<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 2/10 <3

synnytys mulla edessä suunniteltu sektio ja pelottaa ihan älyttömästi :( alatiesynnytystä en oo koskaan pelännyt ja tunnen itseni ihan äärimmäisen epäonnistuneeksi kun se ei ole mahdollinen :( Musta se vaan on jotenkin niin väärin sitä vauvaakin kohtaan, että toinen revitään ulos ennenkuin hän itse olisi valmis tulemaan maailmaan + pidempi sairaalassaoloaika, joka ainakin viimeksi tuossa ko. sairaalassa oli aivan hirveä kokemus :( mä oon siis koko raskausajan kerännyt sellaista äärimmäistä v*tutusta koko sairaalaan menoa kohtaan.
Kaksi ekaa oon mennyt synnyttään hyvillä mielin :) en kummallakaan kerralla oo päättänyt yhtään, et miten mennään vaan todennut et siten kun hyvältä tuntuu! eli jos kivut on kovia, otan epiduraalin, mä en ymmärrä miksi nykypäivänä kun on mahdollisuus kivunlievitykseen jättäisin sen käyttämättä. Molemmilla kerroilla siis on epiduraali annettu ja ollut aivan ihana! Kakkosen synnytyksessä laitettiin se kohdunkaulanpuudute joka musta oli aivan tarpeeton, sen laitto sattui, mutta mitään hyötyä siitä ei ollut. Kakkonen syntyi suht nopeasti, 4h 35min kaikenkaikkiaan. Siitä jäi sinäänsä ihan hyvä fiilis ja olisin valmis menemään uudestaan, mutta kun ei voi niin ei voi :(

Mulla tulee kans supistuksia nykyään heti kun vähänkin reippaammin liikun! Ei tarvii pitkääkään matkaa kävellä kun maha on iso, kova pallo. Pitää välillä jo pysähtyäkin kun ottaa niin koville.
Ensi viikolla on nla-lääkäri niin saa tietää tuon kohdunsuuntilanteen, vaikka en uskokaan, että siellä olisi mitään tapahtunut :)

tatomira ja itu 26+6
 
ei siinä ole hävettävää jos uudelleen synnyttäjä pelkää mennä synnyttää.. sairaalasarjassahan se kätilöki sano et uudelleensynnyttäjät pelkää herkemmin ku ne tietää mitä on edessä, kun taas ensisynnyttäjät ei tiedä mitä edessä on joten ei osaa pelätä samalla tavalla (en nyt yleistä tässä, kyllä hekin pelkäävät varmasti)

poks poks rv 28 :heart:
 
Selis :hug: toivotaan tosiaan ettei olis myrkytys tuloillaan :/

Nyt minä oon kummissani. Mua ei satu yhtään. Siis aivan loistava olo. Hmm. Taidan siivota koko kämpän tänään, voi olla sitten tosin eri ääni kellossa :D
Eilen puri sisustuskärpänen... En oo ikinä ollut mikään kausi-verhojen vaihtaja, mutta nyt tuli kauhee hinku saada olkkariin ja keittiöön uudet verhot. Ja jotain vaaleita kaitaliinoja/tabletteja ruokapöytään kevääksi. Taidankin selailla netin tarjontaa, Elloksella ainakin on kivan näköistä tavaraa B)

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille :wave:
ALM ja kulta 30+4 :heart:
 
emv
Päivää tänne mammoille :wave:

BTL: Ihan huippua et oot niin toiveikas, se ei ainakaan ole haitaks! Toivottavasti pääsetkin vielä siihen normaalieloon kiinni.

Christiina: Huh, onneks oli vaaraton patti, kaikkea sitä tuleekin. Ja onnittelut tyttölupauksesta :heart:

Riikalle hauskaa iltaa kavereiden ja PMMP:n seurassa!

Selis: :hug: Toivottavasti ei oo myrkytystä!

Johjo: Teilläpä ikävää oksutautia ollut, onko nyt jo parempi vai aloitko itteki puhuu norjaa?

Synnytys:
Täällä hirvittävä piikki-/lääkäri-/hammaslääkäri-/toimenpidekammoinen hei vaan hei :wave: Pelkopolille käy tie rv 31, ei tosin synnytyspelon vuoksi vaan yleisen toimenpidekammon vuoksi. Mulle saa tehä mun puolesta nukutettuna ihan mitä tahansa, mut tajuissani jo verikokeen ottaminen tai tipan laittaminen alkaa pahasti pyörryttää ja tulee muutenki huono olo. Synnytystä/kipuja en osaa pelätä ku nen tiedä mitä odottaa. Oon ajatellut lääkityksistä ym. et kyl ne siellä tietää miten kannattaa. Se et selkään pistettäis yhtään mitään aiheuttaa hyperventilaatiota jo pelkästään kun sitä ajattelee, mut tiedän myös aiemmasta elämästä et kun tarpeeks sattuu niin se vie kammon osittain pois kun ei ehdi keskittyä pelkäämään. No sit toinen juttu on se, et insuliinidiabeetikoista (nyt en kummiskaan puhu raskausdiabeteksestä) noin 60% synnyttää sektion kautta, osa suunnitellusti ja osa sit muuten. Joka tapauksessa tuun olemaan sokeri- ja insuliinitipassa ja sairaalassa kauemmin kuin perusterveet enkä pysty ennakolta itse hirveesti vaikuttamaan synnytykseen, joten oon jättäny ne pohdinnat ammattilaisille. Tatomiralle haluan sanoa et, ei, suunniteltu sektio ei tee susta epäonnistunutta! Mut ikäviin fiiliksiin myös paljon :hug:

