35+ Lapsettomat

Heippa kaikille,
Minä sitten palailen tänne ketjuun ihmettelemään raskautumisen ongelmia. Varhaisultra osoitti omat aavistukset oikeiksi hyvin kasvaneista hcg-lukemista huolimatta eli alkio/sikiö ei ollut jaksanut kasvaa 2 mm pidemmälle. Kyseessä on siis keskenmeno, joka ei ole vuotanut pois. Viikolle 7+0 sinniteltiin, mutta ongelmia oli matkassa kyllä lähes plussasta alkaen. On tämä vaan rankkaa.


Vielä ei tiedetä yhtään, kuinka tästä eteenpäin jatketaan. Klinikalla ei osannut tänään kysyä yhtään mitään. Kuitenkin meille jo väläytettiin mahdollisia kromosomi-tutkimuksia, olikos täällä kellään niistä kokemusta? Ilmeisesti Electra nuo DNA-testit ovat jotakin samansuuntaisia?

Huh, toivottavasti teilleä muilla on toiveikkuus jatkoon vähän korkeammalla kuin täällä! Ja tervetuloa vielä mukaan Electra ja Citronella.
 
Vaahtokarkki: Siittiöiden DNA-vauriotutkimukset on eri asia kuin miehen kromosimitutkimukset. Meillä on jo hoitojen alussa tutkittu miehen kromosomit, että ovatko normaalit xy ja tehtiin myös kromosomideleetiotutkimus. Näillä haettiin syytä miehen huonoon sperman laatuun (vähän ja hidasta). Kromosomitutkimuksissa ei syytä löytynyt (ei deleetiota = pilkkoutumista) ja oli normaalit xy-kromosomit.

Mun eräältä tuttavapariskunnalta tutkittiin perinnöllisiä sairauksia (kromosomeista?), kun sikiössä todettiin vakavia vaurioita.

Mulla on kohonnut kilpirauhasarvo, mutta ei vielä ylittänyt varsinaisen vajaatoiminna rajaa. Jotta hormonitoimintani olisi mahd. normaali hoitojen onnistumisen kannalta, popsin Thyroxinia. Suvussa on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olen havainnut kuukautiskierron pidentyneen ja unentarpeen pienentyneen lääkkeen aloittamisen jälkeen.

Kris: Ihmetyttää, miten eri tavalla pariskuntia tutkitaan. Meiltä ei ole tutkittu vasta-aineita, eikä hyytymistekijöitä. Ainakaan en muista. Tuntuu, että hoidoissa ei ole mitään selvää linjaa, vaan kukin lääkäri tekee omat ratkaisut tilanteen mukaan. Tuntuu, että ei olla hoidoissa vaan sen takia, että me halutaan lapsi, vaan myös sen takia, että klinikalla halutaan tehdä tutkimusta.. Käsikädessä nämä asiat kulkevat, mutta jotenkin tulee sellainen kylmä fiilis.
 
Nostetaanpa tätä meidän ketjua ylöspäin..

Pahoittelut halausten kera Vaahtokarkille :hug:

Electra, olen samaa mieltä. Tuntuu välillä vähän hakuammunnalta nuo hoidot. Kun itse olen jotakin klinikalla kysynyt tai ehdottanut, että voisiko tehdä tai kannattaisiko, niin minulle vastataan, että "hyvä idea" tai "hyvä kysymys".. Noh, mutta kyllä kuitenkin kaikesta urputuksesta huolimatta luotan heidän tietämykseensä. Olen menossa keskiviikkona kuulemaan veritestien tuloksia.. saapa nähdä mitä lääkäri on suunnitellut jatkoksi :whistle:

Mukavaa viikon vaihdetta kaikille :wave:
 
Ensin [/b]Vaahtikselle lämpimät halaukset. Kyllä ottaa koville puolestasi :ashamed: Voimia!

Tervetuloa
Citronella mukavaan porukkaan! Vaikka aihe ei ole sieltä mukavimmasta päästä, mutta täältä se paras tuki löytyy.

