30 kriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nojokusemmonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nojokusemmonen

Vieras
Tai joku sellainen. Tietäähän joku sen hetken, kun huomaa että se, että on mies, kultainennoutaja paritalon puolikas tai rivitalon pätkä ja vieläpä se farkkuvolvokin ei riitä. No, tokihan on myös koulutus ja nousujohteinen ura, suhteellisen hyvä palkka ja kaikkea sellaista. Sitten vaan jonain päivänä ryhtyy miettimään, ettei tämä nyt ole ihan tarpeeksi. Takana on kuitenkin huonojakin kokemuksia, joiden perusteella arvostan miestäni ja sitä kuinka hän rakastaa minua ja myös sen osoittaa. Uran suhteen olen todella tehnyt töitä, perheen ja muiden läheisten tuki on siinä suhteessa ollut aika vähäistä. Koskaan en ole ajatellut, että ensimmäisissä lauseissa mainitsemani asiat olisivat mikään elämän päämäärä. Mutta jos nyt edes joskus olisi olematta levoton ja edes hetken olisi tyytyväinen siihen mitä on.

joku viisas on sanonu et ihmisellä on sisimmässään Jumala kaipuu ja ihminen löytää levon ja rauhan kun saa löytää tuon yhteyden rakastavaan Taivaan Isään. entäs jos kävisit joskus jossain hengellisessä tilaisuudessa, esim kansanlähetyksen yms. kristillisessä tilaisuudessa.

Koin itse voimakkaasti joskus ikävuosien 29...30 välillä aikamoista ahdistusta, kun mietin, mitä elämältäni haluan. Sitä ennen edelliset 10 vuotta olivat vahvasti liittyneet opiskelun, ekojen työpaikkojen ja työtehtävien kautta uran ja talouden pönkittämiseen. Jossakin vaiheessa sitä tajusi, että tätäkö elämä on? Tätä samaa paahtamista ja puurtamistako elämä on peräti seuraavien 35 vuoden ajan. Se tuntui sietämättömältä.

Tajusin itse, että minun on kerta kaikkiaan pidettävä huoli itsestäni niin fyysisestä kuin psyykkisestäkin kunnosta. Opettelin tekemään niitä asioita useammin, joista todella nautin: lepään riittävästi, nukun pitkät yöunet, liikun luonnossa, kerään elämyksiä luonnossa liikkumalla/elokuvissa/hyvää musiikkia kuunnellen/hyvää ruokaa syöden jne. Olen opetellut nauttimaan pienistä hetkistä, sillä niitä elämää suurempia järisyttäviä asioita on loppujen lopuksi tosi harvoin. Senkin takia pitää löytää ilo elämästä.

Minulla tuohon tilanteeseen liittyi myös jonkinlainen pieni loppuunpalamisen poikanen. En tarvinnut lääkärin apua, vaan onneksi tuo 3-kympin kriisi omalta osaltaan opetti hidastamaan vauhtia, sillä tajusin, että jos annan itsestäni 99 % työlle, niin vapaa-ajalle ei jää minusta mitään. Kuitenkin se elämäntarkoitus löytyy minun kohdallani siitä vapaa-ajasta eikä työstä, vaikka pidänkin työstäni.

Käytännössä tämä tarkoitti, että vähensin radikaalisti ylitöitä, opettelin sanomaan pomolle 'ei' ja opettelin järkiperäistämään työtäni. Näiden muutaman vuoden muutosten jälkeen totesin myös, että puolisoni ei ole minulle paras mahdollinen. Mieheni arvostaa rahassa mitattavia asioita. Hänelle tärkeää oli laatu, kurinalaisuus, luksus, säntillisyys yms. Minä olin boheemimpi ja halusin niitä pieniä elämyksiä, mutta myös nautiskelua ja oman sisimpäni kuuntelua. Mieheni ei ymmärtänyt minun tarpeitani ollenkaan. Virheen tein siinä, että asioista olisi pitänyt puhua jo aiemmin, vaikka mies tuskin silloinkaan olisi ymmärtänyt näkökantaani, mutta ainakaan ero ei olisi tullut hänelle niin suurena yllätyksenä. Kun vuosikausia muuttuu sisäisesti, puolisollekin pitää antaa aikaa ja mahdollisuus sopeutua omaan sisäiseen muutokseen.

