiankin toistaiseksi salassa vaikka muut yritti että miunki pitäis ryypätä..mutta tyydyin kuskin osaan niinkui yleensä muutenki.Kai se stressi vaikutti kun jouduin ajamaan pimeän aikaan pitkää matkaa ja vielä isossa kaupungissa.
Nyt alkaa helpottaa kun nukuttua kävin saunassa,katotaan pysyykö jogurtti sisällä :LOL:
Vauva uutisiakin kuulin,miun sekku oottaa neljättä ja joskus keväällä saa sen.On sitten saman ikäistä seuraa =)

Terkut tännekkin vielä yhdessä kasassa, eikä varmaankaan ole ihan näinä päivinä tätä maailmaa vielä tulossa katsomaan. No keskiviikkona meidän pitäisi tään ison tytön kanssa mennä taskulamppu retkelle merenrantaan illalla. Huu, jännää =)

Tervetuloa uusille!!! =) :flower:

Päivittelin tota masuprofiilianikin varmaankin nyt vimppaa kertaa. TYttö värittelee mielellään iltaisin tota mahaa kasvoväreillä, siitä tuo iloinen väriskaala, en ole uffonainen ;)

viivin ja kaveri 39+3

Fenix: kiitos vinkistä... en vain oikein osaa kuvitella itseäni korsetissa... muutenkaan en ole hoikemmasta päästä. Häät ovat maaliskuun alussa, eli viidennen raskauskuukauden loppu, yritetään pitää häät niin että todennäköisesti pahoinvointi olisi poissa ja eikä vietäisi liian pitkälle varmuuden vuoksi. Aikamoista puuhaa vaatii nämä häidenkin järjestelyt!

Amati, kuulostaa silti hauskalta tuo ulkona juhliminen vaikka ymmärrän hyvin että väsyttää jälkeen päin. Itse olen vältellyt juhlia kieltäytymällä kutsuista. Välttelen alkoholikekkereitä, koska minun juomattomuus kyllä kiinnittää huomiota, koska minä en yleensä edes aja autoa ja antibioottikuuri on aika huono alibi pitemmän päälle.

Viivin, kuulostaa hauskalta tuo kasvovärimahamaalaus! Tsemppiä loppurutistukseen!

Olen itse vähän huolissani koska minulla oli vuorokauden pituinen maksoittunut verivuoto, siirrettiin ultraa jo ensi viikolle että varmistuttaisiin ettei ollut keskenmeno.

Saara ja Inkku 5 + 3

Täällä elämä voittaa taas,pahaolo väistynyt yön nukuttua. Vähän epäilytti päivällä että voiko mennä syömään metsästysseuran hirvipaistia kun oli vähän öklö olo, mutta kyllä se sitten maistuikin ja kahvit päälle :D Kuulin uutisia että meitin kylälle on syntynyt lähipäivinä uusi asukas: tyttö vauva! :heart:

SaaraX: Nyt kun tyttö porukala pääsin liikenteeseen niin otin reissun vastaan ( sisko kutsui mukaan,ihme kyllä ) mie kun harvemmin juon ja yleensä juhliessa olen kuskina niin ei ne onneksi epäilly mitään... ja kun sanoin etten voi sinne yöksi jäädä ( ukko olis revenny ) nii meni täydestä että kotia on ajettava ja kaveri kotiin vietävä :LOL: Hauskaa voin pitää ilman alkoakin

Toivottavasti siulla on kaikki hyvin masussa :hug:

amati rv 5+2toukka

Hei Amati! Totta on että voi sitä olla hauskaa ilman viinaksiakin varsinkin kun on hyvä syy!!

Vuodot ovat nyt pysyneet poissa ja veritesti tänään antoi positiivisen suunnan hormoonitasojen kasvulle, joten ainakin olen vielä raskaana. Lopullisen tiedon tilanteesta saadaan keskiviikkona ultrassa. Nälkä ainakin tänään on kovasti ollut ja väsyttelee aina välillä...

Miten viivin voi? Alkaako jo tulla oireilua että h-hetki on pian käsillä?

Saara ja Inkku, 5+3

Eilen oli koepalojen otto ja sain muistoksi kuvan pikkuisesta (9+3). Vielä pitää odottaa 19.11. asti ennen kuin on np seulonta ja siitä vielä viikkoja ennen kuin kuulee koepalojen tuloksen. Ehkä sitten jo joskus viikoilla 20+ pääsisi iloitsemaan odotuksesta?

Yhteistyössä