Yhdyn Electran ja Krisin kanssa samoihin ihmettelyihin hoitojen toteuttamisesta. Onhan se tietty ymmärrettävää, että hoidot suunnitellaan yksilöllisesti, mutten minäkään jaksa ymmärtää ettei sellaisia kokeita oteta heti alkuunsa, mistä selviäisi moni asia. Saa nähdä, miten meillä tämä viimeinen julkisen puolen hoito etenee. Lääkäri ei sitten lämmennyt niille verikokeille (tumavasta-aine, hyytymistekijät, endokriinisten rauhasten vasta-aine), mutta oli kuitenkin kanssani samaa mieltä siitä, että ne kannattaa selvittää sitten sitä ennen jos joudumme lähtemään vielä yksityiselle klinikalle hoitoon. Pakko se on kai luottaa heidän tietämykseensä. Kyllähän tässä itse tekisi vaikka mitkä testit ja seisoisi päällään viikon (sitäkin on yritetty, tosin ei viikkoa) jos siitä voisi olla apua. Ehkä nuo vasta-aineet ovat niin harvinaisia, ettei niitä aleta heti aussa tutkimaan? Ihme kyllä meidät laitettiin Tays:in sijasta AVA -klinikalle ilmeisesti koska kyselin pitkästä viljelystä. Lääkäri totesi, että hän laittaa meidät AVA:lle koska jo punktio- ja alkionsiirtopaikan vaihto voi vaikuttaa asiaan joissain tapauksissa.

).( Kolmannen hoidon lääkkeet on haettu ja pistelyt alkaa tämän kuun loppupäivillä, joten siirto ajoittuu sitten kait tuonne helmikuun puolen välin pintaan. Kunnon coctail onkin varattuna: Puregon, Orgalutran, Pregnyl. Puregonia tällä kertaa 200 IU:ta, tarkoituksena saada enemmän hyviä muniksia, että jotain saatasiin kerrankin pakkaseenkin. Jotenkin on ihan positiiviset fiilikset. Me ollaan miehen kanssa päätetty onnistua, vaikka sitten adoptiolla jos ei muuten omaa pikkuista aikaiseksi saada =)

Kaikille tsemppiä ja voimia jatkoon ja Tikrulle ja Hildelle ihanaa odotusaikaa :heart:

p.s. en tiedä miks kaikki teksti tuli mustattuna! En saanut sitä korjattua vaiks kokeilin...Älkää antako häiritä!
 
Jäyhis, me ollaankin sitten samalla klinikalla : ) Olen tykännyt kyllä kovasti palvelusta ja omasta lääkäristämme. Olen myös ymmärtänyt, että kaikkiaan klinikka on suosittu ja heillä on hyvä tulokset.

Yhdyn myös tuohon hoitojen ja tutkimusten vaihtelevuuteen. Tosiaan kun lukee kokemuksia, niin ihan eri vaiheissa ja eri perustein tuntuu olevan varsinkin lisätutkimusten ja selvitysten kanssa. Lääkkeiden ja itse hoidon erot ymmärtääkin helpommin, koska reagointi lääkkeisiin on niin yksilöllistä. Jostain luin, että kaksi keskenmenoa vaatii jo hoitojen jälkeen perusteellisempaa selvitystä, mutta eipä lisätutkimuksia ole ainakaan meille ehdotettu. Sama kromosomitutkimusten ym. kanssa.



 
Jäyhis, oikein paljon onnea sinulle tähän alkavaan hoitoon. :heart: Aikamoinen coctail sinulla onkin. Minulla olisi muuten pieni lahja jollekin, jolle määrätty Menopuria.
Adoptio ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Yksi ystäväni sai syksyllä 3-vuotiaan tytön ja hyvin on lapsiperhe-elämä käynnistynyt ja lapsi erittäin rakas.

Kiitos vielä Jäyhis, yritän nauttia raskaudesta aina kun jaksan. Kova väsymys nyt päällä (rv. 8), mutta ei onneksi vieläkään kovin kummoista pahoinvointia - kun vain lepää tarpeeksi. Perjantaina on eka neuvola ja illalla ultra klinikalla. Jos masukki on kasvanut kahdessa viikossa niin sitten voidaan kuulemma vähän huokaista.

Kaikille pinon upeille naisille paljon plussausonnea tälle vuodelle ja tuleviin hoitoihin!
Hillevi
 
Moi taas!

Vaahtis, ai tekin olette AVA:lla! On siitä varmasti ollut puhetta, mutta kaikki ei millään rekisteröidy tuonne korvien väliin. Mukava kuulla, että olet ollut tyytyväinen hoitoon kaikesta huolimatta. Tuo on vaan kummallsita, ettei teillekään ole mitään lisätutkimuksia ehdotettu! Ehkä täytyisi taas itse osata ehdottaa jotakin tutkimusta tai toimenpidettä.