30 tulossa mittariin täälläkin. Ja eipä käy kieltäminen etteikö siitä aiheutuisi jotain. Huomaan että ajattelen elämää eri tavoin. Vaikka eihän 30 vanha ole mutta ei se enää aivan nuorikaan ole. Nuoruuden heittäminen on oma juttunsa..siitä on vaan päästävä eteenpäin. Ei enää niin huoletonta elämää. Koko ajan elämä vaikeutuu kun vanhenemme-se vaan on niin. Ikä tuo tullessaan niin terveydellisiä kuin muitakin epämiellyttäviä asioita. Mutta ei voida vastustaa kiertokulkuakaan joten jäljelle jää vain jokaisen oma asenne elämänkaareen. Mietin myös että mitä elämäni on ollut, mitä haluan tavoitella seuraavaksi jne..pysyisimpä terveenä. Perhe olisi haaveena,mutta tuntuu ettei uskalla tehdä sitä. Täytyisi kai sekin elämässä saada pian aikaan-jos onni on että saamme mieheni kanssa lapsia. Sekin stressaa. Jotenkin vain tuntuu siltä. Huomaan että iho rapistuu,selluliittia ennen niin napakkaan kiinteään kroppaan tulee väistämättä,palautuminen liikunnasta ja yöelämästä kestää,ajattelee kuolemaa eri tavoin,ja voivoi elämä on tätä ainaista painamista eli työtä ja työtä. Kunnes joskus eläkepäivät. On tämä elämä aikamoista. Sitten kun olemme tehneet ne lapset, ne kasvavat, me vanhetaan,omat vanhempamme poistuvat jne..ja joskus on meidän vuoro jne..ja kukaan ei muista meitä poistuman jälkeen..elämä vain kulkee oudosti eteenpäin. Aikamoista.

Itsestä täytyy todella huolehtia! Loppuunpalaminen on nurkan takana silloin jos ei huomaa omaa elämäänsä ja saa tarpeitansa tyydytettyä.
Pienistä asioista nauttia. Ei tässä tavallisen ihmisen elämässä kummempia tapahdu. Mutta josko terveys pysyy niin voimme nauttia tästäkin tavallisuudesta. Elämä on lahja siltikin. Määrittelemme sen hyvyyden tai pahuuden miten tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nojokusemmonen:
Tai joku sellainen. Tietäähän joku sen hetken, kun huomaa että se, että on mies, kultainennoutaja paritalon puolikas tai rivitalon pätkä ja vieläpä se farkkuvolvokin ei riitä. No, tokihan on myös koulutus ja nousujohteinen ura, suhteellisen hyvä palkka ja kaikkea sellaista. Sitten vaan jonain päivänä ryhtyy miettimään, ettei tämä nyt ole ihan tarpeeksi. Takana on kuitenkin huonojakin kokemuksia, joiden perusteella arvostan miestäni ja sitä kuinka hän rakastaa minua ja myös sen osoittaa. Uran suhteen olen todella tehnyt töitä, perheen ja muiden läheisten tuki on siinä suhteessa ollut aika vähäistä. Koskaan en ole ajatellut, että ensimmäisissä lauseissa mainitsemani asiat olisivat mikään elämän päämäärä. Mutta jos nyt edes joskus olisi olematta levoton ja edes hetken olisi tyytyväinen siihen mitä on.

heh entäpä kun lähenee sitä 30-kymppiä ja huomaa että, no okei, on mies muttei mitään omaa, ei autoa, no koulutusta on mutta uraa ei. Takana vaikka mitä mutta missä se se SE, eikö tässä jo pitäisi olla aikuinen?

Miksi kolmekymppisellä pitäisi jo olla kaikki? Olen vakuuttunut siitä, että jos jotakin oikein kovasti haluat, niin sitä myös saat tavalla tai toisella. Jos haluat kaikista eniten hyvän uran, siihen pitää panostaa: hakeudu vaikka ulkomaille töihin vähäksi aikaa, opiskele lisää, hakeudu töihin, joka on uran kannalta nousua ylöspäin jne.

