3-vuotias kakkaa vielä vaippaan, siis tosi outoa

  • Viestiketjun aloittaja Tähhh
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:15 Tähhh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:58 Tähhh kirjoitti:
Kun lapsi osaa 3-vuotiaana jo ymmärrettävästi puhua. Osaa ilmaista erilaisia tarpeita. Ei se teiltä ole mitään pois, että täällä asiaa ihmettelen. Mitenkään töykeästi lähestynyt aihetta. Mutta taisi osasta mammoista olla arka aihe :LOL: . Ja en tosiaan menetä yöuniani, mutta vain ihmettelen, siis ihmettelen. Ja teidän päivittelyistä huolimatta ihmettelen :eek: :D .
Joo, niin osaa, mutta jostain syystä kammoaa pottaan kakkaamista niin paljon että tekee sen mieluimmin vaippaan. Onhan noita isompia ollut päiväkodissa, jotka on kauheessa ummetuskierteessä just sen takia kun eivät vaan voi tehä siihen pottaan. Mun mielestä tuo sun nauraminen sille, että jollain osuu arkaan paikkaan, on vähän törkeää, koska tosiaan, ressi se on äidillekin, saati sitten sille lapselle..

Hei kamoon ei sellaista asiaa mistä ei vois vähän vitsailla. Moni asia sujuu pienellä huumorilla keveämmin, tai asioista tulee liian raskaita kantaa. Ja älä mitään puhu, mä tiedän ummetuskierteistä vähän kaikkea, siksi mulla huumori pelaakin, ja sitä lentää kotopiirissä aika rankanpuoleisesti :D .
mä oon pitänyt itseäni aika huumorintajuisena ihmisenä, mutta tuo sun huumoris menee kyllä vähän ohi multa :eek:
 
Itse esikoisen kanssa tein sen virheen että painostetiin potalle kun huomattiin että on kakka tulossa ja seurauksena paha ummetus joka pitkälle johtui kakkaamisen pelosta.Nyt 5v vuotispäivän kynnyksellä alkaa jo helpottaa.
Nuoreman annoin sitten ihan omaa tahtia "opetelle" kuivaksi sen enempiä painostamatta ja vajaassa viikossa tuo neiti sitten viime syksynä sen oppi,kun huomasi miten paljon helpompaa on olla ilman vaippaa ja saman tein jäi melkein yövaipatkin pois.Oli tuolloin 2v7kk.
Joskus hiekkalaatikolla kuunnelessa äitejä tulee tunne mitä nuorempana lapsi on kuivaksi oppinut sen parempi on äiti.Vaikka eipä kai meistä kukaan saa sitä keskushermostoa yhtään sen nopeammin kypsymään.
En ole viellä kuullut että yksikään "normaali" lapsi olisi vaipoissa mennyt kouluun saati sitten sinne armeijaan
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Malviina kirjoitti:
No olen kyllä sitä mieltä että paljon se on vanhempien viitseliäisyydestäkin kiinni... ei voi aina sanoa, että kun lapsi on valmis, se jättää vaipat.
Meillä on tällä viikolla 2v. täyttävä neiti, eikä mulla oo yksikään lapsi ollu näin kauaa vaipoissa, ja se on vain ja ainoastaan mun omaa saamattomuuttani.
Minun on sanottava, että minusta tuo kommentti tuntuu pahalta.
Ensimmäinen lapsi oli täysin vaipaton siinä kahden ikävuoden korvilla, mutta vaikka kuinka yritin, tuon keskimmäisen tytön kuivaksiopettelu ei vain kertakaikkiaan onnistunut. Ja voin vakuuttaa, että kaikki viiseliäisyyden konstit kokeiltiin ja asiaankuuluvalla hartaudella. Vasta lähempänä kolmea ikävuotta sitten lapsonen itse totesi, että olen jo iso, en käytä enää vaippoja.
Nyt osaan vastaavanlaiset kommentit jo ottaa asiaankuuluvalla "evvk"-asenteella, mutta siinä vaiheessa, kun itse tuskastelee asioiden kanssa, vastaavat kommentit kyllä söivät aika tavalla