Silloin kun kyselin lääkäriltäni mahdollisuutta niihin vasta-aine ym verikokeisiin, niin hänen mielestään ne ei ole oikein perusteltuja jos ei ole takana keskenmenoja. Mutta, kuitenkin hän suositteli ne ottettaviksi jos tästä alkavastakaan hoidosta ei tärppää. Aiaisemmin olin puhunut hoitajalle, että käyn otattamassa ne kokeet jossain yksityisellä, jolloin hoitaja sanoi, ettei tarvitse mihinkään yksityiselle lähteä ja että ne kyllä otetaan heidänkin kauttaan (julkisella puolella) jos vaan haluan ne otettaviksi. Kuitenkin lääkärin kanta oli sitten tuo edellä mainittu. En tiedä, ota näistä nyt sitten selvää.

Nyt vaan ollaan miehen kanssa yritetty elää mahdollisimman terveellisesti, popsittu taas vehnänalkioöljyt ja raskausvitamiinit ym. Mies syö lisäksi sitä karnitiinia kapseleina. Toivottavasti ovat avuksi.

Kivaa kuulla Hilde, että kaikki on hyvin =) Laitahan kuulumisia neuvolasta ja ultrasta! Niin ja kiitos paljon tsemppauksesta! Sitä aina tarvitaan!!!!

Mitä Tikrulle mahtaa kuulua? Laitahan kuulumisia!

Voimasäteitä kaikille! :heart:
 
Vaahtokarkille jätti-iso :hug: Olen todella pahoillani puolestanne!

Jäyhikselle tsemppiä alkavaan hoitoon, melkoisen arsenaalin olet tosiaan saanut troppeja. Meille tässä kolmannessa ja viimeisessä hoidossa oli myös tujut annokset mm. Puregonia 300 IU:ta, siinä ei kauaa yksi kapseli riittänyt. Mutta tuloksena olikin sitten näiden meidän hoitojen ainoa plussa, joten...

En tiedä onko ihan huu haata, mutta minä vannon Berexin nimeen ;) Ystäväni joka plussasi hoidoista, kertoi syksyllä minulle, että hän tietää useampia, jotka olivat ko vitskua nappaileet ja tulleet hoidoissa raskaaksi. Hän mukaan lukien. No koska sitä tietysti kaikkensa yrittää, niin samantien kirmasin apteekkiin ja näitä ostamaan. En tiedä sitten mikä on totta ja mikä tarua, mutta tässä sitä ollaan... No jos ihan vakavasti keskustellaan, niin eipä noista ainakaan mitään haittaa ole, vaikka raskautumiseen ne tuskin suoranaisesti vaikuttavat.

Täällä oli pakko laittaa tänään mammafarkut jalkaan, kun niiden lisäksi yksi ainoa housupari (joka oli pyykissä ) mahtuu jalkaan. Massu on jo niin turvoksissa. Olisikohan aika jo kertoa töissä esimiehelle ennenkun joku haukansilmä bongaa asian...

Meillä on ensi viikolla np-ultra, jos siinä on kaikki hyvin, niin sitten näyttää aurinkoiselta. Oma olo on ihan ok. Väsymys on kova, mutta muuten voin ihan hyvin.

Koko sydämestäni toivotan voimia teille kaikille ja palavasti odotan, että saamme Hilden kanssa seuraa tuonne plussanneisiin.

Tikru
 
Heippa!

Vaahtikselle :hug: ja sen myötä uskoa tulevaan!

Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! :heart: Miulla on ollut vähän hiljaiseloa, kun hoidot on tauolla. Ihmeissäni olen alavatsatuntemusteni kanssa. En tiiä meinaako täti tulla käymään ennen kutsua, kun ees taas on turvotusta, menkkajuilintaa, ei mitään tuntemusta.. Divina varmaan aiheuttaa nuo, onneks ei oo mitään päänsärkyjä tms.

Oon myös miettiny tuota tutkimus- ja alkuselvittelykuvioiden vaihtelevuutta. Itellä on vähän hapuileva olo, kun tuntuu et omalla polilla ei oikein kukaan ole syventynyt lapsettomuushoitoihin. Nyt otettiin taas (KYSin toimesta) hirmu setti verikokeita kp 2 ja 15.1. pitäs saada tulokset. Katotaan mitä niistä selviää ja mitä ne on ylipäänsä tutkimassa. Taidan soittaa niistä KYSiin enkä omalle polille.