Hikkaa täälläkin pienellä toisinaan, se on vähän hassua! :D

ON: Kovasti närästää...mulla on ollut vatsakipujen ja närästyksen estoon sairaalajaksolta asti semmonen reseptilääku kuin ranixal, mut se on nyt loppu, tarviin sitä lisää. Siis mä luulin jossain kohtaa et mua ei närästä ollenkaan enää mut se johtuki vaan ton lääkkeen syömisestä, sillä nyt närästää jatkuvasti.

Ärsyttää kun verenpaineet ei oo hirveesti paremmat vaikka nostettu annosta puolella sillon puolitoista viikkoa sit. Nyt sit ei voi olla jännittämättä et mitä virtsan vuorokausikeräys näyttää niistä proteiinimääristä...jotenki musta tuntuu et ne on kasvanu. Ja siks tietty munuaisten puolesta jännittää. Turvotus on viime aikoina menny semmoseks et jo aamulla on jalat turvonnu, et ne ei oikein missään kohtaa laske normaaleiks. Vihkisormusta en voi pitää ollenkaan. Päähän sattuu, selkään sattuu, vali vali vali, tänään on kyl huono päivä ja niin oli eilenkin. Täydet rispektit niille mammoille, joilla hankala raskaus ja kotona jo valmiiksi lapsia, joista huolehdittava samalla, ootte te aika sissejä! No, kuten yks kätilö sairaalassa muistutti, et kyllähän sä varmaan diabeetikkona tiesit et mihin oot ryhtymässä. Mut ei kaikkee kyl voi ihan oikeesti laittaa pelkän diabeteksen piikkiin, se on vaan niin kamalan helppo ratkaisu. Kaiken lisäks mulla on menny koko raskausaika tosi hyvin diabeteksen kans.

Jep, anteeks avautuminen. Tänään näköjään tämmönen päivä :'( No illalla oon menossa äitini kanssa syömään kahdestaan ja sit meen niille yökyläänkin. Jotain vaihtelua arkeen ja kyll äse äidin kainalo on helpottava paikka vielä näin aikuisenakin... :)

-emv ja papustiina 28+6
 
Hellurei pitkästä aikaa :) Mä olen totaalisen pudonnut kärryiltä ja en kykene nyt lukemaan kymmentä sivua :ashamed:

Täällä kaikki ok, muuten mutta jo puolen tunnin käppäily saa 'pistävän' tunteen alavatsaan eli on jätetty vaunulenkitkin aikas minimiin, harmi! Selkää myös juilii oikealta puolelta, pännii sekin, koska esikoista odottaessa ei mulla ollu selässä mitään vaivoja. Kevyissä jumpissa: bodybalancessa ja pumpissa ( missä ei syke niin kohoa) olen käyny ja ne sentäs vielä menee, muuten kait mökkihöperöityisin.
16.3. polikäynti koska nla-ultrassa kävi ilmi että istukka on synnytyskanavan edessä, jollei siitä nouse on sektion paikka :(
Synnytyksestä olette keskustellut ja meidän esikoinen tuli aika nopskaa 8,5 tuntia. Otin kaikki mahdolliset kipulääkkeet ja epiduraali oli ainoa autuaksi tekevä. Ilokaasu jäi kokeilematta, koska masiina ei toiminut. Imukupilla autettiin typy lopulta vartin ponnistusvaiheen jälkeen, koska oli avotarjonnassa ja napanuora pari kertaa kropan ympäri, eli sydänäänet laski ja tuli kiire. Meikä siinä hötäkässä ratkes niin etten istunut pariin kuukauteen.

Mä en kanssa ole suunnitellut mitään, ihan juurikin koska se on ihan turhaa. Hartain toive vaan että palautuisin nopeammin, eli että ei tulisi repeämiä.

Vien ukon tänään syömään sushia ja teatteriin yllärinä. Anoppi tulee laittamaan tytön yöunille nyt ekaa kertaa.

Meillä vietettiin 1v. synttäritkin 2 vko sitten :heart: Yritän nyt panostaa laatuaikaan esikoisen kanssa, koska pian tulee muutos ja mua hirvittää pikkuneidin puolesta. Vielä ollaan selkäkivun uhalla käyty muskarissa ja uimassa kerran viikkoon.

Hyvää viikonloppua!