Jos taas haluat omistaa asioita esim. auton, niin sitten pitää toimia siten, että sen auton saa: opettelet säästämään, tee ylitöitä tai hanki joku kakkoshomma siksi aikaa, että saat käsirahan kasaan jne.

Aikuinen on jo 18-vuotiaana lain mukaan. Sen sijaan aikuismainen käytös yms. on jokaisen itsensä määriteltävissä. Omasta ystäväpiiristäni tiedän, että osa 30-vuotiaista on täysiä teinejä edelleen: biletetään, pukeudutaan teinitoppeihin ja testataan seurustelusta huolimatta omaa viehätysvoimaa baareissa, rakastetaan shoppailua ja vuoden kohokohta on viikko etelässä. Sen sijaan osa samanikäisistä omistaa jo omakotitalon, ura on hienosti nousujohteinen, on lapsia jne. Jokaisen meistä täytyy itse päättää, mitä haluaa.

Eräs ystäväni teki hirveästi töitä päästäkseen yliopistoon lukemaan. Hän on edennyt uralla loistavasti (kovan työn tuloksena), on tosiaan lapsiakin, on asuttu ulkomailla, kielitaito on loistava, onnellinen parisuhde, kaunis omistusasunto jne. En kadehdi, koska en viitsisi nähdä niin paljon vaivaa saavuttaakseni sitä kaikkea. Uskon, että minäkin saisin paremman uran, jos todella haluan. En vain ole valmis tekemään jatkuvasti ylitöitä, istumaan palavereissa ja stressaamaan esimiestehtävissä. Mieluummin otan rennommin, pärjään taloudellisesti joten kuten, pääsen töistä klo 16 ilman ylityöpakkoa jne.

Kadehtia ei kannata, vaan kannattaa miettiä, mitä elämältä haluaa. Kun tietää, mitä haluaa, niin sitten pitää vain tehdä kaikkensa, jotta sen saavuttaa. Kolmikymppinen kuvittelee, että elämä on jo ohi ja vanhuus edessä, mutta kyllä meikäläinen nelikymppisenäkin kokee olevansa onnellinen, kaunis ja elämässään onnistunut. Ihan jokainen vanhenee, se on fakta. Minäkin luulin, että heti pitää saavuttaa kaikki, mutta monia asioita ehtii tekemään vähän vanhempanakin. Toki mitä aikaisemmin aloittaa panostamaan asioihin saavuttaakseen tavoitteensa, niin sitä nopeammin pääsee tavoitteeseen.

Muuten, onnistuin laihtumisessa vasta sen jälkeen, kun lakkasin kahdehtimasta hoikkia ystäviäni. Koin, että on ihan epäreilua, että he eivät liho ja minä lihon. Kun otin vihdoin vastuun omasta syömisestäni ja opettelin, ettei terveellinen ruoka tarkoita kurjuutta ja ankeutta, niin kilotkin lähtivät. Nyt olen ollut ihannepainossani jo muutaman vuoden ja olen tosi onnellinen, että aloin ottamaan vihdoin vastuuta omasta käytöksestäni.

heh entäpä kun lähenee sitä 30-kymppiä ja huomaa että, no okei, on mies muttei mitään omaa, ei autoa, no koulutusta on mutta uraa ei. Takana vaikka mitä mutta missä se se SE, eikö tässä jo pitäisi olla aikuinen?

Sanos muuta, minä samassa tilanteessa... Olen kolmikymppinen, koulutusta on mutta ei uraa tai töitä. Parisuhteessa olen mutta sekään ei ole vielä kovin vanha (eli lapsia ei voi vielä edes harkita pitkään aikaan), mies omistaa talon jossa minäkin elän, hänen autoaan lainaan tarvitessa. Suurin ongelma tosin on etten tiedä mitä haluan elämältä, joka toinen päivä haluaisin hyvin palkatun, nousujohteisen työn, joka toinen taas jotain "helppoa" pienemmällä palkalla mutta niin että aikaa jäisi sitten vuorostaan miesystävälle ja ehkä joskus tulevaisuudessa lapsille jos niitä edes haluan.