Jäyhikselle onnea lähtestyvään hoitoon! Heti, kun lueskelee ihan konkreettisia hoitosuunnitelmia, niin vähän nousee tämä omakin lannistunut tsemppi. :)

Mies huutelee apuja.. On raukka kauheessa flunssassa. Pitää mennä.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille loskakeleistä huolimatta! :wave:

- Sitris
 
Onnea Jäyhikselle alkavaan hoitoon! Toivotaan, että tässä hoidossa tärppää!
Hillevi ja Tikru voikaahan paksusti
:hug:

Itsellä on vähän sekava mieli.. olin tänään klinikalla kuulemassa labratulokset omista ja miehen veritesteistä. Vasta-ainekokeissa ei mitään autoimmuuniin viittaavaa, eikä hyytymisessäkään ollut ongelmaa, mutta trombosyyttiarvot olivat jostain syystä koholla, ylitse viitearvojen. Tämä ei lääkärin mukaan vaikuta niinkään hoitoihin, vaan on muuten hälyttävää ja tulisi tutkia..
Miehen osuudessakaan ei ollut mitään poikkeavaa tai syytä epäonnistumisiin.

Joten seuraava steppi myös meillä, kuten teilläkin Electra olisi lääkärin suunnitelman mukaan dna-testi miehen siemennesteestä. Ja jos sieltä löytyisi jotain poikkeavaa, niin hoitoja ei kannattaisi enää sitten jatkaa.. meillä on tehty yhteensä 8 siirtoa (3 tuoretta ja 5 passia) ilman yhtään plussaa. Ja mikäli ei löydy poikkeavaa niin sitten alettaisiin harkitsemaan vielä uutta hoitoa.. :ashamed:
 
Vielä odotetaan tietoa, milloin klinikalla saavat sen siittiö-DNA-testin kuntoon. Tässä tammikuussa lupasivat. Tauko hoidoissa on ollut ihan paikallaan, mutta haluaisi jo päästä eteenpäin.

Meillä mies yrittää parantaa siittiöitään, syö hedelmiä kilon päivässä, ripottelee reilusti fruktoosia aamupuuroon ja ollut kokonaan ilman alkoholia lokakuusta. Tekee parhaansa, että saisi simppoihin vauhtia :heart: Minä popsin (lääkärin määräyksestä ) Berexiä. Tulin iloiseksi, kun luin tuon Tikrun kommentin :D

Kris, me noustaan vielä tuhkasta ja plussataan joku päivä. Kai sen saa edes kerran elämässään kokea :')

Voimia kaikille tämän pinon ihanille naisille koettelemuksiin :hug:
 
Heipä hei naiset!

Tämä pinohan on vilkastunut mukavasti. Luen aina mielenkiinnolla kuulumisianne. On ihana iloita niiden kanssa, jotka ovat onnistuneet, joten kiitos, kun Tikru ja Hilde käytte aina välillä piipahtamassa pinossa. Jos taas ei mene niin kovin hyvin, niin kyllähän siinä suru tulee puseroon itselläkin. Mutta, naiset, kyllä me jaksetaan eteenpäin.

Niile, joilla on hoidot tauolla ja tutkitaan, pitkää pinnaa. Ja Jäyhikselle onnea matkaan hoidon alkaessa. Meilläkin se 2. icsi alkaa sumutteilla kuun loppupuolella. Yritän kovasti olla ajattelematta asiaa, vaikka totta kai se on mielessä. Vaan keksin kovasti kaikenlaista tekemistä - tiedä, kuinka siisti ja puhdas ja järjestyksessä koti tässä vielä on.

Voidaan hyvin ja nautitaan pitenevistä päivistä!
 
Electra, meillä mies haki apteekista E-vitamiinia lääkärin määräyksestä, samaan tavoitteeseen kun teillä.. en tiedä kuka teitä hoitaa, mutta kumminkin. Mies soitteli klinikalle tänään ja hänelle kerrottiin, että ens viikolla olisi mahd. jo toi sama testi, kun teillä.. nyt se on ainakin jo siinä vaiheessa, että testit voi aloittaa.

Kyllä me noustaan täältä vielä :kieh: hedelmillä ja E-vitamiinilla!
 
Minäkin voisin ilmoittautua mukaan joukkoon. Olen jo vähän aikaa seuraillut teidän kuulumisianne ja vaikutatte mukavalta porukalta. Ja kaipaan kohtalotovereita.

Ikää minulla on 36 v, yritystä 2,5 vuotta. Takana on kaksi IVF:ää, molemmista plussa ja varhainen keskenmeno. Ensimmäisestä viikolla 6, toisesta heti plussan jälkeen. Kolmas suunniteltu IVF muuttui inseminaatioksi. Se tehtiin tosi pienillä lääkeannoksilla, koska edellisissä on ollut hyperin riski ja liian paljon munasoluja ja alkioita, joista kuitenkin vain yksi/IVF on selvinnyt siirtoon asti. Tällä hetkellä jännitetään alkuviikon inseminaation tulosta. Olo ei kyllä ole kovin toiveikas...
 