HM 27+5 ja pikkuneiti 1v ja 2 vko

 
emv: Kuopus aloitti illalla uudelleen, mutta onneksi ei yöllä oksentanut ollenkaan eikä tänäänkään. Nyt on itsellä tosi huono olo, mahassa velloo koko ajan. Mulla ei yleensäkään tule oksennus helpolla. Vaikka olis krapula tai oksennustauti niin joudun työntämään sormet kurkkuun että saan oksennuksen tulemaan ja olon helpottamaan. Selvästi nyt tauti mulla päällä, mutta oksennus ei tule eikä onneksi vielä olo niin paha että alkaisin sormia kurkkuun työntämään. Toivottavasti menis tällä ohi, ja pian.

haavemamma73: Ihanaa että olet järjestänyt miehelle yllätyksen :D .
Pitäis itekki joskus siis vielä ennen vauvan syntymää järjestää jotain itelle ja miehelle, mutta neljälle lapselle on vaikea saada hoitajaa :( . Tai anoppi ehkä tulis tänne, mutta haluaisin kerran ennen vauvan tuloa, saada kaikki yöksi hoitoon. Isommat kyllä kulkee muutenkin yökylässä, mutta tuo kuopus (13,5kk) on sellainen vilkas täystuho ettei sitä kukaan halua. Kaikki kyllä kehuu suloiseksi ja ihanaksi mitä se kyllä on kun on niin iloinen, seurallinen ja sosiaalinen, mutta ei sitä kukaan jaksa hoitoon ottaa. Viimeksi anopilla kun oli pari tuntia rikkoi lasin kun oli jätetty liian lähelle pöydän reunaa, kaatanut jalkalampun ja tiputtanut stereot. Että kauhun sekaisin tuntein odotan vauvan syntymää. Miten sitä ehtii vauvaa hoitaa ja imettää kun pitää vahtia toista joka ehtii tehdä hetkessä kaikkea kun selän kääntää kun mieskään ei voi pitää isyyslomaa :/ . Ei se siis ilkyttään tee ei se vielä sitä osaa, mutta kun se vaan on vilkas ja liian kiinnostunut kaikesta muusta kun leluista.

Johjo 30+5
 
Täällä on taas yksi neuvolakäynti takana..
Painoa tullut se n. 500g/vko eli nyt sit jo yhteensä 13 kg :kieh:
Verenpaineet on vähän nousussa, voi olla et johtuu myös huonosti nukutuista öistä..viimeksi oli 125/75 ja nyt 132/70, tosin kyllä puhuttiin synnytyksestä ennen mittausta :LOL:
sf mitta oli kasvanut hurjasti 27+4 oli 24cm ja nyt 30+5 31cm, mun mielestä mittasi kyllä hirveen ylhäältä, mut hän se ammattilainen on ...
Tuli vaan pientä noottia, et nyt sitten kaikki ylimääräinen pois, mistä vaan pystyy luopumaan...
Lisäksi selvisi, et joudun synnytystapa-arvioon Tyksiin, yleensä tehdään neuvolassa :/
Syynä ilmeisesti se, että esikon synnytyksessä repesin aika pahasti vaikka tyttö oli pieni ja siro..tosin synnytys oli aika nopea ja epiduraali vei tunnon ponnistamisesta..en tiedä..
Nyt alkoi synnytys taas pelottamaan enemmän ja varsinkin se, että jos tämä kaveri on isompi, niin mahtuuko tulemaan vai joudutaanko leikkaamaan :/

Kyselin myös niistä vihlaisu kivuista, tuntuu ns. virtsarakon paikkeilta(tai sieltä päin) napaan ikäviä vihlaisuja..sanoi että yleensä tuollaiset kivut tulevat kun synnytys lähestyy ja kohtulihas harjoittelee...
Painoitti kovin että nyt pitäisi kolmisen vkoa ottaa todella rauhallisesti ja jos vähänkin kivut lisääntyy niin heti yhteys tyksiin :|

Että tälläistä omaa napaa tällä kertaa..
Tirpunen 30+5
 
Heippa! Tosi laiskasti tulee ite kirjoiteltua, vaikka päivittäin käyn pinoa lukemassa. Seliseli :whistle:

Synnytyksen suhteen mulla on paljon toiveita, mutta saa nyt sitten nähdä miten tässä käy. Käynnistys on se kaikkein suurin peikko joka tuolla takaraivossa kummittelee. Käynnistetyn synnytyksen kivut ei todellakaan olleet mitään siedettäviä, joten en mielelläni siihen hommaan ryhdy, ellei ole pakko.
Epiduraalin olen saanut kaikissa kolmessa synnytyksessä. Kolmannella kerralla laiton yhteydessä tuli kova kipu toiseen pakaraan ja itselleni jäi kammo sitä kohtaan. Tällä kertaa mielelläni kokeilisin jotain muuta kivunlievitystä.
Haluaisin myös liikkua synnytyksen aikana, enkä maata piuhoissa kiinni vankina siellä sängyn pohjalla.
Huomaa varmaan, että jotain jäänyt hampaan koloon edellisestä synnytyksestä :kieh:
Mutta oli siinä sentään jotain positiivistakin. En revennyt, eikä tullut edes mitään pientä naarmua alaosastoon ja siitä kaikki kiitos kätilölle :flower: Toivottavasti tälläkin kertaa sattuisi kohdalle yhtä ammattitaitoinen kätilö, joka osaisi yhtä taitavasti auttaa ponnistuksessa :)

Maira minunkaan mies ei tule mukaan synnytykseen. Kakkosen synnytin yksin, kun ystäväni ei töistä päässyt lähtemään ja kerkesi paikalle vasta kun poika oli juuri syntynyt. Tämä synnytys on kuitenkin se, josta itselleni on jäänyt kaikista positiivisimmat muistot :)
Esikoisen isä oli mukana synnytyksessä ja nyt kolmannessa synnytyksessä äitini oli mukana.
Itse en ole niinkään synnytyksen aikana kokenut tarvitsevani tukihenkilöä, mutta vauvan synnyttyä on ollut ihanaa, että joku läheinen on ollut paikalla :)
Äiti olisi tälläkin kertaa tulossa mukaan, mutta katsotaan nyt sitten kun synnytyksen aika koittaa. Tällä kertaa mieskään ei varmaan pääse ihan samantien vauvaa katsomaan, kun on tuo 1v. kotona hoidettavana.

