30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.5)

Moikka,

Ompas Kiiltiksellä todella ollut kummallinen ultraaja, tollaisista kommenteistahan voisi ihan jo suuttua.

b]Duudlari, [/b] Paljon Onnea, ja kiitos kertomuksesta. Jostain syytä tykkään lukea synnytyskertomuksia, vaikka muuten en aio mihinkään valmennukseen mennä, enkä halua nähdä ensimmäistäkään videota aiheesta. Sairaalakassiin siis isoja housuja ja liivinsuojia tarpeeksi, hyvä tietää! Varmaan reilunkokoisia liivejäkin olisi syytä hankkia etukäteen.....hmm.

Käytiin neuvolassa ja kaikki hyvin! Paitsi hemppa jatkaa laskuaan 4 viikon rautakuurista huolimatta. Täytynee vaihtaa valmistetta, kun tästä nykyisestä ei näytä olevan hyötyä.

Bantsku 27+3
 
Bantsku, vinkiksi muuten sulle, että kun olet varaamassa aikaa tutustumiskäynnille Jorviin (tai halutessasi sellaiseen siellä pidettäviin ensipäiviin, ks. netistä Jorvin sivuilta, jos ei oo tuttu), niin kannattaa varata paikka ajoissa. Mulla on nyt käynyt molempien käyntien kanssa niin, etten olekaan saanut haluamaani ajankohtaa, kun kaikki tilaisuudet tuntuu olevan niin täysiä viikoiksi eteenpäin. Onneksi sentään päästään tulevana viikonloppua tutustumiskäynnille, mutta tuo ensipäiväasia olisi järjestynyt vasta LA:n jälkeen... ;)
 
Kiitos Kati vinkistä! Sain Jorvista ohjeen jonka mukaan aika tutustumiskäynnille varataan raskausviikon 34 jälkeen, joten en ole uhrannut ajatustakaan vielä koko asialle!
En sitten odottele ihan niin pitkään ;)

banstku
 
Ei nyt sentään kolmannelle sivulla saa tippua ;)

Vaihdoimme sitten gyneä, uusi gyne on ihana harmaatukkainen professori, todella rauhallinen ja rauhoittava, ja vaikka oli kovasti myöhässä aikataulusta pitkäksi venyneen synnytyksen vuoksi, ei yrittänyt lainkaan kiirehtiä, vaan rauhassa käytiin läpi mm. isovanhempien kuolinsyyt, ruokavalio, ja sisätutkimus ja sydänääntenkin kuuntelu. Lisäksi oli todella helpottavaa kuulla, että jos haluan sektioon (synnytyspelkoni pahenee päivä päivältä :/ ), niin sekään ei ole mikään ongelma. Saan miettiä asiaa rauhassa ilman painostusta suuntaan tai toiseen. Helpotti ihan tosi paljon, luomusynnytyskään ei vaikuta nyt niiiin kauhealta, kun tietää, että on suunnitellunkin sektion mahdollisuus, mutta jos on pienintäkään syytä, niin ihan varmasti päädyn suunniteltuun sektioon. :D

Täällä Italiassa hätäsektiot ovat niin yleisiä, ja se olisi mulle kauhistus, en halua olla taju kankaalla, kun typykkä syntyy. Suunniteltu sektio tuntuu paljon mukavammalta ajatukselta, mutta nyt kun tiedän senkin olevan mahdollista, ei tosiaan alatiesynnytyskään kauhistuta ihan niin paljon. Onneksi mulla ei ole mitään komplekseja tuon synnytyksen suhteen siinä mielessä, että mulle ei olisi mikään pettymys tuo sektio, kun monellehan se voi olla kovakin paikka. Itse olen sitä mieltä, että tärkeintä on, että vauva tulee turvallisesti ulos, sektiosta toipuminen on kuulemma äidille hiukan hankalampaa kuin alatiesynnytyksestä, mutta itseäni leikkaushaavat eivät pelota tippaakaan. No, vielä tässä on pari kuukautta aikaa miettiä :D

Ainoa huono puoli tässä uudessa gynessä näyttäisi olevan, että on aivan tosi tarkka, määräsi mulle jotain pari-kolmekymmentä erilaista verikoetta! Siis ei multa verta niin montaa kertaa oteta, mutta hän haluaa tutkia ihan kaiken kolesterolista kaikenlaisiin juttuihin, joista en ole ikinä kuullutkaan. Erityisesti hän määräsi mut heti veren hyytymistekijätestiin, koska isovanhempani ovat kuolleet veritulppaan, ja riskihän kasvaa muutenkin raskaudessa, niin että tuo sukurasite sitten oli hänestä korkea.

