30e

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellalettas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Toi Keittiksen juttu on niin totta...siis tarkoitan siltä osin, että monesti pienestäkin saa loihdittua paljon. Se vaan vaatii sitä, että on osattava laittaa tarjolle muutakin tai muokata ruokaa niin että lihan määrä jää pienemmäksi ja just vaikka sitä sipulia sitten siihen kaveriksi.
Mun junnulle tuli joskus tarhaiässä sellainen ajatus, että "minähän en syö kasviksia". Kuuluu samaan sarjaan sen kanssa, että "minähän en syö sipulia". Mutta joo...kun junnu kieltäytyi kasviksista, mä korvasin lihapullataikinassa puolet jauhelihasta soseutetuilla kasviksilla. Hyvin kelpasi. Kun lapseni päätti, että ei sipulia, mä sanoin, että ihan ok. Ja soseutin sipulit.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarjousbongari:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Meidän lähikaupassa on sen verta käsi tilaaja liha-tuotteissa että tilaa aina liikaa ja sitten niitä lihoja on pari päivää ennen vikaa myyntipäivää -50% lapuilla...ja kuten voi arvata niin meilläkin on pakkanen suht hyvin varustettuna noilla tuotteilla.

mut hyvä homma meille jotka tykätään niitä käyttää :D

Mä ainakin nostan käteni! Ostan aina, kun vaan -50%-lappusia näen...

Meillä ei syödä lihaa (yleensä ) ellei se ole ollut -50%. Pakkanen siis lihaa täynnä...aina ostan kaikki -50%.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
. Kun mä olin lapsi, 400 g:n maksalaatikkorasia, puolukkahillo ja etikkapunajuuret riittivät nelihenkisen perheen ateriaksi. Siihen viipale ruisleipää lisäksi.

Niinhän tuo oli. Nyt maksalaatikko on teinin välipala tai iltapala. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Köksänope:
on vastaavia kuin nykyäänkin kotitaloustunnilla. Annokset ovat maistiaisannoksia, eivät "oikeaksi" ateriaksi tarkoitettuja.
Mun köksäkirjani on vuodelta 1970. Ja ihan kyllä niiden ohjeiden mukaan koko porukka tuli ruokituksi eli ei olleet mitään maistiaisannoksia. Mutta olen kyllä huomannut, että ihmiset syövät tänä päivänä määrällisesti paljon enemmän kuin 35 vuotta sitten. Toki ruuatkin ovat muuttuneet, mutta jos haluaa edullista ja ravitsevaa ruokaa tehdä, niin sekin onnistuu.

kananmunakastikkeen ja pottujen seuraksihan käy jos sattuu olemaan niin verilätyt tai kalapuikot.
Mul on lapsilisiin käytettävissä 130 ? ja meillä on 1 maitovammanen jonka maidosta ei voi tinkii. Meit o 5 henkee. Tänään oli tikkupottuja ja lihapullia, huomenna muusia ja lohta (tarjous)+ porkkana raastetta,
sunnuntaina grillataan pakasteesta makkaraa+ kaalisalaattia.
maanantaina on hernerokkaa+ pannaria kun on maitojauhetta ja munia kaapis,
tiistaina on kínkkukiusaus (kinkkua pakkases)+ punajuuret,
keskiviikkona nakkikeittoa (potut kaupas),
to-pe makaronilaatikkoa (jauheliha puuttuu)+ porkkanaraastetta.
Lauantaina on riisä ja kanaa+ edelliseltä päivältä jäänyttä raastetta.
Sunnuntaina on muusia ja lihaa+ raejuustoa ( juusto kaupassa) ja muusin jämästä leipää.
Maantaina munakasta
tiistaina pastaa tonnikalakastiketta
keskiviikkona ??
torstaina ??
Sit tietty pitää ottaa joka päivälle 5 jugurttia, leipää, leikkelettä, maitoo eli perusjuttut sekä pyykin pesuaine, vaippapussi ja wc-paperia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Yksi syy siihen, miksi en edes oasta eineksi. Kerran ostin pinaattilettuja ja junnu veti sen koko 400 g paketin ja kysyi puolen tunnin päästä, milloin laitan ruokaa :D

Mutta toisaalta... ei sillon meidän lapsuudessa ollut myöskään 4/5 taloyhtiön tenavista kilpaurheilijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Meidän lähikaupassa on sen verta käsi tilaaja liha-tuotteissa että tilaa aina liikaa ja sitten niitä lihoja on pari päivää ennen vikaa myyntipäivää -50% lapuilla...ja kuten voi arvata niin meilläkin on pakkanen suht hyvin varustettuna noilla tuotteilla.