Mulla on ollut nyt reilu viikon verran huimauskohtauksia ja olen ollut tosi väsynyt. Itse meinasin ensin että hemoglobiini on varmaan laskenut, kun se tammikuussa oli vain 123 eikä sen jälkeen oltu mitattu. No kävin labrassa ja sehän oli noussut 130. Sokerirasituksessa kävin myös eilen ja senkin tulokset oli ihan hyvät. Että en sitten tiedä mikä mua vaivaa. Vauva kuitenkin pyörii ja hyörii masussa tosi vilkkaasti, että hän ainakin voi hyvin. Tässä yksi ilta potkaisi mua niin kovaa kylkiluihin että ihan sattui.

Huutiksesta menin ostamaan äitiystalvitakin, joka kokolapun mukaan on kokoa 38, mutta on kyllä semmonen teltta, että jää käyttämättä. Vastaa varmaan oikesti, jotain kokoa 42. Harmittaa kyllä kun muutenkin niin vähän mitään ulkoiluun sopivaa vaatetta. Pitää yrittää vaan myydä eteenpäin.

Hyvää viikonloppua ja voikaa hyvin! :wave:

zizilisko+nuppu 27+0
 
Synnytyskeskusteluun en oikein osaa liittyä kun ei mitään hajua mitä on tulossa :D Siis alakautta toivon synnyttäväni mutta kaikki muu on aika pimennossa, no kaipa siellä kättärillä joku synnytyskeskustelu järjestetään. Edelliset synnytykset mennyt ilman ongelmia, kestot vaan ollu tosiaan yli 12h molemmissa, eka vähän pidempikin; aamu kuudelta alkoi supistelemaan säännöllisesti ja illalla 23:38 syntyi :heart: Tokassa noin 19 illalla alkoi supistelemaan säännöllisesti ja aamulla 9:38 syntyi :heart: Saa nähä miten näiden kanssa menee.

Supistuksia tulee edelleen, ihan levossakin jokaseen tuntiin mahtuu pari mutta vielä ei oo ollu kunnon kipua niissä :snotty:

Pilkkuliini:
Täällä myös hikkaa molemmilla ja siis mua alkaa oikeesti välillä oikeen ahdistamaan sellanen tasainen nykiminen :LOL:

Ei saa puhua jälkisupistuksista vielä |O |O
Mutta kuten Johjo sanoi niin sehän juuri vaikuttaa kun se palkinto on saatu jo, muistan ekassa synnytyksessä kun mun nirhaumaa paikattiin niin vikisin ja voihkin kun niin kirveli ja sanoinki kätilölle että tuntuu tyhmältä enää tommosen kivun jälkeen valittaa pikkukirvelystä mutta tuntui että mä oon jo osani kärsiny, siirtykää seuraavaan :ashamed:

Selis :hug:

Riikka90:
Voi, mä oon kade tosta PMMP:n keikasta |O Esikoista odottaessa menin ihan viimesilläni PMMP:n keikalle tavastialle kun voitettiin liput, hienosti jaksoin mielestäni =)

Pilkkuliini, hieno masu :heart:

emv:
Joo, hauskaa että huomasit, positiivinen ajattelu on osa mun suunnitelmaa :saint: Ei se ainakaan haitaksi ole! Kuten sillon sanoin niin jotenkin löysin itseni niiden vaikeiden viikkojen jälkeen ja sittemmin olen onnistunut myös näkemään asioiden hyvät puolet ja ajattelemaan positiivisemmin =) Vähän kuulostaa hömpältä mutta mieli ainakin on virkeä :xmas:

zizilisko:
Mua huimaa myös välillä, enkä ole keksinyt sen ihmeempää mutta serkkuni vaimo pyörtyi viimesillään parikin kertaa aivan yllättäen kun vauva painoi johonkin. Kerran pyörtyi bussissa ja oli alle 2-vuotiaan poikansa kanssa joka tietysti säikähti hirmuna :(

Sitten loppuvalitus kuuluu näin |O |O |O
Tein itselleni listan närästystä aiheuttavista, lista on lyhyt, siinä lukee ainoastaan ketsuppi. Mies teki tänään tomaattista jauheliharisottoa ja mun piti syödä mikrokeitto mutta ruoka näytti niin hyvältä että oli pakko ottaa IHAN VÄHÄN, kaksi kertaa :ashamed: :ashamed: Ja nyt perkele närästää, kuinka tyhmä sitä voikaan olla :kieh: No, kantapään kautta oppii parhaiten :whistle:

Tänään lätkää ja vähän jotain herkkujakin taisi mies ostaa :p

BTL :heart: :heart: nytty + mytty 29+5

No, mahakuva vielä tältä viikolta 29+3 B)

 
hellurei..