Varmaan ihan hyvä, että kaikki tutkitaan, mutta kyllä niitä tutkimuksia vaan määrättiin paljon... :eek:

Olen tyytyväinen, että mamman mussukka liikkuu ahkerasti (rauhoittaa, kun tiedän, että on elossa ;)), mutta hiukan kyllä käy aina neljältä aamulla mielessä, että eikö typykkä voisi herätä edes paria tuntia myöhemmin :p Siis typsy on aivan tosi aktiivinen, mieskin sanoi, etteivät hänen ekat lapsensa (tyttö ja poika) olleet lähestkään näin kovia liikkumaan.

Tarkoittaako tällainen ylivilkas yökyöpeli-masuasukki, että öitä ei nukuta sitten myöskään synnyttyä? Eikä vissiin liiemmin edes päivällä, meillä kun on kova meno pitkin päivää, vain kävelyllä tuntuu rauhoittuvan.

:heart: lentis ja mamman silmäterä 25+5 :heart:
 
Joo, totta mooses, noista kätilön kommenteista olisi voinut suuttua. Mulla on aika pitkä pinna. Sitten synnytyksessä kyllä muutun suuriääniseksi, jos on tarvis ts. jos mua ei kuunnella tms.... ;)

Näpäytin tuota kätilöä kyllä sillä, että sanoin hänelle, että voihan lapsi olla transseksuaalinenkin tai hänellä voi olla kahdet sukupuolielimet, ks. Wikipedia:

Transsukupuolinen henkilö

Transsukupuolisuus on sukupuolittumisen ilmiö, jossa henkilö kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen kuin mihin hänet biologiansa mukaan luokiteltaisiin. Esimerkiksi transsukupuolinen nainen on henkilö, joka on syntynyt vartaloltaan miespuoliseksi, mutta jolla on naisidentiteetti. Transsukupuolisuus sekoitetaan usein virheellisesti transvestismiin. Transsukupuoliset muodostavat tärkeän sukupuolivähemmistön, vaikka kaikkiaan ilmiö on transvestismiä harvinaisempi.

Pääasia tosiaan on, että asiat ovat kunnossa. Toivon, että lapsi syntyy elävänä, olisi ihanaa päästä tutustumaan häneen ja elää hänen kanssaan.

Kävin viime viikolla neuvolassa. Kaikki aika meni rutiineihin, hyvä niin. Samalla tajusin kirkkaasti, ettei siellä kovin syvällisiä ikinä ehdi keskustella. No, onneksi on ystäviä, joilla on syvällistä tietoa eri asioista, kirjoja, lehtiä ja nettipalstoja.

Vähän ärsytti se terkkarissa, kun sanoi "että raskausaika menee niin nopeasti". Mä sanoin ihan neutraalisti takaisin, ettei minun mielestäni kyllä mene. Musta asiat etenevät juuri sopivaa vauhtia, enkä ole yhtään kärsimätön. Terkkareilla taitaa välillä jäädä päälle tietyt asiat... ;)

Mulla on alkanut selkä ja jalat oireilla enemmän, varsinkin, jos seison paljon työtilanteissa ja sitten vielä illalla hoidan asioita kävellen. Pitäisi ostaa matalammat ja paksupohjaisemmat kengät nyt vauhdilla. Masuvyö auttaa omalta osaltaan, mutta jalkaparat. Mies saa hieroa (haluaa myös itse, ei koe sitä rasitteena) niitä lähes joka päivä.

Mä tykkään rauhallisesta ja dynaamisesta musiikista, esim. kuuntelen japanilaista Himekamia You Tuben videoista. Se on sellaista syntsamusaa.

Olisi kivaa löytää myös uusia musiikkituttavuuksia, rauhallista ja rentouttavaa musaa. Mitä suosittelette?