:/
 
No jopas on saatu tästäkin tappelua aikaiseksi B) .
Minä en pidä ollenkaan kummallisena, että kolmevuotias kakkaa vaippaan. Tiedän montakin lasta, jotka tuon ikäisenä eivät ole suostuneet kakkaamaan pottaan/pönttöön. Jopa niin, että lapsi on pyytänyt vaippaa kun on alkanut kakattaa, kiskaissut sen jalkaansa ja mennyt ähistämään kakkaa jonnekin kulman taakse. Ja kyllä hänkin aikanaan on oppinut sen pöntöllä käymisen :) . Minusta ennemmin on kummaa, että pienten pitäsi oppia kaikki tiettyyn ikään mennessä, eikä ymmärretä lapsen kehitystä tai sen yksilöllisyyttä vaan jokaisen pitäisi kehittyä jollain tiukalla aikataululla, tai muuten on väärin kasvatettu, vanhemmissa vika, epänormaalia.......
 
Olikohan mun alotus :LOL: .
Ei millään pahalla, mut hanki oma elämä, ettei tarvi toisten murheita murehtia.
Me käytiin pikkusiskon kanssa just neuvolassa ja sanoin ylpeenä et pojan kanssa aloitetaan kesällä harjottelemaan ilman vaippoja. Täti tuumas vaan et ei mitään kiirettä, pojan kanssa varsinkaan ..
 
Mustakin aika p.askapuhetta, että lapsi ei oo valmis. No ei kai siltä kysytäkkään, haluukko tänään p.askoo vaippaa vai pönttöön vai pottaan. Siitä otetaan projekti lähtien alta vuoden ikäsestä pikkuhiljaa.

En käsitä kyllä en, siis jos kyse on ihan muutenkin normaalisti kehittyneestä lapsesta. :eek: :whistle: <br><br>
 
Lapsia ei opeteta kuiviksi, ihan teille tiedoksi. Se, että te luulette nimenomaan opettavanne lapsenne kuivaksi on melkoista sontaa ja jotain ihmeellistä ylpeyttä siitä, että MINÄ osaan opettaa lapsen potalle, tulkaahan alas pilvilinnoista ja ottakaa kunniaa niistä asioista, josta sen ansaitsette.

Keskushermoston toiminta, virtsaelinten oikea rakenne ja hermoratojen oikea toiminta. Ja keskimäärin nämä ovat kypsyneet n. 4-5 vuotiaalla täysin, siksi noinkin pienet lapset, jotka tekevät vaippaan, eivät ole mikään poikkeus.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:41 vieras kirjoitti:
Lapsia ei opeteta kuiviksi, ihan teille tiedoksi. Se, että te luulette nimenomaan opettavanne lapsenne kuivaksi on melkoista sontaa ja jotain ihmeellistä ylpeyttä siitä, että MINÄ osaan opettaa lapsen potalle, tulkaahan alas pilvilinnoista ja ottakaa kunniaa niistä asioista, josta sen ansaitsette.

Keskushermoston toiminta, virtsaelinten oikea rakenne ja hermoratojen oikea toiminta. Ja keskimäärin nämä ovat kypsyneet n. 4-5 vuotiaalla täysin, siksi noinkin pienet lapset, jotka tekevät vaippaan, eivät ole mikään poikkeus.
Mutta jos ei opeta sitä, että "potta on sitä varten", ei sitä automaattisestikaan lapsi keksi :whistle: tekee vaippaan niin kauan kun ei anneta muita vaihtoehtoja...
 