Masut ne kasvaa kaikilla :heart: itekkin pitäs saaja kuva tänne asti, joskos huomenna ku poksuu :whistle:

Neuvolassa käyty.. ja kuinka ollakaan oon lihonnu n.600g viikossa :LOL: :kieh: en tiä itkeäkkö vai nauraakko.. sain nyt sanottua et ahistaa kun paasaavat asiasta, ei tehonnu. No ens kerral katotaan miten oon lihonnu nii aletaan vauvan painoa tarkkaileen ettei kasva liikaa.. et sillattii.. :| Kaik oli muuten ok, pikkunen oli taas kääntyny pää ylöspäin tälhetkel taitaa kylläkin olla poikittain :D
Nii ja lääkäri kirjotti saikkua äippälomaan asti.. =)

tänää ravattu neuvolas, lääkäris, töis ja kaupas.. nii ja siivottu ja ruokaa tehty, nyt jalat paskana ja maha kipee, yhtään nopeaa liikettä ei voi edes kuvitella.. :ashamed:

nii ja joko kerroin et alan hyppiäpomppia 35viikon jälkeen, sit saa jo pikkunen alkaa pikkuhiljaa syntyy... ei jaksa enää :LOL:

ainii ja se viel, vauva ei joka päivä potki paljon mitään niin joudutaan nyt alkaa jo tarkkaileen päivittäin liikkeitä ja kirjata ylös..

ihteäni nyt vaan tänään :LOL: nyt jalat kattoakohti ja kaukosäädin kainaloon :wave:
 
BTL ihana massukka =)

tänään on nipistelly taas vähän enemmän alavatsaan ja alapäähän (kohdunsuulle?) mut tuskin se mitään tarkottaa, normaalia luulisin. aamulla varsinki oli hankala olla :|
oma olo muuten oikeen hyvä, oma pläskistyminen välillä ressaa mut tänään ollu taas parempi päivä, kyl sitä ehtii hoikistuun taas.

huomenna tulossa kiva ja varmaan aika raskaskin päivä, ollaan lähdössä naapurikaupunkiin shoppaamaan ja kylästeleen =)

illalla tiedossa maajussit ja sitten lätkää, voi kun menis hyvin! :p
 
Maira Kivan näköset vaunut :)

marjutti Niinhän se taitaa olla, että me naiset tiedetään jo valmiiks "kaikki" ja miehille joka asia tulee uutena :D

ALM ihanat vaunut teilläkin :)

Finu ihanan näköset vaunut teilläkin :) Meiltä puuttuu vaunut edelleen, enkä oo edes niitä katellu :D jospa sitten ens viikolla :whistle:

Synnytyksestä oon yrittäny olla miettimättä/suunnittelematta sitä kovinkaan paljoa. Haluan todennäköisesti kaikki kivunlievitykset, mutta muuten en sitä mieti. Yhtään en tiedä mitä tuleman pitää, joten en osaa sitä Vielä kauheasti pelätä.

ihanaomena pitääpä itekkin kokeilla tuota movicolia ummetukseen. Onko se minkä makusta? sekotatko sen veteen?

Varanikki kiitos vinkistä :D Kivalta näytti tuo pussukka :p

Vauvan hikottelusta Mää en edes oo tajunnu, että vauva saattaa hikotella ennenku lääkäri sano sydänääniä kuunnellessa, että tällä vavalla on hikka :D :heart: eli ajoittain meillä hikotellaan :)

Kuinkahan luotettavia nuo sukupuoliveikkaukset on ultrissa nykyään? Ite oon kovasti alkanu epäileen, ku kaikki arvuuttelee sykkeiden ja mahan perusteella ihan eri sukupuolta mitä meille kaavailtiin :D Vaikka aika varmalta se kätilö vaikutti sukupuolta sanoessa.. :whistle:

Pilkkuliini Ihana masu :heart:

emv :hug:

BTL ihana masu :heart:

Vauva ollu aika rauhallinen nyt pari päivää. Välillä oikein mietin, että onko se edes elossa :ashamed: Eilen piti oikein dopplerilla kuunnelle, että kuuloko sieltä mitään. Onneks sydän siellä pamppaili kiivaasti. Tää meidän tapaus on muutenkin aika rauhallinen, öisinkään ei herättele potkuilla, joten saan sen puolesta nukkua yöt läpeensä :)

Nyt jääkiekon pariin :wave:
 
Tulin vaan merkkaileen nopeesti...

Rv 28 poksahti torstaina :) kyllä tää aika kuluu nopeaan! Vauvalla tuntuu olevan kaikki hyvin, ainakin möyrimisen ja potkuttelun perusteella. Neuvolassakin käytiin, kaikki ok.

Mulle on ihan parin päivän aikana tullut ihan hirvee tuorvotus!!! Sormukset kyllä mahtuu ja sukista jää vaan ihan kevyet painaumat, mutta kasvoihin on kertynyt ihan hirveesti nestettä! Ihan kuin olis itkeny vollottanu monta päivää! mut ompahan komeat pusuhuulet.. Alkaa vaan mennä hermo kun ei viittis lappaa kilon kerrosta meikkiä naamaan että kehtaa mennä ihmisten ilmoille..

Nyt lähen kyllä ulkoilemaan! Illalla olis mahdollisuus päästä vähän tanssimaan, katotaan nyt jaksaako lähteä :)

Ens viikon ultraa odotellessa...

Zara+Nöpökkä 28+2
 
POKS!