Flunssakin yrittää pukata päälle. Olen syönyt Panadolia nyt ainakin neljänä päivänä ja juonut teetä. Onko muita vinkkejä?
 
Duudlari, tuli luettua tarkkaan synnytyskertomuksesi. Kiitos kun tulit tänne kertomaan. Pitää pakata lisää niitä liivinsuojia mukaan...ja oma teekuppi kuulosti myös viisaalta :)

Tässä kuussa jo kolme kaveria on pyöräyttänyt vauvan ja kaikilla kokemukset ovat olleet tosi erilaisia. Heistä kukaan ei tosin ehtinyt saada epiduraalia, kun tilanne oli edennyt (tarkkailusta huolimatta) niin pitkälle. Tällä hetkellä tuo kipuasia kyllä hieman mietityttää, mutta vaikea sitä on etukäteen pelätäkään. Ilmeisesti epiduraalikaan ei ole aina paras vaihtoehto...Ja ilmeisesti ne käynnistysaineet on tuhtia tavaraa..

Bantskulle hemoglobiinista: Minä söin raskausajan kahta eri apteekin rautavalmistetta, ja hemoglobiini pysyi niillä satasen yllä, mutta ei kyllä noussutkaan. Noin kuukausi ennen laskettua aikaa aloin ottaa luontaistuotekaupan yrtti-rautamehuvalmistetta (Floradixin Kräuterblutsaft), joka nosti viikossa hemoglobiinin korkeammaksi kuin ennen raskautta. Mehua otetaan 20 ml päivässä ja monilla odottavilla on siitä hyviä kokemuksia. Neuvolassa eivät kuulemma voi sitä suositella, koska kyseessä on luontaistuote. Haittapuoli on hinta, joka on aika korkea, siksi otankin itse sitä vain ennen ja jälkeen synnytyksen kuuriluontoisesti.

Näistä viimeisistä viikoista ennen LA:ta voi kyllä sanoa, että odottavan aika on pitkä....

Lähtöä odotellessa
Metsätonttu ja poikanen 39+0
 
Metsätonttu, mukavaa kuulla sustakin! Sullahan on ihan kohta h-hetki jo käsillä...

Tosta epiduraalista ajattelen kyllä sellaista, että varmaan se tehoaa ihan ok, kunhan saa vaan ajoissa. Jotenkin mielessä on sellaiset "syöksysynnytykset", joissa ei ehditä antaa ko. lääkettä. Mutta eipä ne kai ole ensisynnyttäjillä kauhean tavallisia. Mä ainakin aion olla sillä linjalla, että epiduraali kehiin melko aikaisessa vaiheessa (ei tietenkään liian aikaisin) ja sitten sitä saa kyllä lisätä matkan varrella.

Tuon raudan kanssa on kyllä ihmeellinen juttu, että mä en oo vieläkään sellaista tarvinnut. Arvot olleet niin hyvät, ettei neuvolasta ole sitä määrätty. Saapi nähdä, jos kuitenkin loppumetreillä vielä tarvitaan.

Kati & Pablo rv 36 + 2
 
Tervehdys pitkästä aikaa täältä vauvan tuoksuisesta elämästä :)

Meillä on ensimmäinen nuha menossa pojalla, ja hän on varsin tukkoinen. Syötöt ovat vähän ongelmallisia, kun toinen on unen jälkeen niin tukossa, ettei ilma kierrä ilman suuta mihinkään ja suu pitäisi olla joko rinnassa tai pullossa kiinni...

Siinä onkin tekemistä, että saan pojan ensin "avatuksi" ja kärsivällisyys vielä riittäisi hetken odottaa ruokaa.

Ollaan yritetty höyrytystä, joka auttaa hyvinkin, mutta kun ensin saa koko kylppärin höyryyn menee aikaa. Pitäisi keksiä jokin "pienempi" konsti höyryttää. Ideoita? Ja muitakin ideoita vastaanotetaan.

Kuulin jostakin kauan sitten, että voisi kokeilla pilkkoa raakaa sipulia johonkin pussiin sängyn päätyyn, niin se pitäisi hengitystiet auki. onko jollakin kokemusta tästä?

Muuten täällä menee kivasti.