Pottailu kannattaa aloittaa sitten ku lapsi on oppinut istumaan, ja jos ei heti suostu kokeilee myöhemmin uudestaan ja uudestaan. Lapset suostuu paremmin potalle, ku niillä on jotain viihdykettä. Pakottaa ei missään nimessä saa vaan pottailun pitää tapahtua lapsen tahdissa. Vaikka lapsi ei suostuisikaan potalle, niin pikkuhiljaa pottaan tutustuminen on silti hyväksi myöhempää varten. Ei oo tarkotus, että lapsi oppii tosi nuorena kuivaksi vaan, että harjottelusta tulee päivittäinen rutiini uhmaikään mennessä. Tietysti vaikka alottaa pottailun ajoissa saattaa uhmaikä vaikuttaa ja lapsi ei suostu potalle, mutta lakkoilua ei yleensä tapahdu niin paljon ja pitkään, ku juuri uhman alkamisen aikoihin aloitettu pottaharjoittelu. Monet asiat vaikuttaa siihen minkä ikäsenä lapsi oppii kuivaksi, eikä aina auta muu kuin aika.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:40 Cathryn kirjoitti:
Mustakin aika p.askapuhetta, että lapsi ei oo valmis. No ei kai siltä kysytäkkään, haluukko tänään p.askoo vaippaa vai pönttöön vai pottaan. Siitä otetaan projekti lähtien alta vuoden ikäsestä pikkuhiljaa.

En käsitä kyllä en, siis jos kyse on ihan muutenkin normaalisti kehittyneestä lapsesta. :eek: :whistle:
Sitä on vaikea muuttaa ihmisen fysiologiaa.

Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että ei ole sellaista käsitettä kuin potalle opettaminen. Ohjaus on oikea sana, jos välttämättä haluatte puhua tälläisesta.

Alle vuoden ikäisen potalla käyttäminen on lähinnä tuurista kiinni, osuuko sinne mitään. Voihan tuollaista harjoittaa, mutta riski voi olla suuri turhautumiselle, kun sitten 2-vuotiaana lapsi ei vieläkään ole tehnyt potalle vapaaehtoisesti, mitä siitä sitten tulee. Lapselle paha mieli, kun turhautunut vanhempi tiuskii, kun ei vieläkään. Entä sitten kun on käynyt niin, että ei vieläkään , kolmevuotiaana edes.
Lapsi on normaali, vanhempi vinksahtanut, jos tästä vedetään kauheat stressit.

Syy, miksi tästä teille paasaan on yksinkertainen. Näillä sivuilla käy niin monta tuoretta äitiä, joilla voi olla lapsi, joka oppii myöhemmin kuivaksi, kuin 2v tai 3v..
Sitten tälläiset asioista tietämättömät laukoo parin lapsen mutu-tuntumalla totuuksiaan, niin voi aiheuttaa vahinkoa niille perheille, joilla lapset ovat erinlaisia ja eivät opi kuivaksi samaan aikaan, kun mutu-vanhemmilla.

Kantakaa vastuu puheistanne, älkääkä yrittäkö päteä sellaisilla asioilla, joista ette tiedä mitään. Ja tiedoksi ei luokitella omia päätelmiänne!
 
Meillä on lapset opetettu potalle heti kun osasivat tuettuna istua, joten se on ollut heillä ihan luontevaa, se potalla istuminen... :whistle:

Ja ei muuten ole yövaippaakaan meidän nuorella miehellä (ollut aikoihin) ... Tarhassa ihmettelivät, kun pojan vaippa oli aina kuiva, eikä ole ollut ongelmia pottaillessa... Ulkona pitävät varmuudeksi pojalla vaippaa (mutta ei sisällä leikkiessä) . =) <br><br>
 
niinkuin moni tässä ketjussa kertoo, meidänkin lapsi oppi potalle vasta 2v7kk ikäisenä, oppi kertaheitolla ja heti jäi yövaipatkin pois, ja ollut täysin kuiva siitä lähtien. Vuoden ikäisestä lähtien olemme potalla käyneet, mutta sinne ei mitään oikein saanut aikaiseksi, kakkaa varsinkaan. kun lapsi oli noin 2-vuotias, päätin että pistän potan hetkeksi pois ja annan lapsen unohtaa koko jutun hetkeksi. ja kun potta taas otettiin esille, niin kappas, se onnistuikin heti. Eli kyllä varmaan joku yhteys silläkin on, että lapsi oppii asioita kun on valmis.