Niin se "maaginen" rv 30 vaan poksahti, jos sais vauvan pysymään massussa vielä seitsemän viikkoa niin poju olis jo täysiaikainen ja sais mun puolesta syntyä. Eilen tuli itkettyä puoli iltaa, kun oon niin kyllästynyt olemaan kipeä koko ajan, enää edes panacodit ei vie kipuja pois sillä annostuksella jonka lääkäri määräsi, mutta omin päin en kyllä lähde sitä nostamaan. Olen ollut nyt yli vuoden päivittäin kipeä, lukuunottamatta sitä n. paria kuukautta alkuraskaudesta kun ei ollut MITÄÄN kipuja. Aina ei vain jaksa esitää reipasta.

Tulen lukemaan paremmalla ajalla teidän kuulumiset, nyt täytyy lähteä kauppaan ja apteekkiin...


Haave & Oskari 30+0 :heart:
 
Heissan pitkästä aikaa!

Haave :hug: :hug: :hug: . Toivottavasti sun olo kuitenkin paranis. Kurjaa kyllä jos on huono olo koko ajan =(

ja tsemppiä muillekkin vaivoista, suppareista tai huonosta olosta kärsiville.

Synnytyksestä, mä pelkään sitä melko paljon. Ehkä eniten sitä että miten siedän sitä kipua. Mut pelkään myös sektiokipua, joten en ole pyytämässä pääsyä pelkosektioonkaan. Epidruaalin ehkä haluaisin, mut pelkään senkin laittoa. Voi elämä. Tarkempaa synnytyssuunnitelmaa en meinaa edes tehdä, koska luotan siihen että kätilöt tietää paremmin mikä mulle on hyväksi kun minä ekakertalaisena. Ammetta haluaisin kokeilla ja ponnistuksessa ehkä jakkaraa.. koska kuitenkin tuntuis jotenkin luonnollisemmalta se kun se että olisin ihan selällään kuitenkaan. Kai se painovoimakin vähän auttaa siinä hommassa.

Vaunut tuotiin eilen säilöstä kotiin =). kivaa!!!

keskiviikkona on äippäpolille aika. Ultraavat ja toivottavasti tekevät jotain kokoarvioitakin. Toivon että kohdun suu, sekä sisä että ulkosuu on kiinni eikä sitä funneling ilmiötä ole enää havaittavissa. Masu kyllä kovettuu lähes joka päivä jos en malta lepäillä tarpeeks usein. Eli koko päivää ei pysty olemaan istumassa tai pystyasennossa. Pakko ottaa lepoa välillä tai illat on aika kurjia. Mut toivotaan että ne tosiaan ei o saaneet enää enempää aikaseks tuolla kohdun suulla.

Neuvolassa oli viime viikolla kaikki ok. Paino ei ollut noussut yhtään, verenpaine oli normaali ja sf mitta 30.. hiphei. Liitän tähän masukuvankin viikon takaisesta eli 29+5, aika isohan tuo on. Jännittää vähän miten iso musta tuleekaan ennen kun jakaudun??



Napsis ja prinssi 30+4
 
Heissan..

Joo oli kyllä häpeällisen huonoa peliä leijonilla eilen.. :ashamed:

Täällä oli monta :hug: :hug: tarvitsijaa :flower:


Ummetuksesta .. hieman varoittelen luumujenkin sekä vatsalääkkeiden käytöstä, ainakin jos ei ole aiempaa kokemusta miten ne vaikuttavat omaan vatsantoimintaan. Suolitukos on vaarana, että ainakin kannattaa muistaa nauttia paljon vettä kun popsii luumuja tai muitakaan vatsalääkkeitä niin pellavansiemeniä kuin lääkkeellisiä.. En nyt pelotella halua ketään, mutta ihan vain muistutuksen sanana.. :) Liikuntaa unohtamatta :)


Synnytyksestä, itseä ei pelota eikä jännitä sitten yhtään :eek: en mitään synnytyssuunnitelmaa aio sen koommin tehä, epiduraalipuudutusta oon ajatellut kokeilla. Ja jos synnärillä on mahis, niin sitä synnytystuolia haluan kokeilla :) Kova hinku ois jo pakata sairaalakassi valmiiks, mutta jos nyt pari viikkoa vielä ainakin odottelis :) Lista tavaroista on jo valmiina mitä pakataan mukaan :D

Käytiin toissapäivänä varaa ja maksaa pinnasänky, sit huhtikuun alussa saadaan hakea se :heart:

torstaina oli myös neuvola, rv 28+2 ja suluissa rv 24 arvot
Paino 59,5kg (57kg)
RR 102/55 (128/67) sekä rv 26+6 oli 110/66 synnärillä
hemppa: ei mitattu (103 sormenpäästä, mutta pari pv myöhemmin labroissa suonesta otettuna 117)
pissa puhdas (puhdas)
turvotus - (-)
sf-mitta 25 (23 lääkärin löysällä mitalla)
syke: 130 (130)
liikkeet ++ (++)

ja terkkari lisäs rääpäleen sykkeeseen, että todella napakka syke, että tää kaveri jos ei ole terve niin ei kukaan ole :D
Ja tosiaan tohon piirroskäyrään ei ees huomioinu lääkärin mittaamaa sf-mittaa, koska kuulemma se mittaa liian löysällä mitalla :D

nyt alkaa sitten 2vkon välein käynnit...
maanantaina eka perhevalmennus. Isäntä pääsee ekalle kerralle, mutta seuraavilla kerroilla täytyy ottaa sit joku kummi mukaan :)

Nyt täällä nuhassa sitten ollaan.. Isäntä kuumeessa ja mulla vielä onneks vaan nuhanen ja tukkonen olo, pysyiskin kuume poissa..

unohtelusta, oon ainakin huomannu että unohtelen asioita. Onneks vaan pieniä asioita, mutta silti. Koskahan sitä unohtaa itsensä johonkin :D

Jaaha jos sitä menis päikkäreille kun unet olivat vähän vähäiset taas viime yönä..