Meillä ei syödä lihaa (yleensä ) ellei se ole ollut -50%. Pakkanen siis lihaa täynnä...aina ostan kaikki -50%.

Meillä on kans hyödynnetty noita ale-tuotteita jo pitkän aikaa...ja välillä sitä huomaan kaupassa katsovansa kauhulla paljonko joku maksaa normisti.
Mulla on tuttavaperhe jossa mies karsastaa ale-tuotteita siis elintarvikkeissa niin paljon että kokee ne täysin köyhän merkiksi... en oo oikein ikinä tajunnut tota ajatusta, kun omasta mielestä mä vaan säästän mun rahoja johonkin muuhun :whistle:

on vastaavia kuin nykyäänkin kotitaloustunnilla. Annokset ovat maistiaisannoksia, eivät "oikeaksi" ateriaksi tarkoitettuja.
Mun köksäkirjani on vuodelta 1970. Ja ihan kyllä niiden ohjeiden mukaan koko porukka tuli ruokituksi eli ei olleet mitään maistiaisannoksia. Mutta olen kyllä huomannut, että ihmiset syövät tänä päivänä määrällisesti paljon enemmän kuin 35 vuotta sitten. Toki ruuatkin ovat muuttuneet, mutta jos haluaa edullista ja ravitsevaa ruokaa tehdä, niin sekin onnistuu.

mä en katsonut miltä vuodelta mun kirja on, mutta kyllä niistä ihan kunnon ruoka tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:

Meillä on kans hyödynnetty noita ale-tuotteita jo pitkän aikaa...ja välillä sitä huomaan kaupassa katsovansa kauhulla paljonko joku maksaa normisti.
Mulla on tuttavaperhe jossa mies karsastaa ale-tuotteita siis elintarvikkeissa niin paljon että kokee ne täysin köyhän merkiksi... en oo oikein ikinä tajunnut tota ajatusta, kun omasta mielestä mä vaan säästän mun rahoja johonkin muuhun :whistle:

Näin. Mä oon ostanut tässä kuukauden aikana yli 50 eurolla ale lihaa, eli olen säästänyt yli 50 euroa. Se on iso raha.

mä en katsonut miltä vuodelta mun kirja on, mutta kyllä niistä ihan kunnon ruoka tulee.

Toki tulee, mutta ei ne annoskoot ole muuttuneet vuosien varrella oppikirjoissa.

mun kirja on näköjään tehty -85, painos on vaan vuodelta -94.

ja tässä esim kalakeiton ohje neljälle:

3-4 perunaa
sipulia tai purjoa
3dl vettä
2dl maitoa
1tl suolaa
4 valkopippuria
4 maustepippuria
200g pakastekalaa
hienonnettua tilliä

ja kyllä mä muistan että me kaikki neljä saatiin tästä hyvänkokoiset lautaselliset ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Toki tulee, mutta ei ne annoskoot ole muuttuneet vuosien varrella oppikirjoissa.
Mutta ovatko muuttuneet oikeaan suuntaan? Nykypäivänä raskas ruumiillinen työ alkaa olla jo vähemmistön osana, suurin osa kansalaisista tekee fyysisesti kevyttä työtä. Joten niiden köksänkirjojen esimerkeissäkin annosmäärien pitää pienentyä, jotta kansalaiset eivät söisi kulutukseensa nähden liikaa.

Lisäys: Sori, luin huonosti :ashamed: Sulla oli tossa sana "ei"

Pieniä ne annoskoot ovatkin. Oppilaat valittavat sitä usein, kun eivät millään ymmärrä, ettei maisteluannosten ole tarkoitus olla kouluruoan korvike. Budjetti on muutenkin pieni per annos. Uudessa Opettaja-lehdessä esitettiin tänään juuri iso huoli kotitalousopetuksen määrärahojen leikkauksista, koska kohta ei raha toisissa kunnissa riitä juurikaan ruoanvalmistukseen, edes niihin pieniin annoksiin.

Pieniä ne annoskoot ovatkin. Oppilaat valittavat sitä usein, kun eivät millään ymmärrä, ettei maisteluannosten ole tarkoitus olla kouluruoan korvike. Budjetti on muutenkin pieni per annos. Uudessa Opettaja-lehdessä esitettiin tänään juuri iso huoli kotitalousopetuksen määrärahojen leikkauksista, koska kohta ei raha toisissa kunnissa riitä juurikaan ruoanvalmistukseen, edes niihin pieniin annoksiin.

en lukenut ku pari ekaa sivua, mut hurjalta kuulostaa, jos 2 + 2 syö 800gr lihaa kerralla!
Ihan hirveitä määriä näyttää ihmiset syövän.
Ja keittiönoita oikeessa siinä, että ruumiillinen työ vähentynyt, mut annoskoot isontuneet.
Ukollekin kävi huonosti ku vaihto fyysisestä työstä toimistoon, eikä pienentäny het annoksia: paisu 4kg kuukaudessa...