Tähän voi vaikka verrata puheen oppimista. Ensin lapsi ei osaa oikein mitään sanoa, vaikka vanhemmat kuinka höpöttelee ja yrittää opettaa helppojakin juttuja, mutta lapsi vaan on hiljaa. sitten yhtäkkiä alkaa se höpöttäminen, ja tuntuu että lapsi kehittyy puhumisen taidossa hurjaa vauhtia.

Eli sanoisin et liika on aina liikaa. Yrittää voi opettaa ja näyttää mallia, mutta älkää hyvät äidit ottako siitä stressiä. Ei teidän 3-vuotias vaipallinen ole yhtään sen huonompi (ettekä te huonompia äitejä) kuin 1,5-vuotiaan kuivaksi oppinut lapsi tai hänen äitinsä. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:43 TheSimpsons kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:41 vieras kirjoitti:
Lapsia ei opeteta kuiviksi, ihan teille tiedoksi. Se, että te luulette nimenomaan opettavanne lapsenne kuivaksi on melkoista sontaa ja jotain ihmeellistä ylpeyttä siitä, että MINÄ osaan opettaa lapsen potalle, tulkaahan alas pilvilinnoista ja ottakaa kunniaa niistä asioista, josta sen ansaitsette.

Keskushermoston toiminta, virtsaelinten oikea rakenne ja hermoratojen oikea toiminta. Ja keskimäärin nämä ovat kypsyneet n. 4-5 vuotiaalla täysin, siksi noinkin pienet lapset, jotka tekevät vaippaan, eivät ole mikään poikkeus.
Mutta jos ei opeta sitä, että "potta on sitä varten", ei sitä automaattisestikaan lapsi keksi :whistle: tekee vaippaan niin kauan kun ei anneta muita vaihtoehtoja...
Kyllä on varmaan hienoa saivarrella.

Lasta voi ohjata potalle tai pytylle. Mutta opettaa et voi. Jos lapsen kehitys on vielä kesken, rakenteellisilta osin niin se ei vain yksinkertaisesti onnistu.

Voittehan toki saada illuusion opettamisesta, koska lapsenne kehitys on ollut lähellä valmista ja olette onnistuneet oikeaan aikaan paikalle.

Jos olisi jokin menetelmä, jolla lapsen saisi opetettua kuivaksi, niin silloin sen voisi opettaa kaikille alle 2v. lapsille. Eikö vain? Toiset alkaa lapsiaan käyttämään potalla alle 1v., mutta vaikka kuinka toivoo, niin ei se lapsi opi sen aikaisemmin. Tämä nyt vain ei ole mikään mielipideaihe.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:45 Vieras kirjoitti:
Pottailu kannattaa aloittaa sitten ku lapsi on oppinut istumaan, ja jos ei heti suostu kokeilee myöhemmin uudestaan ja uudestaan. Lapset suostuu paremmin potalle, ku niillä on jotain viihdykettä. Pakottaa ei missään nimessä saa vaan pottailun pitää tapahtua lapsen tahdissa. Vaikka lapsi ei suostuisikaan potalle, niin pikkuhiljaa pottaan tutustuminen on silti hyväksi myöhempää varten. Ei oo tarkotus, että lapsi oppii tosi nuorena kuivaksi vaan, että harjottelusta tulee päivittäinen rutiini uhmaikään mennessä. Tietysti vaikka alottaa pottailun ajoissa saattaa uhmaikä vaikuttaa ja lapsi ei suostu potalle, mutta lakkoilua ei yleensä tapahdu niin paljon ja pitkään, ku juuri uhman alkamisen aikoihin aloitettu pottaharjoittelu. Monet asiat vaikuttaa siihen minkä ikäsenä lapsi oppii kuivaksi, eikä aina auta muu kuin aika.
peesi. meillä on kolme lasta, vanhimman kans alotettiin vasta reilusti yli 1,5 vuotiaana ja kahden muun kans alle 1-vuotiaana. vanhin oppi vasta 3v10kk ikäsenä vaipattomaksi ja kaksi muuta oppi 1v9kk ja 1v11kk ikäsinä. vanhin kyllä pissas ja kakkas harjottelun alussa pottaan, mutta sitten iski uhmaikä ja pottajutuista tuli ei. vaikka kahdella muulla oli rajumpi uhmaikä, niin kumpikaan ei kieltäytynyt potasta. pottajutut ei kerenny tulla vanhimmalle tutuksi ennen uhmaikää, toisin ku nuoremmille ja se varmasti vaikutti asiaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:44 Tähhh kirjoitti:
Luin eilen tuolla toisessa osiossa keskustelua. (en linkitä tänne). Mutta ihmettelen kun äiti kirjoitteli 3-vuotiaasta lapsesta, että pitääpä vaihtaa vaippa kun lapsi on kakannut. Siis ei kirjoittanut että lapsi kävisi lainkaan potalla. Jäähän monelta tuo pottavaihe pois, ja lapsi alkaa käymyään pytyllä. Mutta yövaipan ymmärrä ja matkavaipankin, koska rakkoa on hieman vaikeampi hallita. Mutta lapsesta kyllä huomaa koska äheltää että voisi kokeilla sinne pottaan. Ei mulla tästä yöunet mene, mutta 3 vuotta yötäpäivää vaipoissa, johan siinä ihokin ärtyy :eek:
Hanki elämä!! :LOL:


Meiläki 3 vuotias kakkaa vaippaan! :hug: (jos vähä helpotti) :LOL:
 
Elina
Lapset on yksilöllisiä, eikä mitään hätää ole. Meidän poika pelkäsi yhdessä vaiheessa kakkaamista, kun aina oli ummetusta tai jotain muuta. Oli vasta 4 v, kun lopullisesti erottiin vaipoista. Laitoin silloin väkisin pöntölle yrittämään kakkaa ja poika huomasi itsekin, että istualteen tulee helpommin ja sattuu vähemmän kun vaipan kanssa seisaalteen ja juosten. :)
 
joku
Kaikki oppivat eri tahtiin, se pitää muistaa. Oma poikanikin käytti vaippaa kakkaamiseen vielä 3-veenä, pissa tuli kyllä jo pönttöön silloin. Sit pikkuhiljaa oppi myös kakkaan pönttöön ja kun täytti 4v., oli toi vaippajuttu jo historiaa.
 
suo anteeksi ap mutta arvasin että joku on toisen lapsesta "huolissaan" eikä omastaan. Mutta oikeasti kukin lapsi on yksilö ja oppii omaan tahtiinsa potalle. lapsi oikeasti osaa vasta silloin kun tiedostaa suolensa ja rakkonsa toiminnan ja osaa pidättää, sitä ennen se on lähinnä vanhemman oppimista.
meidän nuorin oli vaippalainen 2.5 v asti, ei alkanut potalle ennen sitä enkä viitsinyt tapella ja aiheuttaa pottakammoa. sitten kun oli "valmis" niin vaipat jäi kerralla pois eikä tullut vahinkojakaan.
vaipattomaksioppiminen toki on yksi vertailukohde lapsen "kehityksessä", mutta oikeasti sillä ei edes vanhemman fiksuutta mitata eikä lapsen eikä millään tapaa anna viitteitä lapsen tulevasta elämästä.
 
tilitantti
jaaha,jaaha.
meiän poika kakkas vaippaan vielä 4-vuotiaana :D
kuivaksi oppi reilu 2-vuotiaana ja yhden kerran kakkasi niihin aikoihin pottaan ja sitte riitti.millään ei suostunut potalle kakalle vaan vaippaa kinus.
pakkohan se oli antaa,ettei ala kakkaa panttaamaan.
no,kaikkea yritettiin,että saatais kakkaamaan pottaan,mutta mikään ei tehonnut.4-vee neuvolassa puhuin th:n kansa asiasta ja ei tuo ollut yhtään kummissaan.sano vaan,että jos vielä eskari-iässä kakkaa,ni aletaan keksimään jotain :D mutta iteppä toi yhtäkkiä meni pöntölle melkeen heti 4-vuotta täytettyään.
nyt kyllä kuulostaa itestäniki hassulta,että 4 vuotias ja vaippa,mutta ei sillon :)
 
triplamama
voivoi mitä juttuja....mitä se kellekään toiselle kuuluu, minne muitten lapset kakkaa? ei mua liikuta yhtään vaikka joku paskos kouluiässä vaippaan, paitsi jos se ois mun lapsi, niin sitte tekisin asialle jotain.
 