Hyvää viikonloppua!

Miikulainen ja rääpäle 28+4 :heart:
 
:wave: lauantaita!

Kiitos lohduttavista sanoista ja haleista. Kyllä tää asia on kieltämättä pyöriny mun mielessä aikalailla, mutta nyt oon jo hiukan rauhottunu. Pääsen kuitenkin pian uudelleen mittauksiin. Enitenhän ihmetyttää kun painoa oli tullu hirmuisesti viikkoa kohden ja kohtu ei kuitenkaan ollu kasvanut. JA ei tuo masu kyllä ookkaan kasvanu, oon itekkin samaa mieltä, nyt oon keskikäyrillä kun aikasemmin mentiin yläkäyrillä.

Synnytyksestä ootte puhunu. Mulla esikoinen syntyi tosiaan kiireellisellä sektiolla koska istukka irtos. Lääkärit on sanonu mulle vähän eri kommentteja seuraavasta synnytyksestä. Toinen sanoi että pystyn synnyttämään normaalisti ja toinen sanoi että en. Ja syy on mun kohtu missä on pientä väliseinämää, jokatapuksessa mulla on TYKSissä eessä synnytystapa arviointi jossain vaiheessa. En oo miettinyt tosiaan sen enempää tota synnytystä etukäteen enkä osaa oikeestaan ees pelätä. Esikoisen kohdalla kuitenkin kaikki sujui ihan hyvin ja nopsaan toivuin leikkauksestakin.

Kivoja masukuvia :D . BTLllä on kyllä aikast muhkee masu, itellä kun tuntuu olevan melko mini toi masu kun muihin vertaa. Tosin onhan mulla viikkojakin vähemmän ja se kasvujuttu.

Selkä on edelleen ollut huomattavsti kipeempi kuin aikaisemmin. Nyt oonkin ottanut niin rauhassa kotona kun mahdollista. Iltasella silti kipuilee. Kivuttomia suppareitakin tulee melkosen helpolla, kolmen viikon päästä ois sitten lääkärineuvola ja voihan olla että ennen sitä joudun siellä äippäpolilla poikkeemaan.

Tänään aattelin hiukan silittää noita vauvanvaatteita taas valmiiks kun oon koneellisen niitä taasen pessy. Enään ois äippäpakkauksen vaatteet pesemäti :D .

Selis ja "mötkäle" 26+3
 
Hui, kesäkuisissa on ensimmäinen syntynyt! :eek:
Aika hurjaa!

Kyllä mä sitkeesti koko toissäyön rekassa istuin, mikäs siellä ollessa kun mahtuu vaikka seisomaan tarvittaessa, enemmän tuo eilinen porukoille ajo (130km ) henkilöautossa otti..Tai no otti ja otti, jätkä lähinnä vaan potki koko ajan..Mulla on helppoo kun ei mihinkää satu, eli mun olo ei normaalista poikkee millään muulla tapaa kuin että maha on vaan tiellä koko ajan, ylösnouseminen ja alas istuminen on hankalaa, thats it. :)


ÄP tuli eilen! :) Kyllä mä sitä ootinkin, olin vaan aika yllättynyt että kumeihin ja liukkariin siinä kyllä panostetaan mutta sitten puuttuu vauvaöljy jne...Minun mielestä kuitenkin ne on tärkeempiä mutta..En rutise, olin vaan yllättyny.. :)

Me tultiin viikonlopuks porukoille koiran vahdiks, mukavaa olla välillä pois kotoo. :D
Mut mie lähen ulkoilee, hyvää viikonlopun jatkoa!

Maira ja eemeli 25+4
 
emv
POKS 29! :D Jipii! Onnea muillekin poksujille! Kovasti odottelen jo et poksuu 30 rv, se kyllä jotenkin tosiaan tuntuu maagiselta. Tänään mennään täällä paremmilla fiiliksillä.

Haave ja muut tarvitsevat: :hug:

Hauskaa viikonloppua!

-emv ja papustiina 29+0 :heart:

muoks. huh huh miten pieni poika on tosiaan kesäkuisissa syntynyt. Sinne pakko kyllä lähettää vähän enkeleitä että kaikki sujuu...
 
Halit kaikille sen tarpeessa oleville :hug:

Neuvolaterkut:
painon muutos +-0 =)
verenpaine 139/84
hb 113 eli siinä syy väsymykseen

Olotila alkaa oleen aika heikko. Pakarakrampitkin vaan pahenee. Jospa sitä ees pari kolme viikkoa vielä töissä jaksais kärvistellä ja sitten kyllä luovutan jos en jostain kumman syystä ala voimaan paremmin...

lypy 28+0
 
BTL ja napsis ihanat ja hyvänkokoiset masut teilläkin :heart:

Piti käydä kesäkuulaisissa kurkkaamassa, huiiih, tosiaan aika pieni poika siellä on syntynyt, enkeleitä!!