Hillevi, olen tosi pahoillani. Koita jotenkin jaksaa


Kris, kiva kuulla, että testi alkaa olla kunnossa. TF on luvannut soittaa miehelle. Vitamiinit rules :D

Hiiripöllö, tervetuloa pinoon. Kyllä sinullakin noita vaikeuksia on ollut ihan riittämiin, mutta tämä on hyvä paikka jakaa ajatuksia. Toivotaan, että oli onnekas inseminaatio :flower:
 
Voi Hillevi :hug: . Muuta en voi sanoa kuin, että olen pahoillani aivan sydämeni pohjasta. Tuo on kyllä sellainen tilanne, johon minulla ei lohdutuksensanoja ole, vain myötätuntoa. Ehkä siinä eivät mitkään sanat edes pystyisi lohduttamaan, nyt on varmaan suru päällimmäisenä. Voimia!
 
Hei, tuntuu että täällä on monta kohtalotoveria.

Electran ja Krisin kanssa tuo tilanne vaikuttaa sikäli samanlaiselta että meillä alkiot on järjestään lopettaneet jakautumisen 4-soluvaiheeseen. Eli 2.päivänä tilanne on näyttänyt hyvältä (2.icsi:ssa silloin oli jäljellä 12 elinkelpoista hyvää alkiota) ja kolmantena sitten on hädintuskin saatu kaksi onnetonta alkiota siirtoon. 4.icsi:ssä tapahtui ihme ja yksi jaksoi jakautua yli 4-vaiheen ja siitä alkoi raskaus ja syntyi lapsi.

Mutta noista tutkimuksista, meillekään ei oikeastaan tehty mitään erityisiä tutkimuksia. Yksi kromosomitutkimus tehtiin meistä molemmista kun sitä pyydettiin, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Se, miksi meillä on ollut icis, ei johtunut siittiöiden vähyydestä, vaan siitä että mun munasolujen kuori on ilmeisesti niin paksu ettei siittiöt pysty sitä läpäisemään.
 
Voi hyvä luoja Hillevi! Nyt kyllä tuli itku täällä. Teillä oltiin jo sykkeineen kaikkineen voiton puolella. Itse vielä samaa niin täysillä prosessoivana ja tyhjennystä odottavana voin sanoa, etten toivoisi tätä tietä kenellekään. Toivottavasti löydätte voimia selvitä tulevasta yhdessä läpi. MAailma on välillä kovin armoton.

Hiiripöllö, tervetuloa joukkoon. Tutulta kuulostaa, kaksi hoitoa, kaksi plussaa. Teillä ei kuitenkaan tutkittu mitään erityistä kahden keskenmenon jälkeen?

Lumeton, sun lauseesi tuosta icsin syystä taas liippaa läheltä. Meillä ei mitään syytä, miksi ivf ei toimisi, mutta hedelmöitystä ei vaan niin tapahdu eli todennäköisesi kuori on kiveä täälläkin.. Mietimme juuri, onko kromosomitutkimuksista tosiaan apua. Mutta vielä on aika aikaista sanoa, miten keväällä jatkamme.

Joten minäkin totean, monen kanssa tuntuu liippaavan läheltä.

Rauhallista viikonlopun jatkoa kaikille!
 
Aika vaihtelevia tuntuvat tutkimukset olevan eri paikoissa. Meillä toisen keskenmenon jälkeen tutkittiin "kaikki mahdollinen", kromosomit, hyytymistekijät ja vasta-aineet. Kaikki ok sekä minulla että miehellä. Meillä noista tutkimuksista puhuttiin jo ensimmäisen keskenmenon jälkeen.

Lumettoman kokemukset antavat uskoa onnistumiseen. Meilläkin on ollut aluksi paljon alkioita, joiden kehitys on selittämättömästi pysähtynyt ennen siirtoa. Meillä siihen on epäilty syyksi munasarjojen liian voimakasta reagointia lääkkeille, joka voi huonontaa munasolujen laatua.

:hug: kaikille kohtalotovereille ja :flower: onnellisille odottajille.
 
Lumeton, haluaisin niin uskoa ihmeisiin. Ehkä niitä toisinaan tapahtuu, kun kerran sinullekin. Tietäisipä vain, miten itse voisi asiaan vaikuttaa, kun tuntuu, että on tehnyt kaiken voitavansa. Enää on jäljellä vain toivo, ja sekin välillä täysin kadoksissa.

Vaahtokarkki ja Hillevi, suru on suuri teidän puolestanne. :/
 

Yhteistyössä