Joku kyseli että onko vatsassa olleen rytmin kanssa jotakin tekoa nyt masun ulkopuolella.
Kyllä meillä rytmi on ihan sama, eli vilkkainta on meno klo 22.00 jälkeen illalla kuten masussakin ja aamupäivä ollaan melko rauhallisia. Että meillä ainakin menee tällä hetkellä päivä kuten masussakin.

Sarppa ja Sulo 16 vrk
 
Heippa vaan kaikille odottajille.
Tulin tänne kurkkimaan mitä teille kuuluu ja voi hyvänen aika että olette jo taas edenneet pitkälle. Katillakin on h-hetki ihan kohta käsillä. Ihanaa.

Oikeastaan Sarpalle ajattelin antaa sellaisen vinkin että sitä höyryä voi hengittää myös siten että kattilassa on kiehuvaa vettä ja sitten äiti ja vauva pyyhkeen alle niin että se kattilakin on siellä. Pitää vaan varoa ettei vahingossa osu vauvan kanssa siihen kuumaan kattilaan. Mutta ne suolatipat ovat todellakin hyvä apu siihen nenän tukkoisuuteen ja sitten tietysti mahdollisimman usein kannattaa niistää se vauvan nenä - nenäfriida on todella loistava vehje.

Lentikselle pitää sanomani sellaista, että on tosi hyvä kun teidän uusi gyne on niin tarkka. Esimerkiksi toi veren hyytymistekijä on täällä suomessa ihan liian harvoin tutkittu juttu. Joten kuulostaa siltä että olette todella hyvissä käsissä!

t. Pötkylä ja poju jo melkein 10kk
 
Hei Sarppa meillä ainakin auttoi kun laittoi tytön kumpaakin sieraimeen tipa Natr.chlorid 9 mg/ml nenätippoja eli suomeksi keittosuolaliuosta, niitä saa apteekista. Tipan kun laittaa niin vauva tavallisesti aivastaa ja nenä aukee =)

anjamarita ja Sara 3kk3vk5pv
 
Mukavaa kuulla pitkästä, pitkästä aikaa myös Pötkylän kuulumisista! Perässä tullaan... Nyt siis jo rv 36 + 3.

Omakohtaista kokemusta ei noista nenän niistäjistä ole kuin että yks kaverini sanoi, että sellainen apteekista ostettava on kuulemma parempi kuin marketeista hankittu. Ja kuulemma pelkät suolatipatkin ovat auttaneet.
 
Neuvolassa käyty;
Pituus 62,2 cm
Paino 6390 g
Pää 42,7 cm
Nyt oli painokayrä jo nousu suunnassa eli jatketaan samaan malliin.

Kolmesti päivässä olen antanut soseita menee noin purkki kasvista (kaikkia 4 kk lajeja on syöty) terästettynä ruokaöljyllä ja purkki hedelmää päivässä.

Sit juo imetyksen lisäksi velliä noin 1-2 purkkia päivässä. Ei suostu maitoa pullosta juomaan vaan velliä (perunaporkkana ja maissi) maitotutilla juo, vellitutista tulee liikaa ja ei suostu sillä juomaan.

Nyt ulkona nukkuu vaikka oli aamulla 6,5 astetta pakkasta.

anjamarita ja Sara ensi ti 4 kk
 
Mukavaa kuulla raskauden loppuajan ja vauvakokemuksistanne.

Me oltiin tänään 4D-ultrassa ja lapsi vipelsi aktiivisesti. Selvisi sekin, että poika on tulossa. Kaikki intialaiset, jotka ovat aikanaan lukeneet viivoja kädestäni, olivat siis oikeassa ;)
 
Moikka kaikille!

Ajattelin tännekin käydä ilmoittautumassa, että vielä yhdessä koossa ollaan, laskettu aikahan oli siis eilen.
Ei merkkiäkään synnytyksen alkamisesta havaittavissa (mulla ei oo ollut yhden yhtä kunnon supistusta), ja tää odottelu on jo kyllä raskasta :(

Kaikki on muuten hyvin, eli vaavi on raivotarjonnassa joskaan ei vieläkään laskeutunut ja äitillä kaikki arvot kunnossa. Rauta-arvotkin ovat nyt parhaimmat kuin koskaan aiemmin raskausaikana...
Taitaa kyllä mennä joulukuun puolelle ennenkuin saamme tämän pikkuisen syliimme :D

T:Metalheart 40+1
 
Tervetuloa Miinuska77!