En siis yksinkertaisesti ole 30 ikävuoteen mennessä keksinyt mitä haluan elämältä.

Kuulkaas nyt kriisin riivaamat ja kriisittömät:Elämä menee eteenpäin vääjäämättömästi jokaisen kohdalla,sikäli kun ei joudu auton alle tai saa syöpää.Mutta huomatkaa:vain yhden päivän kerrallaan,on olemassa vain tämä hetki,ja kukin elää sen miten parhaaksi taitaa.

Tekin kaikki tulette aikanaan kuuskymppisiksi ja vanhemmiksikin,ja olettepa tehneet siihenastisen elämänne aikana niin tai näin,onpa teillä ollut loistava ura ja varallisuutta tai olette olleet persaukisia,tai jotain siitä väliltä,voin vakuuttaa,että jokaisella on siinä vaiheessa joitain asioita,jotka hän olisi halunnut tehdä toisin,ja joitain, mihin hän on tyytyväinen.Tuskin on yhtään ihmistä,joka olisi tyytyväinen elämäänsä koko ajan eikä haluaisi jotain muuta,se kuuluu elämänmenoon.Joku viisas on sanonut,että eilinen on mennyt,huomista ei vielä ole,eläkäämme siis tätä päivää.Kannattaa luottaa itseensä ja uskaltaa elää ja hyväksyä jälkeenpäin se,miten on elänyt...

Nyt voi joku sanoa,että siinä mummu filosofoi ja neuvoo.Tiedän etten pysty teitä nuoria "neuvomaan",yritän vain sanoa,että ei se elämä niin kamalaa ja lopullisesti ohi ole vielä tässäkään iässä,päinvastoin.Sitä voi tehdä kaikkea kivaa mitä ei ole nuorempana ehtinyt, eikä ole ura-eikä muita paineita.Eli:kun ette pelkää vanhenemista ettekä luule että elämä on tietyssä iässä ohi,voitte keskittyä tänään elämiseen.Elämä on sitten vasta ohi kun on multaa 2 m naaman päällä,ei ennen.Tehkää lapsia tai olkaa tekemättä,hankkikaa ura tai etsikää,se on teidän elämää.

Iloista kevättä!

Ajatus kuusikymppisyydestä on kauhea, melkein olisinkin mieluummin kuollut. Mutta senhän voi hoitaa sitten vaikka itse jos ei muuten onnistu. Olen tällä hetkellä nimittäin tyytyväinen vain ulkonäkööni, tai siis jokseenkin tyytyväinen. Muut asiat on perseellään enkä voi tehdä niille mitään. Esim. en voi muuttua älykkäämmäksi ja lahjakkaammaksi ja saada täten huikeaa karriääriä jollain alalla. En voi muuttaa persoonallisuuttani huumorintajuisemmaksi tai muuten erilaiseksi, jotta ihmiset kiinnostuisivat minusta. Voin tietysti alkaa positiiviseksi ja mukavaksi ihmiseksi, mutta kaikesta löpinästä huolimatta ihmiset eivät ennen kaikkea etsi positiivisia ja mukavia vaan mielenkiintoisia ihmisiä. Ja en ole sellainen. Joten luultavasti kun olen muuttunut ryppyisemmäksi ja muuten vanhaksi niin tämäkin vähä ilo elämästä on kadonnut.

arhylle
No kuule,jos haluat pitää asiasi perseellään,niin siitä vain,itsehän sen päätät.Tiedän,että AINA voi kuitenkin tehdä jotain asioille jos haluaa. Mutta jotkut nyt vaan ovat sellaisia,että pitää olla jokin v'''''tus päällä,muuten ei elämä ole mallillaan.Se heille suotakoon.Ilahdutanpa sinua sanomalla että vanhenet ja rypistyt sinäkin mutta jäähän se v''''tuksen ilo...; )
Sitä ennen: kokeile vaikka vain vähän aikaa positiivisena ja mukavana oloa,ei se ole vaikeaa.