Eivätkö jotkut käsitä, että lapset kehittyvät jokainen omaan tahtiinsa?

Meillä ainakin likka aluksi pelkästi pottaa, olisiko pitänyt väkisin istuttaa hysteerinen lapsi potalle? Sillä tavalla homma tosiaan onnistuukin aivan loistavasti. Kyllä siinä vaiheessa laitetaan potta sivuun ja annetaan lapselle aikaa valmistautua vielä.
 
Olikohan mun kirjoittama juttu vai? Mun 3v6kk poika pyytää vaipan kun haluaa kakata. Mitä outoa siinä on? Muuten on kuiva, mut tuon kyseisen toimituksen haluaa tehdä vaippaan, rauhassa omassa huoneessa. Olen aina aika-ajoin yrittänyt lahjoa/olla antamatta vaippaa, mut ei ole tuottanut tulosta; panttaamista senkin edestä ja itkevän pojan. Kyllä sekin aika tulee kun hän jättää vaipan pois.
 
Minusta 3.v voi ihan hyvin kakata vaippaankin. Saa viskoa sontaa niskaan, mulla on suojahuppu päällä B)

Olkoon se kiinni mistä tahtojaan, EI kuulu kelleen, minkä ikäinen mukula vaippaan tekee ja mitäkin. Syitä voi siis olla monia, ja ne voivat olla arkakin paikka, vanhemmillekin. Ei ole ihan korrektia siis ihmetellä moista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tähhh:
Luin eilen tuolla toisessa osiossa keskustelua. (en linkitä tänne). Mutta ihmettelen kun äiti kirjoitteli 3-vuotiaasta lapsesta, että pitääpä vaihtaa vaippa kun lapsi on kakannut. Siis ei kirjoittanut että lapsi kävisi lainkaan potalla. Jäähän monelta tuo pottavaihe pois, ja lapsi alkaa käymyään pytyllä. Mutta yövaipan ymmärrä ja matkavaipankin, koska rakkoa on hieman vaikeampi hallita. Mutta lapsesta kyllä huomaa koska äheltää että voisi kokeilla sinne pottaan. Ei mulla tästä yöunet mene, mutta 3 vuotta yötäpäivää vaipoissa, johan siinä ihokin ärtyy :eek:

Siis sulla ei taida olla elämää?Mene ja hanki se äkkiä!!Eipä tarvi sen jälkeen enään ihmetellä kenen 3-vuotias kakkaa päivisin vaippaan ja kenen ei.Katsos kaikki lapset on yksilöitä jos et ole sitä vielä hoksannut.Toiset oppii päiväkuivaksi aikasemmin ja toiset myöhemmin että mietippä sitä.
 
hermoja vanhemmille ja aikaa lapsille
sanon että lapsen voi "opettaa". samalla kun lapsi oppii pukemaan ja syömään, niin se myös oppii hallitsemaan rakkoa. se on vain vanhempien mukavuudenhaluisuutta, että löytyykö sitä aikaa. monella vanhemmalla loppuu hermot siihen opettelukauteen, kun pissaa tulee sänkyyn ja vaatteisiin. kun sitä kärsivällisyyttä riittäisi muutama viikko niin homma olis bueno. mutta kun hommaa ei koskaan viedä loppuun asti. vaan päätetään vaikka että katotaan sitten lomalla, ja sitten taas lopetetaan kesken kun ei kestetä sitä pyykkäämistä. ja se on silloin aikuisen vika ja sen mukavuudenhaluisuuden,. koska päivässä sitä ei opita. eli homma kysyy pitkäjänteisyyttä, ja siksi loma-ajat ovat parhaimpia aikoja moiseen.

ja olihan joku jaksanut kaivaa aika vanhan ketjun esiin.
 

Yhteistyössä