Metalheartille tsemppiä jakautumista odotellessa!

Tulin Suomeen käymään, maha alkaa jo tuntua. Vaapun ja lyllerrän Ahtisaaren tyyliin, ylämäessä alkaa olla hengenahdistusta. Kykenen syömään vain puolet entisistä määristä, jos yritän syödän normaaleja annoksia, tulee todella ikävä ähky. Vatsalaukku tyhjenee aiempaa hitaammin, vielä parin kolmenkin tunnin jälkeen on ihan täysi olo. Makuulle ei voi kuvitellakaan menevänsä kuin aikaisintaan 2 tunnin kuluttua syömisestä, muuten alkaa närästää.

Ja tämä kait sitten vain pahenee seuraavien 3 kuukauden aikana :LOL:

Olen ostanut ihan hulluna vauvalle vaatteita, ne vaan on niin ihania :heart: Ja jatkan kovasti lörpöttelyä, neiti sitten vastaa taputtelemalla ja potkimalla. Nyt on koko perhe saanut mussukalta mojovat nyrkin iskut...

Meillähän on miehen kanssa leikki, jossa mies pussailee masua ja alkaa maanitella vauvaa sanomalla, että jos on siellä masussa, niin anna luuvitonen :D Ja kun vauva sitten vastaa kunnon karateiskulla suoraan miehen leukaan, niin mies pyytää, että iskisi oikein kunnolla isukilta hampaat kurkkuun :LOL: Ja sieltähän niitä iskuja sitten satelee, miehen leuka vaan pomppii mun mahan päällä :D

:heart: lentis ja mamman oma kullannuppu 26+6 :heart:
 
Tänään pääsen raportoimaan viimein vauvauutisen. Eli meille syntyi viime sunnuntaina hartaasti odotettu poikavauva.

Synnytys ei mennyt ihan odotetun kaavan mukaan, vaan loppuvaiheessa jouduttiin turvautumaan kiireelliseen sektioon (eri kuin hätäsektio, ei tehdä nukutuksessa). Puolen tunnin ponnistusvaiheen jälkeen huomattiin, että lapsen pää on virheellisessä tarjonnassa. Kiitos nykyaikaisen tietotekniikan, kokeneen kätilön ja hyvän lääkärin, vauva saatiin maailmaan täysin hyvissä voimissa.

Syntymää edelsi lapsiveden meno kotona vajaat kaksi vrk aiemmin ja synnytyksen käynnistäminen keinotekoisesti. Avaavat käynnistyssupikset olivat mielestäni ehdottomasti koko session kamalin vaihe. Synnytyssalissa, kun tarjolla oli ilokaasua ja vielä epiduraalikin, oli paljon" helpompaa", jos nyt tuota sanaa tässä yhteydessä voi lainkaan käyttää. Helppoahan se ei kyllä ollut, vaan elämäni haastavin suoritus. Mutta palkintokin on sitten sen mukainen :heart:

Leikkaushaavan vuoksi olimme sairaalassa aina torstaihin asti. Hyvä niin, sillä sain mahtavaa imetystukea hoitajilta. Kotiinlähdön koittaessa olo oli imetyksen suhteen jo varma (alkupäivinä koettiin monta epätoivon hetkeä, kun touhusta ei meinannut tulla mitään ja piti turvautua jatkuvasti sekä rintakumiin että pullolisäruokintaan, mikä masensi.)

Kaikki sairaalan varattu lukeminen, eväät ja omat vaatteet jäivät käyttämättä. Ruokaa oli tarjolla jatkuvasti (jopa öisin) ja tuntui järkevämmältä laahustaa siellä sairaalavaatteissa, jotka joku muu pesee. Aikaa ja voimia lukemiseen ei ollut, mutta tv:tä tuli vilkuiltua joskus. Samassa huoneessa oli kaksi muutakin synnyttänyttä, joiden kanssa jaettiin kokemuksia ja tsempattiin toisiamme.