Ihminen on paljolti sitä, mitä ajattelee. Voi ajatella itsensä menestyväksi tai sitten epäonnistuneeksi. Pääasia on, että keskittyy siihen, mitä haluaa elämässä. Jos haluaa menestyä, on keskityttävä siihen, ajateltava sitä, visualisoitava, tehtävä vaikka aarrekartta. Menestyminen on itsestä kiinni.

Onneksi olimme molemmat jo yli 30 ennen tapaamistamme. Niinpä 30:n kriisi ei ole päässyt heiluttelemaan suhdettamme. Nyt olemme jo lähempänä 40:ntä, eikä meillä ole lapsia, koiraa,omakotitaloa (noh, rivarissa piipahdimme) eikä farmariautoa. Johtuukohan kriisittömyytemme siitä, että vaimolla on vielä saavuttamattomia haastetia elämässään?

Ps. Perheenperustaminen pitäisi lailla kieltää alle 30:ltä, niin ei ehtisi muuttaa mieltään halujensa kanssa niin montaa kertaa.

Tai sitten lähenee jo uhkaavasti neljääkymppiä, eikä vieläkään ole tietoakaan pysyvästä elämänkumppanista, lapsista, omasta talosta, autosta ym. puhumattakaan. Työpaikka on, ystäviä, harrastuksia ja kaikin puolin mukava ja antoisa elämä, mutta jos aikuisuutta mitataan noilla mainitsemillasi/ni mittareilla, niin sitten olen varmasti ihan lapsonen vielä. Ja lapseksi taidan jäädäkin, mutta ei kai se haittaa... ;)

avokkini täytti juuri 30. Ilmeisesti se on sitten juuri tuota ikäkriisiä kun on tympääntynyt työhönsä, ylipäätään miettii miksi sitä pitää töitä tehdä (oli pitkään työttömänä), ahdistunut ja masentunut ja kyllästynyt koko elämään, itsetuhoinen ja minua kohtaan ajoittain (aika usein) välinpitämätön tai sitten vaativa ja rasittava.
Kauhea draama tulee pienimmästäkin asiasta.

Itse olen 25 ja äärimmäisen kiitollinen siitä, että en ole vielä 30. Kamalaa tuollaista ahdistusta seurata sivusta ja yrittää olla jotenkuten normaalisti.

Kertokaa te 30 mitä ihmettä sivullisen pitäisi tehdä? Kun tuntuu että mulla loppuu voimat ja keinot. Mitä tehdä kun toinen sanoo, että on ollut jo monta vuotta paha olo, mutta ei ole tehnyt sille mitään ja nyt se harmittaa ja ajattelee, että pitäisi olla jo tehnyt? Miten toisen saa ymmärtämään, että ei se koskaan ole liian myöhäistä?
Ei niin kauan kuin on elossa.

Olen onnellinen, ettei itselläni ole tällä hetkellä "suurempaa" kriisiä kuin valmistuminen ja työllistyminen. Tuntuu nimittäin todella pieneltä tuollaiseen maailmantuskaan verrattuna.

Kokeeko miehet muuten yleisestikin ikäkriisit voimakkaampina kuin naiset? Tuntuu että naisilla on kriisejä tasaseen koko ajan, ei mitään ihan kauheen suuria, vaikka ne joskus tuntuu siltä, mutta miehillä vaikuttaa kriisit tulevan aika voimakkaina, mutta harvemmin?

Kyllä minullakin naisena oli tuollainen suuremman luokan kriisi 30 paikkeilla. Se on aika henk.kohtaista miten tuon ajan yli mennään, eikä se ole sukupuolesta kiinni. Kaikki tuntui merkityksettömältä, elämä ei tuntunut elämisen arvoiselta vaikka mikään ei varsinaisesti ollut huonosti. Tuntui vain yksinkertaisesti siltä että oli seinä vastassa. Meni elämän puitteet täysin uusiksi, kymmenen vuotinen suhde loppui, muutin omilleni. Siinä minun kriisini. Ei ollut helppoa aikaa todellakaan, onneksi se aika on nyt takana. Joskus vain tulee mietittyä olisiko asiat voinut tehdä toisinkin ja mikä olisi tilanne nyt ilman tuota suurta kriisiäni.. mene ja tiedä. En kuitenkaan ole sen kummemmin "onnellinen" kuin silloinkaan. Mutta se ei enää ahdista samalla tavalla kuin silloin.