Ummetuksesta, komppaan miikulaista, muistakaa nauttia tarpeeksi nesteitä, siis lähinnä vesi parasta, ettei vaan suolisto mene pahemmin jumiin. Muuten noita pellavansiemeniä ei suositella käytettäväksi raskauden ja imetyksen aikana.

Kipujen yms kanssa taisteleville iiiiso voimahalaus :hug:, jos vähänkin kivut ihmetyttävät ja mietityttävät ni eiku neuvolaan tai äippäpolille yhteyttä!!

Myö käytiin tänään lastentarvikkeessa kokeilemassa turvakaukaloita autoon eli meille pitäis mahtua kaks turvakaukaloa ja yks turvaistuin takapenkille ja ei toivoakaan. Kökön kökkö, isomman auton (lue bussin;) ) osto ois edessä jos halutaan koko perheen voimin johonkin mennä. Rahanmenoa ei voi estää :kieh:. No se on vaan rahaa....pääasia et saadaan autoon istujia lisää :D. Mitäs autoja teillä tila-autollisilla olikaan?

Pilkkuliini ja tiuhti + viuhti 30+2
 
Ihania masukuvia kaikilla! Kiva katsoa!! :heart: Itselläni on jo melkoinen jumbomaha.. mutta olen jaksanut kyllä kantaa sen vielä ihmeen hyvin. Iltaisin tuntuu :whistle:

Alisa: Mulla on kokemusta Visiblinistä ja Levolacista (+ tietty nämä luumut jne. ruoka-aineet..) mutta päädyin nyt sitten koittamaan tätä Movicolia kun neuvolalääkäri kehotti vaihtamaan jo ihan kokeilumielessä. Hänen mielestä se ilmavaiva + turvotus on niin kauhea oire tuosta Levolacista, että jo senkin vuoksi kannattaa. Ja tottahan se on, että Movicolia on miellyttävämpi käyttää koska se jauhepussi sekoitetaan vain vesilasilliseen (1-2 dl) ja se on siinä. Ei tarvitse juoda litrakaupalla kuten visiblinin kanssa. Jauhe maistuu sitruunalta.. se on jotenkin maustettu eli tosi hyvänmakuinen vielä ;) Ja ilmavaivat tosin loppui kuin seinään eli mulla on ainakin ihan toiminut.

Mäkin odottelen rv 30 poksahtamista koska se tuntuu jotenkin niin suurelta luvulta jo :) Mutta tämä ensi viikolla alkava maaliskuukin tuntuu jo hurjalta.. ensi viikolla voi sanoa jo että "jään ensi kuussa kotiin" ja aikakin varmasti menee siivillä viimeiset viikot töissä :)

Supisteluja mulla ei oo ollu vaikka selkä ja kyljet väsyy nopsasti ja jotku päivät on tosi raskaita. Vauvakin on ollu ihmeen rauhassa viime päivät vaikka neuvolassa alkuviikosta se vielä vilisti. toivottavasti se piristyy ja alkaa taas potkimaan..

*muoks: Movicol on muuten kauhean kallis verrattuna noihin muihin ummetuslääkkeisiin. Tosi iso ero nimittäin. Movicolia jos ottaa 1 jauhepussi per päivä niin taisi tulla joku 1,2 euroa yhdelle pussille hintaa pienissä erissä ostaessa. Kun vertaa Levolaciin joka ei maksa isossa pullossa juuri mitään per kerta.. Movicoliakin voisi kai ottaa jopa 3 pussia per päivä jos haluaisi..

27+4
 
Iltaa,

Johjo Jaksaisiko se anoppi katsoa vaikka parikin tuntia, niin eikös siinä jo kävisi vaikka ulkona syömässä? Voi pikkuista vilperttiä :heart: Onhan se aina vieraassa paikassa kun siellä ei ole laitettu kaikkea särkyvää telkien taakse niin vahinkoja sattuu. Siksi meilläkin anoppi tuli tänne, niin on muutenkin jotenkin tytöllekin helpompaa, tutut paikat jne..
Mutta suosittelsin pikku tuulettumista, kun sitten sitä ollaan taas niin kiinni kun pikkuiset syntyy :) Se teatterinäytös oli kerrassaan hyvä, mutta mun häntäluu oli todella koetuksella. Jos olisi ollut pitkästyttävä esitys niin tuskin olisin kestänyt :/

Jälkisupistuksista Pakko kommentoida / lohduttaa lähinnä ekaa kertaa synnyttämään meneviä, että mulle ei tullut sellaisia ollenkaan, eli ei kaikki joudu nähtävästi kärsiä moisista sitten enää..

Me mentiin vartavasten kattomaan Phil&Tedsejä, mutta ne olikin just loppu. Ens vkol sit uudelleen. Katottiin muitakin malleja sitten ja kyllä mä odotan että nuo em. olis ne meidän. Jotenkin niin kohloja kaikki :/

NYt nukkumaan!

HM vartin päästä 28+0
 

Yhteistyössä