30-vuotiaista naisista 49% on lapsettomia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hupsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no, itse olen vasta 28 vuotias ja mulla on jo kaksi lasta, vanhempi on jo 6-vuotias.
mua on aina pidetty nuorena äitinä, varsinkin jos käy esim. lääkärillä, niin siellä jaksetaan päisitellä kuinka nuorena olen tehnyt lapset.
itse en kyllä ole kokenut että oisin ollut kovin nuori silloin, mulla oli jo ammatti ja olin ollut jo vakituisessa työpaikassakin tuossa vaiheessa, tosin nyt opiskelen lisää.
ehkä se on tämä nyky-yhteiskunta nin itsekeskeinen, ettei lapsille ole kaikilla aikaa aikaisemmin? itse en kyllä silti koe, että lapset hidastaisi minun opiskeluja mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja piipana harmaana:
no, itse olen vasta 28 vuotias ja mulla on jo kaksi lasta, vanhempi on jo 6-vuotias.
mua on aina pidetty nuorena äitinä, varsinkin jos käy esim. lääkärillä, niin siellä jaksetaan päisitellä kuinka nuorena olen tehnyt lapset.
itse en kyllä ole kokenut että oisin ollut kovin nuori silloin, mulla oli jo ammatti ja olin ollut jo vakituisessa työpaikassakin tuossa vaiheessa, tosin nyt opiskelen lisää.
ehkä se on tämä nyky-yhteiskunta nin itsekeskeinen, ettei lapsille ole kaikilla aikaa aikaisemmin? itse en kyllä silti koe, että lapset hidastaisi minun opiskeluja mitenkään.

Ei kai se itsekeskeisyyttä ole. Tai miten sen nyt ottaa. Molemmat valinnathan ovat itsekeskeisiä. Lapsia tehdään yleensä, koska niitä itse halutaan, eli oman itsen takia. Samoista syistä ollaan tekemättä. Nyky-yhteiskunnassa on vaan laajempi vaihtoehtovalikoima kuin ennen. Monenlaiset tavat elää ovat tulleet hyväksytiksi. Minulla ei opiskelut ole estäneet lasten tekoa, olen jo aikaa sitten valmistunutkin ja nyt töissä. En vaan jostain syystä halua niitä nyt, jos koskaan.

Minä sain myös esikoiseni 22-vuotiaana (olen nyt 32-vuotias), keskimmäisen 25-vuotiaana ja kolmannen 29-vuotiaana. Minä taas en ole koskaan törmännyt siihen, että minua olisi pidetty ns. nuorena äitinä. Esimerkiksi esikoisen kohdalla sain lapsivuodeosastolla ihan samanlaista kohtelua kuin huonekaverini, joka myös oli saanut esikoisensa ja oli 35-vuotias.

Mä olin esikoisen syntyessä aviossa, olin juuri valmistunut sh:ksi ja töitäkin oli tullut tehtyä jo pitkin opiskeluaikaa. Tällä hetkellä luen ihan uutta alaa yliopistossa (valmistun 1,5 vuoden päästä ), joten minäkään en koe lapsia esteeksi esimerkiksi opiskelulle. Lapsilukumme on nyt täynnä, eli tulee jäämään tuohon kolmeen.

En mä toisaalta ihmettele sitä, että nyky-yhteiskunnassa tähän ollaan menty. Naisiin kohdistuu niin monenlaisia paineita, että niiden keskellä saattaa olla aika vaikeaa sumplia elämäänsä. Ja toisaalta, monet tapaavat 'sen oikean' vasta myöhemmin, silloin on ihan luonnollista, ettei niitä lapsia ole 'tehnyt' ennen sitä. Ihmsillä kestää aikansa löytää oma paikkansa maailmassa. En mä pidä sitä mitenkään itsekkäänä. Ja voin kyllä ihan suoralta kädeltä myöntää, että oma opiskeluni oikeustieteellisessä olisi ollut helpompaa ennen lapsia. Mahdotonta se ei tietenkään on nytkään, kun kerran sitä parhaillani teen, mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja mv:

Ei kai se itsekeskeisyyttä ole. Tai miten sen nyt ottaa. Molemmat valinnathan ovat itsekeskeisiä. Lapsia tehdään yleensä, koska niitä itse halutaan, eli oman itsen takia. Samoista syistä ollaan tekemättä. Nyky-yhteiskunnassa on vaan laajempi vaihtoehtovalikoima kuin ennen. Monenlaiset tavat elää ovat tulleet hyväksytiksi. Minulla ei opiskelut ole estäneet lasten tekoa, olen jo aikaa sitten valmistunutkin ja nyt töissä. En vaan jostain syystä halua niitä nyt, jos koskaan.

anteeksi siis en tietenkään tarkoittanut pahalla viestiäni. on varmasti totta että vaihtoehtoja on monia ja sen takia lapsenteko jää myöhemmälle iälle. itse olen vain miettinyt, että miksi sen pitää mennä niinpäin, että siirretään sitä lapsentekoa myöhemmäksi, vaikka tiedetään, mikä on naisen hedelmällisin ikä. lapsia halutaan, mutta paljon myöhemmin kuin aikaisemmin. ei se välttämättä ole huono juttu, jos tulee helposti raskaaksi sitten myöhemminkin, mutta jos on ongelmia raskaaksitulossa, niin voi toki olla,että kun sen yrittämisen aloittaa myöhemmin, ei välttämättä saakaan niitä lapsia vaikka haluaisikin. ja toisaalta, voi niitä lapsia jäädä ilmankin, se on varmaan jonkun suuremman kädessä sitten.

Jos ei halua lapsia, miksi hankkia niitä? Se se vasta typerää olisi. Ei aikuisten tule tehdä elämänsä tärkeimpiä päätöksiä toisten mielipiteiden tai painostuksen takia. Ehdottomasti kannattaa olla aikuinen ennen lapsia. Aikuisuudella en tarkoita niinkään kronologista ikää kuin sitä, että asenne ja vastuuntunto ovat kunnossa. Tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet esikoisensa alaikäisenä ja hoitaneet homman kunnialla siitä lähtien, toisaalta tunnen kolmekymppisiä, jotka eivät ole valmiita vanhemmuuden vaatimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Jos ei halua lapsia, miksi hankkia niitä? Se se vasta typerää olisi. Ei aikuisten tule tehdä elämänsä tärkeimpiä päätöksiä toisten mielipiteiden tai painostuksen takia. Ehdottomasti kannattaa olla aikuinen ennen lapsia. Aikuisuudella en tarkoita niinkään kronologista ikää kuin sitä, että asenne ja vastuuntunto ovat kunnossa. Tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet esikoisensa alaikäisenä ja hoitaneet homman kunnialla siitä lähtien, toisaalta tunnen kolmekymppisiä, jotka eivät ole valmiita vanhemmuuden vaatimuksiin.

Yhteistyössä