Mulle täräytti yks päällikkö työpaikkahaastiksessa "luuseri, etkä tiedä, mitä elämälläsi tekisit" En kehdannut nauraa, vaikka nauratti niin, ettei housunnappi meinannut pysyä kiinni. Askeleen päässä eläkkeelle jäämässä mies, joka on niitä aikoja elänyt, jolloin pääsi "suvun siivellä" mihin vaan. Sen kun päätti, että tuota työtä opiskelen ja teen vaariksi asti. Ja on tehnyt.

Tänä päivänä voi tavoitella suuria tai pieniä, mutta työelämä on muuttunut. Koskaan ei voi olla varma, milloin leipä loppuu. Ei varmaan vaarin aikana joka toinen polliisi kortistoon valmistunut.

Eli aika aikaansa... tämä aika on vaativaa kaikille. Heikompia ei tue kukaan. Pitäisi vaan nostaa nenä sieltä omasta napanöyhdästä...

En tajua tätä nykyaikaa, kun vanheneminen tuntuu olevan melkein rikos ja puolet elämästä menee tuskailuun eri ikäkriisien kanssa. Ikä on korvien välissä ja olkaamme tyytyväisiä että ihmisen elinikä on tätä nykyä reippaasti pidempi kuin 100 -vuotta sitten. Jokainen vanhenee mutta miten, se on jokaisen omalla vastuulla.

Kuusikymppinen mummon neuvosta ei ole mitään hyötyä, jos saisin iloa vitutuksesta niin eihän tässä olisi mitään ongelmia. Jotkut mummot iloitsevat vain siitä että toisetkin vanhenee ja rypistyy ja kuolee.

Ei sille mahda mitään, jos elämänviisas vastaus ei tule ymmärretyksi. Vaan mitäpä me kuuskymppiset, me porskuttelemme tätä elämää edelleen elinvoimaisina, kuopista nousseina ja siitä viisastuneina. Ei me vielä haudan partaalla olla, ei sinnepäinkään!

Täytän ensi kuussa 30. Minut valtasi tänään suuri onnellisuuden tunne kun ajattelin että olen ylipäätään elossa! Sairastuin 22-v syöpään ja sen seurauksena olen menettänyt terveyteni iäksi, mulla on jo "vanhuksen keho" eli kaikki remppaa. Mulla on silti ihana lapsi, mies jonka kanssa on aika vaikeaa välillä, ollaan taloudellisesti tiukilla, on asuntolaina ym. Silti olen onnellinen että olen päässyt yli ahdistavista nuoruusvuosista, olihan se henkisesti muutenkin levotonta aikaa. Kärsin välillä kovasta ahdistuksesta mutta silti perusvire on positiivinen tyytyväisyys elämään. Tykkään ihan vaan perusarjesta.
Olkaa onnellisia jos teillä on se asuntolaina, auto, koira ym. Teillähän on asiat hyvin!:)

30 and alive: Hieno asenne sinulla. Hyvät tukijoukot ympärillä auttavat tilanteessa missä tahansa. Toisin on yksinäisillä, kun elämä kolhii, oli ikä mikä tahansa.

Minä hautasin isäni äskettäin. Tulen mummoksi ensi kuussa. Elämä kulkee. Velkaa riittää ja rahapulaa, työttömyyttäkin, mutta läheiset ovat voimavarani. Rypistyn vielä kaiken lisäksi ;)

Ilahdutanpa sinua sanomalla että vanhenet ja rypistyt sinäkin mutta jäähän se v''''tuksen ilo...; )

Juu, todella elämänviisas ja kypsä kommentti. Olette vain vittuuntuneita omasta kuusikymppisyydestänne, jota kerroin kammoksuvani. Siitä puolustusreaktionne. Osoittaa että vanhenemisessa ei ole mitään ilon aihetta.

Yhteistyössä