Omat anatomiset korvatulpat ja silmien pimennyslappu olivat ehdottomat. Sairaalassa oli tarjolla korvatulpista vain karvalakkimalleja. Tulppia pystyi käyttämään silloin, kun hoitajat ottivat vauvan alussa yöksi valvontaansa, että mamma sai vähän levätä. Eikä mamma päässyt silloin itse edes sängystä ylös. Kivut olivat alussa helvetilliset, mutta onneksi troppeja ei pihdattu. Parin päivän jälkeen elämä alkoi voittaa.

Nyt kun kotona on oltu jo kaksi yötä, on mahtava olo, että tästä tämä uusi elämä nyt alkaa. Eka yö meni kaikilta valvoessa, kun pienokainen protestoi paikan vaihtoa. Toisena päivänä rytmi alkoi löytyä. Neuvolan tädillä oli hyviä vinkkejä vauva-arjen rytmittämiseen ja niitä olemme nyt noudattaneet.

Nyt täytyy mennä päikkäreille, kun poikakin nukkuu, että jaksaa taas toimia maitokoneena. Onneksi isyysvapaalle jäänyt mies toimii huoltojoukoissa, muonittaa, röyhtäyttää vauvaa ja tuudittaa uneen.

Kiitos sähköpostiryhmälle odotusajan vertaistuesta, jatkossa viihdyn täällä varmaan harvemmin, mutta yritän tulla toisinaan kertomaan kuulumisia. Tsemppiä kaikille teille odottajille. Viestini on, että varautukaa synnytyksessä kaikkeen mahdolliseen, menkää avoimin mielin ja rohkeasti, puhukaa etukäteen kaikista peloistanne ja valmentakaa miestä hyvin, ettei esim. tuollainen äkkinäinen sektio tule hänelle shokkina.

Lentis: kerroit, että tunnet olevasi kuin vaappuva Ahtisaari - odotas vain, kun olet kymmenen viikkoa pidemmällä :D

Terveisin,
Metsätonttu ja poikanen 6 vrk





 
Metsätonttu, paljon paljon onnea! :heart: Ja kiitos synnytyskertomuksesta, niitä on kyllä kutkuttavaa lukea =)

On tuntunut aika kurjalta, kun olen huomannut, että moni palstailija on tulkinnut kirjoitustyylini ja ilmaisutapani aivan eri tavalla kuin olen itse tarkoittanut. Onneksi sain kannustavia yksityisviestejä, vaikka kurjaa on sekin, että palstalla ei voi kirjoittaa julkisesti ilman ilkeitä vastauksia, vaan ihmiset "pakotetaan" käyttämään yv:tä. Varsinkin näin raskausaikana tuollainen ilkeily tuntuu aivan todella kurjalta, niin että taidan itsekin siirtyä yv:lyyn tulevaisuudessa.

Palsta on ollut minulle ensisijaisesti kanava, jolla voin harjoituttaa puhekieltä, muuten tämä arkisuomen käyttö rajoittuu lähinnä satunnaisiin puheluihin. Samalla olen tyydyttänut omaa tiedonnälkääni kyselemällä kokeneemmilta vinkkejä ja mielipiteitä, ja koska itse olen pohjattoman utelias ja otan mielelläni selvää eri asioista, olen kuvitellut, että myös muista on kiva lukea erilaisia tietoja asioista.

Tietomäärä on nykyaikana joka tapauksessa niin valtava, että mielestäni on selvää, että jokainen valikoi saamastaan tiedosta omaan maailmankuvaansa ja näkökantaansa sopivia tietoja, enkä itse kuvittelekaan, että kaikkien pitäisi olla samaa mieltä kanssani tai niellä purematta esittämättäni tiedot.

Itse todellakin tykkään lukea erilaisia mielipiteitä, mutta on ollut aika pelottavaa huomata, että joillekin erilainen näkökanta mihin tahansa asiaan muodostaa suoranaisen uhan minäkuvalle. Valitettavasti erilaisuuden pelko on yksi vahvimpia ihmsen vaistoista, ilman sitä ei olisi syntynyt esim. natsi-Saksaa valitettavine seurauksineen. Täällä palstallakin tuon pelon huomaa joidenkin ihmisten aggressiivisisesta kirjoitustyylistä, erilainen mielipide on joillekin todellinen uhka omalla mielenrauhalle ja henkiselle tasapainolle.

