Metsätonttu, paljon paljon onnea! :heart: Ja kiitos synnytyskertomuksesta, niitä on kyllä kutkuttavaa lukea =)
On tuntunut aika kurjalta, kun olen huomannut, että moni palstailija on tulkinnut kirjoitustyylini ja ilmaisutapani aivan eri tavalla kuin olen itse tarkoittanut. Onneksi sain kannustavia yksityisviestejä, vaikka kurjaa on sekin, että palstalla ei voi kirjoittaa julkisesti ilman ilkeitä vastauksia, vaan ihmiset "pakotetaan" käyttämään yv:tä. Varsinkin näin raskausaikana tuollainen ilkeily tuntuu aivan todella kurjalta, niin että taidan itsekin siirtyä yv:lyyn tulevaisuudessa.
Palsta on ollut minulle ensisijaisesti kanava, jolla voin harjoituttaa puhekieltä, muuten tämä arkisuomen käyttö rajoittuu lähinnä satunnaisiin puheluihin. Samalla olen tyydyttänut omaa tiedonnälkääni kyselemällä kokeneemmilta vinkkejä ja mielipiteitä, ja koska itse olen pohjattoman utelias ja otan mielelläni selvää eri asioista, olen kuvitellut, että myös muista on kiva lukea
erilaisia tietoja asioista.
Tietomäärä on nykyaikana joka tapauksessa niin valtava, että mielestäni on selvää, että jokainen valikoi saamastaan tiedosta omaan maailmankuvaansa ja näkökantaansa sopivia tietoja, enkä itse kuvittelekaan, että kaikkien pitäisi olla samaa mieltä kanssani tai niellä purematta esittämättäni tiedot.
Itse todellakin tykkään lukea erilaisia mielipiteitä, mutta on ollut aika pelottavaa huomata, että joillekin erilainen näkökanta mihin tahansa asiaan muodostaa suoranaisen uhan minäkuvalle. Valitettavasti erilaisuuden pelko on yksi vahvimpia ihmsen vaistoista, ilman sitä ei olisi syntynyt esim. natsi-Saksaa valitettavine seurauksineen. Täällä palstallakin tuon pelon huomaa joidenkin ihmisten aggressiivisisesta kirjoitustyylistä, erilainen mielipide on joillekin todellinen uhka omalla mielenrauhalle ja henkiselle tasapainolle.
Olen huomannut, että ihmisen sosiaalipoliittinen tausta ja yleinen elämänkokemus vaikuttavat todella paljon sekä kirjoitustyyliin että eri vastausten tulkitsemiseen. Mitä erilaisempi tausta ihmisillä on, sitä vaikeampaa on ymmärtää, mitä toinen ihminen ajaa takaa. Todellisessa elämässä meillä on monia eri keinoja arvioida keskustelukumppania, ja jos aivan rehellisiä ollaan, niin moni meistä saattaisi sivuuttaa todellisessa elämässä olankohautuksella sellaisen nimimerkin, jonka kanssa palstalla on voinut kirjoitella hyvinkin innokkaasti sekä puolesta että vastaan.
Minua on kannustettu jatkamaan kirjoitteluani entiseen tapaan, koska toisista esittämäni tiedonhippuset ovat olleet hyvinkin mielenkiintoisia, mutta koska tapani kirjoittaa ja esittää selville saamiani tietoja näyttää olevan joillekin niin iso uhka, taidan rajoittaa tätä palstailua huomattavasti.
Tiedän, että monet ihmiset ovat kyllä osanneet lukea kirjoitukseni niin kuin ne tarkoitinkin, mutta siltä varalta, että esim. tämän pinon ihmisillä on (onneksi
) muutakin elämää ja tekemistä kuin lukea läpi kaikkia kirjoituksia niin banaalista aiheesta kuin hiustenvärjäyksestä, niin haluan toistaa, että en todellakaan arvostele jotakuta jonkun niin toissijaisen asian kuin hiustenvärjäyksen perusteella.
Jos inhoaisin syvästi omaa hiustenväriäni, olisin värjännyt tukkaani varmaan itsekin, vaikkakin saamieni tietojen perusteella vasta rv12 jälkeen. Mutta se olisi ollut oma valintani, jonka olen tehnyt omien tietojeni perusteella, ja itse käsitän todella hyvin, että joku toinen ihminen tekee erilaisen valinnan omien tietojensa perusteella.
Oikein onnellista raskausaikaa kaikille :heart: