30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.5)

Stressitöntä vauva-aikaa anjamaritalle! =) Yritä levätä mahdollisimman paljon, ja unohda kotihommat hetkeksi hyvällä omalla tunnolla :D

Jipii, vähän olen onnessani uudesta keittiöstä! Se on aivan ihana! Siis meillä on avokeittiö olohuoneessa, mutta nuo keittiönkaapit ovat niin kauniit ja uunikin on hieno kiertoilmauuni, se on korkealla, niin ettei tarvitse kumarrella, samoin kuin jääkaappi. Voi, kyllä nyt kelpaa keittää pastaa ja paistaa pizzaa :p Olen odottanut vesi kielellä, että pääsen tekemään lasagnea, sen tekemisessä kestää kyllä sen verran monta tuntia, että kannattaa tehdä isompi annos kerralla ja laittaa pakkaseen. Ja rakastan leipomista, se saa mut aina hyvälle tuulelle. Tähän saakka vaan on ollut kakkujen paistaminen yhtä tuskaa, kun meillä oli entisen omistajan jättämä kaasu-uuni! Siihen ei saanut edes säädettyä lämpötilaa, ja aina jossain vaiheessa piti avata uunin luukku liian korkeaksi nousevan lämpötilan takia! :/ Mun erikoisuuteni on sacher-kakku, mutta tolla vanhalla uunilla ne olivat aina a)lituskaisia b)osittain kärähtäneitä! Varsinainen erikoisuus :LOL: En malta odottaa, että näen millaista jälkeä uudessa uunissa syntyy. Oikein harmittaa, kun mulla on nyt parin viikon kauhea työrupeama, mutta ehkä tästä yhden päivän voisi käyttää uunin kokeiluunkin :p
 
Meille syntyi poika!

Vain päivän lasketun ajan jälkeen saimme sen käärömme syliimme! Pieni poika oli syntyessää varsin pirteä, mittaa 3495 g ja 49 cm.

Laitan jossakin vaiheessa tarkempaa tietoa synnytyksessä!

Sarppa ja "sulo" vajaa 1 vrk :heart:
 
Melkein kaikki ok, paitsi että mies meni eilen sählyssä telomaan polvensa oikein kunnolla, joten nyt taisi sillä yrittäjällä koittaa pakollinen isyysloma, vaikka yrittäjä ei sellaista pystyisi kunnolla pitää... Huoli siitä nyt päällimäinen, mutta onneksi tuo meidän Sulo on kunnossa, saisi vaan maito nousta äidille, niin helpottaisi molempia.
No jos huomenna kotiin pääsisimme...

No tässä vähän tarinaa meidän synnytyksestä.

Sunnuntaina 2.11. aamuyöllä heräsin siihen, että olo oli hivenen kostea ja heti ajattelin, että nyt lähti lapsivedet. Pystyyn noustessa ei mitään kovin erikoista, mutta tosiaan kastui housut hieman. Vähän sen perään alkoivat ensimmäiset supistukset. Ja tosiaan joku sanoi, että kyllä ne aidot supistukset tuntee sitten. Niin tunsikin, aivan eri luokkaa kuin "harjoitukset".

Supparien väli oli ensimmäiset 2 tuntia 10 minuuttia ja kovenevat kivut. Samalla tihkui vettä enemmän ja enemmän. Herättelin miehen puoli seitsemän aikaan ja kerroin tilanteen. Soitettiin samalla sairaalaan, jossa pyysivät seuraamaan tilannetta ja odottelemaan.
Supparit tihenivät noin 6 minuuttiin ja samalla lurahti oikein iso läjä vettä, o nneksi kerkesin "juoksemaan" kylpyhuoneeseen.
Vielä odoteltiin noin puoli ysiin, jolloin soitin uudestaan ja pyysivät tulemaan ennen iltaa, eli viim. 12 h vesien menosta tulemaan näytille.

Supistukset tihenivät ja kipeytyivät, joten kymmenen aikaan aamupäivästä lähdettiin ajamaan 15 minuutin matkaa sairaalaan. Kuulin muuten jälkikäteen, että pks:n sairaalat olivat viikonvaihteessa tosi turvoksissa synnyttäjiä, ja porukkaa siirrelty paikasta toiseen. Onneksi me päästiin sinne minne oltiin menossa.

Synnärille tultuamme, kätilö totesi tilanteen olevan hyvä, olin jo 5 cm auki, joten synnyttämään jäätiin.

Avatumisvaihetta kestikin sitten yllättävän pitkään, jostakin syystä 7 cm kohdalla oltiin noin 3 tuntia jumissa. Kivunlievityksenä otin kylvyn jälkeen aqua rakkuloita (sattuu ihan stnisti se laittaminen), mutta ne auttoivat selkäkipuihin. Sen jälkeen ilokaasua ja tuossa 7 cm kohdalla epiduraalin, joka vauhditti menoa.

Ponnistusolotila tuli jo noin 9 cm kohdalla ja se johtui siitä, että peräsuoli ja kohdunsuu ovat minulla tosi lähekkäin. Todella epämiellyttävää toi pidättäminen, ettei ponnista liian ajoissa. Se oli ehkä kaikista kivuliain vaihe, siihen kun ei auta oikein mikään lievitys.

No sain luvan sitten jo lopussa jo vähän ponnistaakin ja kätilä auttoi käsin loput auki.

Ja puolessa tunnissa vauva olikin sitten maailmassa.

Loppu hyvin ja vauva varsin pirteä ja tosi rauhallinen. Nytkin heräsi omineen (ilman itkua syömään), joten minä menen...

Sarppa ja Sulo 1,5 vrk
 
Kiitos Sarppa synnärikertomuksesta! =) Kuulosti kieltämättä hyvin helpolta synnytykseltä, mahtavaa, jos sellaisiakin on :D Eiköhän se maito 2-3 päivän kuluttua lähde nousemaan! Odotamme lisää yksityiskohtia imetyskestä ja vauvaelämästä kotona, jos vain riittää aikaa ja energiaa jakaa kokemuksia meidän odottajien kanssa! :heart:
 
ja koko perheelle :flower:

Bantsku taisi ihmetellä äp:n makuupussin nauhoja. Ihan satavarma en ole minäkään, mutta olen käsittänyt niiden olevan sitä varten, että pussia voi "pienentää" solmimalla nauhat pussin ympäri yhteen. Eli varsinkin syys- ja talvivauvoille pussi tulee luultavasti heti käyttöön ja sehän on melko iso ihan pienelle, joten solmimalla nauhat yhteen ei nyytti pääse luisumaan ihan pussin pohjalle. Niin ja vetskari kuuluu eteen eli viistottu kulma jää kasvojen kohdalle, jolloin lyhyestä päädystä saa vetskarin sulkemalla hupun tapaisen pään suojaksi.

No saako tuosta selityksestä nyt mitään tolkkua??!! :p (Ei ole palautuneet kadonneet aivosolut vieläkään, ei!)

Mukavaa odotusta teille kaikille!

Siranna ja Ipana 5 kk 3vk
 
Lentis Hieno asenne sulla tohon hommaan. Ja varsinkin miehen exään. Mä en varmaan vastaavassa tilanteessa osaisi olla noin huomaavainen exää kohtaan. Mun miehellä ja sen exällä on ihan ok välit, mutta eivät ole kauheasti tekemisissä. Poika on jo 16-v ja on monta vuotta itse päättänyt tulemisistaan meille ja soittelee isälleen ihan omatoimisesti. Mutta aikaisemmin kasvatusasioissa ovat olleet kyllä usein nokakkain. Mutta kyllä se ex vedätti miestäni alkuaikoina. Mies oli kiltisti kaiken niellyt, että sai olla pojan elämässä mukana. Muhun exä on suhtautunut ihan ok, mutta ei me miehen kanssa edes tunnettu vielä eron aikoihin. Tai siis exä itse löysi uuden, että hän se "syyllinen" eroon oli.

Milloinkas meinasitte lapsille kertoa?


Niin, ja onnea uudesta keittiöstä!

Ja onnittelut Sarpalle ja ihanaa vauva-aikaa :heart:
 
Sompio: teini-ikäinen lapsipuoli on varmasti ainakin välillä "hankala" tapaus, mutta on taatusti helpompaa, että poika voi sopia itse tapaamisista isänsä kanssa. Joka asiassa on aina hyvät ja huonot puolensa. Mitenkäs luulet pojan suhtautuvan vauvauutiseen? Jännittääkö teitä kertoa?

Mies aikoo kertoa vauvauutisen joulukuussa, kun menee seuraavan kerran lapsia tapaamaan. Huh huh, melkein jo nyt jänskättää, että mitä lapset sanovat.

Miehen ex raivostuttaa minua aina silloin tällöin, mutta useimmiten minun käy häntä totta puhuen sääliksi. Nainen on itse tehnyt valintansa, ja saanut valinnoillaan mieheni kärsimään suuresti, mutta hänen valintansa eivät ole tuoneet hänelle itselleenkään sitä suurta onnea, jonka hän kuvitteli saavuttavansa.
Valitettavasti naisen äiti on istuttanut miehen exään jo lapsuudessa katkeruuden siemenen, ja sitä on ollut vaikea kitkeä pois myöhemminkään. On surullista nähdä, kuinka jollainen ihmisellä on objektiivisesti ajateltuna kaikki mahdollisuudet olla onnellinen, mutta ei kykene olemaan onnellinen sitten millään.

Jos seesteisyys ja tyytyväisyys elämään ja omiin valintoihin ei löydy ihmisen sisältä, niin ei sitä löydy, vaikka kuinka hankkisi lapsia/ uuden talon /miehen /auton / rinnat tai vaihtaisi maanosaa... Moni juoksee onnen perässä tajuamatta, että se onni löytyy mitä arkisimmista hetkistä ja oman itsen sisältä, ei siihen tarvita rahaa tai välttämättä edes toista ihmistä. Ja jos ihminen on sujut itsensä kanssa, niin silloin on onnellinen ihan missä tahansa.

Monet parisuhdeterapeutitkin muistuttavat, että suurin osa parisuhdekriiseistä on todellisuudessa pelkästään yhden ihmisen kriisi. Mutta jos ihminen ei osaa analysoida itseään, hän kuvittelee olevansa onneton partnerinsa vuoksi ja kuvittelee, että partneria vaihtamalla myös ongelmat ratkeavat. Mutta kun ongelmat ovat ihmisen sisällä, voi partneria vaihtaa vaikka joka viikko, mutta ongelmat pysyvät. Eivätkä ratkea ikinä, ellei ihminen uskalla kohdata niitä omia ongelmiaan, juontuivat ne sitten onnettomasta tai liian onnellisesta lapsuudesta. HYvin helposti heijastetaan kumppaniin omia heikkouksia ja niitä vikoja, joita ei haluta nähdä itsessä.

Klassinen esimerkki on mustasukkaisuus: monesti näennäisen mustasukkainen ihminen ei todellisuudessa luota omaan uskollisuuteensa. Mutta sen sijaan että miettisi omia tunteitaan houkutuksia kohtaan, on näkevinään tämän heikkouden kumppanissa.

Heh, heh, huomaako, että tykkään harrastaa kotikutoista huuhaapsykologiaa? :p Lapsipsykologian kirjatkin ovat olleet tosi kiinnostavia, aivan harmittaa, että kehityspsyka jäi yliopistolla kesken. Sosiaalipsykasta sentään sain aikoinaan suoritettua abron. :whistle:

Psykologisissa tunnelmissa
:heart: lentis ja mamman oma mussukka 24+4 :heart:
 
Lämpimät onnittelut sinulle ja miehellesi ja pojalle tervetulotoivotukset :flower: :flower: :flower:
Synnytyskokemuksesi kuulosti ihan inhimilliseltä ja antaa toivoa, kun itselläkin tuo päivä saattaa olla milloin tahansa edessä. Ihmeellistä, että olit noin pian ihan reippaana tietokoneen ääressä.

Voimia ja iloista mieltä lapsenhoitoon!

t. Metsätonttu ja poikanen
 
Vauva-arkea

Meillä kotiuduttiin keskiviikkona, eli Sulo oli silloin 3 vrk:n ikäinen.
Nämä ensimmäiset päivät ovat menneet puolin ja toisin totutellessa. Maito alkanut nousta oikeastaan torstaina kunnolla ja sen jälkeen olenkin totutellut syöttämään oikeaan tahtiin ja rytmiin tuota pikku-ukkoa. Neuvolassa kävimme jo torstaina tutustumassa neuvolantätiin, joka tosin sama kuin raskausaikana minulla. Mutta Suloa tarkkaillaan nyt, että minulla maito riittää ja hän saa sitä tarpeeksi. Eli painonhallintaa jo pienestä pitäen... Maanantaina seuraavan kerran.

Sulo on varsin rauhallinen ja tyytyväinen eloonsa. Ainoastaan itku pääsee, kun tulee kylmä, eli vaipanvaihdon yhteydessä, jos emme ole formulavarikon nopeuksissa, niin itkuhan se tulee. Ensin kyllä varoittelee itkua kitinällä, eikä malta suoraan ryhtyä itkemään.
Pyllyn pesu lämpimässä vedessä kyllä lopettaa heti tuon kitinän, se on kivaa :)

Ja mitä nopeammin saadaan kuivat päälle ja vaatteet vielä niskaan, niin sen tyytyväisempi ollaan.

Nyt viime yö meni sellaisessa rytmissä, missä äiti öiden haluaisi olla. Eli noin 3 tunnin välein heräiltiin syömään, melkein kuin kello. Päivällä tosi tuo väli on pidempi jopa 4-5 tuntia, eli voisi kiepauttaa tuon sisäisen kellon tuo Sulo puolivuorokautta ympäri :LOL:

Itse en oikein osaa tehdä mitään järjellistä noiden Sulon unien aikana, vaan ihmettelen tätä meidän isoa elämänmuutosta ja mietin (tosin välillä vähän turhaankin) miten elämä meillä saadaan uomiinsa, ja miten tästä selviämme. Vaikka ollaanhan tässä jo "vanhoja", vaan siinäpä se, kun nyt menee uusille uomille tämä meidän elämä, jota on yhdessä jo yli 20 vuotta vietetty. Nyt pitää aina huomioida myös tuo kolmas ja vielä olla vastuussa hänen hyvinvoinnistaan :|

Isä on vallan ihana tämän pienen poikansa kanssa. Heti alkuun otti varsin varmoin ottein kaikki vaipanvaihdot ja pukemiset sekä usein myös yöllä käy kurkkaamassa, miksi kitinää tulee ja herättelee äidin syöttämään, jos itse ei tajua herätä. Tämä minun herääminen onkin yksi huolenaihe itselleni, kun olen varsin hyvä nukkuja, enkä varsinkaan alkuyöstä meinaa herätä mihinkään ääneen :)

Näin meillä menee, kertoilen taas lisää jossain vaiheessa. Seurailen kuitenkin melkein päivittäin teidän kuulumisia. Tsemppiä kaikille vielä odottaville ja varsinkin teille "tuskissanne" kärsiville. :hug:

Sarppa ja Sulo 1 vk
 
Ihania vauvakuulumisia teillä, Sarppa. Tuollainen elämä kuulostaa kyllä ihanteelliselta ja sellaista toivoisi itsekin ekoiksi päiviksi - ja miksei pidemmäksikin aikaa. Niin, ja teillähän sitten vietetään tänään ekaa isänpäivääkin - onnea siitä!
 
Sarppa: todellakin ihania vauvakuulumisia! :heart: Lisää, lisää! Samoin kuin jo aiemmin synnyttäneiden vauva-arjesta on tietty aina tosi kiva lukea! Ja oikein hyvää isänpäivää myös sarpan miehelle!

Tuntuu järkylle ajatella, että ensi vuonna meikäläinen saa sitten (apua, toivon mukaan, ehkä ei saisi liikaa hehkutella etukäteen) juhlia ekaa äitienpäivää! Italiassa isänpäivä on maaliskuussa, niin että sopivasti mieskin saa sitä sitten juhlia, kun miehen jo syntyneet lapset eivät juhli italialaista isänpäivää, vaan ainoastaan amerikkalaista.

Mutta kylläpä kuulosti ihanalta tuo sarpan kuvaus. Tahtoo kanssa vaippoja vaihtamaan :D

:heart: lentis ja lellivauva 25+0 :heart:
 
lentis Täytyykin pitää sut mielessä, jos tarvis ammattiapua psykiatrilta tms. Pääsee halvemmalla, kun juttelis asiat sulle :LOL:

Oltiin viikonloppu miehen äidillä ja miehen poika oli myös siellä. Oltiin sovittu etukäteen, että kerrotaan nyt molemmille. Perjantai-iltana sinne mentiin ja lauantai-iltana mies sai sitten sanottua :) Äitinsä oli ihan innoissaan ja poikakin oli ihan, että ok, normaali juttu. Eipä se siitä oikein mitään sanonut, mutta vielä ennen nukkumaanmenoa kysyin, että mitkä on fiilikset uudesta pikkusisaruksesta, niin sanoi, että ei siinä mitään, normaali juttu. Hänen äidillään on uuden miehensä kanssa muistaakseni 5-vuotias poika. Että on kuitenkin jo joutunut sopeutumaan pikkuveljeen, jonka kanssa on asunut. Tai aika pian he muuttivat silloin aikoinaan tämän uuden miehen kanssa yhteen asumaan, että kai siinä sopeutumista on vaadittu jo ennenkin.

Eli meni varmaan ihan hyvin :)
 
Onnea Sarppa! Mukavaa kuulla, että arki on lähtenyt rullaamaan.

Me oltiin miehen kanssa pari viikkoa sitten rakenneultrassa ja kaikki oli kunnossa. Sukupuoli jäi salaisuudeksi, sillä tämä ryökäle veti jalat ristiin h-hetkellä ja makasi kuin tatti kohdun pohjalla... ;) Yritetään uudestaan joku päivä tässä marraskuussa yksityisellä. Mennään sinne Femedaan, varaan huomenna ajan.

Rakenneultran tehnyt kätilö oli erikoinen tapaus. Puhutteli vain mua, vaikka mies oli mukana. Ja kun sukupuolesta puhuttiin, sanoi, että täytyy toivoa, ettei lapsi sitten aikuisena päätä muuttaa seksuaalista suuntautumistaan tms. eli rivien välistä "sille tulee tiukkaa, jos on homo". Huh, mitä läppää. Sehän on lapsen asia, miten haluaa elämänsä elää :heart:

Muutenkin oli vaikeaa saada irti asiaa, piti kysymällä kysyä, että sai tietoa.

Mulla on paino vihdoin noussut hiukan, pari kiloa. Viikkojahan on jo 21+1. Massu on yhä pieni (hienoa sikäli, että asia on yhä helppo salata asiakkailta ;)), ja liikkeet tuntuvat jo kunnolla. Ovat tuntuneet jo viime torstaista lähtien. Sellaista kalan uiskentelua ja sitä, kun kala nappaa madon ongenkoukusta :D

Meillä on eka perhevalmennus ensi viikolla. Odotan innolla, mitä siellä puhutaan. Ja neuvola nyt keskiviikkona edessä.
 
Sompio, olipa ihana kuulla, että uutinen otettiin noin hyvin vastaan! Ja varmaan on jo velipuoli hiukan "avittanut" asiaa, ei tule niin kovana shokkina =)

Kiiltis: jopa kuulosti oudolta kätilöltä! Mutta tärkeintähän on, että ultrassa kaikki oli hyvin!

Otimme tänään tarkemmin selvää miehen vakuutuksesta, että kuinka korvaavat synnytyskulut yksityisklinikalla. Siis roomalaiset sairaalat (Pohjois-Italiassa suurin osa sairaaloista on ihan pohjoismaisella tasolla, mutta etelässä ollaan kun 30-luvun Neuvostoliitossa) ovat niin kauheita jo muutenkin, mutta mitä synnytykseen tuleen, on meininki jotain ihan käsittämätöntä. Siis epiduraalia ei saa edes maksamalla, eikä mistään muista kivunlievityksistä ole kuultukaan. Eivät oikeasti tienneet, että mitä on ilokaasu :eek: Katolisessa maassa "tuskalla tulet lapsesi synnyttämään...". Vessat ovat käytävällä ja samassa huoneessa on neljäkin naista yhtä aikaa. Miettikääpä vierailuaikoja, kun meluavat italialaisperheet tulevat kaikki yhtä aikaa visiitille. Ei kiitos... ;)

Eli siis olemme päättäneet mennä yksityisklinikalle. Valitettavasti vain oma gyneni ei kuulu tämän vakuutuksen piiriin, ja jos olisimme "käyttäneet" häntä synnytyksessä, joutuisimme pulittamaan vähintään pari tuhatta euroa :/ Siis yksityisklinikalla synnyttäminen maksaa täällä 8000?-20 000?, riippuu hiukan klinikasta ja synnytystavasta. Mies olisi kyllä ollut valmis pulittamaan rahaa, jos olisin halunnut jatkaa samalla gynellä, mutta totta puhuen minulle riittää, että gyne on pätevä.

Sitä paitsi tämän mun vanhan gynen natsiasenne painoon stressaa mua ihan älyttömästi. Uusi gyne taas ei edes tiedä, paljonko on paino noussut :) Vaikka olen kyllä niin yltiörehellinen, että varmaan paljastan kuitenkin lihoneeni jo 8kg, pitäähän sen tietää, että on tulevan ryhävalaan kanssa tekemisissä :p

Niin että keskiviikkona menemme sitten uudelle (mies)gynelle, jonka kanssa synnyttäminen on meille sitten ilmaista. Toivottavasti on pätevä ja asiallinen gyne, yleensä ovat näillä yksityisklinikoilla, tämä meidän valitsema klinikka on yksi Rooman parhaista ellei paras, siellä työskentelvät gynet ovat melkein kaikki yhden Italian kuuluisimman gynen oppilaita.

Päätimme myös käydä sitten 4D-ultrassa, sen lisäksi, että on ihana nähdä mamman pikku aarre, on se mielestäni hieno lahja tytölle itselleen, kun saa vanhempana katsoa itseään dvd:ltä mamman masussa.

Psykologiaa: Tänä aamuna näin kauheaa painajaista siitä, että vauvalla oli joku epilepsiakohtaus tai muuta masussa. Oli kauhea tunne, kun ei voinut tehdä mitään, ja samalla tunsi, kuinka reppana kärsi siellä masussa, kauhea tärinä ja poukkoilu, ja minä vain mietin, että selviääkö vauva, jos synnytän jo nyt :/. Uni sai varmasti alkunsa siitä, että mussukka alkoi potkimisen taas viiden maissa, mutta outoa kyllä onnistuin nukahtamaan uudelleen potkuista huolimatta. Mutta selvästikin se sadetanssi masussa vaikutti sitten unen kulkuun. On se vaan kauheaa, kuinka sitä voi huolehtia näin paljon omasta pikkuisesta, vaikka ei ole vielä edes syntynyt. Kuinkahan kauheaa on huolehtia vauvasta sitten, kun kaikki ulkomaailman vaarat odottavat pikkuista nurkan takana ;)

Hain tänään myös sokerirasituksen tulokset. Siinä ei sen kummemmin kommentoitu tuloksia, mutta arvo sokerilitkun jälkeen oli ihan sama kuin ennen sokerilitkua, niin että kai se on sitten kunnossa, vai? Pissa oli täysin puhdasta, niin että kun verenpainekin on ollut varsin alhainen, aina jotain 110/60 tienoilla, niin ei ainakaan vielä ole mitään raskausmyrkytyksen oireita havaittavissa :whistle:

Tulipa taas romaani :ashamed:

:heart: lentis ja mamman päivänsäde 25+1 :heart:
 
Heisku piiiitkästä aikaa! Olen pudonnut täysin kelkasta, kun en loppuraskaudessa ehtinyt kirjoitella. Toisaalta taitaa olla hyvä että orastava nettiriippuvuuteni samalla laimeni :) Aiemmassa pinossahan mä poikkeilin yhtä mittaa, vaikkei olisi ollut mitään asiaakaan. Nyt meidän perheessä on sitten kolmaskin jäsen, pieni tyttö. "Arviina" syntyi 11.10. eli päivän lasketun ajan jälkeen. Olin niin valmistautunut jatkamaan odotusta pitkälle la:n jälkeen että synnytys tuntui suorastaan ennenaikaiselta. Sairaalakassissa oli lähtöyönä vain vauvan vaatteita ja anoppi petasi pinnasängyn sillä välin kun olin sairaalassa. Tytön mitat olivat 50 cm ja 3585 g, joten oli lopultakin onnenpotku, ettei jouduttu yliajalle.

Nyt seuraa synnytystarinaa. Valitan kipukuvauksia, mutta ne tuntuivat ja tuntuvat edelleen hyvin olennaiselta osalta kokemusta. Synnytys alkoi 01.30, kun heräsin siihen, että vesi alkoi liristä. Herätin miehen siihen ihmettelemään, ja sitten piti oikein kaivaa esiin unohtunutta infoa, onko aiheellista lähteä kuinkakin pian sairaalaan. Vaihtelin sidettä ja ajattelin lähinnä jotain suppareiden välin laskemista. Eräs tuttu oli syyskuun lopulla joutunut sektioon, kun synnytys ei käynnistynyt, vaikka vedet olivat menneet yli vrk aikaisemmin, joten sekin vaihtoehto kummitteli mielessä. No, vesien menohan antaa kyllä aihetta lähtöön ja supistuksetkin alkoivat säännöllisinä jo tunnin sisään. Sairaalalle ehdittiin siinä säätäessämme kuitenkin vasta viiden jälkeen. Silloin supistusten väli oli 10 min ja kyllä - kipeää tekivät. Taysissa oli hiljaista kun saavuttiin. Olin "kahdelle sormelle auki", joten sain sairaalan vaatteet ja peräruiskeen. Suppareiden väliä mitattiin käyrällä. Mies lähti siinä vaiheessa viemään koiraa hoitoon ym, ja mä odottelin käytävällä uutta mittausta ja pelkäsin että joutuisin pyytämään jotakuta taluttamaan tai kantamaan saliin ilman parempaa puoliskoa.

Sain epiduraalin, enkä olisi ilman pärjännytkään. Se auttoi avautumisvaiheen kipuihin komeasti, mutta sitten kaikki huipentui kivuliaaseen finaaliin. Kätilö antoi vaihtoehdot: joko lisää kivunlievitystä ja ponnistamisvaiheen lykkääminen tai ei lääkettä ja nopeammin etenevä loppuvaihe. Koska epiduraali oli jo vienyt multa suurimman ponnistustarpeen, pidin jälkimmäistä hyvänä vaihtoehtona. Lisäksi kello oli jotain 12 päivällä ja olin ollut puoli kahdesta saakka jalkeilla, joten ajattelin, että jaksaisin paremmin jos ei enää tarvitsisi odotella. En sitten tiedä, miten homma olisi mennyt uuden puudutuspiikin kanssa, mutta ponnistusvaihe koitti joka tapauksessa kamalana. Sain tippaa supistusten voimistamiseksi. Yritin hengittää ja työntää kätilön ohjeden mukaan, mutta pientä alkuvaiheen edistystä lukuun ottamatta tajusin jossain vaiheessa ettei mitään tapahdu. Olin lopulta vain oksentaa kivusta joka kerta kun olisi pitänyt ponnistaa. Kun kätilö kysyi, hakisiko lääkärin, olin yrittänyt reilun tunnin. Pelkäsin että joudun siitä vielä leikkauspöydälle, mutta lääkäri ultrasi, totesi kasvotarjonnan (piti olla raivotarjonta) ja kertoi auttavansa imukupilla. Välilihan leikkaaminen ei tuntunut miltään, ja muistaakseni ponnistin enää vain 2-3 kertaa sen jälkeen kun lääkäri oli saanut imukupin paikoilleen, mihin valitettavasti tarvittiin kaksi yritystä. Sitten näin vain pitkän pätkän napanuoraa ja kuulin vauvan huutavan. Se oli aivan selittämätön tunne. Jos jonkin hetken haluaisin elää uudelleen, se olisi juuri ne muutamat sekunnit kun tajusin, että vauva on syntynyt!

Napanuora oli kiertynyt vauvan kaulan ympärille, henkseleiksi vartalolle ja vielä nilkankin ympäri. Ilmeisesti se oli poikkeuksellisen pitkä ja saattoi osaltaan vaikeuttaa synnytyksen etenemistä. Syiksi imukupin käyttöön merkittiin kasvotarjonta ja "äidin uupumus". Miehen kanssa ihmeteltiin, miksi ultra kaivettiin esiin vasta kun olin jo tunnin ponnistellut - se tuntuu näin jälkikäteen tosi kummalta, kun sairaalassa nyt kuitenkin on niitä laitteita, eikä mulle ollut edes tehty minkäänlaista synnytystapa-arviota. Tuntuu todella siltä kuin olisi kärsinyt turhaan. Mitähän olisi tapahtunut, jos raskaus olisi ollut 2 viikkoa yliaikainen, mikä on ainakin taysissa täysin mahdollista? Onneksi ei tarvitse tietää.

Kipua en osannut pelätä etukäteen, ja jälkikäteen en muista enää muuta kuin että sattuihan se. Eipä sitä kannata kuitenkaan aliarvioida. Mulla kipu oli aika kokonaisvaltaista. Ilmeisesti sain vielä kohdunduulle puudutusta, mutten huomannut eroa. Ilokaasu ei vaikuttanut millään lailla. Epiduraali auttoi mutta teki sen, mitä tiesinkin pelätä, eli laimensi supistuksia. Toisaalta sillä ei ehkä olisi ollut suurta merkitystä jos vauva olisi tullut suositusten mukaisessa asennossa maailmaan. Siinä sängyllä maatessani olisin kyllä tarvinnut enemmän infoa siitä missä mennään, sillä luulin vain, että teen jotain väärin ja synnytys on siksi menossa päin helvettiä. En osannut miettiä siinä tilanteessa, mitä tapahtuisi jollen saisi omin avuin vauvaa maailmaan, mutta kätilö ei älynnyt muistuttaa, että on olemassa sellainenkin mun tapauksessa validi vaihtoehto kuin imukuppi. Se olisi helpottanut siinä vaiheessa kun tunsin voimien ehtyvän. Onneksi vauvalla oli kaikki erinomaisen hyvin koko ajan.

Synnyttäneiden osastolla oli kivaa, vaikka aika kävikin pitkäksi. Maito nousi 2. yönä, mihin olin huonostin varautunut: mulla ei ollut liivinsuojia mukana ja maidontulo ylitti kaikki odotukset. Rintapumppuja oli kahdenlaisia, joista vain toinen malli sopi mulle, ellei kyseessä sitten ollut perusteellinen käyttäjähäiriö. En ikinä unohda sitä yötä, kun marhasin osaston käytävällä vain todetakseni, että ne "paremmat" pumput olivat jo jonkun huoneessa ja tissit painoivat tonnin ja valuivat pitkin yöpaitaa. Nytpä tiedän, miltä Mansikista tuntuu :LOL:

Sairaalakassin sisältöön kannattaa todella kiinnittää huomiota. Jollei halua kotiutua kertakäyttökalsareissa, niin omat vanhat saattaa olla liian pienet sairaalasiteelle, jos sellaista sattuu tarvitsemaan. Näytepakkausten liivinsuojat ei riitä mihinkään... Mulla oli oma teekuppi, koska en tykkää juoda kertakäyttömukista, ja puhelimen laturia jouduin lainaamaan hoitajien kansliasta. Olin 4 yötä sairaalassa. Haava ja jälkivuoto tuntuivat ensin hurjilta, mutta olivat sittenkin aika pieniä juttuja. Vauvasta sairaalassa otettu hematokriittiarvo (älkää kysykö, en tiedä vieläkään) päätettiin tsekata neuvolassa, mutta neuvolantäti unohti, ja nyt me mennään ilmeisesti labraan ottamaan pieni verenkuva. Muuten menee hienosti, etten sanoisi, paitsi että valvominen on sekoittanut unirytmini. Pikkuinen jaksaa hämmästyttää joka päivä. Se on aivan ainutlaatuinen, siis ainakin mulle. En vieläkään usko todeksi että olen onnistunut tekemään jotain noin hienoa :heart: :heart: :heart:

Loppuraskaudesta sanoisin muuten, että kannattaa jäädä pois töistä niin aikaisin kuin voi. Olisin ollut tosi energinen vielä 6 viikkoa ennen synnytystä, mutta sitten kun oli vihdoin aikaa tehdä juttuja, olin väsynyt ja inspiraatio kadoksissa. Mieluummin olisin ottanut kaiken irti pesänrakennusvietistäni, sillä tässä huushollissa sitä olisi todella tarvittu. Toivottavasti te olette energisempiä =)

olipa ihanaa jakaa synnytyskokemus, mikäli sen nyt joku jaksaa lukea. Tsemppiä ja onnellista odotusta teille, jotka vielä odotatte omaa kokemustanne ja sitä ihanaa, autuaaksi tekevää ensiparkua :heart:
 
Duudlarille paljon paljon onnea :flower: :heart: Kyllä mulla alkoi taas kyyneltä tupata, kun luin vauvan ensihuudosta :heart: . Toivottavasti synnytyksestä ei jäänyt liian ikävät muistot, kuulemma aika kultaa nekin, kun aletaan seuraavaa miettiä ;) Ja tärkeintä on, että prinsessa tuli ulos maailmaan terveenä, oli siinä sitten imukuppia tai ei, vai mitä? Vaikka kieltämättä näin lukijana tulee mieleen, että onkohan synnytykset liiankin rutiininomaisia joillekin kätilöille, eikä ehkä osata ottaa huomioon ensisynnyttäjän tarpeita tietää tarkemmin synnytyksen kulusta. Kun jaksat/ehdit (huomasin kellonajan, jolloin olet kirjoittanut :D ) kerrohan meille myös vauva-arjesta, jookos? =)
 
Duudlari, onnea kovasti myös täältä. Onneksi kaikki meni sitten loppujen lopuksi ihan hyvin pienien vastoinkäymisten jälkeen. Kiva, kun te synnyttäneet jaatte täällä kokemuksianne esim. tuosta sairaala-ajasta. :heart:
 
Lentis Ohho, kylläpä synnyttäminen maksaa yksityisellä paljon :eek: Eli kalleimmassa paikassa menisi lähestulkoon mun vuosiansion verran rahaa synnyttämiseen.

Onnea Duudlarille :heart: :flower:

Mä olen menossa kanssa Taysiin synnyttämään ja pelkään tosi paljon. Että siinä melessä ei ehkä kannattaisi jokaista synnytystarinaa lukea. Alussa laitoitkin, että tulee kipukuvausta, mutta luin silti :(

Itse kävin np-ultrassa eilen ja kaikki oli hyvin :heart: Niskaturvotusta oli normaalin verran ja kaikki näytti siltä kuin pitääkin :heart: Kolme päivää olisin pidemmällä, mutta ei vaikuttanut LA:n.

Eli nyt mennään viikoilla 11+5. Tai nyt ollaan jo 11+6 päivän puolella
 

Yhteistyössä