Kyse ei kuitenkaan ole muusta kuin siitä, että tänä päivänä kansa syö suurempia annoksia kuin ennen. Jos siis tämän päivän köksänkirjoissa annoskoot ovat samoja kuin köksänkirjoissa 1970.

Voi vaviskaa ja kauhistelkaa :laugh:
Mä kävin onkimassa meidän tän päivän kauppakuitin kun oikeen henkeä salpas kun kuulin kuinka paljon ostokset makso! Tarkoitus olis laihtua ja säästää ruoka kuluista, tähän mennessä ja edelleenkin tuntuu olevan mahdoton yhtälö. Vinkkejä otetaan vastaan! Perheessä kaksi aikuista ja 4kk poika joka on tissillä vielä :headwall:

shampoo
hoitoaine.................yhteensä 5,50 (tarjous )
appelsiini tuoremehu x 4........ 2,00 (tarjous )
ananasviipale tölkki x 5.......... 2,00 (tarjous )
Valio jogurtti 1kg.................... 1,49 (tarjous )
peruna-sipuli seko................. 0,99 (tarjous )
banaania................................. 1,07
klementiini.............................. 0,66
omena.................................... 0,89
porkkana................................. 0,59
ruispalat.................................. 1,79
rasvaton maito 1,5l x 3........... 3,75
arla juusto 17%...................... 6,99
kanasuikale............................ 3,99
muovikassi x 4.......................... 0,68
kirjolohifile 400g....................... 6,35
päärynä.................................... 1,81
bataatti................................... 1,71
kiinankaali................................ 2,37
paprika.................................... 0,45
sipuli........................................ 0,96
tomaatti................................... 3,43
kana reisi................................. 2,24
vaipat....................................... 12,50
feta 3%.................................... 2,59
naudan jauheliha..................... 2,99
kalkkuna nakki.......................... 1,89
ruokakerma 2% x 2.................. 3,98
polar juusto 5 %...................... 4,59
raejuusto 0,3%......................... 1,49
mehukeitto............................... 2,09
kalkkuna leike 300g...................2,99
vihr. rypäle................................ 2,19
kananmunia............................... 1,09
persikä tölkki............................. 0,95
sämpyläjauho............................ 1,69
vehnäjauho............................... 1,19
pakaste maissi.......................... 1,19
pasta........................................ 1.09
rypsiöljy.................................... 2,19
kauhapuuro hiutale.................. 0,89
jälkiuuni leipä............................ 2,39
salaatin kastike (kevyt )........... 2,69
Ingman jogurtti 1kg................. 1,49
liivinsuojukset x 2...................... 8,58
ruukkusalaatti........................... 1,29
harsovaipat............................... 12,95
makaroonit................................ 0,39
pakaste kukkakaali.................... 0,95
pakaste vihannesriisi................. 1,19
pakaste pinaatti........................ 0.89
aprikoosi tölkki.......................... 1,29
sekahedelmä tölkki.................... 1,35
tomaatti pyre............................. 0,28
tonnikala x 2............................... 1,70
hehkulappu x 2........................... 3,19
hammastahna.............................. 2.09
huuhteluaine.............................. 2,59
tutit............................................ 6,26
YHTEENSÄ................................... 152,23 euroa!!!!

juu ja on tylsää :D :headwall: :laugh:

Kauppalasku oli tänään n.30 euroa. Maanantaina se oli lähemmäksi 100euroa, ostettu pakkaseen punaleimaisia tuotteita, puolivalmiita mikrojuttuja sekä teollisiaeineksiä ei yhtään. Juusto, "voi" sekä hevi-tuotteet kalliita - nostavat ruokalaskua. Haettiin kuivatarvikkeita, maitoa. Seuraava kauppareissu on ensiviikolla, maitoa ja hiivaa sekä jauhoja, perunoita. Ja loppuviikolla maitoa taasen, sitä kuluu. Isompi ostoslista tulee olemaan arvion mukaan kuun vaihteessa. Kauppalasku nousee varmaan yli 130euron, mutta ei mahda mitään.
Kaapeissa on paljonkin kuiva-aineita. Olen pitänyt kirjaa ruokalaskusta, jäänyt 250euron nurkille. Laktoosiongelmaisena en voi tinkiä maidosta kun kaikki maitotuotteet aiheuttavat ongelmia.
Koiralle ostetetaan kerralla iso säkki, sekä parit isot purkit vaihteluksi. Koira saa myös kotiruokaa :).
Perheessämme on 2 aikuista ja yksi 5kk muksu sekä koira.
Käytämme keittokirjaa vuosimallia 1979 sekä 1990 (2-osainen)
Annoskoko vaikuttaisi olevan samat, mutta nykyään ei saa sellaisia pakkauskokoja kuin ohjeissa sanotaan, pakkaukset ovat isontuneet

Kyse ei kuitenkaan ole muusta kuin siitä, että tänä päivänä kansa syö suurempia annoksia kuin ennen. Jos siis tämän päivän köksänkirjoissa annoskoot ovat samoja kuin köksänkirjoissa 1970.

jännä että valittavat.. tai sit käytäntö oon muuttunut tosi paljon. koska ainakin minun aikaan jokaisessa kotsan pöytäryhmässä oli 4henk. kaksi valmisti pääruoan, yksi leivän tms ja yksi jälkiruoan. ja aika kova pitää olla syömään jos tuosta ei mahaa saa täyteen..

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja huomio:
Kokista kyllä on varaa ostaa, muttei vihanneksia ja hedelmiä..

todennäköisesti kuitenkin vain pieni pullo, siitä riittää laimennettuna moneksi viikoksi isomallekin porukalle..;)

Ja siihenhän voi pilkkoa vaikka sipulia niin on samalla iltapalakin!

:D

onko se paha jos meillä ykätään sipulista?

siinähän on terveydelle tärkeitä flavonoideja mitä ei varmasti nakkikastikkeessa ole.

En mä kyllä ihan oikeesti luullut, että käytätte sipulia kokiksenki kans. Mutta mikäs siinä, jos tykkää :D

ei kokiksen kanssa mut leiväll
menee kyllä ihan raakanakin

Ja erityisen herkkua ruisleivällä maksamakkaran kanssa. NAM!

jännä että valittavat.. tai sit käytäntö oon muuttunut tosi paljon. koska ainakin minun aikaan jokaisessa kotsan pöytäryhmässä oli 4henk. kaksi valmisti pääruoan, yksi leivän tms ja yksi jälkiruoan. ja aika kova pitää olla syömään jos tuosta ei mahaa saa täyteen..
Meillä oli aikoinaan ihan sama systeemi. Eikä meillä yhtä porsaankyljystä jaettu neljälle eikä muuten jaettu junnunkaan peruskouluaikana, josta on nyt kolmisen vuotta.

Mutta hei, nyt taidan ymmärtää, mitä köksänope tarkoitti. Jos junnulla oli köksää juuri ruokatunnin jälkeen, silloin tekivät pienemmän määrän ruokaa. Eli vaan maistiaiset. Junnulla kyllä köksä yleensä oli aina vasta iltapäivän viimeiset tunnit, kun koulussa lounas oli ollut jo klo 11, mutta yhtenä vuonna oli heti ruokatunnin jälkeen.

Mulle tuli tästä nyt inspiraatio laskea jonkin aikaa ruokakuluja ja yrittää selvitä mahdollisimman halvalla. Vauvan ruokia en ala laskemaan vaikka itse niitäkin osaksi teen. Mutta kahden aikuisen ruoat. Joskus kun olen suunnitellut etukäteen viikon menun niin kauppakassit ovat oikeasti olleetkin pienempiä mitä yleensä. Roskiin meillä ei mene juuri mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Yksi syy siihen, miksi en edes oasta eineksi. Kerran ostin pinaattilettuja ja junnu veti sen koko 400 g paketin ja kysyi puolen tunnin päästä, milloin laitan ruokaa :D

Mutta toisaalta... ei sillon meidän lapsuudessa ollut myöskään 4/5 taloyhtiön tenavista kilpaurheilijoita.

Meillä on "ongelma", ettei nuo einesruuat oikein kelpaa, kun tahtovat "mamman ruokaa" (kaks alakoululaista). Tällä hetkellä oikeastaan pakastepinaattikeitto on ainoa mahdollisuus, jos ei jostain syystä ehdi itse tekemään. Mutta miten te niiden koon koette, musta se pakkauskoko on hankala? Koko perheelle sulatan 3 (eli 4 henkeä + kananmunat ja leivät), josta jää jonkin verran, mutta 2 olis kuitenkin liian vähän...

Yhteistyössä