Olen huomannut, että ihmisen sosiaalipoliittinen tausta ja yleinen elämänkokemus vaikuttavat todella paljon sekä kirjoitustyyliin että eri vastausten tulkitsemiseen. Mitä erilaisempi tausta ihmisillä on, sitä vaikeampaa on ymmärtää, mitä toinen ihminen ajaa takaa. Todellisessa elämässä meillä on monia eri keinoja arvioida keskustelukumppania, ja jos aivan rehellisiä ollaan, niin moni meistä saattaisi sivuuttaa todellisessa elämässä olankohautuksella sellaisen nimimerkin, jonka kanssa palstalla on voinut kirjoitella hyvinkin innokkaasti sekä puolesta että vastaan.

Minua on kannustettu jatkamaan kirjoitteluani entiseen tapaan, koska toisista esittämäni tiedonhippuset ovat olleet hyvinkin mielenkiintoisia, mutta koska tapani kirjoittaa ja esittää selville saamiani tietoja näyttää olevan joillekin niin iso uhka, taidan rajoittaa tätä palstailua huomattavasti.

Tiedän, että monet ihmiset ovat kyllä osanneet lukea kirjoitukseni niin kuin ne tarkoitinkin, mutta siltä varalta, että esim. tämän pinon ihmisillä on (onneksi ;)) muutakin elämää ja tekemistä kuin lukea läpi kaikkia kirjoituksia niin banaalista aiheesta kuin hiustenvärjäyksestä, niin haluan toistaa, että en todellakaan arvostele jotakuta jonkun niin toissijaisen asian kuin hiustenvärjäyksen perusteella. :eek: Jos inhoaisin syvästi omaa hiustenväriäni, olisin värjännyt tukkaani varmaan itsekin, vaikkakin saamieni tietojen perusteella vasta rv12 jälkeen. Mutta se olisi ollut oma valintani, jonka olen tehnyt omien tietojeni perusteella, ja itse käsitän todella hyvin, että joku toinen ihminen tekee erilaisen valinnan omien tietojensa perusteella.

Oikein onnellista raskausaikaa kaikille :heart:
 
lentis Mulla on varmaan mennyt nyt jotain ohi tällä palstalla :eek:

Mä en ainakaan ole huomannut, että sun kirjoituksissa olisi mitään ärsyttävää tai muuta. Mielipiteensä saa sanoa ja jos joku on eri mieltä, niin senkin saa sanoa. Mutta mä kirjoittelenkin tällä hetkellä odotuspuolella 3 ketjuun ja käyn tuolla mitäs nyt-puolella aika harvoin. Koska voin veikata, että ne kommentit on tullut tuolla mitäs nytin puolella. Alkuun mäkin kirjoittelin sinne, mutta tuntui, että siellä saa aina paskaa niskaansa, vaikka kirjoittaisi hyvää päivää. Nyt harvoin kommentoin siellä puolella mihinkään.

Oikein hyvää ja onnellista raskausaikaa myös Sinulle :heart:
 
Metsätonttu pienestä pojasta! :heart: Oli tosi mukava lukea synnytyskertomuksesi. Kovasti jaksamista vauvan hoidon opettelussa. Varmasti antoisaa aikaa, vaikka joskus väsyttääkin. Perässä tullaan...

Lentis varmaankin viittasi tuohon hiusten värjäämistä koskevaan keskusteluun. Mun mielestä kaikilla saa olla oma mielipiteensä asioihin, mutta ei täällä tosiaan ketään tarvitse alkaa julkisesti parjaamaan.

Miinuska tervetuloa mukaan! :wave:

Onkohan Metalheart jo jakautunut? Tule kertomaan kuulumisia kun ehdit.
 
Metalheartin kuulumisia jännityksellä odotan minäkin.....

Masussa möngertää nyt siihen malliin että koko masu hyppii ja muuttaa muotoaan, tosi hauskaa seurata toisen touhua!

Lentis, ethän vaan ole mihinkään karkaamassa tästä pinosta?

Bantsku

 

Yhteistyössä